Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.459.2021.2.ISL
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2021 r. (data wpływu 9 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

W dniu 9 lipca 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą …. Jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Od 2021 r. podatek dochodowy z działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychód Wnioskodawcy za 2020 r. nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii (PKD 72.11) oraz doradztwo dotyczące ww. prac. Usługi świadczone są na rzecz … Sp. z o. o., której Wnioskodawca jest wspólnikiem (dalej: „Spółka”).

W ramach prowadzonej działalności w dziedzinie biotechnologii, Wnioskodawca świadczy wysokiej jakości usługi z zakresu prowadzenia prac badawczych i rozwojowych, polegające na tworzeniu i klinicznym walidowaniu (testowaniu, uwierzytelnianiu, zatwierdzaniu) oprogramowania komputerowego, pozwalającego na rozpoznawanie chorób, projektowanie leków oraz prowadzenie sposobów leczenia pacjentów. Działalność ukierunkowana jest głównie na (…). Przy wykorzystaniu własnych technologii uczenia maszynowego (Machinę Learning), Wnioskodawca tworzy nowatorskie narzędzia diagnostyczno-predykcyjne, aby umożliwić dokładną, wczesną i opłacalną diagnostykę i monitorowanie pacjentów. Działalność Wnioskodawcy ma charakter niepowtarzalny i innowacyjny. Tworzone narzędzia technologiczne pomagają innym podmiotom z nich korzystających zwiększyć efektywność prowadzonych badań klinicznych i skuteczność leczenia. Świadczone usługi bazują na najnowszych technologiach oraz własnych, innowacyjnych rozwiązaniach. Ze względu na dynamiczny rozwój technologii i ciągle zmieniające się w tym zakresie potrzeby rynku, konieczne jest ciągłe i systematyczne prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej, jako że właśnie wynik tej działalności decyduje o konkurencyjności produktów i usług Wnioskodawcy na globalnym rynku.

Dodatkowo, istotnym obszarem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest również uwierzytelnianie i zatwierdzanie tworzonych technologii w warunkach klinicznych w celu wykazania odpowiednich poziomów bezpieczeństwa, jakości i efektywności kosztowej tworzonych rozwiązań. W tym celu Wnioskodawca organizuje, we współpracy z badaczami akademickimi i pracownikami medycznymi, badania kliniczne, których celem jest zweryfikowanie hipotez badawczych i oczekiwanych rezultatów predykcyjno-diagnostycznych tworzonych rozwiązań. Poza prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych w zakresie walidacji klinicznej, Wnioskodawca prowadzi również prace badawczo-rozwojowe w zakresie nowych technologii komputerowych, czego efektem są składane wnioski patentowe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, mającą na celu przede wszystkim tworzenie, rozwój oraz optymalizacje innowacyjnych i technologicznie zaawansowanych komponentów oprogramowania medycznego oraz oprogramowania wbudowanego w urządzenia elektroniki użytkowej. Prowadzone przez Wnioskodawcę projekty obejmują pracę nad projektowaniem urządzeń (HW Design), tworzeniem oprogramowania wbudowanego w urządzenia elektroniki użytkowej (embedded SW), tworzeniem aplikacji mobilnych na systemy, tj. (…) czy wieloplatformowych, projektowaniem rozwiązań dla biznesu, rozwiązaniami chmur obliczeniowych oraz tworzeniem i projektowaniem usług dla końcowych użytkowników. Przy czym obszary te niejednokrotnie się zazębiają, korzystając wzajemnie z rozwiązań wypracowanych w innym obszarze. Prowadzone prace podlegają surowym standardom zapewnienia jakości projektowanych rozwiązań (standardy ISO 27001, ISO 13485). Prace projektowe mają na celu m.in.: określenie procedur, specyfikacji technicznych i cech eksploatacyjnych, wymagań systemowych, niezbędnych do tworzenia koncepcji, opracowywania i produkcji nowych urządzeń medycznych (MD), lub oprogramowania medycznego (SaMD). Integralną częścią procesu jest analiza możliwych ryzyk tak projektowanego rozwiązania/urządzenia medycznego oraz przygotowanie specyfikacji testowych, mających na celu ich mitygację (eliminację lub zminimalizowanie ich wystąpienia). W ramach prowadzonych prac, tworzone są rozwiązania zapewniające m.in. aktywną zmianę zachowań pacjentów i programy wsparcia, które zwiększają zaangażowanie pacjentów w proces leczenia i poprawiają wyniki ich opieki zdrowotnej. Wnioskodawca, korzystając z modeli zmiany zachowań i analiz predykcyjnych, tworzy algorytmy pozwalające na monitorowanie i ocenę zachowań pacjentów. Oprogramowanie rozwijane przez Wnioskodawcę prowadzi do postępów w zakresie przechwytywania, przekazywania, gromadzenia, wydobywania informacji i ich prezentowania.

Usługi badawczo-rozwojowe, o których mowa wyżej, świadczone są przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki. Celem powołania Spółki było utworzenie wspólnego podmiotu, skupiającego osoby zdolne do projektowania ww. oprogramowania medycznego oraz dokonywania innej, pokrewnej działalności badawczo rozwojowej, aby móc tworzyć pełne, kompleksowe i innowacyjne rozwiązania nadające się do sprzedaży.

Przykładowymi projektami, realizowanymi przez Wnioskodawcę są:

  • tworzenie narzędzi informatycznych i analitycznych w oparciu o innowacyjną technologię uczenia maszynowego (Machinę Learning) - w tym unikalne, chronione patentowo rozwiązania algorytmiczne - w celu wykrywania i monitorowania chorób neurodegeneracyjnych - tworzone narzędzia stanowią pierwsze na świecie tego typu rozwiązania, adresujące istotne problemy medyczne i z zakresu praktyki medycznej znamienne nieinwazyjnością i nisko kosztowością co pozytywnie wpływa na system opieki zdrowia i samych pacjentów;
  • tworzenie narzędzi analitycznych wykorzystujących innowacyjną technologię tzw. głębokiego uczenia (Deep Learning) - w tym unikalne na skale światową, chronione wnioskiem patentowym rozwiązania algorytmiczne - znajdujące zastosowanie w obszarze badań i rozwoju sektora biotechnologicznego i farmaceutycznego, szczególnie w dziedzinie odkrywania i tworzenia nowych leków neurologicznych;
  • projektowanie i organizowanie badań klinicznych we współpracy z uniwersyteckimi pracownikami naukowymi i pracownikami medycznymi (klinicystami) w celu doskonalenia urządzeń z obszaru digital health - badania te stanowią istotny, a zrazem niezbędny element działań badawczo-rozwojowych Wnioskodawcy, przyczyniając się do walidacji tworzonych rozwiązań w warunkach klinicznych;
  • tworzenie, organizowanie i koordynowanie prac naukowych, takich jak przeglądy i meta-analizy literatury, w szczególności w obszarze neurobiologii w celu podsumowania i analizy obecnego stanu wiedzy naukowej - pogląd ten oferuje niezbędne do prowadzenia działań rozwojowych narzędzia poznawcze, umożliwiające podejmowanie właściwych decyzji w kontekście rozwoju działalności Wnioskodawcy oraz Jego nowoczesnej technologii w dalszych pracach badawczo-rozwojowych niezbędnych do skalowania wysoce innowacyjnych produktów;
  • tworzenie, organizowanie i koordynowanie analiz rynkowych, związanych szczególnie z oceną zapotrzebowania rynku na określone nowatorskie rozwiązania technologiczne, stopnia dopasowania innowacyjnych technologii do potrzeb użytkownika, wykonalności (ang. feasibility) wdrażania określonych innowacyjnych rozwiązań technologicznych do praktyki badawczo-rozwojowej i/lub praktyki lekarskiej - analizy te stanowią narzędzia poznawcze, niezbędne do prowadzenia działań rozwojowych, umożliwiające podejmowanie właściwych decyzji w kontekście rozwoju działalności Wnioskodawcy;
  • organizowanie i koordynowanie prac badawczo-rozwojowych w obszarze sztucznej inteligencji (SI) w obszarze bio-informatyki u osób świadczących usługi na rzecz Spółki, co jest niezbędnym elementem utrzymywania wysokiej wydajności prac oraz innowacyjnych kierunków rozwoju na tle dalszych badań rozwojowych zarówno od strony medycznej, jak i klinicznej.

W każdym z wymienionych powyżej obszarów, Wnioskodawca rozwiązuje poszczególne problemy i weryfikuje hipotezy. Musi przy tym wybrać odpowiednie metody, które pozwolą na tworzenie nowych rozwiązań, integrację nowych funkcjonalności z istniejącymi aplikacjami oraz infrastrukturą oraz określenie w jaki sposób rozwiązanie to zostanie zbudowane. Podejmuje On pracę nad zdefiniowaniem nowej architektury budowanych rozwiązań, dobiera odpowiednią technologię i narzędzia, które pozwolą na ich zbudowanie. W ramach przygotowanych rozwiązań powstają nie tylko nowe produkty, ale i specjalnie w tym celu tworzone oprogramowanie (aplikacje mobilne, webowe, specyficzne rozwiązania chmurowe), czy też aplikacje wbudowane w urządzenia końcowe.

Rozwój oprogramowania medycznego (SaMD), tworzonego, bądź to do zastosowań w urządzeniach elektroniki użytkowej, bądź jako osobne aplikacje diagnostyczne, jest kontrolowany/regulowany przez międzynarodowe standardy jakości ISO 27001 oraz ISO 13485. Standardy te wyznaczają zasady pracy dla wszystkich etapów rozwoju oprogramowania medycznego. Praca osób świadczących usługi na rzecz Spółki koordynowana jest w oparciu o wprowadzone nowoczesne, tzw. zwinne (agile) metodyki pracy. Wnioskodawca ma przyjęty system jakości (TH QMS, zgodny z normą ISO 13485), określający schemat postępowania, według którego planuje, buduje i kontroluje proces rozwoju nowych rozwiązań (tj. systemów, urządzeń, komponentów oprogramowania). Zastosowanie metodyk zwinnych pozwala na prowadzenie prac równolegle nad kilkoma zagadnieniami, realizację przez zespoły projektowe w danym momencie kilku zadań oraz dostarczenie efektów pracy w krótkich odstępach czasu, samoorganizację zespołu projektowego oraz efektywne zarządzanie projektem, jak również unikanie przestojów prac. Zgodnie z przyjętymi metodami pracy, projekty prowadzone są w sposób iteracyjny, przyrostowy, pozwalający na bieżące weryfikowanie wyników kolejnych etapów prac i bieżące wprowadzanie poprawek. Ma to doprowadzić do szybkiego wytworzenia wysokiej jakości oprogramowania. Proces rozwoju przygotowywanych rozwiązań zawiera także czynności takie jak pisanie lub modyfikowanie kodu, jego restrukturyzowanie, również częściowe przepisywanie, ponowne kodowanie, czy adoptowanie do potrzeb nowego rozwiązania.

Obok zasadniczych prac związanych z tworzeniem nowych komponentów rozwiązań, bądź ulepszaniem już istniejących, usługi Wnioskodawcy obejmują również monitorowanie rynku, dostarczanie informacji o występujących tendencjach rynkowych oraz aktualnych potrzebach klientów, ale również takie kształtowanie nowych funkcjonalności w tworzonych narzędziach informatycznych, które nie tylko odzwierciedlają potrzeby rynku i klientów, ale i kształtują je w sposób, który przyczyni się do znacznego usprawnienia zachowań, prowadząc do innowacji technologicznych.

Wnioskodawca, w ramach usług świadczonych na rzecz Spółki odpowiedzialny jest również za analizę, konsultacje technologiczne i studia wykonalności planów rozwojowych poszczególnych produktów i technologii, kształtowanie zakresu i planowanie prac badawczo-rozwojowych poszczególnych zespołów, zapewnienie optymalnej wymiany informacji między zespołami, nadzór nad pracami zespołów, ale również zaangażowanie merytoryczne w projekty badawczo-rozwojowe.

Generalnie, w ramach ww. prac projektowych, Wnioskodawca realizuje zadania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowania ulepszeń produktów i usług lub całkiem nowych rozwiązań. W ramach prac oceniana jest również przydatność danych rozwiązań technologicznych w budowaniu nowych, czy ulepszonych rozwiązań, które będą mogły zostać wprowadzone na rynek. Rezultat prac podejmowanych w ramach projektów prowadzonych przez Wnioskodawcę zawsze jest niepewny. Podczas prac tworzone są prototypy rozwiązań, które są następnie testowane, weryfikowane i walidowane. Gdy nowe rozwiązanie trafia na rynek, nadal często zachodzi konieczność rozwiązywania problemów technicznych, a niektóre z nich z tytułu charakteru platformowości będą wymagać dalszych prac badawczo-rozwojowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że prace związane z utrzymaniem już wdrożonych rozwiązań, korektą ewentualnych błędów, czy też aktualizacją zaimplementowanego rozwiązania nie są przez Wnioskodawcę kwalifikowane do prac badawczo-rozwojowych, jako że są to zadania rutynowe, związane z bieżącą obsługą wdrożonych i znanych już rozwiązań.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, świadcząc usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii i doradztwa dotyczącego ww. prac od dnia 1 stycznia 2021 r. W tym dniu została zarejestrowana i rozpoczęta działalność gospodarcza. Jak zostało wskazane we wniosku, od 2021 r. podatek dochodowy z działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wobec powyższego, dokumentacja podatkowa Wnioskodawcy prowadzona jest w formie ewidencji ryczałtowej (ewidencji przychodów z podziałem na stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki od dnia 3 grudnia 2020 r. i obecnie posiada udział w zyskach Spółki w wysokości ok. 21% (posiada 261 z 1251 wszystkich udziałów).

Do wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Wnioskodawcy nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą pod symbolem PKWiU 72.11.

Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w momencie zakładania/rejestrowania działalności gospodarczej (w druku CEIDG-1). Tym samym, zachował ustawowy termin do skutecznego dokonania ww. zgłoszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody uzyskiwane od dnia 1 stycznia 2021 r. z prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług, może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1128, z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Według art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1,

  1. jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

W myśl art. 8 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawcy żadne z tych wyłączeń nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wymaga pisemnego zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o ryczałcie.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72) wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU, na dział 72 składają się m.in.:

  • 72.11 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii, a w tym: 72.11.11 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii wykorzystywanej w ochronie zdrowia;
  • 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych, a w tym: 72.19.12 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie technologii komputerowych i informatyki;
  • 72.19.3 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Przedmiotem usług Wnioskodawcy są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Obejmują one tworzenie i kliniczne testowanie, uwierzytelnianie oraz zatwierdzanie oprogramowania komputerowego, pozwalającego na rozpoznawanie chorób, projektowanie leków oraz prowadzenie sposobów leczenia pacjentów. Wnioskodawca prowadzi działalność mającą na celu przede wszystkim tworzenie, rozwój oraz optymalizacje innowacyjnych i technologicznie zaawansowanych komponentów oprogramowania medycznego oraz oprogramowania wbudowanego w urządzenia elektroniki użytkowej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają przede wszystkim na:

  • tworzeniu narzędzi informatycznych i analitycznych w oparciu o innowacyjną technologię uczenia maszynowego (Machinę Learning),
  • tworzeniu narzędzi analitycznych wykorzystujących innowacyjną technologię tzw. głębokiego uczenia (Deep Learning),
  • projektowaniu i organizowaniu badań klinicznych we współpracy z uniwersyteckimi pracownikami naukowymi i pracownikami medycznymi (klinicystami) w celu doskonalenia urządzeń z obszaru digital health,
  • tworzeniu, organizowaniu i koordynowaniu prac naukowych, takich jak przeglądy i meta-analizy literatury, w szczególności w obszarze neurobiologii w celu podsumowania i analizy obecnego stanu wiedzy naukowej,
  • tworzeniu, organizowaniu i koordynowaniu analiz rynkowych, związanych szczególnie z oceną zapotrzebowania rynku na określone nowatorskie rozwiązania technologiczne, stopnia dopasowania innowacyjnych technologii do potrzeb użytkownika, wykonalności (ang. feasibility) wdrażania określonych innowacyjnych rozwiązań technologicznych do praktyki badawczo-rozwojowej i/lub praktyki lekarskiej,
  • organizowaniu i koordynowaniu prac badawczo-rozwojowych w obszarze sztucznej inteligencji (SI) w obszarze bio-informatyki u osób świadczących usługi na rzecz Spółki, co jest niezbędnym elementem utrzymywania wysokiej wydajności prac oraz innowacyjnych kierunków rozwoju na tle dalszych badan rozwojowych zarówno od strony medycznej, jak i klinicznej.

Należy zatem uznać, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, stanowią usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych określonych w dziale 72 PKWiU.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że świadczone w 2021 r. przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane jako usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72) opodatkowane są na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o ryczałcie. Jeśli zatem przychód uzyskany z ww. działalności nie przekroczy kwoty 100 000 zł, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%. Natomiast po przekroczeniu tego limitu, Wnioskodawca odprowadzi od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12,5% przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. (uchylona)
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. (uchylona)
    5. (uchylona)
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na gruncie art. 9 ust. 1b cyt. ustawy, dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo w terminie określonym w art. 29 ust. 1 złoży sporządzony na piśmie wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWIU dział 72).

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazał, że użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Wskazać należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji, na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2021 r. podatek dochodowy z działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychód Wnioskodawcy za 2020 r. nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii (PKD 72.11) oraz doradztwo dotyczące ww. prac. W ramach prowadzonej działalności w dziedzinie biotechnologii, Wnioskodawca świadczy wysokiej jakości usługi z zakresu prowadzenia prac badawczych i rozwojowych polegające na tworzeniu i klinicznym walidowaniu (testowaniu, uwierzytelnianiu, zatwierdzaniu) oprogramowania komputerowego, pozwalającego na rozpoznawanie chorób, projektowanie leków oraz prowadzenie sposobów leczenia pacjentów. Do wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Wnioskodawcy nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 20 stycznia 2021 r. Tym samym, zachował ustawowy termin do skutecznego dokonania ww. zgłoszenia. Usługi świadczone przez Niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą pod symbolem PKWiU 72.11.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, w zakresie prowadzonej w ramach indywidualnej działalności gospodarczej świadczone przez Niego usługi mieszczą się pod symbolem PKWiU 72.11, to uzyskiwane z tego tytułu przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, co do prawidłowości stosowanej stawki ryczałtu należy uznać za prawidłowe.

Organ jednocześnie zaznacza, że interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku opis sprawy różnił się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym stanu rzeczywistego.

Końcowo należy podkreślić, że tutejszy Organ, co wskazano już wyżej, nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku grupowania PKWiU dla świadczonych przez Niego usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj