Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.165.2021.1.MBN
z 8 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 10 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem, w przypadku nieposiadania paragonu fiskalnego dostarczonego przez nabywcę, ale posiadania innego dokumentu sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

10 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem, w przypadku nieposiadania paragonu fiskalnego dostarczonego przez nabywcę, ale posiadania innego dokumentu sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej, jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi księgi rachunkowe i opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sprzedaż detaliczną dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca ewidencjonuje na kasach fiskalnych. Sprzedaż ta dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terenie Polski.

W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi również sprzedaż internetową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terenie Polski.

W niektórych przypadkach kupujący zwracając zakupiony towar od Wnioskodawcy nie dostarczają przy zwrocie paragonów fiskalnych potwierdzających zakup u Wnioskodawcy zwracanego towaru.

Rozliczając przedmiotową korektę sprzedaży związaną ze zwrotem towaru Wnioskodawca wystawia dokument zwrotu zawierający wszystkie pozycje wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia, w szczególności dokument ten zawiera podpis sprzedawcy oraz nabywcy. Niemniej jednak w zakresie wskazanego w § 3 ust. 3 pkt 6 Rozporządzenia dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży Wnioskodawca w związku z niedostarczeniem przez nabywcę paragonu potwierdzającego zakup towaru u Wnioskodawcy dołącza dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi. W przypadku zwrotu środków pieniężnych klientowi zarówno w postaci przelewu, zwrotu na kartę lub w formie gotówki, klient potwierdza odbiór środków pieniężnych w postaci podpisu na dokumencie zwrotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zwrotu towaru w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego gdy Wnioskodawca będzie posiadał wszystkie dokumenty oraz dane wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia, ale jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży Wnioskodawca nie będzie posiadać paragonu sprzedaży dostarczonego przez nabywcę, ale dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi (nabywcy), Wnioskodawca będzie uprawiony do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu towaru w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego gdy Wnioskodawca będzie posiadał wszystkie dokumenty oraz dane wskazane w treści § 3 ust. 3 Rozporządzenia ale jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży Wnioskodawca nie będzie posiadać paragonu sprzedaży dostarczonego przez nabywcę ale dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi (nabywcy) Wnioskodawca będzie uprawiony do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem.

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 111 ust. 1 Ustawy VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z kolei na podstawie art. 29a ust. 1 Ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 29a ust. 10 Ustawy VAT podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12.

Należy wskazać, że w świetle obowiązujących przepisów uprawnione jest skorygowanie podstawy opodatkowania i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej w sytuacji kiedy możliwe jest wykazanie, że wartość danej transakcji była inna niż kwota figurująca na paragonie bądź dokonano zwrotu zakupionego towaru lub reklamacji towaru lub usługi.

W związku z tym, że kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu) to zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług powinny być ujmowane w odrębnych ewidencjach. Ewidencja ta musi zawierać elementy wymienione w powołanym wyżej § 3 ust. 3 Rozporządzenia.

Jednym z warunków dokonania korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi, jest to aby w prowadzonej ewidencji oprócz odpowiednich zapisów dołączony był dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Tym miejscu należy jednak wskazać, iż przepisy Rozporządzenia nie precyzują rodzaju dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, a już w szczególności nie wskazują, że dokumentem takim może być jedynie oryginał paragonu z kasy fiskalnej dostarczony przez klienta zwracającego towar. W związku z powyższym można tą okoliczność udokumentować każdym dowodem potwierdzającym dokonanie sprzedaży towaru.

W ocenie Wnioskodawcy przez dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży należy rozumieć każdy dowód świadczący o dokonanej transakcji, a nie tylko paragon fiskalny. Dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży może być np. jak w przypadku Wnioskodawcy wydruk z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy czy też wydruki z portalu aukcyjnego lub wydruki potwierdzające przelewy środków pieniężnych.

Stąd zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy podatnik nie dysponuje paragonem fiskalnym zwróconym przez klienta, ale jest w posiadaniu innych dokumentów jednoznacznie potwierdzających fakt dokonania sprzedaży towarów na rzecz klienta, ma on prawo do dokonania odpowiedniego wpisu w prowadzonej ewidencji na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia oraz zmniejszenia wartości podatku należnego zgodnie z art. 29a ust. 10 Ustawy VAT.

Mając zatem na uwadze powyższe w ocenie Wnioskodawcy w przypadku zwrotu towaru w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego gdy Wnioskodawca będzie posiadał wszystkie dokumenty oraz dane wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia ale jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży Wnioskodawca nie będzie posiadać paragonu sprzedaży dostarczonego przez nabywcę ale dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi (nabywcy), Wnioskodawca będzie uprawiony do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 cyt. ustawy przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe zasady dotyczące stosowania kas rejestrujących zostały określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 i 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

  • wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
    1. w postaci papierowej lub
    2. za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
  • dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816 ze zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia podatnicy, wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Przez paragon fiskalny rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 ww. rozporządzenia).

Stosownie do § 2 pkt 14 ww. rozporządzenia przez pamięć fiskalną rozumie się urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Ww. cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów, co zostało również potwierdzone zapisem § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, który stanowi, że nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.

Skoro zatem kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu) to korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, o której mowa § 3 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub
  3. usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  4. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  5. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem
  6. reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  7. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części
  8. należności z tytułu sprzedaży;
  9. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  10. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29 ust. 10 ww. ustawy podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z treści ww. przepisu wynika, że możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów istnieje pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i zwrot ten zostały udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej. Jest czynnym podatnikiem VAT. Sprzedaż detaliczną dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca ewidencjonuje na kasach fiskalnych. Sprzedaż ta dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terenie Polski.

W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi również sprzedaż internetową na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mających miejsce zamieszkania na terenie Polski.

W niektórych przypadkach kupujący zwracając zakupiony towar od Wnioskodawcy nie dostarczają przy zwrocie paragonów fiskalnych potwierdzających zakup u Wnioskodawcy zwracanego towaru.

Rozliczając przedmiotową korektę sprzedaży związaną ze zwrotem towaru, Wnioskodawca wystawia dokument zwrotu zawierający wszystkie pozycje wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia. W szczególności dokument ten zawiera podpis sprzedawcy oraz nabywcy. Niemniej jednak w zakresie wskazanym w § 3 ust. 3 pkt 6 Rozporządzenia, jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, Wnioskodawca dołącza dowód sprzedaży wydrukowany z własnego systemu sprzedażowego oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi, a nie paragon fiskalny potwierdzający zakup towaru u Wnioskodawcy, ponieważ klient (nabywca) go nie dostarczył przy dokonywaniu zwrotu towaru.


Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem w przypadku gdy Wnioskodawca będzie posiadał wszystkie dokumenty oraz dane wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia, ale jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży nie będzie posiadał paragonu fiskalnego dostarczonego przez nabywcę, ale dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi (nabywcy).

Należy zauważyć, że paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np. jego zwrotu. Jednakże paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać to, że zwracany towar został zakupiony właśnie u niego.

W związku z tym, że kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu) to w takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję. Ewidencja ta zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących musi zawierać:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Wśród elementów ww. ewidencji wymieniono zatem jako konieczne każdorazowe dołączenie do ww. ewidencji dokumentu potwierdzającego sprzedaż i protokołu przyjęcia zwrotu towaru podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

W praktyce podatnicy mogą mieć wątpliwości, co należy rozumieć pod pojęciem „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży”. Bezsprzecznie dokumentem takim będzie paragon fiskalny otrzymany w chwili zakupu, ale w przypadku jego braku, dopuszczalne jest np. odszukanie na rolce kasy (lub w pamięci fiskalnej) danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie. Innym dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego wydrukiem z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych), czy też przedstawieniem przez klienta dowodu zapłaty kartą kredytową, dowodu dokonania przelewu na konto sprzedawcy, bądź przedłożenie karty gwarancyjnej. Dowody te potwierdzają i dowodzą, że towar został zakupiony w danym dniu, u danego sprzedawcy.

Jak wykazano wyżej, udowodnienie nabycia u Wnioskodawcy towaru zwracanego przez klienta (będące podstawą do dokonania korekty), na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Jak wskazał Wnioskodawca w przypadku braku paragonu fiskalnego przy zwrocie towaru, dołącza dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi. W przypadku zwrotu środków pieniężnych klientowi zarówno w postaci przelewu, zwrotu na kartę lub w formie gotówki, klient potwierdza odbiór środków pieniężnych w postaci podpisu na dokumencie zwrotu.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, w sytuacji braku oryginału paragonu fiskalnego, ma i będzie miał prawo, jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 6 ww. rozporządzenia, wykorzystać dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych.

W związku z tym posiadanie przez Wnioskodawcę ww. dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży jak również prowadzenie odrębnej ewidencji, o której mowa w § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia zawierającej wszystkie wymagane tym przepisem dane oraz sporządzany protokół przyjęcia zwrotu towaru, który jest podpisywany zarówno przez sprzedawcę jak i nabywcę są i będą wystarczające do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a tym samym dokonania korekty podatku należnego. W konsekwencji, w analizowanych okolicznościach możliwe jest zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego, zaewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy fiskalnej, w przypadku zwrotu towaru przez nabywcę, gdy nie dysponuje on oryginałem paragonu fiskalnego.

Zatem Wnioskodawca ma i będzie miał prawo do zmniejszenia wartości podatku należnego o wartość podatku należnego związanego ze zwracanym przez klienta (nabywcę) towarem w przypadku gdy Wnioskodawca będzie posiadał wszystkie dokumenty oraz dane wskazane w § 3 ust. 3 Rozporządzenia, a jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży nie będzie posiadał paragonu fiskalnego dostarczonego przez nabywcę, lecz dowód sprzedaży wydrukowany z systemu sprzedażowego Wnioskodawcy oraz wydruk przelewu zwrotu środków pieniężnych klientowi (nabywcy).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia jak i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj