Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.104.2021.2.MM
z 26 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 15 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 7 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie:

  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych nabytych od podmiotów zagranicznych, które będą sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych, które będą bezpłatnie przekazane przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych zakupionych przed 1 stycznia 2021 r., które będą sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • określenia momentu dokonania zaopatrzenia przedsiębiorcy, posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, w napoje alkoholowe w małych formatach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie opłaty od napojów alkoholowych.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2277, ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na fakt, że złożyli Państwo pięć tożsamych wniosków, z których większość nie spełniała wymogów formalnych, pismem z 23 czerwca 2021 r. Znak 0111-KDSB1-1.4019.104.2021.1.MM 0111-KDSB1-1.4019.108.2021.1.MM 0111-KDSB1-1.4019.109.2021.1.MM 0111-KDSB1-1.4019.122.2021.1.MM 0111-KDSB1-1.4019.136.2021.1.MM wezwano Państwa do wyjaśnień i uzupełnienia wniosków.

Wniosek uzupełniono 7 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawili Państwo następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż szerokiego asortymentu produktów z branży spożywczej, w tym także napojów alkoholowych do różnych odbiorców - dystrybutorów hurtowych, sklepów detalicznych, jak również konsumentów. Spółka posiada zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu i do 18% alkoholu. Ponadto, Wnioskodawca posiada również zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Spółka nabywa napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml (dalej: napoje alkoholowe w małych formatach, małpki) od:

  • podmiotów krajowych posiadających zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu,
  • podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży napojów alkoholowych w małych formatach na rzecz:

  • podmiotów posiadających zezwolenie wyłącznie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu lub do 18% alkoholu,
  • podmiotów posiadających zezwolenie wyłącznie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży lub poza miejscem sprzedaży,
  • podmiotów posiadających jednocześnie jedno lub wszystkie z powyższych zezwoleń na obrót hurtowy i jedno lub wszystkie z powyższych zezwoleń na sprzedaż detaliczną,
  • na rzecz konsumentów oraz podmiotów nie posiadających ww. zezwoleń (w punktach sprzedaży detalicznej).

Spółka posiada magazyny centralne, w których może magazynować małpki po ich zakupie zanim zostaną dostarczone do jej punktów sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji, gdy Spółka zakupi napoje alkoholowe w małych formatach od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi (jednak posiadają odpowiednie zezwolenia na takie dostawy wymagane zagranicą), które następnie będzie sprzedawać w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, to czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek?
  2. Czy w sytuacji, gdy Spółka będzie bezpłatnie przekazywać przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży napoje alkoholowe w małych formatach, od których nie została do tej pory zapłacona Opłata dodatkowa, to czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek?
  3. Czy w sytuacji, gdy Spółka zakupiła przed 1 stycznia 2021 r. napoje alkoholowe w małych formatach, które następnie będzie sprzedawać w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, to czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek?
  4. Czy w rozumieniu art. 92 ust. 11 Ustawy za moment dokonania zaopatrzenia przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną należy rozumieć datę dostawy towarów wskazaną na fakturze dokumentującej sprzedaż napojów alkoholowych w małych formatach?

Ad. 1 Państwa zdaniem, obowiązek zapłaty Opłaty dodatkowej spoczywa na podmiocie, który (i) posiada przynajmniej jedno z typów zezwoleń na obrót hurtowy napojów alkoholowych i (ii) w ramach tego zezwolenia zaopatruje w małpki innych przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. W konsekwencji, jeśli czynności podejmowane przez Spółkę nie wymagają od Spółki zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, to takie czynności nie stanowią czynności, które należy uwzględniać w kalkulacji Opłaty dodatkowej. Zatem, w przypadku zakupu napojów alkoholowych w małych formatach od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, które następnie Spółka będzie sprzedawać w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek, gdyż Spółka w takim przypadku nie będzie dokonywać czynności w ramach swojego zezwolenia hurtowego na obrót napojami alkoholowymi. Taką czynnością nie jest ani zakup z zagranicy ani sprzedaż detaliczna w punktach, ani też przemieszczenie między magazynami Spółki a punktem sprzedaży detalicznej.

Ad. 2 Państwa zdaniem, obowiązek zapłaty Opłaty dodatkowej spoczywa na podmiocie, który posiada przynajmniej jedno z typów zezwoleń na obrót hurtowy napojów alkoholowych i w ramach tego zezwolenia dokonuje obrotu hurtowego polegającego na zaopatrywaniu w małpki innych przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Obrót hurtowy dotyczy natomiast zakupu napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. W związku z tym, bezpłatne przekazywanie napojów alkoholowych w małych formatach nie stanowi ich odsprzedaży. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej od małpek przekazywanych nieodpłatnie innym przedsiębiorcom.

Ad. 3 Państwa zdaniem, w przypadku zakupu przed 1 stycznia 2021 r. napojów alkoholowych w małych formatach, które następnie Spółka będzie sprzedawać w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek. Bez znaczenia dla tych konkluzji pozostaje fakt, iż małpki mogą być magazynowane w magazynach centralnych i dopiero w 2021 r. dostarczane do poszczególnych punktów sprzedaży detalicznej.

Ad.4 Państwa zdaniem, pojęcie „zaopatrzyć” powinno być jednoznaczne z momentem w którym podmiot nabywający towary uzyskał prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, a więc z momentem sprzedaży małpek na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. W praktyce zatem jest to data dostawy towarów wskazana na fakturze dokumentującej tą sprzedaż.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

1. Regulacje prawne

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości wprowadza specjalne zezwolenia, aby móc obracać, sprzedawać napoje alkoholowe na terytorium kraju. Ustawa wprowadza definicję obrotu hurtowego napojami alkoholowymi jako zakupu napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Natomiast w myśl art. 9 ust. 2 Ustawy, obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. Oby dwa typy zezwoleń na potrzeby niniejszego wniosku będą dalej zwane: zezwolenie na obrót hurtowy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 7 Ustawy pod pojęciem „obrót hurtowy napojami alkoholowymi” należy rozumieć zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. Producent napojów alkoholowych jest obowiązany do uzyskania zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, jeżeli zbywa swoje wyroby przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia, o których mowa w art. 18 ust. 1, tj. zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży - dalej zwane: zezwolenia na sprzedaż detaliczną. Zgodnie z art. 18 ust. 7 pkt 3 Ustawy warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych. Co do zasady, Opłatę małpkową wprowadza art. 92 ust. 11 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który stanowi, że Opłata dodatkowa za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2 Ustawy będzie zasadniczo nakładana na przedsiębiorcę zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w małych formatach. Natomiast zgodnie z art. 92 ust. 11 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości zdanie drugie Opłatę dodatkową wnosi się również w przypadku dokonywania czynności, o których mowa w art. 92 ust. 8-10 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, w stosunku do napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Art. 92 ust. 8 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości stanowi, że opłata za zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu dla przedsiębiorców uprawnionych do wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych do 10 tys. litrów 100% alkoholu rocznie ustala się stosownie do deklarowanego rocznego obrotu własnymi wyrobami. Odwołując się natomiast do art. 92 ust. 9 i 10 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, Opłata dodatkowa za zezwolenie na wyprzedaż posiadanych zapasów napojów alkoholowych o zawartości do 18% alkoholu wynosi 1000 zł, a za zezwolenie na wyprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu jest pobierana w zależności od liczby litrów 100% alkoholu, zgłoszonej we wniosku, proporcjonalnie do wysokości opłaty określonej w ust. 6. Co więcej, jak stanowi art. 92 ust. 12 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości w przypadku, gdy przedsiębiorca posiadający zezwolenie na obrót w hurtowy w kraju napojami alkoholowymi zaopatruje przedsiębiorcę posiadającego jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, odprowadza opłatę od wszystkich napojów objętych Opłatą dodatkową, w które zaopatrzył tego przedsiębiorcę. Jednocześnie art. 92 ust. 13 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości stanowi, że w przypadku, gdy przedsiębiorca dokonujący zaopatrzenia w napoje alkoholowe, od których zapłacono już Opłatę dodatkową, nie jest obowiązany do jej zapłaty.

2. Konkluzje

W zakresie pytania nr 1: Biorąc powyższe pod analizę zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż Opłata małpkowa jest kolejnym rodzajem opłaty za zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi na terenie kraju. Jest formą dodatkowej daniny do istniejącej obecnie opłaty za ten rodzaj zezwoleń na gruncie Ustawy o wychowaniu w trzeźwości, którą obecnie pobiera się przed wydaniem zezwolenia obrót hurtowy. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, iż zasadniczo Opłata małpkowa będzie wymagalna, jeśli przedsiębiorca w ramach posiadanego przez siebie zezwolenia na obrót hurtowy, dokona czynności klasyfikowanej jako zaopatrzenie w napoje alkoholowe w małych formatach do podmiotu posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Czyli innymi słowy Spółka uważa, że muszą być spełnione łącznie następujące okoliczności, aby mówić o zobowiązaniu do zapłaty Opłaty małpkowej: A. przedsiębiorca musi posiadać zezwolenie na obrót hurtowy napojów alkoholowych, B. przedsiębiorca musi dokonywać czynności kwalifikowanych jako „zaopatrzenie” bądź czynności zrównanych z „zaopatrzeniem”, C. czynności te muszą być dokonywane na rzecz przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną do spożycia poza miejscem sprzedaży (niemniej nie ma znaczenia rodzaj napoju alkoholowego na jaki zezwolenie jest wydane), D. przedmiotem tych czynności muszą być małpki. W ocenie Wnioskodawcy z brzmienia art. 92 ust. 11 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości wynika, że Opłata małpkowa jest ściśle związana z zezwoleniem na obrót hurtowy. I wręcz, aby być zobowiązanym do jej zapłaty należy posiadać zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi i w ramach tego zezwolenia dokonywać czynności podlegających Opłacie dodatkowej. W ocenie Spółki taką wykładnię potwierdza również brzmienie pozostałych przepisów regulujących system poboru Opłaty małpkowej i tak:

  • zgodnie z art. 92 ust. 17 Ustawy przedsiębiorca posiadający zezwolenie na obrót hurtowy jest obowiązany do składania informacji oraz obliczania i wnoszenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego Opłaty małpkowej;
  • art. 11 ust. 3 Ustawy wprowadzającej, który stanowi, że przepisy 92 ust. 11-24 znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości mają zastosowanie do podmiotów posiadających zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi w kraju w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy oraz podmiotów, które uzyskają to zezwolenie po 1 stycznia 2021 r.;
  • art. 92 ust. 12 Ustawy wskazuje wyraźnie, iż podmiot posiadający zezwolenie na obrót hurtowy ma naliczać Opłatę małpkową, gdy zaopatruje przedsiębiorcę, który posiada zezwolenie na obrót hurtowy i sprzedaż detaliczną.

Powyższe oznacza zdaniem Wnioskodawcy, iż istotnym wyznacznikiem, czy podmiot może być rozpatrywany w kategoriach podmiotu zobowiązanego do zapłaty Opłaty dodatkowej jest to, czy posiada on zezwolenie na obrót hurtowy oraz to, czy dokonuje czynności kwalifikowanych jako „zaopatrzenie”, bądź czynności zrównanych z „zaopatrzeniem” w ramach tego zezwolenia. Nie ma bowiem wątpliwości że podmiot, który nie posiada zezwolenia za obrót hurtowy nie może być w ogóle rozważany jak podmiot zobowiązany do zapłaty Opłaty małpkowej. Nie może płacić Opłaty od zezwolenia, które nie posiada i nie musi posiadać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji jeśli podmiot posiada jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży, jedynie te czynności, które taki podmiot wykonuje w ramach zezwolenia na obrót hurtowy mogą być rozważane jako czynności, które mogą być uwzględniane do kalkulacji Opłaty małpkowej. Natomiast czynności wykonywane w ramach zezwolenia detalicznego powinny być zupełnie pominięte, gdyż inna wykładania prowadziłaby do oczywistej dyskryminacji podmiotów - nieuzasadnione byłoby uwzględnianie sprzedaży detalicznej w wyliczaniu Opłaty małpkowej tylko dlatego że dany podmiot posiada również zezwolenie na obrót hurtowy, a jeśli nie posiada to nie. Sprzeczne byłoby to też z zasadą racjonalnego Ustawodawcy. Zatem, w przypadku zakupu napojów alkoholowych w małych formatach od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, które następnie Spółka będzie sprzedawać w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie tych małpek, gdyż Spółka w takim przypadku nie będzie dokonywać żadnych czynności w ramach swojego zezwolenia hurtowego na obrót napojami alkoholowymi. Należy zauważyć, iż za obrót hurtowy napojami alkoholowymi zgodnie z Ustawą należy rozumieć zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. W świetle tej definicji obrotem nie będzie:

  • zakup z zagranicy w celu dokonania sprzedaży detalicznej w punktach - gdyż nie będzie to zakup w celu sprzedaży na rzecz podmiotów z zezwoleniami,
  • przemieszczenie między magazynami Spółki a punktem sprzedaży detalicznej - gdyż samo przemieszczenie wewnętrzne między lokalizacjami nie możnie jest to w żadnym przypadku stanowić sprzedaży,
  • sprzedaż detaliczna w punkcie - gdyż nie jest to sprzedaż na rzecz podmiotów z zezwoleniami.

W zakresie pytania nr 2: Dla konkluzji w pytaniu 2 mają zastosowanie argumenty przedstawione przez Spółkę w uzasadnieniu stanowiska w zakresie pytania nr 1 powyżej. Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek zapłaty Opłaty dodatkowej spoczywa na podmiocie, który posiada przynajmniej jedno z typów zezwoleń na obrót hurtowy napojów alkoholowych i w ramach tego zezwolenia dokonuje obrotu hurtowego polegającego na zaopatrywaniu w małpki innych przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Zgodnie z przepisami dotyczącymi Opłaty dodatkowej, pod pojęciem obrotu hurtowego napojami alkoholowymi należy z kolei rozumieć zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia. Natomiast w przypadku, gdy Spółka przekazuje napoje alkoholowe w małych formatach innym przedsiębiorcom nieodpłatnie, to trudno mówić w takiej sytuacji o ich „odsprzedaży”, a w konsekwencji również o „obrocie” takimi małpkami. Takie nieodpłatne przekazanie małpek nie będzie bowiem spełniać definicji pojęcia „obrotu hurtowego” wskazanej w przepisach dotyczących Opłaty dodatkowej. W konsekwencji, jeśli czynności podejmowane przez Spółkę nie spełniają definicji obrotu hurtowego napojami alkoholowymi, to takie czynności nie stanowią czynności, które należy uwzględniać w kalkulacji Opłaty dodatkowej. Zatem, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej w zakresie bezpłatnego przekazywania przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży napojów alkoholowych w małych formatach, od których nie została do tej pory zapłacona Opłata dodatkowa.

W zakresie pytania nr 3: Dla konkluzji w pytaniu 3 mają zastosowanie argumenty przedstawione przez Spółkę w uzasadnieniu stanowiska w zakresie pytania nr 1 powyżej. Zgodnie z przepisami przejściowymi Ustawy zmieniającej, przepisy dotyczące Opłaty dodatkowej mają zastosowanie zarówno do podmiotów posiadających zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi w małych formatach w dniu wejścia w życie tych przepisów, jak również do podmiotów, które uzyskają to zezwolenie po dniu wejścia w życie przepisów znowelizowanej Ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca zakupił przed 1 stycznia 2021 r. napoje alkoholowe w małych formatach od których nie została zapłacona Opłata dodatkowa i które będą sprzedawane przez Spółkę w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, to Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej - mimo, że w 2020 r. zakupiła je od podmiotu, który byłby zobowiązany do jej zapłaty, gdyby zakup miał miejsce w 2021 r. W zdaniu pierwszym art. 92 ust. 11 Ustawy jest wskazane, że Opłatę nalicza się od ilości 100% alkoholu, który w postaci napojów alkoholowych w małych formatach będzie przedmiotem zaopatrzenia przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 92 ust. 11 zdanie pierwsze przedsiębiorca ma dokonać zaopatrzenia przedsiębiorcy w małpki. Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wykładnię językową i systemową, przepis ten należy interpretować w taki sposób, że podmiot zaopatrujący i zaopatrywany to nie ten sam podmiot. Inna bowiem wykładnia (tj. że to może być ten sam podmiot) prowadziłaby do błędnych konkluzji o charakterze systemowym w zakresie zezwoleń na obrót hurtowy, tj. należałoby tym samym uznać, że na zaopatrywanie własnego sklepu należałoby również posiadać zezwolenie hurtowe. Powyższe oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że jeżeli Spółka zakupiła przed 1 stycznia 2021 r. napoje alkoholowe w małych formatach od których nie została zapłacona Opłata dodatkowa i będzie sprzedawała te małpki w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną, to nie będzie zobowiązana do zapłaty Opłaty dodatkowej.

W zakresie pytania nr 4: Zgodnie z Ustawą, obowiązek zapłaty Opłaty powstaje w momencie zaopatrzenia w małpki przedsiębiorcę, który posiada zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy dla określenia, czy dana czynność powinna być brana pod uwagę do kalkulacji Opłaty małpkowej czy też nie, ważne jest prawidłowe zidentyfikowanie momentu, w którym doszło do zaopatrzenia. Co do zasady, zgodnie z art. 92 ust. 15 Ustawy obowiązek zapłaty Opłaty dodatkowej powstaje w momencie zaopatrzenia w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml. Czynność mieszcząca się pod terminem „zaopatrzyć” nie została jednak zdefiniowana przez ustawodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy pojęcie „zaopatrzyć” powinno być jednoznaczne z momentem, w którym podmiot nabywający towary uzyskał prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, a więc z momentem sprzedaży małpek na rzecz danego podmiotu. W praktyce zatem w ocenie Spółki jest to data dostawy towarów wskazana na fakturze dokumentującej tą sprzedaż. Taką wykładnię w ocenie Spółki potwierdza fakt, iż Ustawodawca przewidział, że faktura jest dokumentem, który należy wykazywać w Informacji, o której mowa w art. 17 Ustawy, na potwierdzenie prawidłowości wyliczenia wysokości Opłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w części dotyczącej:

  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych nabytych od podmiotów zagranicznych, które będą sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych, które będą bezpłatnie przekazane przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty od napojów alkoholowych zakupionych przed 1 stycznia 2021 r., które będą sprzedawane w punktach sprzedaży detalicznej w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – jest nieprawidłowe,
  • określenia momentu dokonania zaopatrzenia przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w małych formatach – jest prawidłowe.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy – obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 ustawy – obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu może być prowadzony tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez marszałka województwa. Wydawanie zezwoleń, decyzji wprowadzających zmiany w tych zezwoleniach oraz duplikatów tych zezwoleń należy do zadań własnych województw.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 7 ustawy obrotem hurtowym jest zakup napojów alkoholowych w celu dalszej ich odsprzedaży przedsiębiorcom posiadającym właściwe zezwolenia.

Natomiast sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej "organem zezwalającym" (art. 18 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 7 pkt 3 ustawy – warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.

Z powyższych przepisów wynika, że na podstawie zezwolenia na obrót hurtowy możliwa jest dalsza odsprzedaż napojów alkoholowych na rzecz podmiotów posiadających właściwe zezwolenia, tj. zezwolenie na obrót hurtowy lub zezwolenie na sprzedaż detaliczną.

Zgodnie z art. 92 ust. 11 ustawy – opłata za zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, oraz za zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, dla przedsiębiorcy zaopatrującego przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml wynosi dodatkowo 25 zł za każdy pełny litr 100% alkoholu w tych opakowaniach.

Na podstawie art. 92 ust. 12 ustawy – w przypadku gdy przedsiębiorca posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2, albo zezwolenie na wyprzedaż, o którym mowa w art. 95 ust. 4, zaopatruje przedsiębiorcę posiadającego jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, odprowadza opłatę od wszystkich napojów objętych opłatą, ustaloną na podstawie ust. 11, w które zaopatrzył tego przedsiębiorcę.

Natomiast stosownie do art. 92 ust. 13 ustawy przedsiębiorca dokonujący zaopatrzenia w napoje alkoholowe, od których zapłacono opłatę, o której mowa w ust. 12, nie jest obowiązany do zapłaty opłaty ustalonej na podstawie ust. 11.

Z wniosku wynika, że posiadacie Państwo zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Nabywacie Państwo napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml m.in. od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi.

Napoje te będą w dalszej kolejności sprzedawane przez Państwa w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną w punktach sprzedaży detalicznej.

W punktach sprzedaży detalicznej będziecie Państwo także sprzedawać w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży napoje alkoholowe w małych formatach, które zostały zakupione przed 1 stycznia 2021 r.

Wątpliwość Państwa budzi to, czy macie obowiązek dokonywać opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w sytuacji sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml w punktach sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w ramach zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, które:

  • nabędziecie od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwoleń na obrót hurtowy w kraju,
  • zostały nabyte przed 1 stycznia 2021 r.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że przedsiębiorca, który zbywa napoje alkoholowe przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych i jednocześnie prowadzi własne punkty sprzedaży, musi posiadać dwa rodzaje zezwoleń, tj. zezwolenie na obrót hurtowy oraz na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

Zatem jesteście Państwo w zakresie wymienionych powyżej rodzajów zezwoleń traktowani jako odrębny przedsiębiorca. Na podstawie zezwolenia na obrót hurtowy możecie zaopatrywać w napoje alkoholowe przedsiębiorców dokonujących m.in. sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych.

Natomiast sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w własnych punktach sprzedaży prowadzona jest na podstawie zezwolenia na sprzedaż detaliczną.

W związku z faktem, że posiadacie Państwo zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, o których mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy, oraz zaopatrujecie przedsiębiorcę (własne punkty sprzedaży) posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych do 300 ml, będziecie zobowiązani do naliczania opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 1 ustawy od napojów, które nabędziecie od podmiotów zagranicznych nieposiadających zezwoleń na obrót hurtowy w kraju oraz od napojów zakupionych przed dniem wejścia w życie przepisów, które to napoje przekażecie do własnych punktów sprzedaży.

Równocześnie stosownie do postanowień cytowanego powyżej art. 92 ust. 13 ustawy – przedsiębiorca dokonujący zaopatrzenia w napoje alkoholowe, od których zapłacono opłatę, o której mowa w ust. 12 nie jest obowiązany do zapłaty opłaty ustalonej na podstawie ust. 11.

Jeśli więc nie wystąpił wcześniej obowiązek zapłaty opłaty przez podmiot zaopatrujący Państwa w napoje alkoholowe tj. zostały nabyte od podmiotu zagranicznego, lub zostały zakupione przed wejściem w życie przepisów ustawy, to na Państwu będzie ciążył obowiązek zapłaty opłaty.

Obowiązek opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy będzie dotyczył napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300ml, w które zaopatrzycie Państwo własne punkty sprzedaży.

Zatem, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada zarówno zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi jak i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych i prowadząc działalność zaopatruje w napoje alkoholowe własne punkty sprzedaży detalicznej prowadzone na podstawie posiadanego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, występuje obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy.

Reasumując, są Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w sytuacji przemieszczenia do własnych punktów sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 300 ml zakupionych od podmiotów zagranicznych oraz które zostały zakupione przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy, tj. przed 1 stycznia 2021 r. Zaopatrując własne punkty sprzedaży detalicznej nie będzie Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty, tylko wówczas, gdy od zakupionych przez Państwa napojów opłata zostanie wcześniej uiszczona.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 3 uznano za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również obowiązku uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy w przypadku bezpłatnego przekazania przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży napojów alkoholowych w małych formatach, od których nie została wcześniej zapłacona opłata.

Jak wynika z wyżej powołanego przepisu art. 9² ust. 11 ustawy podmiotem zobowiązanym do uiszczenia opłaty, o której mowa w niniejszym przepisie jest przedsiębiorca posiadający zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi, który dokona zaopatrzenia przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml.

Pojęcie „zaopatrzenia” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy, zatem zasadnym jest uznanie (przy zastosowaniu wykładni językowej), że przez zaopatrzenie należy rozumieć realne wejście we władanie nad rzeczą (tu: nad produktami podlegającymi opłacie), co z kolei można utożsamić z wydaniem towaru przez dostawcę na rzecz odbiorcy. Zgodnie bowiem z definicją słownikową, pojęcie „zaopatrzyć” rozumie się następująco: „dostarczyć jakiejś osobie, instytucji lub organizacji potrzebne rzeczy” oraz (w formie zwrotnej) „kupić lub zgromadzić potrzebne rzeczy; też: zabrać ze sobą rzeczy potrzebne na daną okazję” (por. Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/zaopatrzenie.html).

Mając na uwadze powyższe zaopatrzeniem jest każde wydanie towaru na rzecz odbiorcy, niezależnie od tego, czy jest ono dokonane odpłatnie czy też nieodpłatnie.

Przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 9² ust. 11 ustawy, jedynie wówczas, gdy opłata od ww. napojów została już uiszczona, czyli w sytuacji gdy jego dostawca ją uiścił w momencie zaopatrywania przedsiębiorcy, zgodnie z art. 9² ust. 13 ustawy.

W każdej innej sytuacji przedsiębiorca jest zobowiązany do zapłaty opłaty, jeżeli zaopatruje w napoje alkoholowe w małych formatach przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.

W konsekwencji skoro czynność polegająca na bezpłatnym przekazaniu napojów alkoholowych mieści się w definicji zaopatrzenia, to będzie na Państwu ciążyć obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, w przypadku bezpłatnego przekazania przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, napojów alkoholowych w małych formatach (opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml), od których dotychczas opłata nie została zapłacona.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do ostatniego zagadnienia budzącego Państwa wątpliwość, tj. określenia momentu dokonania zaopatrzenia przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, należy zauważyć co następuje.

Jak już zostało wyżej wskazane pojęcie zaopatrzenia nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy. Natomiast odnosząc się do wykładni językowej moment zaopatrzenia należy rozumieć jako moment wydania towaru nabywcy – czyli realne wejście we władanie nad rzeczą. Co do zasady będzie to zatem data dostawy towarów wskazana na fakturze dokumentującej sprzedaż. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 uznano za prawidłowe.

Natomiast w przypadku gdy w momencie zaopatrzenia Państwa jako podmiotu posiadającego jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy i zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, nie została pobrana opłata, o której mowa w art. 92 ust. 11 ustawy, obowiązek jej uiszczenia powstanie w momencie przemieszczenia napojów alkoholowych z magazynów centralnych do Państwa własnych punktów sprzedaży detalicznej. Wówczas dojdzie do zaopatrzenia punktów sprzedaży detalicznej.

Jako podstawę udokumentowania zaopatrzenia własnego punktu sprzedaży detalicznej w napoje alkoholowe, zgodnie z art. 92 ust. 17 pkt 6 ustawy, który zawiera katalog danych zawartych w informacji o opłacie m. in. numery faktur lub innych dokumentów potwierdzających zaopatrzenie w napoje, o których mowa w ust. 11, daty ich wystawienia oraz odpowiednio NIP dostawcy albo nabywcy, należy wskazać dokumenty potwierdzające fakt zaopatrzenia w napoje alkoholowe, za pomocą których dokumentujecie Państwo zmianę stanu magazynowego.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie określenia momentu dokonania zaopatrzenia (pytanie 4) uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj