Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.546.2021.4.MG
z 7 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) uzupełnione pismem z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.1.MG (data nadania 9 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 29 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 22 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.3.MG o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo - jest prawidłowe,
  • opodatkowania przychodów z tytułu afiliacji poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo oraz opodatkowania przychodów z tytułu afiliacji poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów.


Z uwagi na braki formalne, pismem z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.1.MG oraz pismem z 22 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.3.MG tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.


Pismem z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 29 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą X, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem REGON YYY, numerem NIP ZZZ, pod adresem XX, poczta YY pod kodem PKD: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Działalność Wnioskodawcy związana jest sprzedażą kursów online.

Wnioskodawca sprzedaje kursy poprzez własną stronę internetową. Wnioskodawca prowadzi także kanał na portalu (…), z czego uzyskuje przychód związany z reklamą. Osiągany z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę. Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody z afiliacji poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów. Wnioskodawca, w związku ze zmianami Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r. ze zm., dalej „u.z.p.d.”) m.in. usunięcie “Załącznika nr 2”, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu oraz zmiany stawek podatku, zastanawia się czy może swoje przychody opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Natomiast w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. została zawarta definicja działalności usługowej. Jest nią pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy i opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


Pismem z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 9 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.1.MG Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie:


  1. Od kiedy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku?
    Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 3 kwietnia 2020 r.

  2. Pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej?

  3. Zdaniem Wnioskodawcy, do jego działalności w zakresie związany z wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu (…) przez Wnioskodawcę, znajduje zastosowanie kod:
    - 73.12.20.0 Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe odnoszący się do działalności z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę.

    W kwestii usług związanych z wytworzeniem oraz sprzedażą kursów online wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, zadał pytanie we wniosku, czy kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a, jako działalność wytwórcza, definicja działalności wytwórczej zawarta w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odwołuję się do kodów PKWiU. W związku z powyższym przy określeniu działalności wytwórczej nie ma konieczności określenia symbolu PKWiU. Zdaniem Wnioskodawcy może tutaj znaleźć zastosowanie kod 59.11.24.0 Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu.


    Odnośnie usług dotyczących afiliacji, opisanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje, zdaniem Wnioskodawcy kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) stawką 8,5%.


    Zgodnie z art. 6 ust. 1a. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. W związku z powyższą zastosowanie stawki ryczałtu w związku z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a do zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu nie jest konieczne przyporządkowanie symbolu PKWiU.


    Wnioskodawca pragnie także wskazać Interpretację ogólną Nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000 Ministra Finansów z dnia 5 września 2014 r. w sprawie kwalifikacji do źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu udostępniania, poza działalnością gospodarczą, powierzchni na stronie internetowej zarządzanej przez osobę fizyczną (Dz. Urz. MF z 2014 r. poz. 31).


  4. Czy do wykonywanej działalności przez Wnioskodawcę będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 10905, ze zm.)?

  5. Do działalności Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, ze zm.).


  6. Czy Wnioskodawca złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?

  7. W związku wyborem opodatkowania w formie ryczałtu Wnioskodawca złożył takowe oświadczenie w lutym 2021 r., dnia 19 lutego 2021 r. zmiana została zarejestrowana w CEIDG z zachowaniem ustawowego terminu.

  8. Jaki okres podatkowy jest przedmiotem zapytania Wnioskodawcy?
    W zakresie stanu faktycznego przedmiotem wniosku są przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w roku 2021, a w zakresie zdarzenia przyszłego jest możliwość opodatkowania przychodu w latach kolejnych.


Pismem z 29 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 22 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.292.2021.3.MG Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe poprzez wskazanie:


  1. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego tj.:
    • pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – sklasyfikowane są usługi sprzedaży kursów online, które Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej?
    Wskazać należy, że w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał w pierwszej części, że „W kwestii usług związanych z wytworzeniem oraz sprzedażą kursów online wskazanych w stanie faktycznym, (...)” – co może świadczyć o prowadzeniu działalności wytwórczej – po czym w dalszej części informuje, że „Zdaniem Wnioskodawcy może tutaj znaleźć zastosowanie kod 59.11.24.0 Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu.” – co świadczy o prowadzeniu działalności usługowej. Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług i wskazany symbol PKWiU wzajemnie się wykluczają, w związku z powyższym proszę o wyjaśnienie powyższej kwestii.

    Wnioskodawca we wniosku zadał pytanie “Czy zakres usług związanych z wytworzeniem oraz sprzedażą kursów online wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) - 5,5%?”. Zdaniem Wnioskodawcy opisana działalność spełnia warunki definicji działalności wytwórczej właściwą stawką podatku zryczałtowanego związaną z wytwarzaniem i sprzedażą kursów online jest stawka 5,5%, której definicja została zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d.: Zgodnie z art. 4. ustawy o ryczałcie 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 4) działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika;


    Wnioskodawca tak jak i we wniosku oraz pierwszym wezwaniu podtrzymuje swoje stanowisko, iż jego zdaniem w kwestii usług związanych z wytworzeniem oraz sprzedażą kursów online wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, Jego zdaniem stanowią działalność wytwórczą.

    Zadał pytanie we wniosku, czy kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a, jako działalność wytwórcza, definicja działalności wytwórczej zawarta w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odwołuję się do kodów PKWiU.

    Podsumowując zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż kursów online stanowi działalność wytwórczą, a kod PKWiU zawarte w wezwaniu został podany z ostrożności procesowej.
    • wskazanie czy afiliacja poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów odbywa się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i czy jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU czy też Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze poza działalnością gospodarczą? (jeżeli afiliacja odbywa się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej proszę o wskazanie PKWiU)
    Domena, na której udostępniane są linki lub kody do innych serwisów, nie została wprowadzona do działalności gospodarczej, tym samym nie jest składnikiem przedsiębiorstwa, więc przychód uzyskiwany w tym zakresie nie będzie kwalifikował się do przychodu z działalności gospodarczej. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z udostępniania kodów oraz linków za pomocą domeny, która należy do prywatnego majątku Wnioskodawcy, powinny zostać zakwalifikowane jako najem prywatny.


  2. Doprecyzowanie przedmiotu zapytania w odniesieniu do pytania Nr 3 tj.
    Czy formułując treść pytania Nr 3 Wnioskodawca oczekiwał potwierdzenia:
    • czy zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
    • czy uzyskiwane przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze poza działalnością gospodarczą w związku z udostępnianiem linku lub kodu do innych serwisów można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
    Wnioskodawca, formułując treść pytania nr 3 oczekiwał potwierdzenia: czy uzyskiwane przychody spoza działalności gospodarczą w związku z udostępnianiem linku lub kodu do innych serwisów można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) - 8,5%


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zakres usług związanych z wytworzeniem oraz sprzedażą kursów online wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) - 5,5%?
  2. Czy zakres usług związanych z przychodami wskazanych w stanie faktycznym dotyczących wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) - 15%?
  3. Czy uzyskiwane przychody spoza działalności gospodarczą w związku z udostępnianiem linku lub kodu do innych serwisów można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2020.1905 t.j. z 29 października 2020 r.) - 8,5%


Niniejsza interpretacja dotyczy pytań Nr 2 i 3 oraz przedstawionego w tym zakresie stanowiska Wnioskodawcy. W zakresie pytania nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką podatku zryczałtowanego z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę, jest stawka 15%. Zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 2 lit. o u.z.p.d.: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług: reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).


Ad. 3


Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów. „Umowa udostępniająca do używania stronę internetową jest umową nienazwaną, zbliżoną jednak do umowy dzierżawy.


Jej celem jest bowiem, "wydanie" kontrahentowi, za wynagrodzeniem, strony internetowej (lub jej części – jak w niniejszym przypadku) do korzystania poprzez umieszczanie na niej reklam swoich klientów. W tym też momencie właściciel strony internetowej traci niejako swoje władztwo, gdyż nie może korzystać ze swojej strony (lub jej części), ani udostępnić jej do korzystania innemu podmiotowi. Zakres obowiązków stron takich umów jest zatem analogiczny jak w umowie dzierżawy.” – z uzasadnienia ww. wyroku WSA w Łodzi z 29 czerwca 2012 r. Podobnie w Interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-3.4011.332.2018.2.JM, w której stwierdzono, iż reklamy, product placement czy komentarzy marketingowych będą podlegać opodatkowaniu tylko w Polsce jako przychód z najmu lub dzierżawy (umowa o podobnym charakterze).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Ad. 2


Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 5a pkt 6 tejże ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu nadanym art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, a mającym zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek
    2. (uchylona),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych
    4. (uchylona),
    5. (uchylona)
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
    (uchylony).


W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wskazał Wnioskodawca – żadna z wymienionych przesłanek w jego przypadku nie zachodzi.


Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).


Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej i wynosi m.in. 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy).


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone do celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.


Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod kodem PKD: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Działalność Wnioskodawcy związana jest sprzedażą kursów online. Wnioskodawca sprzedaje kursy poprzez własną stronę internetową. Wnioskodawca prowadzi także kanał na portalu (…), z czego uzyskuje przychód związany z reklamą. Osiągany z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę. Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody z afiliacji poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą i osiągane z niej przychody mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zdaniem Wnioskodawcy, do jego działalności w zakresie związany z wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu (…) przez Wnioskodawcę, znajduje zastosowanie kod: - 73.12.20.0 Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe odnoszący się do działalności z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę.


Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że jeżeli w istocie wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności związane z wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu (…) przez Wnioskodawcę są – w świetle obowiązujących przepisów prawa (niebędących przepisami prawa podatkowego) – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 73.12.20.0 Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe, to przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tego tytułu może podlegać opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 jest – prawidłowe.


Ad. 3


Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i pkt 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).


Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem - za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.


Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod kodem PKD: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Działalność Wnioskodawcy związana jest sprzedażą kursów online. Wnioskodawca sprzedaje kursy poprzez własną stronę internetową. Wnioskodawca prowadzi także kanał na portalu (…), z czego uzyskuje przychód związany z reklamą. Osiągany z tytułu wyświetlania reklam przez oglądających filmy wideo, które zamieszczane są na portalu przez Wnioskodawcę. Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody z afiliacji poprzez udostępnianie linku lub kodu do innych serwisów. Domena, na której udostępniane są linki lub kody do innych serwisów, nie została wprowadzona do działalności gospodarczej, tym samym nie jest składnikiem przedsiębiorstwa, więc przychód uzyskiwany w tym zakresie nie będzie kwalifikował się do przychodu z działalności gospodarczej. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z udostępniania kodów oraz linków za pomocą domeny, która należy do prywatnego majątku Wnioskodawcy, powinny zostać zakwalifikowane jako najem prywatny.


W sytuacji, gdy odpłatne udostępnianie kodów oraz linków za pomocą domeny, która należy do prywatnego majątku Wnioskodawcy nie będzie wypełniało przesłanek świadczących o prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, to uzyskiwane przychody z tego tytułu, mogą być kwalifikowane jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie bowiem z treścią interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 września 2014 r. Nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000, „(...) osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej. Dochody z tego źródła przychodów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy PIT. (…)”.


Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba, że podatnicy wybiorą opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uzyskujące przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.


Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.


Jak stanowi art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.


Jednakże aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.


Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).


Stosownie do art. 9 ust. 4 ww. ustawy – w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, za równoznaczne z dokonaniem wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy uznaje się pierwszą w roku podatkowym wpłatę na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, a jeżeli pierwszy taki przychód podatnik osiągnął w grudniu roku podatkowego - złożenie zeznania, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2.


Reasumując, przychody uzyskane z tytułu udostępniania kodów oraz linków za pomocą domeny poza działalnością gospodarczą będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 3 jest – prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj