Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.295.2021.2.MC
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 28 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 9 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży czosnku na terytorium Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

28 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży czosnku na terytorium Polski.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 9 lipca 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz własnego stanowiska do ww. pytania, wskazanie przedmiotu wniosku, jak również przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnoszących się do sprawy objętej wnioskiem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku).

Podatnik dokonuje zakupu czosnku od firmy holenderskiej zarejestrowanej na potrzeby VAT UE. Towar transportowany jest ze składu celnego do magazynu firmy holenderskiej, obydwa te magazyny znajdują się w obrębie jednego kompleksu, w związku z tym nie jest generowany list przewozowy.

Towar od firmy holenderskiej kupowany jest przed odprawą celną (bez dopuszczenia do obrotu na terenie UE). Firma podatnika ze względu na posiadane pozwolenia na przywóz czosnku, odprawia dla firmy holenderskiej taki towar, po odprawie celnej sprzedaje taki towar z powrotem do firmy holenderskiej (towar jest już dopuszczony do obrotu w UE) - różnica we właściwościach sprzedawanego towaru polega właśnie na możliwości dopuszczenia go do obrotu.

Towar jest zwolniony z VAT w związku ze sprzedażą w tranzycie (przed odprawą celną).

Od uprzednio kupionego towaru firma nie odlicza VAT, nie następuje też wnt, a przy sprzedaży wdt.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

  1. Na pytanie tut. Organu o treści: „Czy użyte we wniosku sformułowanie „Podatnik” dotyczy Pana osoby jako Wnioskodawcy czy osoby trzeciej?”, Wnioskodawca wskazał, że tak, użyte sformułowanie „Podatnik” dotyczy osoby Zainteresowanego.
  2. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  3. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą od marca 2006 r. w zakresie zaopatrzenia sieci handlowych w czosnek.
  4. Siedziba działalności gospodarczej znajduje się w Polsce.
  5. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w innym państwie, ale posiada reprezentacje fiskalną w Holandii i na Słowenii.
  6. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium Polski.
  7. Transakcja wskazana we wniosku dotyczy kwietnia 2021 r.
  8. Czosnek, który trafia do składu celnego dostarczany jest z Chin. Za organizację i przebieg transportu odpowiada dostawca (firma z Holandii).
  9. Koszty transportu do składu celnego ponosi dostawca (firma z Holandii).
  10. Skład celny, w którym składowany jest czosnek znajduje się w Holandii.
  11. Magazyn firmy holenderskiej, do którego transportowany jest czosnek ze składu celnego znajduje się w Holandii.
  12. Pojęcie „magazyny znajdują się w obrębie jednego kompleksu” oznacza, że znajdują się w jednym budynku.
  13. W związku z zakupem czosnku przez Wnioskodawcę od firmy holenderskiej nie następuje przemieszczenie towaru pomiędzy krajami.
  14. W związku ze sprzedażą czosnku przez Wnioskodawcę na rzecz firmy holenderskiej nie następuje przemieszczenie towaru pomiędzy krajami.
  15. Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem następuje za każdym razem w momencie wystawienia faktury sprzedaży.
  16. Ze względu na fakt, że transport odbywa się wewnątrz tego samego magazynu, nie ma kosztów transportowych. Magazyn jest własnością firmy zajmującej się profesjonalnie wynajmem miejsca w magazynie chłodniczym.
  17. Na pytanie: „Kto ponosi koszty związane z transportem towaru w zakresie ww. transakcji kupna-sprzedaży?”, Wnioskodawca wskazał „j.w.”.
  18. Ponadto na pytanie: „Jeżeli organizacją transportu towaru zajmuje się przewoźnik, proszę wskazać na czyje zlecenie (na czyją rzecz) działa ww. przewoźnik?”, Zainteresowany wskazał „j.w.”.

Ponadto wskazano, że Podatnik dokonuje zakupu czosnku w tranzycie, na terenie składu celnego. Skład celny znajduje się w Holandii. Następnie podatnik dokonuje odprawy celnej towaru i sprzedaje go firmie holenderskiej zarejestrowanej na potrzeby VAT UE. Odprawa towaru i jego sprzedaż dokonywana jest na tym samym magazynie na którym towar został kupiony. Towar od momentu zakupu do momentu sprzedaży (rozumianego jako przeniesienie prawa własności) nie opuszcza terytorium Holandii.

Podatnik posiada pozwolenia na przywóz czosnku, które w ramach kontyngentu zwalniają go z cła specyficznego.

Podatnik posiada reprezentanta fiskalnego na terytorium Holandii, a na fakturach sprzedaży poza nr nip podatnika umieszczany jest również nr nip oraz dane reprezentanta fiskalnego.

Magazyn należy do firmy profesjonalnie zajmującej się wynajmem powierzchni magazynowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Czy sprzedaż firmie holenderskiej towaru (czosnku) zakupionego w tranzycie i przechowywanego na terytorium Holandii jest objęta polskim podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku), w przedmiotowej sprawie transakcja nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT. Z uwagi na przeprowadzenie całej transakcji na terytorium Holandii, transakcja ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z holenderskimi przepisami (w przypadku Wnioskodawcy przez użycie reprezentanta fiskalnego, którego dane wpisywane są na fakturze sprzedaży). W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie ma też do czynienia z WNT lub WDT, ponieważ zgodnie z rozdziałem 3 ww. ustawy warunkiem koniecznym dla uznania transakcji za WDT lub WNT jest transport towaru przez inne państwo członkowskie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei według art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia sieci handlowych w czosnek. Siedziba ww. działalności gospodarczej znajduje się w Polsce. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w innym państwie, ale posiada reprezentacje fiskalną w Holandii i na Słowenii. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium Polski.

Wnioskodawca dokonuje zakupu czosnku w tranzycie, na terenie składu celnego. Transakcja objęta wnioskiem dotyczy kwietnia 2021 r. Czosnek, który trafia do składu celnego dostarczany jest z Chin. Za organizację i przebieg transportu odpowiada dostawca (firma z Holandii). Koszty transportu do składu celnego ponosi dostawca (firma z Holandii). Skład celny znajduje się w Holandii. Następnie Zainteresowany dokonuje odprawy celnej towaru i sprzedaje go firmie holenderskiej zarejestrowanej na potrzeby VAT UE. Odprawa towaru i jego sprzedaż dokonywana jest w tym samym magazynie, w którym towar został kupiony. Magazyn firmy holenderskiej, do którego transportowany jest czosnek ze składu celnego znajduje się w Holandii. Towar od momentu zakupu do momentu sprzedaży (rozumianego jako przeniesienie prawa własności) nie opuszcza terytorium Holandii. W związku z zakupem czosnku przez Wnioskodawcę od firmy holenderskiej nie następuje przemieszczenie towaru pomiędzy krajami. Jednocześnie w związku ze sprzedażą czosnku przez Wnioskodawcę na rzecz firmy holenderskiej nie następuje przemieszczenie towaru pomiędzy krajami. Przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem następuje za każdym razem w momencie wystawienia faktury sprzedaży. Ze względu na fakt, że transport odbywa się wewnątrz tego samego magazynu, nie ma kosztów transportowych. Magazyn jest własnością firmy zajmującej się profesjonalnie wynajmem miejsca w magazynie chłodniczym.

Wnioskodawca posiada pozwolenia na przywóz czosnku, które w ramach kontyngentu zwalniają go z cła specyficznego. Zainteresowany posiada reprezentanta fiskalnego na terytorium Holandii, a na fakturach sprzedaży poza NIP podatnika umieszczany jest również NIP oraz dane reprezentanta fiskalnego.

Odnosząc się do kwestii objętej wnioskiem wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. W tym przypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Stąd też w pierwszej kolejności niezbędne jest ustalenie miejsca dostawy towarów. Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się towar w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabył czosnek od firmy holenderskiej przed odprawą celną na terytorium Holandii. Następnie - jak wskazano w opisie sprawy - ze względu na posiadane pozwolenia na przywóz czosnku Zainteresowany odprawił dla ww. firmy holenderskiej przedmiotowy towar i sprzedał czosnek ww. firmie holenderskiej na terytorium Holandii. Zatem przeniesienie prawa własności towaru na firmę holenderską nastąpiło na terytorium Holandii. Jednocześnie skoro towar od momentu zakupu do momentu sprzedaży nie był ani wysyłany ani transportowany poza terytorium Holandii to nie nastąpiło przemieszczenie towaru pomiędzy krajami. W związku z powyższym w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem miejscem dostawy czosnku przez Wnioskodawcę na rzecz firmy holenderskiej zgodnie z ww. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy jest miejsce, w którym towar znajdował się w momencie dostawy, tj. terytorium Holandii.

Tym samym sprzedaż firmie holenderskiej towaru (czosnku) zakupionego w tranzycie i przechowywanego na terytorium Holandii objęta wnioskiem dokonana przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj