Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.549.2021.1.EJU
z 28 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lipca 2021 r. (data wpływu 16 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

16 lipca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizacji projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi prowadzi scentralizowane rozliczenia z tytułu podatku VAT.

Jednostki organizacyjne gminy działają na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305).

W oparciu o art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm. (dalej ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, gmina posiada osobowość prawną, a samodzielność gminy podlega ochronie sądowej. Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Gmina złożyła w lipcu 2020 r. wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą: „…” w ramach konkursu nr xxx. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Decyzją Zarządu Województwa Uchwałą nr. wybrał projekt do dofinansowania. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 września 2021 r. do 31 marca 2022 r.

Głównym celem projektu jest poprawa dostępu do usług społecznych dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem na terenie Gminy.

Realizacja projektu polegać będzie na wykorzystaniu dostępnej infrastruktury publicznej na cele społeczne poprzez remont zdegradowanego mieszkania celem utworzenia mieszkania chronionego dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem.

W tym celu zdegradowane mieszkanie o powierzchni 57,43 m2 (łazienka z WC, kuchnia, dwa pokoje, przedpokój), które znajduje się w zasobach gminy zostanie dostosowane do standardów mieszkania chronionego dla czterech osób. Aby zaadaptować mieszkanie, zostaną przeprowadzone prace budowlane m.in. remont łazienki, remont i wyposażenie kuchni, wymiana podłóg, odgrzybianie pomieszczeń, szpachlowanie, gruntowanie, malowanie ścian, modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz gazowej, wymiana kaloryferów, wymiana drzwi, montaż instalacji alarmowej i internetowej. Aby mieszkanie zostało dostosowane do korzystania przez osobę poruszająca się na wózku inwalidzkim, zostanie zamontowana platforma dźwigowa.

Właścicielem wykonanej inwestycji, w ramach projektu będzie Gmina. Gmina będzie dysponowała odpowiednimi zezwoleniami na realizację zaplanowanych prac budowlanych wydanymi przez Starostę. Na podstawie Zarządzenia Burmistrza środki trwałe z tytułu wykonanego zadania inwestycyjnego zostaną przekazane nieodpłatnie w trwały zarząd Ośrodkowi Pomocy Społecznej – jednostce organizacyjnej Gminy. Zgodnie z art. 36 pkt 2 lit. n) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm. (dalej ustawa o pomocy społecznej), jednym z niepieniężnych świadczeń pomocy społecznej jest przyznanie pobytu w mieszkaniu chronionym.

Osoby, które nie przekraczają kryterium dochodowego, nie będą ponosiły odpłatności za pobyt w mieszkaniu chronionym, gdyż zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej opłatę za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych ustala podmiot kierujący w uzgodnieniu z osobą kierowaną, uwzględniając przyznany zakres usług. Osoby nie ponoszą opłat, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego.

Natomiast, osoby o dochodach przekraczających kryterium dochodowe, będą ponosiły odpłatność zgodnie z Uchwałą r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia oraz mieszkaniach chronionych.

Zgodnie z brzmieniem art. 97 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej rada powiatu lub rada gminy w drodze uchwały ustala, w zakresie zadań własnych, szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.

Na podstawie przywołanej Uchwały Rady Miejskiej odpłatność będzie naliczana jako procent od kosztów osobodnia ustalonego w mieszkaniu chronionym. Pobierane opłaty za pobyt w mieszkaniu chronionym nie będą stanowiły rzeczywistej równowartości kosztów świadczenia. W związku z tym działania OPS w tym obszarze nie mogą być uznane za wolnorynkowe i konkurencyjne. Opłaty za zużyte media ponosić będzie OPS, na podstawie wystawionych faktur przez dostawcę mediów. Środki przeznaczone na utrzymanie mieszkania zabezpieczone będą w budżecie OPS.

Zapewnienie pobytu w mieszkaniu chronionym jest tożsame z przyznaniem świadczenia w formie usług opiekuńczych lub pobytu w domu pomocy społecznej.

Wysokość opłaty za pobyt ustalana będzie w drodze decyzji administracyjnej.

Zakupy, które Gmina będzie dokonywała w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurowała Gmina, a odbiorcą faktur będzie Urząd Miejski.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które w jakikolwiek sposób pozwoliłyby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm., dalej ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonania nałożonych na nią obowiązkowych zadań publicznych, tj. zadań własnych, określonych ustawą o samorządzie gminnym. Prowadzona inwestycja będzie związana z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (przekazanie mieszkania chronionego poprzez udostępnienie i przyznanie możliwości pobytu w tym mieszkaniu osobie/osobom do tego upoważnionym). Zapewnienie pobytu w mieszkaniu chronionym jest tożsame z przyznaniem świadczenia w formie usług opiekuńczych lub pobytu w domu pomocy społecznej, gdyż zgodnie z ustawą o pomocy społecznej jednym ze świadczeń niepieniężnych jest przyznanie pobytu w mieszkaniu chronionym – w drodze decyzji administracyjnej.

W związku z powyższym brak jest możliwości dokonania odliczenia kwoty podatku naliczonego i Gmina, jako Wnioskodawca, nie będzie mogła odzyskać uiszczonego w związku z realizacją projektu podatku od towarów i usług.

Dodatkowo, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami lub usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Tak więc warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie są spełnione, gdyż realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym a towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami uprawniającymi do odliczenia podatku VAT.

Podążając jednocześnie za wydaną w dniu 10 czerwca 2020 r. interpretacją ogólną Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r., za uzasadnione uznać należy, iż w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym wykonywanie tych czynności nie podlega opodatkowaniu VAT, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.

Podsumowując zatem, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”, gdyż żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizacji projektu pn. „…” jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Generalna zasada zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych generujących podatek należy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest więc tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Gmina ma wątpliwość, czy będzie jej przysługiwało prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”.

Jak już wspomniano wcześniej odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Odliczenie częściowe wynika z regulacji zawartych w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT, które uzupełniają generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając jednak na uwadze opis zdarzenia przyszłego analizowany w kontekście przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro – jak wskazała Gmina – towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – jakim jest związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, w sprawie nie ma również podstaw do analizowania możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych dokonanych w związku z realizacją opisanego projektu.

W świetle powyższego skoro brak jest jakiegokolwiek związku dokonanych zakupów inwestycyjnych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, to Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Zatem stanowisko Gminy, że nie będzie jej przysługiwało prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”, gdyż żadna z czynności wykonywanych na rzecz Projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.

Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj