Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.362.2021.3.MG
z 6 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) uzupełnionym pismami z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) oraz z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 5 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz budynku gospodarczego  jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

26 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz budynku gospodarczego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) oraz z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 5 sierpnia 2021 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz prawa do reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina A jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku VAT.

Gmina A jest właścicielem lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w domu wielolokalowym przy ul. ... w A, położonego na działce nr 5 w bezpośrednim sąsiedztwie z nieruchomością gruntową oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 6 o pow. 0,0867 ha, obj. KW nr ..., zabudowaną budynkiem gospodarczym o pow. 10,6 m2. Mieszkanie składa się z 1-go pokoju, kuchni, korytarza, klatki schodowej, łazienki z wc o łącznej pow. 47,50 m2 oraz pomieszczenia gospodarczego przynależnego (piwnica) o pow. 40,40 m2. Łączna pow. użytkowa lokalu wraz z pomieszczeniem gospodarczym przynależnym (piwnica) wynosi 87,90 m2.

Budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 6 jest trwale związany z gruntem i służy jako składzik, magazynek sprzętów gospodarstwa domowego.

Według prawnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „terenu przy ul. …” w A, działka 5 objęta jest symbolem 1 MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Działkę 6 obejmuje obrys o symbolu 1MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz 3KDD (południowo wschodni narożnik działki) - tereny dróg - droga klasy dojazdowej. Obie działki objęte są strefą ścisłej ochrony konserwatorskiej oraz strefą ochrony krajobrazowej. Na rysunku planu, na terenie obejmującym działkę nr 5, oznaczono obiekt posiadający cechy zabytkowe, a na terenie obejmującym część działki nr 6, oznaczono strefę kontrolowaną od gazociągu DN 250 z zakazem lokalizacji zabudowy.

Urząd Wojewódzki w B, Decyzją nr … z dnia 28.02.96, stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 05.12.1990 przez C - prawa wieczystego użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa położonej w A, oznaczonej jako działka nr 1 o pow. 2,0088 ha. Okres użytkowania wieczystego gruntu został ustalony na 99 lat, licząc od dnia 05.12.1990, tj. do dnia 04.12.2088 r. Aktem notarialnym nr rep. … z 30.01.1998 r. (umowa przekazania przez wieczystego użytkownika gruntu i własności budynków), C - Przedsiębiorstwo Państwowe przekazało nieodpłatnie Gminie A prawo wieczystego użytkowania działki nr 1 przy ul. …, a nadto własność znajdujących się na tych działkach budynków mieszkalnych oraz innych budynków i urządzeń stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności. W związku z powyższym, stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 listopada 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, Gmina A nabyła własność przedmiotowych gruntów z mocy prawa.

W roku 2003 decyzją administracyjną dokonano podziału działki nr 1 na działki nr 2 i 3. Następnie w roku 2007 dokonano podziału działki nr 2 na działki nr 4-6. Na podstawie art. 1 ust. 1 i 2 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1716, z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, położonej w A przy ul. ..., oznaczonej jako działka nr 5, obręb - 7, dla której Sąd Rejonowy w A prowadzi księgę wieczystą nr ..., przekształciło się w prawo własności. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło zanim Gmina stała się właścicielem gruntu wraz z zabudowaniami. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

27 sierpnia 2020 r. Rada A podjęła uchwałę … w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego oraz zabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy A.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu:

  1. „Czy budynek mieszkalny (dom wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2) przy ul. ... w A posadowiony jest na działce nr 5 czy 7? Bowiem w opisie sprawy wskazali Państwo, że „Gmina A jest właścicielem lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w domu wielolokalowym przy ul. ... w A, położonego na działce nr 5 (…)” natomiast w dalszej części opisu sprawy wskazali Państwo, że „(…) z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, położonej w A przy ul. ..., oznaczonej jako działka nr 7 (…)”.
  2. Czy budynek mieszkalny, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 oraz budynek gospodarczy, o których mowa we wniosku, są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020, poz. 1333, z późn. zm.)?
  3. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego, będących przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  4. Czy nabycie przez Państwa Gminę prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 wraz z budynkami nastąpiło w drodze czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcje te były udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  5. Czy z tytułu nabycia przez Państwa Gminę prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 wraz z budynkami Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  6. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego nr 2, o którym mowa we wniosku, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  7. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku gospodarczego, o którym mowa we wniosku, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  8. W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie:
    1. lokalu mieszkalnego nr 2, o którym mowa we wniosku
    2. budynku gospodarczego, o którym mowa we wniosku?
  9. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania:
    1. lokalu mieszkalnego nr 2, o którym mowa we wniosku
    2. budynku gospodarczego, o którym mowa we wniosku?
    Należy wskazać dokładną datę.
  10. W jaki sposób, do jakich celów były wykorzystywane przez Państwa Gminę lokal mieszkalny nr 2 oraz budynek gospodarczy, o których mowa we wniosku?
  11. Czy ww. lokal mieszkalny nr 2 był/jest przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy lokal mieszkalny nr 2 został oddany w najem dzierżawę, użyczenie, itp. (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).
  12. Czy ww. budynek gospodarczy był/jest przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy budynek gospodarczy został oddany w najem dzierżawę, użyczenie, itp. (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).
  13. Czy lokal mieszkalny nr 2 i/lub budynek gospodarczy, o których mowa we wniosku, były/są wykorzystywane przez Państwa Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są lokal mieszkalny nr 2 i/lub budynek gospodarczy wykonywała Gmina – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  14. Czy na lokal mieszkalny nr 2, o którym mowa we wniosku, były ponoszone nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  15. Czy na budynek gospodarczy, o którym mowa we wniosku, były ponoszone nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  16. Kto ponosił wydatki na ulepszenie lokalu mieszkalnego nr 2 i/lub budynku gospodarczego, o których mowa we wniosku?
  17. W jakim okresie były ponoszone wydatki na ulepszenie lokalu mieszkalnego nr 2 i/lub budynku gospodarczego, o których mowa we wniosku?
  18. Jeżeli nakłady były ponoszone przez najemców/użytkowników lokalu mieszkalnego i/lub budynku gospodarczego, to należy wskazać czy między Gminą, a najemcami/użytkownikami lokalu mieszkalnego i/lub budynku gospodarczego doszło/dojdzie od rozliczenia nakładów poniesionych na ulepszenie lokalu i/lub budynku? Jeśli tak, to należy wskazać:
    1. w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy nastąpi po sprzedaży?
    2. czy w stosunku do rozliczonych nakładów Gminie przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  19. Czy wydatki na ulepszenie lokalu mieszkalnego nr 2 były wyższe niż 30% jego wartości początkowej?
  20. Czy wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego były wyższe niż 30% jego wartości początkowej?
  21. Jeżeli odpowiedź na pytania nr 14 i 19 jest twierdząca, to należy wskazać:
    1. Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania lokalu mieszkalnego nr 2 po ulepszeniu?
    2. Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania lokalu mieszkalnego nr 2 lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego nr 2?
    4. Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego nr 2 po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
    5. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego nr 2 po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  22. Jeżeli odpowiedź na pytania nr 15 i 20 jest twierdząca, to należy wskazać:
    1. Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania budynku gospodarczego po ulepszeniu?
    2. Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynku gospodarczego lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynku gospodarczego?
    4. Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie przedmiotowego budynku gospodarczego po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
    5. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku gospodarczego po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  23. Czy na działce, na której posadowiony jest budynek wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 i/lub na działce, na której posadowiony jest budynek gospodarczy, znajdują się inne obiekty, tj. budynki/budowle/urządzenia budowlane?
  24. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 znajdują się urządzenia budowlane, to należy wskazać jakie i z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?
  25. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 znajdują się budowle, to należy wskazać jakie i czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?
  26. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 i znajdują się budowle, to należy wskazać symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  27. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek gospodarczy, znajdują się urządzenia budowlane, to należy wskazać jakie i z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?
  28. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek gospodarczy znajdują się budowle, to należy wskazać jakie i czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?
  29. Jeżeli na działce, na której posadowiony jest budynek gospodarczy, znajdują się budowle, to należy wskazać symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?”


Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. „Budynek mieszkalny przy ul. ... w A posadowiony jest na działce 5.
  2. Tak, budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowalne.
  3. Symbol PKOB budynku mieszkalnego: 1122;
    Symbol PKOB budynku gospodarczego: 1252.
  4. Gmina nabyła prawo użytkowania wieczystego działki nr 1 aktem notarialnym z dnia 30 stycznia 1998r, zawartym przed notariuszem W.W. w Kancelarii Notarialnej w A, przy ul. …, Rep. … w drodze bezpłatnego przekazania. Nadto ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r., o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, która obowiązywała do dnia 30 kwietnia 2004 r., nie definiowała gruntu jako towaru, a tym samym sprzedaż lub ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu nie stanowiło dostawy towarów.
  5. Nie dotyczy.
  6. Zasiedlenie nastąpiło przed 30.01.1998 r.
  7. Zasiedlenie nastąpiło przed 30.01.1998 r.
  8. Zasiedlenie obu budynków nastąpiło w wyniku oddania nieruchomości w najem.
  9. Zajęcie do używania obu budynków nastąpiło przed 30.01.1998 r.
  10. Gmina wykorzystywała lokal numer 2 oraz budynek gospodarczy na potrzeby zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców A.
  11. Aktualnie lokal mieszkalny nr 2 nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy ani też użyczenia. Został oddany w najem przed 30.01.1998 r.
  12. Aktualnie budynek gospodarczy nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy ani też użyczenia. Został oddany w najem przed 30.01.1998 r.
  13. Art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021, poz. 685, z późn. zm.).
  14. Nie ponoszono nakładów.
  15. Nie ponoszono nakładów.
  16. Nie dotyczy.
  17. Nie dotyczy.
  18. Najemca nie ponosił wydatków na ulepszenie lokalu, które miałby rozliczane w opłacie czynszu.
  19. Nie dotyczy.
  20. Nie dotyczy.
  21. Nie dotyczy.
  22. Nie dotyczy.
  23. Nie, na działkach nie znajdują się inne obiekty, tj. budynki, budowle, urządzenia budowlane.
  24. Nie dotyczy.
  25. Nie dotyczy.
  26. Nie dotyczy.
  27. Nie dotyczy.
  28. Nie dotyczy.
  29. Nie dotyczy”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży opisanych nieruchomości można będzie zastosować zwolnienie od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U.2020.106 z późn.zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Ponadto art. 48 Kodeksu cywilnego wskazuje, iż do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 maja 2015 r. (FSK 382/14) orzekający stwierdził „Porównując zakresy definicji „pierwszego zasiedlenia” wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT”. Zgodnie z powyższym orzeczeniem pierwsze zasiedlenie nastąpiło przed nabyciem nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie nr 5 i nr 6 przez Gminę A.

W związku z tym, przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w działce nr 5 połączonej ze sprzedażą zabudowanej budynkiem gospodarczym działki nr 6 będzie miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty oraz budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina A jest właścicielem lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w domu wielolokalowym przy ul. ... w A, położonego na działce nr 5 w bezpośrednim sąsiedztwie z nieruchomością gruntową oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 6 o pow. 0,0867 ha, obj. KW nr ..., zabudowaną budynkiem gospodarczym o pow. 10,6 m2. Budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 6 jest trwale związany z gruntem i służy jako składzik, magazynek sprzętów gospodarstwa domowego. Aktem notarialnym z 30.01.1998 r. (umowa przekazania przez wieczystego użytkownika gruntu i własności budynków), C - Przedsiębiorstwo Państwowe przekazało nieodpłatnie Gminie A prawo wieczystego użytkowania działki nr 1 a nadto własność znajdujących się na tych działkach budynków mieszkalnych oraz innych budynków i urządzeń stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności. W roku 2003 decyzją administracyjną dokonano podziału działki nr 1 na działki nr 2 i 3. Następnie w roku 2007 dokonano podziału działki nr 2 na działki nr 4-6. Na podstawie art. 1 ust. 1 i 2 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2018r., poz. 1716, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym, oznaczonej jako działka nr 5, przekształciło się w prawo własności. Według prawnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „terenu przy ul. …” w A działka 5 objęta jest symbolem 1 MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Działkę 6 obejmuje obrys o symbolu 1MW - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz 3KDD (południowo wschodni narożnik działki) - tereny dróg - droga klasy dojazdowej. Obie działki objęte są strefą ścisłej ochrony konserwatorskiej oraz strefą ochrony krajobrazowej. Na rysunku planu, na terenie obejmującym działkę nr 5, oznaczono obiekt posiadający cechy zabytkowe, a na terenie obejmującym część działki nr 6, oznaczono strefę kontrolowaną od gazociągu DN 250 z zakazem lokalizacji zabudowy.

Budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowalne. Symbol PKOB budynku mieszkalnego: 1122, symbol PKOB budynku gospodarczego: 1252. Zasiedlenie nastąpiło przed 30.01.1998 r. Zasiedlenie obu budynków nastąpiło w wyniku oddania nieruchomości w najem. Zajęcie do używania obu budynków nastąpiło przed 30.01.1998 r. Nie ponoszono nakładów. Najemca nie ponosił wydatków na ulepszenie lokalu, które miałby rozliczane w opłacie czynszu. Na działkach nie znajdują się inne obiekty tj. budynki, budowle, urządzenia budowlane.

Wskazać należy, że Gmina, dokonując dostawy lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w budynku wielolokalowym posadowionym na działce nr 5 oraz budynku gospodarczego posadowionego na działce nr 6 (tj. czynności, które mają charakter cywilnoprawny), występuje dla tych transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższe czynności zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak wynika z opisu sprawy, zasiedlenie lokalu mieszkalnego nr 2 oraz budynku gospodarczego nastąpiło przed 30.01.1998 r. w wyniku oddania nieruchomości w najem. Zajęcie do używania obu budynków nastąpiło przed 30.01.1998 r. Nie ponoszono nakładów. Najemca nie ponosił wydatków na ulepszenie lokalu, które miałby rozliczane w opłacie czynszu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w budynku wielolokalowym posadowionym na działce nr 5 oraz budynku gospodarczego posadowionego na działce nr 6 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Powyższe zwolnienie - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - obejmie również sprzedaż przynależnego gruntu, tj. udziału w prawie własności działki nr 5, na której posadowiony jest budynek wielolokalowy, w którym znajduje się lokal mieszkalny nr 2 oraz prawa użytkowania wieczystego działki nr 6, na której posadowiony jest budynek gospodarczy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj