Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.271.2021.2.WR
z 28 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.), uzupełnionego pismem z 16 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 19 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 8 lipca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.271.2021.1.WR.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Opieki Zdrowotnej w […] (zwany dalej „Zespół”) jest Podmiotem Leczniczym, niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pod nazwą „Zespół Opieki Zdrowotnej”, w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zespół jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W Zespole Opieki Zdrowotnej w […] będzie realizowany projekt uruchomienia oferty dla pacjentów oraz „poziom dojrzałości” e-usługi publicznych/zaprojektowanych usług telemedycznych. W projekcie przewiduje się wdrożenie 7 e-usług na poziomie o stopniu dojrzałości co najmniej 4 - „transakcja” (stopień dojrzałości proponowanych e-usług wynosi 5 „personalizacja” tj. umożliwiającym konkretnemu pacjentowi załatwienie konkretnej sprawy w związku z wizyta lekarską). Są to e-usługi: e-rejestracja, e-powiadomienia, e-dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e-wywiad.

Nr wniosku […] w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa […] (Europejski Fundusz Rozwoju regionalengo) dla osi priorytetowej: […]. Termin realizacji projektu: […]. Wartość projektu: […]. Dofinansowanie: […].

Przedmiotem projektu jest wdrożenie dokumentacji medycznej oraz elektronicznych usług publicznych w ZOZ […]. Projekt obejmuje zakup oprogramowania (m.in. e-usługi, […], system operacyjny i wirtualizacyjny oraz oprogramowanie do backupu), sprzętu oraz prace wdrożeniowe i szkolenia personelu. Celem projektu jest poprawa dostępności do wysokiej jakości e-usług publicznych w obszarze zdrowia Zespołu Opieki Zdrowotnej. W wyniku realizacji projektu poprawi się dostępność do elektronicznych danych poprzez stworzenie systemu informatycznego. Powyższy system będzie umożliwiał przetwarzanie i udostępnianie dokumentów medycznych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia wydanych na podstawie art. 13a ustawy. System, zgodny z art. 11 ust. 3, będzie umożliwiał przekazywanie danych o zdarzeniach medycznych oraz o wydanych receptach i skierowaniach do Systemu informacji Medycznej niezbędnych do prowadzenia diagnostyki, zapewnienia ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorcę w produkty lecznicze i wyroby medyczne. Objęcie jak najszerszego kręgu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej (bez względu na typ - opieka szpitalna, Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna (AOS), Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)) oraz bez względu na podmiot tworzący.

Oddziaływanie polegać będzie np. na przesłaniu do lekarza z poradni wyników badań, informacji zdrowotnej do lekarza kierującego oraz karty informacyjnej z leczenia szpitalnego, oraz dokumentacji z konsultacji specjalistycznej. Czynności realizowane przez ZOZ […] w ramach powyższego projektu e-Zdrowie będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej służące: profilaktyce i zachowaniu zdrowia, ratowaniu zdrowia, przywracaniu i poprawie zdrowia. Dzięki wykorzystaniu Internetu oraz oprogramowania zintegrowanego z scentralizowanym systemem HIS wykorzystywanym przez ZOZ […], pacjent logując się do portalu e-usług, będzie posiadał dostęp do swojej elektronicznej dokumentacji medycznej, wyników badań (wraz z możliwością jej pobrania), będzie miał także dostęp do listy leków które zostały mu przepisane podczas wizyty i dla których będzie mógł zamówić e-receptę.

Pacjent będzie mógł zapisać się poprzez portal eUsługi na wizytę z całkowitym pominięciem potrzeby osobistej i telefonicznej rejestracji [winno być z „pominięciem osobistej i telefonicznej rejestracji” – przyp. Organu]. Dzięki e-usłudze e-porada pacjent będzie mógł skorzystać z porady za pomocą wideokonferencji pacjent-lekarz, co będzie dużym udogodnieniem dla pacjentów, którzy mają problem z osobistym dotarciem do placówki. Kompleksowa e-usługa medyczna (obejmująca: e-rejestrację, e-powiadomienia, e-dokumentacje, e-leki, e-wyniki, e-poradę, e wywiad) ma na celu: zwiększenie dostępności i przejrzystości w dostępie do świadczeń medycznych, poprawę funkcjonowania systemu informacji medycznej, podniesienie jakości świadczonych usług poprzez uproszczenie procedur rejestracji i zmniejszenie ilości dokumentów papierowych dostarczanych do lekarza celem realizacji świadczenia, umożliwienie rejestracji on-line wraz z otrzymaniem potwierdzenia dokonanej rezerwacji, otrzymanie powiadomień o zmianach umówionej wizyty lub przypominających o zbliżającym się terminie wizyty/badania, zmniejszenie okresu oczekiwania na konsultacje lekarskie, umożliwienie przeprowadzenie zdalnej konsultacji lekarskiej, możliwość przeglądania własnej dokumentacji medycznej, zwłaszcza jeśli chodzi o otrzymanie opisu badania oraz wypisu ze szpitala.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał co następuje:

  1. Tytuł projektu: „…”,
  2. Na pytanie Organu: „Czy towary i usługi nabywane przez Państwo w ramach realizacji opisanego zadania będą związane z wykonywanie wyłącznie czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?” Wnioskodawca wskazał, że „Zespół Opieki Zdrowotnej w […] w ramach realizacji opisanego projektu (zakup oprogramowania, sprzętu oraz prace wdrożeniowe), którego celem jest poprawa dostępności do wysokiej jakości e-usług publicznych w obszarze zdrowia będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 43 ustawy o VAT)”.
  3. Efektami realizowanego zadania jest wdrożenie 7 e-usług: e-rejestracja, e-powiadomienia, e dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e-wywiad. Powyższe usługi będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Kompleksowa e-usługa medyczna ma na celu: zwiększenie dostępności i przejrzystości świadczeń medycznych, poprawie funkcjonowania systemu informacji medycznej, podniesieniu jakości świadczonych usług poprzez uproszczenie procedur rejestracji i zmniejszenie ilości dokumentów papierowych dostarczonych do lekarza celem realizacji świadczenia, umożliwienie rejestracji on-line wraz z otrzymaniem potwierdzenia dokonanej rezerwacji, otrzymanie powiadomień o zmianach umówionej wizyty lub przypominających o zbliżających się terminach wizyty/badania, umożliwienie przeprowadzenie zdalnej konsultacji lekarskiej. Wszystkie powyższe usługi kompleksowe, służące poprawie, profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanych, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
  4. Zespół Opieki Zdrowotnej w […] w ramach opisanego projektu będzie widniał na fakturach jako nabywca.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 lipca 2021 r.):

Czy w ramach realizowanego projektu zakup oprogramowania (m.in. e-usługi, […], system operacyjny i wirtualizacyjny oraz oprogramowanie do backupu), sprzętu (serwery, macierz, […], przełączniki, urządzenie do backupu) służącego do obsługi e-usług publicznych w obszarze zdrowia Zespołu Opieki Zdrowotnej w […] (SPZOZ […]) ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 lipca 2021 r.):

Zakup oprogramowania obsługującego e-usługi medyczne (e-rejestracja, e-powiadomienia, e dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e-wywiad) będzie służyło wyłącznie do świadczenia usług ochrony, profilaktyce, ratowaniu i poprawie zdrowia, a więc czynnościom zwolnionym z VAT (art 43 ust. 1 pkt 18) bez prawa do jego odliczenia.

Jako beneficjent ww. projektu SP ZOZ w […]w ramach realizacji projektu nie będzie wykonywał żadnych czynności, które na gruncie ustawy o VAT mogłyby zostać uznane za dostawę towarów, czy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Kompleksowe e-usługi medyczne ( e-rejestracja, e-powiadomienia, e-dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e-wywiad) oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane przewidziane w art. 43 ustawy o VAT obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywracania zdrowia osób. Zatem zakres zwolnienia został rozciągnięty również na towarzyszące usłudze podstawowej, usługi dodatkowe, które to czynności są ściśle związane z wykonywaniem usługi podstawowej (e-rejestracja, e-powiadomienia, e-dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e wywiad).



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza realizować projekt pn. „[…]”. Projekt będzie dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa […].

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach opisanego zadania będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, że efektami realizowanego zadania jest wdrożenie 7 e-usług: e-rejestracja, e-powiadomienia, e dokumentacja, e-leki, e-wyniki, e-porada, e-wywiad. Powyższe usługi będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Kompleksowa e-usługa medyczna ma na celu: zwiększenie dostępności i przejrzystości świadczeń medycznych, poprawie funkcjonowania systemu informacji medycznej, podniesieniu jakości świadczonych usług poprzez uproszczenie procedur rejestracji i zmniejszenie ilości dokumentów papierowych dostarczonych do lekarza celem realizacji świadczenia, umożliwienie rejestracji on-line wraz z otrzymaniem potwierdzenia dokonanej rezerwacji, otrzymanie powiadomień o zmianach umówionej wizyty lub przypominających o zbliżających się terminach wizyty/badania, umożliwienie przeprowadzenie zdalnej konsultacji lekarskiej. Wszystkie powyższe usługi kompleksowe, służące poprawie, profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu, oraz świadczeniu usług ściśle z tymi usługami związanych, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego – towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. Projektu, będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W konsekwencji nie analizowano prawidłowości wskazania, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi których dotyczy projekt będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano w tym zakresie pytania. Wskazania to potraktowano jedynie informacyjnie jako element zdarzenia przyszłego.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj