Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDBI3-1.4012.270.2021.1.MSO
z 29 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 29 marca 2021 r. (data wpływu 2 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismami z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 7 lipca 2021 r.) oraz z 23 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki nr (…) oraz konieczności wystawienia faktury korygującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działki nr (…) oraz konieczności wystawienia faktury korygującej.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 1 lipca 2021 r. (data wpływu do tut. Organu 7 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 22 czerwca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.270.2021.1.MSO oraz pismem z 23 lipca 2021 r. (data wpływu do tut. Organu 28 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na drugie wezwanie tut. Organu z 16 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.270.2021.2.MSO.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako Przedsiębiorstwo Rolne „(…)sp. z o.o. są Państwo podmiotem prowadzącym działalność rolniczą w zakresie uprawy zbóż, chowu i hodowli zwierząt oraz wytwarzaniem energii elektrycznej z biogazu rolniczego. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dokonali Państwo sprzedaży nieruchomości położonej w miejscowości (…), obręb geodezyjny (…) o łącznym obszarze 7,0756 ha, nr działki (…) dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadził Księgę Wieczystą o numerze (…).

W skład powierzchni gruntów ww. działki wchodziły: grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,0715 ha, grunty orne o powierzchni 6,895 ha i grunty pod rowami o powierzchni 0,1091 ha.

Przedmiotem dokonanej przez Państwa sprzedaży były grunty według wynegocjowanej ceny.

Znajdujący się na działce budynek o powierzchni zabudowy 250 m2 nie był przedmiotem wyceny, był to magazyn nawozów nieużytkowany od 1992 roku.

Sprzedane przez Państwa grunty znajdują się w obszarze Gminy (…) i są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym Uchwałą(…) Rady Gminy (…) z dnia (…) (…) 2002 i ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) Nr (…) z (…)

Miejscowy plan zagospodarowania przewiduje na działce Nr (…):

  • teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
  • teren zieleni urządzonej,
  • teren komunikacji,
  • tereny parkingowe,
  • teren usług,
  • teren ciągów pieszych.

W dniu (…) 2020 roku podpisali Państwo akt notarialny repertorium A nr (…) na sprzedaż nieruchomości. W akcie zawarta została cena netto, VAT i cena brutto. Na podstawie tego aktu notarialnego została wystawiona Faktura VAT sprzedaży z wartością 23 %. Transakcja została opłacona przez kupującego i VAT został przez Państwa odprowadzony do US. Po miesiącu nabywca zwrócił się z prośbą o dokonanie korekty Faktury VAT w związku z niesłusznie naliczonym VAT-em w stawce 23%, jego zdaniem działka nr (…) powinna być traktowana jako teren zabudowany i podlegać zwolnieniu z VAT, ponieważ znajduje się tam budynek do przechowywania nawozów o powierzchni 250 m2. Nadmieniają Państwo, że przedmiotem sprzedaży był grunt, a nie ww. budynek i nie podlegał on wycenie.

Pismem z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 7 lipca 2021 r.), uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Ad. 1.a)

Czy znajdujący się na działce magazyn nawozów na dzień dostawy stanowił budynek w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak – w dniu dostawy budynek spełniał warunki Prawa budowlanego.

Ad. 1.b)

W jaki sposób sklasyfikowany był budynek, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.)?

Odpowiedź: Na podstawie Wypisu z kartoteki budynków: Klasa w/g PKOB: - Budynki gospodarstw rolnych.

Ad. 1.c)

Do wykonywania jakich czynności wykorzystywany był budynek wymieniony we wniosku: opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź: Budynek powstał w 1964 roku i do momentu zakupu w 1996 roku, przez Przedsiębiorstwo Rolne „(…)” Sp. z o.o, pełnił funkcję – Magazynu nawozów sztucznych, po przejęciu przez Spółkę przechowywano w nim słomę do roku 1997 roku, a od tamtej pory, budynek stoi nieużywany.

Ad. 1.d)

Czy budynek był wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług? (należy podać podstawę prawną zwolnienia).

Odpowiedź: Nie znamy podstawy prawnej.

Ad. 1.e)

Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy? (jeśli tak to należy wskazać: dzień, miesiąc i rok). Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odpowiedź: nie, nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku, pierwszym właścicielem był (…), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata, nie było też wydatków poniesionych na ulepszenie ww. budynku.

Ad. 1.f)

W jaki sposób nabycie przedmiotowej nieruchomości, objętej zakresem wniosku, zostało udokumentowane (faktura, rachunek)?

Odpowiedź: Przedmiotowa nieruchomość została nabyta (…) 1996 roku na mocy Aktu notarialnego.

Ad. 1.g)

Czy nabycie przedmiotowej nieruchomości, objętej zakresem wniosku, nastąpiło w drodze czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od tego podatku czy niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem? Czy z tytułu jej nabycia Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

Odpowiedź: Nabycie przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiło w drodze czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad. 1.h)

Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku (magazynu nawozów), w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu?

Odpowiedź: nie – spółka nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku.

Ad. 1.i)

Czy Wnioskodawca kiedykolwiek odpłatnie udostępniał budynek podmiotom trzecim? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim okresie oraz wskazać, czy była to umowa najmu, dzierżawy, czy też inna odpłatna umowa?

Odpowiedź: nie – budynek nigdy nie był udostępniany osobom trzecim.

Ad. 1.j)

Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, którym objęta jest działka nr (…) , znajdują się linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu?


Odpowiedź: Tak - w miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego znajdują się linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, w tym:

  • 39 działek mieszkalnych jednorodzinnych – 5,40 ha,
  • 1 działka usługowa – 0,024 ha,
  • 2 działki parkingowe,
  • 3 działki drogowe,
  • 2 działki ciągów pieszych - łącznie komunikacja 1,08 ha,
  • 1 działka zieleń parkowa - 0,35 ha, łącznie pod zabudowę 5,64 ha.

Ad. 1.k)

Czy na całości działki nr (…) dopuszczona jest zabudowa?

Odpowiedź: nie.

Ad. 1.l)

Z jakiego powodu budynek magazynu nie podlegał wycenie przy sprzedaży?

Odpowiedź: Budynek nie był wyceniany, z uwagi na jego zły stan techniczny, nadający się tylko do likwidacji.

Ponadto pismem z 23 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na drugie wezwanie tut. organu z 16 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.270.2021.2.MSO, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Ad.1)

Czy działka (…) będąca przedmiotem wniosku na dzień sprzedaży została podzielona geodezyjnie, skoro wskazują Państwo w uzupełnieniu podział ilościowy na m.in. 39 działek budowlanych? Proszę to wyjaśnić i jednoznacznie wskazać co było przedmiotem sprzedaży.

Odpowiedź: Nie. Nie została podzielona geodezyjnie, ten podział, który wskazaliśmy jest na podstawie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który określa w jaki sposób można dokonać podziału geodezyjnego. Przedmiotem sprzedaży była cała działka nr (…), bez wyszczególnienie budynku i bez jego wyceny.

Ad. 2.)

Na której działce (w jakim terenie określonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) jest położony magazyn? Czy jest to teren przeznaczony pod zabudowę?

Odpowiedź: W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, magazyn znajduje się w części (…) jest to teren przeznaczony na działalność usługową, więc jest przeznaczony pod zabudowę.

Ad. 3.)

Która część działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie jest przeznaczona pod zabudowę? Czy na tej części położony jest magazyn?

Odpowiedź: Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, pod zabudowę nie jest przeznaczona część działki 1ZP (zieleń parkowa) o powierzchni 0,35 ha. Magazyn nie znajduje się na tej części działki.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane w piśmie z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 7 lipca 2021 r.):

Czy dostawa zabudowanej nieruchomości nr (…) podlega zwolnieniu od podatku VAT, a jeżeli tak, to czy należy wystawić fakturę korygującą?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Państwa zdaniem, ponieważ grunt, który był przedmiotem sprzedaży znajduje się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu, w związku z tym jest to grunt przeznaczony pod zabudowę i powinien być obciążony stawką VAT 23%. Tak zostało uzgodnione z nabywcą i potwierdzone w akcie notarialnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy dostawa zabudowanej nieruchomości nr (…) podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Z kolei zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług, dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 ustawy, dla dostawy nieruchomości niezabudowanych (pkt 9 ww. przepisu) oraz nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części (pkt 10 i pkt 10a) spełniających określone w tych przepisach warunki, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT. Zwolnienie od podatku sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności, z uwagi na zakres wniosku, należy przeanalizować, czy przedmiotowe Nieruchomości będą zabudowane, czy też niezabudowane.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333, ze zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy mówi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z powyższego przepisu należy wywieść, że opodatkowane są te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Z kolei dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Z powyższego wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.



Odnośnie natomiast terenów zabudowanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.



Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.



Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.



Z powyższych przepisów wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, którym jest objęta Nieruchomość nr (…) będąca przedmiotem zapytania, przebiegają linie rozgraniczające tereny o różnych przeznaczeniach.

W tym miejscu organ pragnie zwrócić uwagę na kwestię opodatkowania różnymi stawkami podatku VAT jednej dostawy towaru, w której to kwestii TSUE w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd v Commisioners of Customs & Excise z dnia 6 lipca 2006 r., stwierdził co następuje cyt.: „Okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo do zwrotu zapłaconego podatku w rozumieniu art. 28 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 92/77/EWG z dnia 19 października 1992 r. uzupełniającą wspólny system podatku od wartości dodanej i zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG (zbliżanie stawek VAT), oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania tego zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej”.

Tak więc, z powyższego wynika iż dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Tym samym jeśli np. z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż działka ewidencyjna znajduje się w części na terenach przeznaczonych pod zabudowę, a w części na terenach nieprzeznaczonych pod zabudowę, oddzielonych liniami rozgraniczającymi, to dostawa takiej działki może podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami VAT, co będzie miało miejsce w przypadku działki nr (…) będącej przedmiotem zapytania.

W celu ustalenia, czy w odniesieniu do sprzedaży działki nr (…) – która w części jest zabudowana budynkiem w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozstrzygnąć, czy względem posadowionego na tej działce magazynu nawozów sztucznych nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że znajdujący się na działce budynek powstał w 1964 r. i do momentu zakupu przez Państwa w 1996 r. pełnił funkcję magazynów nawozów sztucznych, po przejęciu przez Państwa przechowywano w nim słomę do roku 1997 roku, a od tamtej pory, budynek stoi nieużywany. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie budynku.

Zatem pomimo Państwa stwierdzenia, że budynek nie był zasiedlony, to należy przyjąć, że miało miejsce pierwsze zasiedlenie, gdyż budynek był używany do przechowywania nawozów i słomy do 1997r., a od pierwszego zasiedlenia miną okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym sprzedaż budynku będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ze zwolnienia będzie także korzystać dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek, którego część będzie wydzielona liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania tj. część oznaczona w MPZP symbolem 10U, na podstawie art. 29a ust. 8 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do części działki niezabudowanej, której kontur wyznaczają linie rozgraniczające w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – zieleń parkowa oznaczone symbolem 1ZP należy stwierdzić, że dostawa tej część działki korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż jak Państwo wskazaliście w opisie sprawy, ta część działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie jest przeznaczona pod zabudowę, jak również z wniosku nie wynika, żeby była ona objęta decyzją o warunkach zabudowy.

Z kolei dostawa pozostałej części działki nr (…), wydzielonej liniami rozgraniczającymi tereny o różnym przeznaczeniu, będzie opodatkowana odpowiednio wg stawki właściwej dla przedmiotu dostawy – gruntu niezabudowanego. Podkreślić należy, że w przypadku gdy przeznaczenie tego gruntu zgodnie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie mieć cel budowlany, to dostawa tej części gruntu nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Ta część działki nr (…) nie będzie również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że nabycie przez Państwa nie stanowiło czynności opodatkowanej oraz grunt nie był wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że dostawa budynku będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ze zwolnienia będzie także korzystać na podstawie art. 29a ust. 8 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa gruntu, na którym posadowiony jest budynek, którego część będzie wydzielona liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania. Dostawa części działki niezabudowanej, której kontur wyznaczają linie rozgraniczające w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – zieleń parkowa oznaczone symbolem 1ZP korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast dostawa pozostałej części działki nr (…) będzie podlegać opodatkowaniu według stawki właściwej dla przedmiotu dostawy – gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę.



Odnosząc się natomiast do kwestii korekty faktury VAT, to należy przywołać art. 106j ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - fakturę korygującą wystawia się w przypadku, gdy:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.



Zatem istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych.

Z Państwa wniosku wynika, że w akcie notarialnym dot. zbycia przez Państwa przedmiotowej nieruchomości wskazano opodatkowanie tej transakcji, której przedmiotem był grunt niezabudowany bez uwzględnienia znajdującego się na działce budynku magazynu, w całości podatkiem VAT w wysokości 23%.

Natomiast z okoliczności przedstawionych we wniosku skonfrontowanych z obowiązującym stanem prawnym wynika, że przedmiotem dostawy był grunt w części zabudowany - część dostawy działki nr (…), na której posadowiony jest budynek magazynu korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 29a ust. 8 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy korzysta również część działki nr (…) stanowiąca w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zieleń parkową oznaczonej symbolem 1ZP. Zatem sposób opodatkowania dostawy był nieprawidłowy. W konsekwencji, powyższe stanowi konieczność wystawienia przez Państwa faktury korygującej, której istotą jest korekta faktury pierwotnej.



Wobec powyższego uzasadnienia, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.



Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj