Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.304.2021.2.WR
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2021 r. (data wpływu: 31 maja 2021 r.), uzupełnionego pismem z 14 lipca 2021 r. (data wpływu: 14 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 14 lipca 2021 r. (data wpływu 14 lipca 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 12 lipca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.304.2021.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina […] pozyskała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa […] na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „…”. Obecnie trwa okres realizacji projektu. Zakres projektu polegać będzie na demontażu […] opraw starego typu i montażu […] opraw typu LED o mocach od […] do […]W w […] lokalizacjach na terenie […]. Sumaryczna moc czynna oświetlenia zostanie zredukowana z […] kW do […] kW. Z kolei moc bierna zostanie obniżona z […] do […] kvar.

Nowe oprawy będą charakteryzować się sprawnością na poziomie 95-97%.

Na skutek przeprowadzenia zaplanowanych prac nastąpi wzrost efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego na przedmiotowych odcinkach, co ograniczy produkcję CO2 oraz PM10 na terenie Gminy […] i zmniejszy problem niskiej emisji. Realizacja Inwestycji stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w ramach projektu problemy tj.: problem główny: Niska efektywność energetyczna oświetlenia w Gminie […] oraz problemy szczegółowe:

  • wysokie koszty energii elektrycznej w gminie,
  • emisja zanieczyszczeń do atmosfery,
  • utrata korzyści jakie mogły by przynieść środki wydatkowane obecnie na energię.

Celem głównym projektu Jest: Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia w Gminie […].

Cele cząstkowe:

  • zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery,
  • zmniejszenie zapotrzebowania na energię,
  • poprawa stanu środowiska naturalnego w perspektywie długookresowej.

Cel główny projektu realizuje założenia Osi Priorytetowej […] RPO […] 2014-2020 i wpisuje się bezpośrednio w realizację Działania […]

  1. Inwestycja dotyczy wymiany istniejącego oświetlenia zewnętrznego, na oświetlenie o lepszych parametrach energetycznych.
  2. W projekcie nie występują elementy zarządzania oświetleniem.
  3. W projekcie nie przewiduje się utworzenia nowej infrastruktury oświetleniowej.
  4. Projekt będzie realizowany na terenie […] docelowo w gminie […].
  5. Projekt realizowany w zgodzie z zasadą deinstytucjonalizacji.

Beneficjentem, który występuje o dotację oraz ją rozlicza jest Gmina […] - posiadająca osobowość prawną jednostka gminnego samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Beneficjenta nie dotyczą podmiotowe kryteria negatywne, wyłączające możliwość otrzymania wsparcia.

Poza beneficjentem głównym na realizacji projektu skorzystają beneficjenci pośredni, zaliczyć do nich należy:

  • mieszkańców gminy […],
  • potencjalnych mieszkańców Gminy (atrakcyjne warunki zamieszkania).

Inwestycja będzie realizowana w obrębie lokalizacji:

1. […]

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonował w okresie długoterminowym. W ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu (wpływu ostatniej płatności na konto beneficjenta) nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Beneficjent pozostanie majątku [winno być: „pozostanie właścicielem majątku” – przyp. Organu] powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej rozliczenia (wpływu ostatniej płatności na konto beneficjenta). Trwałość techniczna projektu zostanie osiągnięta poprzez zapewnienie wysokiej jakości wykonania inwestycji. Spełnione będą normy i kryteria jakościowe, dotyczące powstałych produktów projektu. Zastosowane zostaną urządzenia i materiały, które posiadają odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa. Zachowana będzie zasada trwałości projektu z godnie z art. 71 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.

W trakcie realizacji - do czasu otrzymania refinansowania poniesionych nakładów - projekt będzie finansowany ze środków własnych Gminy […], zabezpieczonych w uchwale budżetowej i WPF. Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją produktów projektu, ze środków na bieżące utrzymanie infrastruktury oświetlenia ulicznego; środki zabezpieczane będą corocznie w budżecie gminy i przekazywane do dyspozycji jednostki budżetowej gminy (UM […]). Projekt nie zachwieje stabilności płatniczej jednostki oraz nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Gwarantuje to całkowicie wykonalność finansową opisywanego przedsięwzięcia. Trwałość finansowa projektu na etapie realizacji i eksploatacji zostanie zagwarantowana.

Okres realizacji projektu: […]. Aktualnie prowadzone są postępowania w projekcie. Nie planuje się innego wykorzystania przedsięwzięcia niż w celu, do którego zostało zaprojektowane.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakupy będą realizowane przez Gminę […]. Koszt całkowity projektu wynosi […] zł. Opisany we wniosku projekt będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał również, że:

  1. Towary i usługi nabywane przez Gminę […] w ramach realizacji zadania pn. „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  2. Efekty zrealizowanego zadania nie będą przez Gminę […] wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina […], jako beneficjent środków unijnych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z 14 lipca 2021 r.), Gmina […] jako beneficjent środków unijnych nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”. Zdaniem Wnioskodawcy realizacja projektu służy wyłącznie wypełnianiu zadań publicznoprawnych Gminy, do których Gmina została powołana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym, zrejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza zrealizować zadanie pn. „…”. Realizacja zadania będzie dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa […] na lata […]. Zakres Projektu polegać będzie na demontażu opraw starego typu i montażu opraw typu LED.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane przez Gminę […] w ramach realizacji zadania pn. „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że efekty ww. Zadania nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj