Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.286.2021.1.PJ
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 7 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „(...)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

7 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „(...)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X (Wnioskodawca) jako Partner projektu bierze udział w realizacji projektu pn. „(...)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa A. na lata 2014-2020, Działanie 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych dla 3. typu projektu - Tworzenie systemów i aplikacji przyczyniających się do zwiększenia dostępu do cyfrowych usług publicznych z obszaru e-zdrowia.

Liderem Projektu jest B. S.A., a kolejnym Partnerem jest C.

W dniu (...).2021 r. Lider projektu tj. B. podpisał umowę o dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu.

Numer umowy: (...).

Przedmiotem projektu jest rozwój e-usług publicznych z zakresu e-Zdrowia, w tym specjalistycznych telekonsultacji medycznych. W wyniku realizacji projektu wzrośnie dostęp do e-usług publicznych na terenie woj. A., a także podniesie się jakość i dostępność do usług medycznych świadczonych przez uczestników projektu - co stanowi cel projektu.

Planowana całkowita wartość projektu to: (...) zł brutto.

Planowana całkowita wartość dofinansowania to w zakresie części inwestycji (projektu) realizowanej przez X. to: (...) zł brutto.

W ramach kwoty przypisanej do X. zakupione zostaną:

I. Wyposażenie niezbędne do prawidłowego działania systemu telekonsultacji pola operacyjnego - 1 komplet:

  1. Serwer - 1 szt.
  2. Accsess Point WiFi - 2 szt.
  3. Laptopy - 2 szt.
  4. Grabery wideo - 2 szt.
  5. Mikrofony - 2 szt.
  6. Nagłośnienie - 2 szt.
  7. Wózek do przechowywania urządzeń - 2 szt.
  8. System telekonsultacji pola operacyjnego - 1 komplet.

Ponadto zakupiona zostanie tablica promocyjno-informacyjna.

We wniosku o dofinansowanie założono, iż podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym.

Uzasadnienie:

„Brak prawnej i faktycznej możliwości odliczenia w całości podatku VAT od poszczególnych elementów projektu związany jest z faktem, że zakupione w ramach projektu towary i usługi (sprzęt informatyczny oraz oprogramowanie) związane będą z wykonywaniem przez X. czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie art. 43 ust.1, punkt 18 19 ustawy o VAT zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ścisłe z usługami związane. Założeniem projektu jest wdrożenie systemów informatycznych - m.in.: elektronicznych usług publicznych, systemów telekonsultacji medycznych, które wykorzystywane będą wyłącznie w procesie prowadzenia działalności leczniczej podmiotu w ramach umowy podpisanej z Narodowym Funduszem Zdrowia. W związku z powyższym podatek VAT dotyczący projektu jest w całości wydatkiem kwalifikowanym”.

Wskazujemy również, iż:

  1. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez X. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  2. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług).
  3. Zakup ww. towarów i usług udokumentowany będzie fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widniał Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „(...)” jeżeli realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego:

X nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „(...)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z okoliczności sprawy wynika, że X. bierze udział w realizacji projektu którego przedmiotem jest rozwój e-usług publicznych z zakresu e-Zdrowia, w tym specjalistycznych telekonsultacji medycznych. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez X. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ale będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakup ww. towarów i usług udokumentowany będzie fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widniał Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu jeżeli realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie jak wskazuje na to jej opis, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą bowiem wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT lecz wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług) – ta okoliczność nie była przedmiotem oceny Organu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r.. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj