Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.232.2021.1.BD
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 31 maja 2021 r. (data wpływu – 1 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany działek dokonanej na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany działek dokonanej na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Trzy osoby fizyczne są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych położonych w (…). Każda z tych osób jest właścicielem jednej z nieruchomości. Wnioskodawczyni jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej, w skład której wchodzi między innymi działka ewidencyjna nr (…), (…) oraz (…) o łącznym obszarze 1,8619 ha. B. K. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…) o obszarze 0,7095 ha. J. T. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej, działkę ewidencyjną nr (…) o obszarze 1,0646 ha.

Właściciele zamierzają dokonać podziału nieruchomość i zamiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Właściciele oświadczyli, że planowana zamiana gruntów spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie.

Zgodnie z treścią art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami – właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości Podziału nieruchomości, o którym mowa powyżej dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu w związku z powyższym do wniosku o podział należy dołączyć złożone w formie aktu notarialnego zobowiązanie do dokonania takiej zamiany.

Ostateczną decyzją Wójta Gminy z dnia (…) r. zatwierdzony został projekt podziału nieruchomości, o których mowa powyżej w ten sposób, że w wyniku podziału powstaną nowe działki:

  • nr (…) o obszarze 0,0765 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0634 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0655 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0643 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0661 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0649 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0666 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0679 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0660 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0670 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0659 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0231 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0745 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0726 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0644 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0648 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0284 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0423 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0627 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0631 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0690 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0614 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0620 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0681 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0608 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0599 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0223 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0687 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0674 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0332 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0257 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0262 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0253 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0256 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0248 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0251 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0251 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0241 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0245 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0270 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0090 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0278 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0298 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0273 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0283 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0318 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0290 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0299 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0335 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0303 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0309 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0343 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0309 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0331 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0115 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0358 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,0364 ha,
  • nr (…) o obszarze 0,5737 ha,

pod warunkiem że strony dokonają w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu na podstawie przedwstępnej umowy zamiany. B. K., J. T. oraz Wnioskodawczyni oświadczają, że jako właściciele nieruchomości, o których mowa powyżej – w związku z treścią art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

  • J. T. i B. K. dokonują zamiany polegającej na tym, iż:
    J. T. przenosi na rzecz B. K.: przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek: nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…), w zamian B. K. przenosi na rzecz J. T.: przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek: nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…);

  • Wnioskodawczyni i B. K. dokonują zamiany polegającej na tym, iż:
    Wnioskodawczyni przenosi na rzecz B. K. przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonych działek: nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 7/29 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…), w zamian B. K. przenosi na rzecz Wnioskodawczyni przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…);

  • Wnioskodawczyni i J. T. dokonują zamiany polegającej na tym, że:
    Wnioskodawczyni przenosi na rzecz J. T. przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonych działek nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 10/29 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…), w zamian J. T. przenosi na rzecz Wnioskodawczyni przysługujące jej prawa do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszły w skład nowo wydzielonych działek nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), część przysługujących jej praw, tj. udział wynoszący 1/3 części do dotychczasowej działki nr (…), w zakresie, w którym weszła w skład nowo wydzielonej działki nr (…).

W związku z powyższym, przysługujące stronom prawa do wydzielonych działek gruntu kształtują się następująco:

  1. B. K. jest właścicielką nieruchomości, w skład której wchodzą nowo wydzielone działki: nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…) oraz współwłaścicielką: w udziale wynoszącym 1/3 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzielone działki: nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), natomiast w udziale wynoszącym 7/29 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzieloną działkę nr (…),
  2. J. T. jest właścicielką nieruchomości, w skład której wchodzą nowo wydzielone działki: nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…) oraz współwłaścicielką: w udziale wynoszącym 1/3 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzielone działki nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), natomiast w udziale wynoszącym 10/29 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzieloną działkę nr (…),
  3. Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości, w skład której wchodzą nowo wydzielone działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) oraz współwłaścicielką: w udziale wynoszącym 1/3 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzielone działki: nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…), natomiast w udziale wynoszącym 12/29 części nieruchomości stanowiącej nowo wydzieloną działkę nr (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana odprowadzić podatek od czynności cywilnoprawnych od umowy zamiany nieruchomości, przeprowadzonej w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będzie ona zobowiązana do odprowadzenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy zamiany nieruchomości, przeprowadzonej w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych został w sposób enumeratywny wymieniony w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi temu podlegają w szczególności – zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) tej ustawy – umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W powołanej ustawie określony został katalog wyłączeń od podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne „w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami”.

Interpretując zwrot „w sprawach” należy przyjąć, że powyższe wyłączenie dotyczy gospodarki nieruchomościami w szerokim znaczeniu, w związku z czym nie podlegają podatkowi sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia jest zawarta w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce gruntami:

  1. Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3;
  2. W sprawach, o których mowa w ust. 1 stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99;
  3. Podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1. dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

W doktrynie podkreśla się, że: „w komentowanym przepisie uregulowano szczególny tryb postępowania podziałowego, stanowiącego swoisty rodzaj scalenia i podziału co najmniej kilku odrębnych nieruchomości, dokonywanego decyzją organu orzekającego o zatwierdzeniu połączenia i następczego podziału tych nieruchomości. W ramach tej procedury dochodzi do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki. Przedmiotem połączenia i podziału są odrębne nieruchomości, dlatego też w wyniku połączenia dochodzi do zniesienia ewidencyjnych granic między tymi nieruchomościami, natomiast w wyniku następczego podziału określa się nowy przebieg granic dotychczasowych nieruchomości w obszarze tych nieruchomości. Podział nieruchomości może przy tym polegać nie tylko na wytyczeniu nowych granic pomiędzy dotychczasowymi nieruchomościami, ale także na wydzieleniu w ramach nowych nieruchomości większej liczby działek gruntu, aniżeli odpowiadająca liczba nowych nieruchomości”.

Warunkiem zastosowania trybu określonego w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami są: złożenie zgodnego wniosku przez właścicieli nieruchomości, położenie nieruchomości lub stosunki własnościowe umożliwiające racjonalne zagospodarowanie gruntów, zobowiązanie właścicieli do dokonania zamiany nieruchomości i wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek.

Procedura uregulowana w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami ma zastosowanie w niniejszej sprawie. Jej częściami są planowane do zawarcia przez strony: przedwstępna umowa zamiany nieruchomości oraz umowa zamiany nieruchomości objętych podziałem. Oba ww. dokumenty są konieczne do ukończenia procedury. Należy jednocześnie pokreślić, że czynność dokonywania w trybie art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami kształtowana jest nie tylko przez strony umowy, jej istotne elementy zostaną określone w decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości, wydanej na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Umowa zamiany podlegająca przepisom art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami nie może zostać dokonana bez uwzględnienia treści decyzji administracyjnej wydanej w trybie tego przepisu.

Opisany powyżej tryb jest jedynym możliwym do zastosowania przez właścicieli nieruchomości w celu zmiany dotychczasowej struktury istniejących nieruchomości i poprawy warunków ich racjonalnego zagospodarowania.

Ponieważ opisana umowa zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni na potwierdzenie stanowiska przywołała interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży na stronach czynności.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie zamiany:

  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą m.in. od umowy zamiany przy przeniesieniu własności nieruchomości – 2%.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na stronach czynności.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.) określa zasady scalania i podziału nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 3).

W myśl art. 98b ust. 1 ww. ustawy, właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 2 ustawy, w sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99.

Stosownie do art. 98b ust. 3 cyt. ustawy, podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że trzy osoby fizyczne są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych. Każda z tych osób jest właścicielem jednej z nieruchomości. Wnioskodawczyni jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej, w skład której wchodzi między innymi działka ewidencyjna nr (…), (…) oraz (…) o łącznym obszarze 1,8619 ha. Właściciele zamierzają dokonać podziału nieruchomość i zamiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Właściciele oświadczyli, że planowana zamiana gruntów spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie. Ostateczną decyzją Wójta zatwierdzony został projekt podziału nieruchomości, w wyniku czego powstały nowe działki. Strony dokonają w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu na podstawie przedwstępnej umowy zamiany i stosownym oświadczeniu, o którym mowa w art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Skoro zatem czynność zamiany części nowo wydzielonych nieruchomości (wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które wejdą w skład nowo wydzielonych działek), zostanie dokonana na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, to w przedmiotowej sprawie będzie mieć zastosowanie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji przedmiotowa czynność zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy zamiany nieruchomości, przeprowadzonej w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj