Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.15.2021.2.WF
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r. ), uzupełnionym 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych, w zakresie:

  • uznania prowadzonej działalności dotyczącej sprzedaży napojów dokonywanej na rzecz konsumentów w ramach zamówień składanych za pośrednictwem platformy internetowej za sprzedaż detaliczną - jest prawidłowe
  • spełniania warunków podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową - jest prawidłowe
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty przez Państwa w przypadku jej uiszczenia przez dostawcę na wcześniejszym etapie łańcucha dostaw - jest prawidłowe
  • braku obowiązku zapłaty opłaty od Napojów:
    • nabytych od dostawców krajowych – jest prawidłowe
    • nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu sprzedanych na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów jak również do punktów sprzedaży detalicznej – jest nieprawidłowe.



UZASADNIENIE

29 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 183 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 2 czerwca 2021 r. Znak 0111-KDSB1-1.4019.15.2021.1.WF wezwano Państwa do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełnili Państwo 17 czerwca 2021 r., wnosząc jednocześnie brakującą opłatę do wniosku.

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawili Państwo następujące stany faktyczne.

  1. Wnioskodawca jest dostawcą hurtowym oraz oferentem pełnego asortymentu z zakresu gastronomii, hotelarstwa oraz żywienia zbiorowego dla odbiorców zewnętrznych.
    Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostaw i sprzedaży wszelkich niezbędnych produktów spożywczych (…..).

  2. Oprócz dostawy produktów do odbiorców zewnętrznych, wnioskodawca dokonuje również sprzedaży detalicznej oferowanych przez siebie produktów (w tym napojów w rozumieniu art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 roku o zdrowiu publicznym) na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów, będących jednak wyłącznie osobami zatrudnionymi przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, niezależnie od wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania.
    Sprzedaż na rzecz odbiorców indywidualnych zgodnie z założeniami wnioskodawcy odbywa się na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (…….) i z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu wnioskodawcy.

  3. Przedmiot przeważającej działalności wnioskodawcy wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS to sprzedaż (…….).

Przedmiot pozostałej działalności wnioskodawcy, wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS to:

  1. sprzedaż hurtowa żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD: 46.3),
  2. transport drogowy towarów oraz działalność usługowa związana z przeprowadzkami (PKD: 49.4),
  3. magazynowanie przechowywanie towarów (PKD 52.1),
  4. sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie (PKD 46.1), sprzedaż hurtowa płodów rolnych i żywych zwierząt (PKD 46.2),
  5. sprzedaż hurtowa artykułów użytku domowego (PKD 46.4),
  6. sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 41.1),
  7. sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.2),
  8. sprzedaż detaliczna artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.5).

Wnioskodawca nabywa oferowane przez siebie produkty zarówno od krajowych jak i zagranicznych dostawców hurtowych.

Wnioskodawca nie jest producentem, nie jest zamawiającym napoje na podstawie umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego, ale jest podmiotem nabywającym napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i importerem napojów.

W uzupełnieniu Wniosku doprecyzowali Państwo opis stanów faktycznych:

  1. Produkty będące przedmiotem wniosku są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 11.07.

    W składzie produktów będących przedmiotem wniosku znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o Zdrowiu publicznym z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.

    Tymi substancjami są: cukier, substancje słodzące, tauryna, kofeina.

  2. Wnioskodawca jest podmiotem sprzedającym napoje kontrahentom prowadzącym sprzedaż:
    1. detaliczną;
    2. hurtową i detaliczną.

    Ponadto Wnioskodawca prowadzi sprzedaż na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów, będących wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, a także osobami Świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania.

  3. Sprzedaż produktów objętych wnioskiem na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów będących wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania stanowi odpłatne zbycie towarów potwierdzone stosownym dokumentem, którym jest faktura VAT.



W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania (pytanie nr 1, 2, 4a i 4b sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy fakt uiszczenia przez dostawcę Wnioskodawcy opłaty cukrowej za dane towary doręczone Wnioskodawcy skutkuje zwolnieniem Wnioskodawcy z obowiązku obliczenia i opłacenia opłaty za te towary?
  2. Czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność dotycząca sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów opisanej we wniosku w ramach platformy internetowej (……) stanowi sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy, w tym w rozumieniu art. 12e ust. 3 ustawy?
  3. Czy w związku z prowadzeniem przez wnioskodawcę sprzedaży detalicznej oferowanych przez siebie produktów na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów, będących jednak wyłącznie osobami zatrudnionymi przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania, na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (……..) i z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu wnioskodawcy, wnioskodawca będzie zaliczał się do kategorii podmiotów prowadzących jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, w rozumieniu art. 12 e ust. 3 ustawy?
  4. W konsekwencji w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie z pkt 3) powyżej:
    1. Czy obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczanych Wnioskodawcy, nie będzie ciążył na Wnioskodawcy, jako że Wnioskodawca będzie zwolniony od zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczonych do Wnioskodawcy, a zatem napojów dostarczonych Wnioskodawcy od dostawców krajowych, a także tych napojów, które Wnioskodawca nabył w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. od dostawców z terenu UE, niebędących dostawcami krajowymi?
    2. Czy też obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczanych Wnioskodawcy, nie będzie ciążył na Wnioskodawcy w zakresie napojów nabytych przez Wnioskodawcę od dostawców krajowych, tj. Wnioskodawca będzie zwolniony od zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczonych do Wnioskodawcy od dostawców krajowych, a Wnioskodawca będzie w dalszym ciągu podlegać obowiązkowi zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy od napojów, które Wnioskodawca nabył w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. od dostawców z terenu UE, niebędących dostawcami krajowymi i które będą następnie sprzedawane przez Wnioskodawcę na rzecz konsumentów, będącymi wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania?


Zdaniem Państwa (stanowisko w zakresie przeformułowanych pytań nr 1, 2, 4a i 4b przedstawiono w uzupełnieniu wniosku).

1. Na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy, opłacie podlega wprowadzenie na rynek krajowy towarów wskazanych w tym przepisie.

Przy czym, w art. 12a ust. 2 ustawy prawodawca doprecyzował, że przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1 ustawy, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez:

producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy, obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

W przypadku gdy dostawca Wnioskodawcy na podstawie ustawy będzie obliczał i opłacał opłatę cukrową za dane towary dostarczane Wnioskodawcy, to Wnioskodawca może uznać, że nie jest już zobowiązany do obliczenia i opłacenia opłaty cukrowej za te towary.

Opłata cukrowa ma charakter opłaty jednofazowej, co oznacza, że obowiązek uregulowania tej opłaty obciąża tylko jeden etap obrotu.

Zatem jeśli obowiązek poboru opłaty pojawił się na jednym z etapów obrotu, to nie występuje ponownie na kolejnym etapie obrotu.

Tak też mając na uwadze powyższe, fakt uiszczenia przez dostawcę Wnioskodawcy opłaty za towary dostarczone Wnioskodawcy, zdaniem Wnioskodawcy zwalnia Wnioskodawcę z obowiązku obliczenia i uiszczenia opłaty od tych towarów (po raz drugi).

2. Mając na uwadze przepisy ustawy, w tym art. 12e ust. 3 ustawy, odnoszące się do zagadnienia „sprzedaży detalicznej”, nie wskazują na przesłankę prowadzenia sprzedaży wyłącznie na rzecz odbiorców zewnętrznych, stąd w ocenie Wnioskodawcy prowadzenie sprzedaży napojów w rozumieniu art. 12b ust. 1 ustawy na rzecz konsumentów (odpłatne), będących jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy, osobami Świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania, na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (……..) i z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu Wnioskodawcy, będzie „sprzedażą detaliczną” w rozumieniu ustawy.

3. W związku z uruchomieniem przez wnioskodawcę sprzedaży detalicznej oferowanych przez siebie produktów na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów, będących jednak wyłącznie osobami zatrudnionymi przez wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania, na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (…….) i obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu wnioskodawcy, wnioskodawca będzie zaliczał się do kategorii podmiotów prowadzących jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową w rozumieniu art. 12e ust. 3 ustawy.


Uzasadnieniem dla takiego stanowiska jest charakter realizowanych przez wnioskodawcę działań polegających na prowadzeniu sprzedaży napojów w rozumieniu art. 12b ust. 1. ustawy, na rzecz konsumentów, będących jednocześnie pracownikami wnioskodawcy, osobami świadczącymi usługi na rzecz wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania, które w ocenie wnioskodawcy będą spełniać warunki „sprzedaży detalicznej” rozumieniu art. 12a ust. 3 ustawy.

Art. 12a ust. 3 ustawy, definiując pojęcie „sprzedaży detalicznej” nie wskazuje na przesłankę prowadzenia sprzedaży wyłącznie na rzecz odbiorców zewnętrznych, stąd w ocenie wnioskodawcy prowadzenie sprzedaży napojów w rozumieniu art. 12b. ust. 1 ustawy na rzecz konsumentów, będących jednocześnie pracownikami wnioskodawcy, osobami świadczącymi usługi na rzecz wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u wnioskodawcy funkcje na podstawie powołania, na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (……) i z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu wnioskodawcy, będzie „sprzedażą detaliczną” w rozumieniu art. 12a ust. 3 ustawy.

W ocenie wnioskodawcy, oznacza to, ze wnioskodawca będzie zaliczał się do kategorii podmiotów prowadzących jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, w rozumieniu art. 12e ust. 3 ustawy.

Pytania nr 4a) i 4b)

Mając na uwadze własne stanowisko dotyczące pytania nr 3), obowiązek zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczanych Wnioskodawcy, nie będzie ciążył na Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca będzie zwolniony od zapłaty opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, od wszystkich napojów dostarczanych do Wnioskodawcy, a zatem od napojów dostarczonych Wnioskodawcy od dostawców krajowych, a także (wewnątrzwspólnotowego nabycia) tych napojów, które Wnioskodawca nabył w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. od dostawców z terenu UE, niebędących dostawcami krajowymi.

Uzasadnieniem dla takiego stanowiska jest zaliczenie Wnioskodawcy do kategorii podmiotów prowadzących jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, w rozumieniu art. 12e ust. 3 ustawy, uzasadnione w zakresie pytania nr 2) i 3) oraz brzmienie art. 12e ust. 3 i 4 ustawy zgodnie, z którym:

(3.) Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1 , podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.

W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

(4.) W przypadku, o którym mowa w ust. 3, pozostałe podmioty wprowadzające na rynek napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, za których wprowadzenie została zapłacona opłata, nie uwzględniają tych napojów w informacji, o której mowa w art. 12g ust. 1 pkt 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych w zakresie:

  • uznania prowadzonej działalności dotyczącej sprzedaży napojów dokonywanej na rzecz konsumentów w ramach zamówień składanych za pośrednictwem platformy internetowej za sprzedaż detaliczną - jest prawidłowe
  • spełniania warunków podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową - jest prawidłowe
  • braku obowiązku uiszczenia opłaty przez Państwa w przypadku jej uiszczenia przez dostawcę na wcześniejszym etapie łańcucha dostaw - jest prawidłowe
  • braku obowiązku zapłaty opłaty od Napojów:
    • nabytych od dostawców krajowych – jest prawidłowe
    • nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu sprzedanych na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów jak również do punktów sprzedaży detalicznej – jest nieprawidłowe.




Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Jak stanowi art. 12a ust. 3 ustawy, przez sprzedaż detaliczną rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

  1. w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),
  2. poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

-także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Natomiast za napój o którym mowa w art. 12a ust. 1, w myśl art. 12b ust. 1 ustawy uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 (art. 12e ust. 1 ustawy).

Dodatkowo art. 12e ust. 3 ustawy wskazuje, że obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z opisu stanu faktycznego , którego dotyczy wniosek wynika, że jesteście Państwo dostawcą hurtowym oraz oferentem pełnego asortymentu z zakresu gastronomii, hotelarstwa, oraz żywienia zbiorowego.

Produkty będące przedmiotem wniosku są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 11.07. W ich składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.

Oprócz dostawy produktów do odbiorców zewnętrznych, podajecie Państwo, że dokonujecie również sprzedaży detalicznej oferowanych produktów na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów, będących jednak wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Państwa na podstawie umowy o pracę, świadczącymi usługi na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi funkcje na podstawie powołania.

Sprzedaż na rzecz w/w odbiorców odbywa się na podstawie zamówień składanych przez osoby uprawnione za pośrednictwem platformy internetowej (………) z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu wnioskodawcy i stanowi odpłatne zbycie towarów dokumentowane fakturą VAT.

Państwa wątpliwość budzi, czy sprzedaż dokonywana na rzecz odbiorców indywidualnych i konsumentów będących osobami zatrudnionymi przez Państwa na podstawie umowy o pracę, świadczącymi usługi na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi funkcje na podstawie powołania w ramach platformy internetowej (…….) stanowi sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy.

Odnosząc cytowane przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy dotyczy wyłącznie sprzedaży towarów na rzecz konsumentów na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta, przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się:

  1. miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,
  2. miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa oznacza umowę z konsumentem zawartą:

  1. przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,
  2. w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,
  3. w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,
  4. podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Jednocześnie ani przepisy ustawy o zdrowiu publicznym, ani przepisy ustawy o prawach konsumenta definiując pojęcie sprzedaży detalicznej nie wskazują na przesłankę prowadzenia sprzedaży wyłącznie na rzecz odbiorców zewnętrznych.

Zatem prowadzenie sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy na rzecz konsumentów, będących pracownikami, osobami świadczącymi usługi na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi funkcje na podstawie powołania, na podstawie zamówień składanych za pośrednictwem platformy internetowej (……..) i z obowiązkiem odbioru osobistego zamówionych produktów ze wskazanego magazynu, będzie sprzedażą detaliczną.

Tym samym uwzględniając opis stanu faktycznego, jeśli dokonujecie Państwo sprzedaży na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów oraz prowadzicie sprzedaż hurtową napojów, to jesteście Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 12e ust.3 ustawy tj. podmiotem prowadzącym jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie uznania prowadzonej działalności dotyczącej sprzedaży napojów dokonywanej na rzecz konsumentów w ramach platformy internetowej (…….) za sprzedaż detaliczną oraz spełniania warunków podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową (pytanie 2 i 3 ) - uznaje się za prawidłowe

W przedstawionym stanie faktycznym wskazali Państwo, że fakt uiszczenia przez dostawcę opłaty od środków spożywczych za dane towary skutkuje zwolnieniem Państwa z obowiązku obliczenia opłaty za te towary.

Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Równocześnie Ustawodawca w cytowanym powyżej art. 12d oraz art. 12e ust. 3 ustawy wskazał jednoznacznie podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty.

Obowiązek zapłaty opłaty zgodnie z art. 12e ust. 3 ustawy ciąży na podmiocie sprzedającym napoje o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową – w takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą. W tym przypadku, w myśl art. 12e ust. 4 ustawy, pozostałe podmioty wprowadzające na rynek krajowy napoje, za których wprowadzenie została zapłacona opłata, nie uwzględniają tych napojów w informacji, o której mowa w art. 12g ust. 1 pkt 1 ustawy. Przepis art. 12e ust. 4 ustawy stanowi jedynie o nie uwzględnianiu napojów objętych opłatą od środków spożywczych, za których wprowadzenie na rynek krajowy opłata została zapłacona w ściśle określonym przypadku (tj. sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego równocześnie działalność detaliczną i hurtową) w informacji o opłacie. Przepis ten nie nakłada natomiast obowiązku zapłaty opłaty na inny podmiot aniżeli wynika wprost z przepisów ustawy.

Tym samym jeśli prowadzicie Państwo sprzedaż detaliczną i hurtową to moment sprzedaży napojów do Państwa, stanowić będzie ich wprowadzenie na rynek krajowy z którym związane jest powstanie obowiązku zapłaty opłaty.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1, tj. braku obowiązku uiszczenia opłaty przez Państwa w przypadku jej uiszczenia przez dostawcę na wcześniejszym etapie łańcucha dostaw – jest prawidłowe.

W związku z twierdzącą odpowiedzią na pytanie nr 3 pytają Państwo również o obowiązek uiszczenia opłaty od środków spożywczych od wszystkich napojów dostarczanych od dostawców krajowych i nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od dostawców z terenu UE.

Z treści złożonego wniosku wynika także, że nabywacie Państwo Napoje zarówno od krajowych jak i zagranicznych dostawców hurtowych. Prowadzicie Państwo sprzedaż hurtową na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż detaliczną oraz detaliczną i hurtową, jak również prowadzicie Państwo sprzedaż detaliczną na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów będących wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Państwa na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz Państwa na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Państwa funkcje na podstawie powołania.

W stanowisku wskazaliście Państwo, że w przypadku nabycia Napojów zarówno od podmiotów krajowych jak i zagranicznych dostawców nie będziecie zobowiązani do uiszczenia opłaty w związku z dokonaniem dalszej odsprzedaży tych Napojów na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów, będących osobami zatrudnionymi przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, osób świadczących usługi dla Państwa na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osób pełniących funkcje na podstawie powołania.

W przypadku nabycia Napojów od podmiotów krajowych prowadzących sprzedaż hurtową nie będziecie zobowiązani do uiszczenia opłaty w związku z dokonaniem dalszej odsprzedaży tych Napojów, co zostało potwierdzone w uznaniu Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe.

Ponieważ jesteście Państwo podmiotem prowadzącym sprzedaż detaliczną oraz hurtową to zgodnie z wyżej powołanym art. 12e ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową – w takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Tak więc nie można się zgodzić z Państwa stanowiskiem w zakresie Napojów nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu, które zostaną następnie sprzedane na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów, to wówczas nie będziecie Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, wprowadzenie na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1 podlega opłacie od środków spożywczy.

Z kolei, przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w myśl art. 12a ust. 2 ustawy rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów m.in. przez podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że oprócz sprzedaży detalicznej na rzecz odbiorców indywidualnych, konsumentów będących wyłącznie osobami zatrudnionymi przez Państwa na podstawie umowy o pracę, a także osobami świadczącymi usługi na rzecz Państwa na podstawie umów cywilnoprawnych oraz pełniącymi u Państwa funkcje na podstawie powołania, prowadzicie Państwo sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną oraz detaliczną i hurtową – czyli do punktów sprzedaży detalicznej.

W związku z powyższym w przypadku sprzedaży Napojów nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów, będziecie Państwo podmiotem wprowadzającym te Napoje na rynek krajowy w myśl art. 12a ust. 2 ustawy i stosownie do art. 12d ust. 1 ustawy będzie na Państwu ciążył obowiązek zapłaty opłaty od środków spożywczych.

Zatem stanowisko przedstawione do pytania oznaczonego nr 4, zgodnie z którym nie będziecie Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od Napojów:

  • nabytych od dostawców krajowych – jest prawidłowe
  • nabytych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu sprzedanych na rzecz klientów indywidualnych, konsumentów jak również do punktów sprzedaży detalicznej należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj