Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.175.2021.2.RM
z 12 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.), uzupełnionym 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 23 czerwca 2021 r. (skutecznie doręczone 23 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie uznania transakcji realizowanych wg Modelu 1 za eksport towarów opodatkowany stawką podatku w wysokości 0% (pytanie 1),
  • prawidłowe w zakresie nie uznania transakcji realizowanych wg Modelu 2 za eksport towarów opodatkowany na terytorium Polski (pytanie 2) oraz
  • nieprawidłowe - w zakresie wykazywania transakcji realizowanych wg Modelu 2 w deklaracji JPK_V7M (pytanie 3).


UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji i wykazywania w deklaracji JPK_V7M.


Wniosek uzupełniony został 30 czerwca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 23 czerwca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z 30 czerwca 2021 r.:


Sp. z o.o. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: VAT], prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych [dalej: Towary]. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca sprzedaje Towary na rzecz podmiotów krajowych oraz zagranicznych - w tym na rzecz odbiorców z Wielkiej Brytanii.


Dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż Towarów do Wielkiej Brytanii odbywa się/ma się odbywać w oparciu o następujące modele sprzedaży:


Model 1:

  • Spółka sprzedaje Towary do kontrahenta z Wielkiej Brytanii;
  • Towary są wywożone z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta do magazynu w Wielkiej Brytanii, niebędącego magazynem Spółki - wskazanego przez kontrahenta, co potwierdzają posiadane przez Spółkę dokumenty - np. CMR;
  • transport Towarów odbywa się zgodnie z warunkami Incoterms DDP („Delivered Duty Paid” - dostarczone, cło opłacone). Spółka ponosi wszelkie ryzyka oraz koszty związane z Towarami, aż do momentu ich dostarczenia do określonego miejsca przeznaczenia, tj. do magazynu na terytorium Wielkiej Brytanii;
  • Spółka nie posiada pisemnej umowy z kontrahentem, w której określone zostałyby szczegółowe zasady dostawy Towarów i rozliczeń z tytułu ich dostawy;
  • Spółka dokonuje odprawy celnej/eksportowej Towarów w Polsce;
  • odprawa importowa Towarów w Wielkiej Brytanii realizowana jest przez brytyjską agencję celną w imieniu kontrahenta;
  • zarówno Spółka, jak i kontrahent z Wielkiej Brytanii, posiadają numery EORI ważne na dzień dokonania odprawy towarów; kontrahent przekazał Spółce informację o swoim numerze EORI;
  • Spółka posiada dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do Wielkiej Brytanii, w szczególności komunikat IE-599.


Model 2:

  • Spółka sprzedaje Towary do kontrahenta z Wielkiej Brytanii;
  • Towary są przemieszczane z Polski do magazynu niebędącego magazynem Spółki - wskazanego przez kontrahenta w Wielkiej Brytanii, co potwierdzają posiadane przez Spółkę dokumenty - np. CMR;
  • transport Towarów odbywa się zgodnie z warunkami Incoterms DDP („Delivered Duty Paid” - dostarczone, cło opłacone); Spółka ponosi wszelkie ryzyka oraz koszty związane z Towarami, aż do momentu ich dostarczenia do określonego miejsca przeznaczenia, tj. do magazynu na terytorium Wielkiej Brytanii;
  • Spółka nie posiada pisemnej umowy z kontrahentem, w której określone zostałyby szczegółowe zasady dostawy Towarów i rozliczeń z tytułu ich dostawy;
  • Spółka dokonuje odprawy celnej/eksportowej Towarów w Polsce jak również odprawy importowej Towarów w Wielkiej Brytanii;
  • Towary zaimportowane przez Spółkę do Wielkiej Brytanii są/będą następnie przedmiotem sprzedaży na rzecz kontrahenta na terytorium Wielkiej Brytanii;
  • Spółka posiada rejestrację dla celów VAT na terytorium Wielkiej Brytanii;
  • Spółka posiada numer EORI ważny na dzień dokonania odprawy towarów, jak również jest zarejestrowana dla celów VAT na terytorium Wielkiej Brytanii.


W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania Organu odnoszące się do Modelu 1, dotyczące wskazania:


  1. czy w związku z przemieszczeniem towaru z Polski do Wielkiej Brytanii jest/będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca wskazał, że w związku z przemieszczeniem towarów z Polski do Wielkiej Brytanii jest/będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii,
  2. czy wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej jest/będzie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych, Wnioskodawca wskazał, że wywóz towarów przez Spółkę poza terytorium Unii Europejskiej (tj. do Wielkiej Brytanii) jest/będzie potwierdzony przez właściwy organ celny (określony w przepisach celnych) - Spółka będzie w posiadaniu komunikatu IE-599.
  3. czy w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania - są/będą spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, Wnioskodawca wskazał, że posiada/będzie posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do kontrahenta zlokalizowanego w Wielkiej Brytanii, w szczególności komunikat IE-599, tj. dokument w formie komunikatu elektronicznego, potwierdzający wywóz towarów z Polski poza granice Unii Europejskiej. W efekcie, w ocenie Spółki, należy uznać, iż spełnione są/będą warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy odnoszące się do rodzaju dokumentów potwierdzających eksport towarów.

W odpowiedzi na pytania Organu odnoszące się do Modelu 2, dotyczące wskazania:

  1. czy w związku z przemieszczeniem towaru z Polski do Wielkiej Brytanii jest/będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca wskazał, że w związku z przemieszczeniem towarów z Polski do Wielkiej Brytanii oraz w trakcie tego przemieszczania nie jest/nie będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii,
  2. czy od momentu rozpoczęcia transportu towarów z Polski do Wielkiej Brytanii do momentu kiedy zostaną dostarczone do ostatecznego nabywcy - towary poddawane są/będą jakimkolwiek czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszanie, zmienianie itp., Wnioskodawca wskazał, że od momentu rozpoczęcia transportu towarów z Polski do Wielkiej Brytanii, do momentu dostarczenia tych towarów do ostatecznego nabywcy (kontrahenta), towary te nie są/nie będą poddawane żadnym czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszanie lub zmienianie,
  3. czy Wnioskodawca poszukuje/będzie poszukiwał końcowego nabywcy towarów dopiero wówczas gdy towary znajdują się/będą się znajdowały w magazynie zlokalizowanym na terytorium Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca wskazał, że nie będzie poszukiwał odbiorcy końcowego na towary, które są przedmiotem transportu z Polski do Wielkiej Brytanii.


Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z ustaleniami z kontrahentem z Wielkiej Brytanii, zaangażowanie Spółki w ramach transakcji dostawy towarów obejmuje: transport towarów do kontrahenta oraz dokonanie zarówno odprawy celnej eksportowej towarów w Polsce, jak również odprawy importowej tych towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. Kontrahent Wnioskodawcy oczekuje, aby wszelkie formalności celne związane z importem towarów w Wielkiej Brytanii były realizowane przez Wnioskodawcę.


W rezultacie, Wnioskodawca zarejestrował się na potrzeby VAT w Wielkiej Brytanii, aby móc dokonać ich importu w Wielkiej Brytanii, a następnie sprzedaży na rzecz kontrahenta.

  1. czy podczas magazynowania towarów w magazynie położonym na terytorium Wielkiej Brytanii prawo do rozporządzania towarem jak właściciel należy/będzie należało do Wnioskodawcy, Wnioskodawca wskazał, że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel jest/będzie przenoszone na rzecz kontrahenta w momencie dostawy towarów do magazynu położonego na terytorium Wielkiej Brytanii. Towary, co do zasady, nie są/nie będą przedmiotem magazynowania przez Wnioskodawcę,
  2. kiedy (w którym momencie) dochodzi/będzie dochodziło do przeniesienia przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, Wnioskodawca wskazał, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (w tym prawa własności) nastąpi po dokonaniu dostawy towarów w magazynie w Wielkiej Brytanii,
  3. gdzie konkretnie znajduje się/będzie się znajdował towar w momencie przeniesienia przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, Wnioskodawca wskazał, że w momencie przeniesienia na nabywcę (kontrahenta) prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (w tym prawa własności), towary te będą znajdowały się w magazynie w Wielkiej Brytanii,
  4. czy w związku z dokonywaniem na terenie Wielkiej Brytanii transakcji sprzedaży towarów, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy, Wnioskodawca wskazał, że towary, które są przedmiotem dostawy do Wielkiej Brytanii, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży (podlegającej VAT) na terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w celu wyprodukowania tych towarów, gdyby te czynności były wykonywane w Polsce. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT, przysługuje mu prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu dostawy towarów realizowanej na terytorium Wielkiej Brytanii.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisana w Modelu 1 dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, w związku z czym, po spełnieniu określonych warunków (o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT), dostawa ta będzie mogła korzystać z opodatkowania stawką VAT 0% właściwą dla eksportu towarów?
  2. Czy opisana w Modelu 2 dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii nie stanowi eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
  3. Czy w przypadku opisanej w Modelu 2 dostawy Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do wykazywania tej transakcji w polskich rozliczeniach VAT, tj. w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Opisana w Modelu 1 dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, w związku z czym, po spełnieniu określonych warunków (o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT), dostawa ta będzie mogła korzystać z opodatkowania stawką VAT 0% właściwą dla eksportu towarów;

Ad. 2


Opisana w Modelu 2 dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii nie stanowi eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce;


Ad. 3


W przypadku opisanej w Modelu 2 dostawy Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do wykazywania tej transakcji w polskich rozliczeniach VAT, tj. w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M.


Uwagi ogólne.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Jak wynika z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z przywołanymi powyżej regulacjami, dla uznania danej czynności za eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. następuje odpłatna dostawa towarów;
  2. towary będące przedmiotem dostawy są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej [dalej: UE], a wywóz ten musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Model 1:


Ad. a)


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dalej: TSUE] „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” oznacza przeniesienie faktycznego władztwa nad rzeczą, które daje otrzymującemu prawo do dysponowania rzeczą jak właściciel. Przy tym, „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” nie musi oznaczać przeniesienia własności towaru w rozumieniu prawa krajowego.


Powyższe potwierdza m.in. wyrok TSUE z 18 lipca 2013 r. (sygn. C-78/12), w którym wyeksponowano następującą tezę: „Trzeba przypomnieć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału pojęcie „dostawy towarów” zdefiniowane w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112 nie odnosi się do przeniesienia własności w formie przewidzianej we właściwych przepisach krajowych, lecz obejmuje każdą transakcję przekazania rzeczy przez stronę, która upoważnia drugą stronę do rozporządzania tą rzeczą, jakby była ona jej właścicielem (...)”.


W konsekwencji, za dostawę towarów należy uznać przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, rozumiane jako czynność faktyczna, polegająca na przeniesieniu ekonomicznego władztwa nad tym towarem.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Towary sprzedawane przez Spółkę w Modelu 1 są wywożone z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta do magazynu (niebędącego magazynem Spółki) w Wielkiej Brytanii. W ramach tej transakcji, nabywca uzyskuje prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że w ramach sprzedaży realizowanej w Modelu 1 dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Powyższy wniosek dodatkowo potwierdza okoliczność, iż w Modelu 1, Spółka dokonuje odprawy celnej/eksportowej Towarów w Polsce, natomiast odprawa importowa Towarów w Wielkiej Brytanii realizowana jest przez brytyjską agencję celną w imieniu kontrahenta.


W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy w następstwie realizowanej w ramach Modelu 1 sprzedaży dochodzi do dostawy towarów, a w konsekwencji do spełnienia warunku jednego z warunków kreującego eksport.


Ad. b)


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Towary podlegające sprzedaży w ramach Modelu 1 są wywożone z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta do magazynu (niebędącego magazynem Spółki) w Wielkiej Brytanii.


Zgodnie z wydanym przez Ministerstwo Finansów komunikatem z dnia 15 grudnia 2020 r. w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej [dalej: UE] od 1 stycznia 2021 r. służby celne państw członkowskich UE w procedurze eksportu i importu z Wielką Brytanią, będą stosować takie przepisy jak wobec krajów trzecich, tj. niebędących członkami UE. Powyższe potwierdza więc, że wywóz towarów do Wielkiej Brytanii stanowi po 1 stycznia 2021 r. wywóz towarów poza terytorium UE.


Z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, wynika, iż dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej są w szczególności:

  1. dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokumenty w formie elektronicznej, pochodzące z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymane poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest ich autentyczność;
  3. zgłoszenia wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo ich kopia potwierdzona przez urząd celny.


Spółka posiada/posiadać będzie dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do Wielkiej Brytanii, tj. w szczególności komunikat IE-599. W świetle obowiązujących przepisów prawa, komunikat IE-599 uznawany jest za dokument potwierdzający wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej, co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe.

Przykładowo, w wyroku z 27 czerwca 2017 r. (sygn. akt I FSK 2195/15) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, iż otrzymanie przez dostawcę towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii Europejskiej komunikatu elektronicznego IE-599 stanowi „urzędową formę potwierdzenia wywozu tych towarów poza obszar Unii Europejskiej”. Stanowisko, zgodnie z którym komunikat IE-599 stanowi „dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty” zostało potwierdzone także w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: DKIS] z 27 lutego 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.63.2019.1.RM).


W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Towary będące przedmiotem dostawy są/będą wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium UE, a wywóz ten jest/będzie potwierdzony przez urząd celny w sposób określony w przepisach celnych, co w konsekwencji oznacza, iż dojdzie do spełnienia warunku kreującego eksport.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży realizowanej w ramach Modelu 1 dojdzie do łącznego spełnienia wszystkich warunków przesądzających o wystąpieniu eksportu, tj. odpłatnej dostawy towarów, które są transportowane z terytorium kraju poza terytorium UE, a wywóz jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. W efekcie, sprzedaż ta stanowi/stanowić będzie eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT.


Stawka VAT.


W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów (o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT - dostawa dokonywana jest przez dostawcę lub na jego rzecz) stawka podatku wynosi 0%. Przy tym, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE.


Realizując sprzedaż na rzecz kontrahentów z Wielkiej Brytanii, Spółka posiada dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do Wielkiej Brytanii, tj. w szczególności komunikat IE-599. Jak natomiast wskazują jednolicie organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych, posiadanie przez podatnika komunikatu IE-599 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia do stosowania stawki 0% dla eksportu towarów.


Przykładowo wskazać tu można interpretację indywidualną DKIS z 16 lipca 2018 r. (sygn. 0112- KDIL1-3.4012.284.2018.3.PR), w której stwierdzono, iż: „w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka, która posiada komunikat IE-599 ma prawo do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT do eksportu towarów poza granice Unii Europejskiej”.

W związku z tym, w przypadku dostaw realizowanych w ramach Modelu 1, w stosunku do których Spółka posiadać będzie, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (aktualnie JPK_V7M) za dany okres rozliczeniowy, komunikat IE-599, Spółka będzie uprawniona do zastosowania 0% stawki VAT.


Model 2.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, sprzedawane przez Spółkę w Modelu 2 Towary są najpierw wywożone z Polski i przemieszczane do magazynu (niebędącego magazynem Spółki) w Wielkiej Brytanii. Spółka dokonuje odprawy celnej/eksportowej Towarów w Polsce oraz odprawy importowej Towarów w Wielkiej Brytanii. Następnie Towary, po ich odprawie importowej dokonanej przez Spółkę we własnym imieniu, są przedmiotem sprzedaży na rzecz kontrahenta.


W omawianym Modelu 2, pomimo przemieszczenia Towarów poza granicę Unii Europejskiej, władztwo nad nimi pozostaje przy Spółce - prawo do rozporządzania towarami jak właściciel nie zostaje w tym momencie przeniesione przez Spółkę na kontrahenta (Towary zaimportowane przez Spółkę w Wielkiej Brytanii są/będą następnie przedmiotem sprzedaży na rzecz kontrahenta na terytorium Wielkiej Brytanii). W konsekwencji, czynność przemieszczenia przez Spółkę Towarów do magazynu w Wielkiej Brytanii nie może zostać uznana za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), co oznacza tym samym, że nie jest spełniony jeden z obligatoryjnych warunków świadczących o wystąpieniu eksportu towarów.


Z tego powodu, zdaniem Spółki, na etapie przemieszczenia Towarów do magazynu w Wielkiej Brytanii nie dochodzi do zdarzenia podlegającego opodatkowaniu VAT w Polsce.


Analogiczne stanowisko, w zbliżonym stanie faktycznym zostało potwierdzone przez DKIS w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-3.4012.347.2018.2.AT), w której wskazano, iż:

„(...) należy stwierdzić, że wywóz własnych towarów do Magazynu prowadzonego przez podmiot zewnętrzny na terytorium Turcji, w którym będą one do czasu sprzedaży (po otrzymaniu informacji od Spółki o zainteresowaniu nabyciem Produktów, podmiot prowadzący Magazyn na terenie Turcji wydaje Produkty na rzecz nabywców i w tym momencie dokonuje się transakcja sprzedaży), nie stanowi dostawy ani eksportu towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na etapie przemieszczenia towarów nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towary cały czas będą własnością Wnioskodawcy. Takie przemieszczenie towarów jest wyłącznie przemieszczeniem wewnętrznym, tj. dokonywanym w ramach przedsiębiorstwa Spółki, któremu nie towarzyszy transakcja sprzedaży. Tym samym przemieszczenie przez Wnioskodawcę Produktów z Polski do Magazynu w Turcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.”


W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży realizowanej w ramach Modelu 2 nie wystąpi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i czynność ta nie będzie podlegała VAT w Polsce.


Ujęcie w JPK_V7M przemieszczenia Towarów w Modelu 2.


Dokonywana przez Spółkę sprzedaż towarów na rzecz kontrahenta na terytorium Wielkiej Brytanii w ramach Modelu 2 nie stanowi, zdaniem Wnioskodawcy, eksportu towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. Sprzedaż ta jest/będzie natomiast opodatkowana VAT na terytorium Wielkiej Brytanii.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do wykazywania tej sprzedaży jako dostawy towarów poza terytorium kraju w polskich rozliczeniach VAT, tj. odpowiednio w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M.


Tym samym, w przypadku opisanej w Modelu 2 dostawy Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do wykazywania tej transakcji w polskich rozliczeniach VAT, tj. w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe
    w zakresie uznania transakcji realizowanych wg Modelu 1 za eksport towarów opodatkowany stawką podatku w wysokości 0% (pytanie 1),
  • prawidłowe w zakresie nie uznania transakcji realizowanych wg Modelu 2 za eksport towarów opodatkowany na terytorium Polski (pytanie 2) oraz
  • nieprawidłowe - w zakresie wykazywania transakcji realizowanych wg Modelu 2 w deklaracji JPK_V7M (pytanie 3).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wskazane czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia/opodatkowania (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie zaś do art. 2 pkt 5 ustawy – przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy tym, przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.


Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy).


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.


Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.


Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.


Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.


Natomiast w myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.


Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy, obowiązującym od dnia 1 października 2020 r., deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.


Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika (art. 99 ust. 7c ustawy).


Stosownie do art. 99 ust. 13a i 13b ustawy, obowiązujących od dnia 1 października 2020 r., minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.


Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988), zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z 1 kwietnia 2020 r. (Dz.U. poz. 576), rozporządzeniem Ministra Finansów z 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z 30 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 poz. 1179) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.


W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług dodano załączniki będące objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.


W pkt I załącznika „Objaśnienia do deklaracji”, w pkt 4.1. wskazano, iż w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również czynności wykonywanych poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.


Przy tym, w JPK_V7M przewidziano dwa pola w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza granicami kraju, tj. K_11 i P_11.


W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. W polu tym podaje się wartość netto dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w każdym przypadku, gdy w odniesieniu do nich przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.


Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.


Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Natomiast w myśl art. 87 ust. 5 ustawy podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca produkuje mięso oraz przetwory mięsne (Towary) i sprzedaje je m.in. na rzecz odbiorców z Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zarejestrował się na potrzeby VAT w Wielkiej Brytanii, aby móc dokonać ich importu w Wielkiej Brytanii, a następnie sprzedaży na rzecz kontrahenta. Zarówno Spółka, jak i kontrahent z Wielkiej Brytanii, posiadają numery EORI ważne na dzień dokonania odprawy towarów.


Sprzedaż odbywa się/ma się odbywać wg dwóch modeli: Model 1 i Model 2.


Zarówno w Modelu 1 jak i w Modelu 2 Spółka sprzedaje/będzie sprzedawać Towary kontrahentowi z Wielkiej Brytanii. Transport Towarów odbywa się/będzie się odbywał zgodnie z warunkami Incoterms DDP (dostarczone, cło opłacone). Wnioskodawca ponosi/będzie ponosił wszelkie ryzyka oraz koszty związane z Towarami, aż do momentu ich dostarczenia do określonego miejsca przeznaczenia, tj. do magazynu na terytorium Wielkiej Brytanii. Towary są wywożone z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta do wskazanego przez niego magazynu w Wielkiej Brytanii (nie jest to magazyn Spółki), co potwierdzają posiadane przez Spółkę dokumenty - np. CMR.


W Modelu 1, w związku z przemieszczeniem towarów z Polski do Wielkiej Brytanii jest/będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca dokonuje w Polsce odprawy celnej eksportowej Towarów. Z kolei odprawa importowa Towarów realizowana jest przez brytyjską agencję celną w imieniu kontrahenta w Wielkiej Brytanii. Wywóz towarów przez Spółkę poza terytorium Unii Europejskiej jest/będzie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Wnioskodawca posiada/będzie posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do kontrahenta w Wielkiej Brytanii, w szczególności dokument w formie komunikatu elektronicznego, potwierdzający wywóz towarów z Polski poza granice Unii Europejskiej, tj. komunikat IE-599. W analizowanym przypadku spełnione są/będą warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy odnoszące się do rodzaju dokumentów potwierdzających eksport towarów.


W Modelu 2 towary są wywożone z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta do wskazanego przez niego magazynu w Wielkiej Brytanii (nie jest to magazyn Spółki), co potwierdzają posiadane przez Spółkę dokumenty - np. CMR. Wnioskodawca organizuje transport towarów do kontrahenta, dokonuje odprawy celnej eksportowej towarów w Polsce, oraz odprawy importowej tych towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. Następnie, towary zaimportowane przez Spółkę w Wielkiej Brytanii są/będą następnie przedmiotem sprzedaży na rzecz kontrahenta na terytorium Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca nie będzie poszukiwał odbiorcy końcowego na towary, które są przedmiotem transportu z Polski do Wielkiej Brytanii. W związku z przemieszczeniem towarów z Polski do Wielkiej Brytanii oraz w trakcie tego przemieszczania nie jest i nie będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (w tym prawa własności) na nabywcę nastąpi dopiero po dokonaniu dostawy towarów w magazynie w Wielkiej Brytanii. W momencie przeniesienia na nabywcę (kontrahenta) prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (w tym prawa własności), towary będą znajdowały się w magazynie w Wielkiej Brytanii. Towary, co do zasady, nie są/nie będą przedmiotem magazynowania przez Wnioskodawcę. Od momentu rozpoczęcia transportu towarów z Polski do Wielkiej Brytanii, do momentu dostarczenia tych towarów do ostatecznego nabywcy (kontrahenta), towary te nie są/nie będą poddawane żadnym czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszanie lub zmienianie. Towary, które są przedmiotem dostawy do Wielkiej Brytanii, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży (podlegającej VAT) na terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w celu wyprodukowania tych towarów, gdyby te czynności były wykonywane w Polsce. Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu dostawy towarów realizowanej na terytorium Wielkiej Brytanii, na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy.


Ad. 1


Wnioskodawca wyraził m.in. wątpliwość czy dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii dokonana wg Modelu 1 stanowi eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, który po spełnieniu warunków określonych w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy będzie mógł korzystać z opodatkowania stawką VAT 0%.


W przedmiotowej sprawie, w wyniku transakcji dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy z kraju trzeciego (z Wielkiej Brytanii) następuje/nastąpi wywóz Towarów z terytorium Polski poza obszar Unii Europejskiej. Towary wywożone są/będą z Polski i dostarczane na rzecz kontrahenta, do wskazanego przez niego magazynu w Wielkiej Brytanii. W związku z przemieszczeniem towarów z Polski do Wielkiej Brytanii jest/będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii.


Wnioskodawca jest/będzie podmiotem zgłaszającym towar do odprawy celnej eksportowej. Jednocześnie jak wskazał Wnioskodawca, wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej (tj. do Wielkiej Brytanii) jest/będzie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Wnioskodawca posiada/będzie posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski do kontrahenta zlokalizowanego w Wielkiej Brytanii, w szczególności komunikat IE-599, tj. dokument w formie komunikatu elektronicznego, potwierdzający wywóz towarów z Polski poza granice Unii Europejskiej. Wnioskodawca wskazał również, że w przypadku transakcji dokonywanych w ramach Modelu 1 spełnione są/będą warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii, realizowana przez Wnioskodawcę wg Modelu 1, spełnia/będzie spełniać przesłanki wskazane w art. 2 pkt 8 ustawy, a w konsekwencji u Wnioskodawcy wystąpi eksport towarów opodatkowany na terytorium Polski. Jednocześnie skoro w analizowanym przypadku spełnione są/będą warunki, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy odnoszące się do dokumentów potwierdzających eksport towarów, Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do opodatkowania eksportu towarów stawką VAT w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, z którego wynika, że opisana w Modelu 1 dostawa Towarów dokonana na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii stanowi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy opodatkowany stawką podatku w wysokości 0% jest prawidłowe.


Ad. 2


Wnioskodawca wyraził również wątpliwość czy dostawa Towarów na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii dokonana wg Modelu 2, nie stanowi eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.


Jak wskazano, aby wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej mógł być uznany za eksport towarów, w ramach danej transakcji musi nastąpić dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, tj. musi nastąpić przeniesienie - z dostawcy na nabywcę - prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a w konsekwencji dokonanej dostawy musi nastąpić wywóz towarów z kraju poza terytorium Unii Europejskiej, który zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt rozpoznawanej sprawy należy uznać, że przemieszczenie towarów z Polski do Wielkiej Brytanii dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach Modelu 2 nie stanowi eksportu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy. W niniejszej sprawie, w ramach Modelu 2, Towary są/będą przemieszczane z terytorium Polski na terytorium Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca dokonuje odprawy celnej eksportowej Towarów w Polsce, następnie odprawy importowej tych Towarów na terytorium Wielkiej Brytanii i dopiero wówczas sprzedaje Towar kontrahentowi na terytorium Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca wskazał, że w związku z przemieszczeniem towaru z Polski do Wielkiej Brytanii nie jest i nie będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę nastąpi po dokonaniu dostawy towarów w magazynie w Wielkiej Brytanii. W momencie przeniesienia na nabywcę (kontrahenta) prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, towary te będą znajdowały się w magazynie w Wielkiej Brytanii. Zatem, pomimo że towar jest wywożony z Polski na terytorium państwa trzeciego (Wielka Brytania), analizowana transakcja nie stanowi/nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy – ponieważ w tym konkretnym przypadku wywóz poza terytorium Unii Europejskiej nie następuje w wyniku przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Zatem, przemieszczenie towarów dokonywane przez Spółkę z Polski na terytorium Wielkiej Brytanii w ramach Modelu 2 nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce jako eksport towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 pkt 8 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2, z którego wynika, że sprzedaż realizowana w ramach Modelu 2 nie stanowi eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy i nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jest prawidłowe.


Ad. 3


Ponadto, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wykazywania sprzedaży towarów dokonywanej w ramach Modelu 2 w polskich rozliczeniach VAT, tj. w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz jest zarejestrowanym podatnikiem w Wielkiej Brytanii. W ramach Modelu 2, Wnioskodawca dokonuje odprawy eksportowej w Polsce, następnie odprawy importowej Towarów w Wielkiej Brytanii, a później sprzedaje ten Towar (wcześniej przemieszczony z terytorium Polski na terytorium Wielkiej Brytanii) kontrahentowi z Wielkiej Brytanii. W związku z przemieszczeniem towaru z Polski do Wielkiej Brytanii nie jest i nie będzie przenoszone prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przez Wnioskodawcę na kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę nastąpi po dokonaniu dostawy towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. Przy tym, Wnioskodawca wskazał, że towary, które są przedmiotem dostawy do Wielkiej Brytanii, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. sprzedaży podlegającej VAT na terytorium Wielkiej Brytanii) związku z czym - stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w celu wyprodukowania tych towarów, gdyby te czynności były wykonywane w Polsce. Ponadto, Wnioskodawca ma prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego z tytułu dostawy towarów realizowanej na terytorium Wielkiej Brytanii, na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy.

Natomiast, jak wskazano, w obowiązującej od dnia 1 października 2020 r. deklaracji elektronicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie, w tym również czynności wykonywanych poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Zatem (skoro stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego i Wnioskodawca ma prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy) Wnioskodawca powinien wykazywać sprzedaż towarów dokonaną na terytorium Wielkiej Brytanii wg Modelu 2 w polu K_11 (część ewidencyjna) oraz P_11 (część deklaracyjna) pliku JPK_V7M.


Tym samym stanowisko w zakresie pytania 3, z którego wynika, że w przypadku opisanej w Modelu 2 dostawy Towarów Wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do wykazywania tej transakcji w polskiej deklaracji jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj