Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.465.2021.3.AKR
z 5 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2021 r. (data wpływu 26 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.) oraz pismem z dnia 30 lipca 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania renty wdowiej ze Szwajcarii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania renty wdowiej ze Szwajcarii.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 21 lipca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.465.2021.1.AKR, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 21 lipca 2021 r. i doręczono w dniu 27 lipca 2021 r. W dniach 2 sierpnia 2021 r. i 3 sierpnia 2021 r. wpłynęły pisma uzupełniające wniosek.

We przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Mąż Wnioskodawczyni pracował w Szwajcarii od listopada 2001 r. do marca 2018 r. i zmarł w Szwajcarii w dniu 3 kwietnia 2018 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję z dnia 30 października 2018 r. wydaną przez organ szwajcarski: …, o przyznaniu Jej renty rodzinnej, wdowiej w kwocie 854 CHF, która co miesiąc wpływa na konto walutowe Wnioskodawczyni w Banku …. Wnioskodawczyni sama naliczała i wpłacała do Urzędu Skarbowego należne zaliczki na podatek dochodowy od tej renty: za 2018 r. – 18%, za 2019 r. – 17,75% i za 2020 r. – 17%. Za styczeń, luty i marzec 2021 r. Wnioskodawczyni wpłaciła na swój mikrorachunek podatkowy w Urzędzie Skarbowym zaliczki na podatek dochodowy, tj. 17% za styczeń , 17% za luty i 17% za marzec 2021 r.

W dniu 23 marca 2021 r. Wnioskodawczyni zwróciła się do Banku … o odciąganie przez Bank tych miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy i wypełniła formularz „Oświadczenie klienta dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od rent z zagranicy”, którego kserokopię załączyła do wniosku.

W dniu 13 kwietnia 2021 r. kiedy wpłynęła renta rodzinna Wnioskodawczyni na Jej na konto walutowe, Wnioskodawczyni zauważyła, że nie ma odciągniętej przez Bank zaliczki na podatek dochodowy.

W dniu 20 kwietnia 2021 r. Wnioskodawczyni uzyskała w Banku … w … ustną informację, że Bank nie będzie Jej odliczał w tym roku zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ Jej to nie dotyczy, nie obowiązuje, ponieważ otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki na rachunek walutowy ze Szwajcarii są świadczeniem rodzinnym.

W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, że miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni dla celów podatkowych w okresie, którego dotyczy wniosek (rezydencji podatkowej) jest: …. Wnioskodawczyni przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek. Renta wdowia wypłacana jest Wnioskodawczyni na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Szwajcarii. Wniosek dotyczy zaistniałego stanu od października 2018 r. do marca 2021 r. i zdarzeń przyszłych, tj. wpłat świadczenia z tyt. tzw. „renty wdowiej" na rachunek bankowy Wnioskodawczyni. W tym okresie Wnioskodawczyni otrzymywała i będzie otrzymywać szwajcarską „rentę wdowią”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy renta rodzinna wdowia otrzymywana przez Wnioskodawczynię ze Szwajcarii podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku szwajcarskiej „renty wdowiej" znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych tego typu świadczenia?
  3. Czy Wnioskodawczynię obowiązuje art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy zobowiązujący Ją do wpłacania w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3a?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), podlega Ona obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), który stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jej zagraniczna „renta wdowia" jako świadczenie przyznane i wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Szwajcarii, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni uważa, że nie ma do niej zastosowania art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy dotyczący wpłacania przez Nią - podatnika zaliczek na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.; Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że mąż Wnioskodawczyni pracował w Szwajcarii od listopada 2001 r. do marca 2018 r. i zmarł w Szwajcarii w dniu 3 kwietnia 2018 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję z dnia 30 października 2018 r. wydaną przez organ szwajcarski o przyznaniu Jej renty rodzinnej wdowiej, która co miesiąc wpływa na konto walutowe Wnioskodawczyni w Banku. Renta wdowia wypłacana jest Wnioskodawczyni na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Szwajcarii.

Wnioskodawczyni posiadając miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, w świetle art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W związku z otrzymywaniem przez Wnioskodawczynię świadczenia ze Szwajcarii, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Konwencja zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r., Nr 22, poz. 92, z późn. zm.)

Stosownie do art. 18 ww. Konwencji, z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Artykuł 19 ust. 2 ww. Konwencji stanowi, iż jakakolwiek renta lub emerytura, wypłacana przez jedno Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną albo z funduszy utworzonych przez to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną osobie fizycznej z tytułu funkcji wykonywanych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże taka emerytura lub renta podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba ją otrzymująca jest obywatelem tego państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania (art. 19 ust. 2 lit. b ww. Konwencji).

W konsekwencji renta ze Szwajcarii - która nie jest wypłacana przez jednostkę terytorialną lub władzę lokalną albo z funduszy utworzonych przez Szwajcarię, jej jednostkę terytorialną lub władzę lokalną z tytułu funkcji wykonywanych na rzecz Szwajcarii, jej jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej - otrzymywana przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz ww. stan prawny należy stwierdzić, iż renta wdowia otrzymywana przez Wnioskodawczynię ze Szwajcarii jest opodatkowana wyłącznie w Polsce.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Zgodnie ze wskazanym we wniosku art. 44 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z emerytur i rent z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

W przypadku Wnioskodawczyni otrzymującej rentę rodzinną, wdowią ze Szwajcarii za pośrednictwem banku nie ma zastosowania art. 44 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe i przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku renta rodzinna, wdowia otrzymywana przez Wnioskodawczynię ze Szwajcarii podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie jednak, przyjmując za Wnioskodawczynią, że ww. świadczenie jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Szwajcarii, jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Polsce nie występuje zatem obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od ww. świadczenia oraz uwzględnienia go w zeznaniu podatkowym.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni uznane zostało za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różnił/różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj