Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.307.2021.1.MC
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 – jest prawidłowe,
  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została uregulowana – jest prawidłowe,
  • zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym faktura została uregulowana – jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie lub za dowolny kolejny okres rozliczeniowy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, a także ustalenia okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca dostarcza towary/świadczy usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT w Polsce i w związku z tymi transakcjami wystawia na rzecz swoich klientów faktury, w których wykazuje podatek VAT. Zdarza się, że w odniesieniu do tych faktur Spółka wystawia na klientów faktury korygujące, za pomocą których zmniejsza wysokość podstawy opodatkowania lub kwoty podatku w związku ze zwrotem towarów, udzieleniem rabatu lub innymi sytuacjami wskazanymi w art. 29a ust. 10 ustawy o VAT lub też w związku z omyłkowym wykazaniem przez Spółkę na fakturze kwoty podatku wyższej od należnej. Niniejszy wniosek dotyczy faktur korygujących, które Spółka wystawiła do dnia 31 grudnia 2020 r.


Sytuacja 1:


Faktury korygujące są przesyłane do klientów w formie papierowej lub elektronicznej za potwierdzeniem odbioru (czego dowodem jest element wysłany w skrzynce poczty email lub potwierdzenia nadania pocztowej przesyłki poleconej), przy czym Spółka takiego potwierdzenia nie otrzymuje. Faktury te są regulowane przelewem dokonywanym przez Spółkę lub przez potrącenie (kompensatę) ze zobowiązaniami klienta względem Spółki; wówczas klient uiszcza na rachunek Spółki kwotę pozostałą po potrąceniu. Procedura regulowania faktur korygujących przedstawia się następująco:

  1. jeśli faktura korygująca jest regulowana przelewem, Spółka wcześniej wysyła do klienta wiadomość email zawierającą: informację o tym, że ma zamiar wykonać przelew w związku z wystawioną fakturą korygującą oraz prośbę o potwierdzenie przez klienta, że akceptuje on taką formę rozliczenia i przesłanie bądź potwierdzenie danych do przelewu, czyli w szczególności numer rachunku bankowego. Przelew jest realizowany dopiero po otrzymaniu od klienta akceptacji i danych. W takich okolicznościach Spółka posiada w swojej dokumentacji korespondencję email z klientem, jak również wyciąg z rachunku bankowego potwierdzający dokonanie zapłaty w kwocie wynikającej z faktury korygującej.
  2. jeśli faktura korygująca jest regulowana przez potrącenie (kompensatę), wówczas Spółka ustala, których faktur i faktur korygujących dotyczy otrzymany przez nią od klienta przelew (opiewający na różnicę pomiędzy tymi dokumentami), na podstawie następujących źródeł informacji:
    • tytułu przelewu od klienta, jeśli zawiera on numery faktur, za które płaci oraz numer faktury korygującej, o której wartość pomniejsza swoje zobowiązanie. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji wyciąg z rachunku bankowego, na którym widnieje również tytuł przelewu zawierający numer faktury korygującej;
    • korespondencji email z klientem, jeśli przelew od niego nie zawiera numeru faktury korygującej, o której wartość pomniejsza swoje zobowiązanie. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji wyciąg z rachunku bankowego, na którym widnieje odnośny przelew oraz korespondencję email z klientem, w której wyjaśnia których faktur i faktur korygujących ów przelew dotyczy;
    • zestawienia faktur i faktur korygujących, których saldo klient ma uregulować przelewem, otrzymanego przez Spółkę od klienta lub przygotowanego przez Spółkę i wysłanego do klienta. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji powyższe zestawienie, korespondencję w której je otrzymała lub wysłała jak również wyciąg z rachunku bankowego, zawierający przelew na kwotę wynikającą z zestawienia.

Sytuacja 2:


Faktury korygujące są przesyłane do klienta przez dedykowany portal internetowy, do którego udziela on Spółce dostępu. Oprócz samego przesłania faktury lub faktury korygującej portal umożliwia również wyświetlenie historii przesłanych przez Spółkę dokumentów (w tym faktur korygujących) wraz z numerem, datą, statusem przetwarzania (tj. czy dokument został odebrany przez klienta i przez niego zaksięgowany) oraz datą wysłania faktury korygującej i jej odebrania przez klienta. Spółka posiada w swojej dokumentacji tzw. zrzut z ekranu zawierający wymienione informacje.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego o wartości wykazane na fakturze korygującej w oparciu o posiadaną i opisaną w treści wniosku dokumentację?
  2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 jest prawidłowa, to czy Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została:
    1. uregulowana (przelewem lub przez potrącenie) - w sytuacji 1, lub
    2. opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie - w sytuacji 2,

- lub za dowolny, kolejny okres rozliczeniowy?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym:

  1. może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego o wartości wykazane na fakturze korygującej w oparciu o posiadaną i opisaną w treści wniosku dokumentację;
  2. Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została:
    1. uregulowana (przelewem lub przez potrącenie) - w sytuacji 1, lub
    2. opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie - w sytuacji 2,

- lub za dowolny kolejny okres rozliczeniowy.

Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1


Przepisy dotyczące warunków oraz momentu ujęcia faktur korygujących uległy zmianie 1 stycznia 2021 r., lecz zgodnie z art. 12 ustawy wprowadzającej te zmiany (ustawa z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 30 grudnia 2020 r. poz. 2419) do faktur wystawionych przed powyższym dniem stosuje się przepisy dotychczasowe. Skoro jednocześnie, jak wynika ze stanu faktycznego, faktury korygujące których dotyczy niniejszy wniosek, zostały wystawione przez Spółkę nie później niż 31 grudnia 2020 r., zastosowanie do nich powinny znaleźć przepisy obowiązujące do tego dnia.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 i 14 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania wykazanej na wystawionej wcześniej fakturze w przypadkach wskazanych w tych przepisach, tj. zwrotu towaru, udzielenia rabatu, omyłkowego zawyżenia kwoty podatku itp. Jeśli jednak na fakturze był wykazany należny podatek VAT, wówczas obniżenie podstawy opodatkowania i tegoż podatku następuje pod warunkiem, że podatnik wystawi fakturę korygującą i otrzyma potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę/usługobiorcę (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.).


Zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT (obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.), warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę/usługobiorcę nie stosuje się jednak jeśli:

(i.) podatnik nie uzyskał potwierdzenia pomimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, oraz (ii.) posiada dokumentację z której wynika, że nabywca/usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej, czyli innymi słowy, wie, że należne od niego kwoty, w tym kwota podatku VAT, uległy zmniejszeniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wystawia faktury korygujące na klientów i wysyła je za potwierdzeniem odbioru, którego jednak czasem nie otrzymuje. W takich sytuacjach Spółka ma jednak dowód na okoliczność tego, że starała się doręczyć fakturę korygującą klientowi w postaci wysłanej wiadomości w skrzynce poczty email lub potwierdzenia nadania pocztowej przesyłki poleconej lub też zrzutu z ekranu z archiwum przesłanych faktur korygujących w portalu elektronicznym klienta. Pierwszy z powyższych warunków jest zatem spełniony.

Co więcej, Spółka stoi na stanowisku, że spełniony jest również drugi z powyższych warunków, gdyż Spółka dysponuje dowodami na okoliczność tego, że klient jest świadom obniżenia jego zobowiązania o kwoty wskazane w fakturze korygującej oraz, że tę fakturę korygującą otrzymał.


Dowodami tymi są w szczególności:

  1. korespondencja email z klientem, w której zgadza się on na uregulowanie faktury korygującej przelewem, jak również wyciąg bankowy, z której wynika, że przelew taki został faktycznie dokonany (jeśli faktura ma być uregulowana przelewem);
  2. wyciąg bankowy, potwierdzający przelew od klienta, w tytule którego widnieje numer faktury korygującej wystawionej przez Spółkę, o wartość której klient potrącił swoje zobowiązanie względem Spółki;
  3. korespondencja email z klientem, w której wyjaśnia on, które faktury korygujące Spółki wziął pod uwagę i o wartość których pomniejszył swoje zobowiązanie względem Spółki oraz wyciąg bankowy, w którym zawarty jest przelew, którego dotyczy owa korespondencja (jeśli numer faktury korygującej nie jest zawarty w tytule przelewu);
  4. zestawienie faktur i faktur korygujących, których saldo klient ma uregulować przelewem, otrzymane przez Spółkę od klienta lub przesłane klientowi przez Spółkę, oraz wyciąg z rachunku bankowego potwierdzający dokonanie przez klienta przelewu na kwotę wynikającą z zestawienia;
  5. zrzut z ekranu portalu internetowego klienta zawierający historię przesłanych dokumentów, w tym faktur korygujących, które zostały przez klienta odebrane i zaksięgowane.


W ocenie Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że w powyższych okolicznościach klient jest świadom obniżenia jego zobowiązania względem Spółki oraz, że posiada wystawioną przez Spółkę fakturę korygującą zaś wskazane wyżej dokumenty tych okoliczności dowodzą. Dlatego też Spółka stoi na stanowisku, że posiada dokumentację z której wynika, że klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej, w konsekwencji czego, na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, Spółka ma prawo pomniejszyć podstawę opodatkowania i podatek VAT o kwoty wykazane na fakturze korygującej pomimo braku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje oparcie w treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie KRAFT Foods z 26 stycznia 2012 r. (C-588/10). Z pkt 41 tego wyroku wynika bowiem, że dowodami na okoliczność tego, że transakcja odbyła się na warunkach określonych w fakturze korygującej mogą być m.in. dowody zapłaty i dokumenty księgowe umożliwiające określenie rzeczywiście zapłaconej kwoty. Tymczasem, posiadane przez Spółkę wyciągi bankowe (w tym zawarte w nich tytuły przelewów) wespół z korespondencją z klientem i zestawieniami faktur i faktur korygujących jednoznacznie określają kwoty faktycznie zapłacone przez klienta, jak również dowodzą tego, że klient jest w posiadaniu faktur korygujących wystawionych przez Spółkę.

Również interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w odniesieniu do stosowania art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT potwierdzają stanowisko Spółki. Przykładowo, w interpretacji z dnia 8 stycznia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.612.2018.1.ISK) organ podatkowy stwierdził, że podatnik ma prawo ująć fakturę korygującą w swoim rozliczeniu z VAT jeśli jest ona regulowana w poprzez potrącenie (kompensatę) a podatnik posiada wyciąg bankowy, z którego wynika, że nabywca dokonał potrącenia z zestawienia korekt wysłanego przez Spółkę (podobnie jak ma to miejsce w przypadku Spółki). W szczególności, organ podatkowy uznał, że:

skoro Wnioskodawca (...) będzie dysponował dowodami dotyczącymi podjęcia próby doręczenia faktury korygującej w postaci potwierdzenia nadania przesyłki poleconej zawierającej fakturę korygującą, ewentualnie jej niepodjętym zwrotem, a także będzie w posiadaniu wystarczającej dokumentacji, z której będzie wynikało, że Kontrahent posiada wiedzę o tym, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w owej fakturze korygującej, w postaci Automatycznego potwierdzenia odbioru wiadomości e-mail zawierającej zestawienie korekt oraz wyciągów bankowych dokumentujących dokonanie kompensaty należności przez Kontrahentów, spełniony zostanie wymóg określony art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy i Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji z dnia 21 grudnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.299.2018.3.JS), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że podatnik ma prawo rozliczyć fakturę korygująca, jeśli nie otrzyma potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta, lecz posiada dokumenty takie jak wyciągi z rachunku bankowego potwierdzające zwrot należności ze wskazaniem w tytule przelewu numeru faktury korygującej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Spółki.

Inną interpretacją, w której zostało zaprezentowane stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Spółki jest interpretacja z dnia 17 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.68.2018.2.JF), w której organ podatkowy potwierdził prawo podatnika do ujęcia faktury korygującej jeśli została ona uregulowana, tj. kolejne płatności zostały pomniejszone o wartość faktury korygującej, na okoliczność czego podatnik posiada wyciągi bankowe i korespondencję ze swoim kontrahentem, co jest sytuacją bardzo podobną do sytuacji Spółki. W interpretacji tej organ podatkowy uznał, że: Wnioskodawca dysponując korespondencją elektroniczną, wyciągami bankowymi dokumentującymi wpłaty Leasingobiorców, innymi dokumentami dotyczącymi płatności jest (może być) w posiadaniu dokumentów potwierdzających zapoznanie się (posiadanie wiedzy) Leasingobiorcy z treścią faktury korygującej. Posiadane dokumenty wraz z udokumentowanymi próbami doręczenia faktur korygujących spełniają przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy. Potwierdza to prawo Wnioskodawcy do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że posiadane przez nią dowody jednoznacznie wskazują na fakt, że klient ma pełną wiedzę co do tego, że transakcja odbyła się na warunkach wskazanych w fakturze korygującej, wobec czego, pomimo braku potwierdzenia otrzymania przez klienta faktury korygującej, Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku VAT o wartości wykazane na tej fakturze.


Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2


Jak wynika z art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania i VAT o kwoty wskazane na fakturze korygującej nie wcześniej niż w okresie, w którym łącznie spełnił warunki wynikające z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, tj. w okresie, w którym uzyskał dowody wskazujące na to, że nabywca/usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej.

Jak wynika z uzasadnienia w zakresie poprzedniego pytania, rzeczonymi dowodami są w sytuacji 1, w szczególności wyciągi bankowe, z których wynika kwota zapłacona przez Spółkę (jeśli faktura korygująca jest regulowana przelewem) lub kwota zapłacona przez klienta (jeśli faktura korygująca jest regulowana przez potrącenie), uzupełnione korespondencją email z klientem oraz zestawieniem faktur i faktur korygujących. Dowody te Spółka zasadniczo posiada już w okresie, w którym realizowany jest przelew, za pomocą którego dochodzi do uregulowania faktury korygującej lub zobowiązania pomniejszonego o wartość takiej faktury (który jednakowoż prowadzi jednocześnie do uregulowania tejże faktury w drodze potrącenia). Wynika z tego, że Spółka posiada wymagane dowody najwcześniej w okresie dokonania zapłaty i w tym okresie, może najwcześniej obniżyć podstawę opodatkowania i VAT.

Natomiast w sytuacji 2 rzeczonym dowodem jest zrzut z ekranu portalu internetowego klienta wskazujący, że faktura korygująca wystawiona przez Spółkę została przez niego odebrana i zaksięgowana i takim dowodem Spółka dysponuje już w okresie, w którym faktura korygująca opatrzona została na portalu klienta stosownym statusem. Zatem w sytuacji 2 Spółka ma prawo uwzględnić fakturę korygującą w rozliczeniu za okres, w którym okoliczność ta miała miejsce.

Z treści art. 29a ust. 16 ustawy o VAT wynika, że fakturę korygującą można ująć nie wcześniej niż we wskazanym wyżej okresie. Z uwagi na posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem „nie wcześniej niż” należy dojść do wniosku, że podatnik może uwzględnić fakturę korygującą w deklaracji VAT również za dowolny kolejny okres.

Wynika z tego, że Spółka ma prawo pomniejszyć podstawę opodatkowania i VAT w okresie, w którym faktura korygująca została uregulowana (przez zapłatę lub potrącenie) - w stanie faktycznym 1, lub opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie przez klienta - w stanie faktycznym 2, lub w dowolnym kolejnym okresie rozliczeniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 jest prawidłowe,
  • obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została uregulowana jest prawidłowe,
  • zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym faktura została uregulowana jest nieprawidłowe,
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie lub za dowolny kolejny okres rozliczeniowy jest nieprawidłowe.

Na wstępie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu 31 grudnia 2020 r. Wnioskodawca precyzując przedmiot wniosku wskazał bowiem na przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że stosownie do art. 12 ustawy dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2419), w przypadku faktur korygujących wystawionych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.


W myśl art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Stosownie zaś do art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Ponadto, w myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.


Na podstawie art. 106j ust. 2 ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca dostarcza towary/świadczy usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT w Polsce i w związku z tymi transakcjami wystawia na rzecz swoich klientów faktury, w których wykazuje podatek VAT. Zdarza się, że w odniesieniu do tych faktur Spółka wystawia na klientów faktury korygujące, za pomocą których zmniejsza wysokość podstawy opodatkowania lub kwoty podatku w związku ze zwrotem towarów, udzieleniem rabatu lub innymi sytuacjami wskazanymi w art. 29a ust. 10 ustawy lub też w związku z omyłkowym wykazaniem przez Spółkę na fakturze kwoty podatku wyższej od należnej. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy faktur korygujących, które Spółka wystawiła do dnia 31 grudnia 2020 r. Wnioskodawca opisał we wniosku Sytuację 1 oraz Sytuację 2.

Wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy Spółka może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego o wartości wykazane na fakturze korygującej w oparciu o posiadaną i opisaną w treści wniosku dokumentację (pytanie nr 1).

W odniesieniu do przedmiotowych wątpliwości wskazać należy, że kwestia obowiązku posiadania potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. przeciwko Ministrowi Finansów orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stanął na stanowisku, że o ile samo zawarcie przez przepis prawa krajowego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury nie narusza reguł wspólnotowych podatku od wartości dodanej, to jednak w praktyce mogłoby do takiego naruszenia dochodzić, poprzez zawężanie w niektórych sytuacjach możliwości dowodzenia przez podatnika, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w przywołanym wyroku jest zatem warunkowe w tym znaczeniu, że Sąd ten uzależnił znaczenie uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury dla obniżenia podstawy opodatkowania od wystąpienia szczególnych okoliczności w postaci braku możliwości lub nadmiernych trudności w uzyskaniu przez podatnika tego potwierdzenia w rozsądnym terminie, dopuszczając w szczególnych przypadkach substytuty tego potwierdzenia.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają żadnego wymogu dotyczącego formy takiego potwierdzenia. Dopuszczalny więc może być każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, że kontrahent odebrał fakturę korygującą. Czyni zadość warunkowi legitymowania się potwierdzeniem odbioru korekty faktury przez nabywcę np. potwierdzenie przez adresata przyjęcia przesyłki poleconej (za zwrotnym poświadczeniem odbioru), pisemne odrębne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, zwrotnie przesłana kopia podpisanej faktury korygującej, fax potwierdzający odbiór faktury korygującej, potwierdzenie przesłane drogą elektroniczną, potwierdzony odbiór faktury korygującej przesłany drogą elektroniczną.

Przy ocenie zgodności zapisów ustawy o podatku od towarów i usług z prawem wspólnotowym ten wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwości do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź też prawa tego nie ma.

Nie oznacza to jednak, że podatnik może w ogóle zrezygnować z otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej uzasadniając tę rezygnację tym, że konsumenci niechętnie potwierdzają ich odbiór oraz, że w takich przypadkach musi ponownie przesyłać prośby o potwierdzenie odbioru korekty.

Podkreślić należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności. Ciężar odpowiedzialności w zakresie wykazania ww. okoliczności uzasadniających obniżenie podatku należnego spoczywa na podatniku. Posiadane przez podatnika dokumenty i dowody mają potwierdzić określony stan faktyczny. Weryfikacja jednak zgodności informacji zgromadzonej dokumentacji, w tym dokumentów wymienionych przez Wnioskodawcę, potwierdzających spełnienie warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających obniżenie podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a zatem ocena dowodów przedłożonych w sprawie, będzie dokonywana w ramach postępowania podatkowego i kontrolnego.


W świetle powyższych rozważań należy uznać, że przepisy podatkowe nie narzucają środków dowodowych dla wykazania określonej okoliczności faktycznej.


W analizowanym przypadku Wnioskodawca wskazał, że faktury korygujące są przesyłane do klientów w formie papierowej lub elektronicznej za potwierdzeniem odbioru (czego dowodem jest element wysłany w skrzynce poczty email lub potwierdzenia nadania pocztowej przesyłki poleconej), przy czym Spółka takiego potwierdzenia nie otrzymuje (Sytuacja 1).

Zatem w przedmiotowej sprawie w Sytuacji 1 Wnioskodawca nie posiada potwierdzenia otrzymania przez klienta faktur korygujących pomimo udokumentowanej próby doręczenia klientowi przedmiotowych faktur.

Jednocześnie w rozpatrywanej sprawie w Sytuacji 1 Wnioskodawca posiada dokumentację, z której wynika, że klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.


W Sytuacji 1 bowiem faktury korygujące regulowane są przelewem dokonywanym przez Spółkę lub przez potrącenie (kompensatę) ze zobowiązaniami klienta względem Spółki. Wówczas klient uiszcza na rachunek Spółki kwotę pozostałą po potrąceniu. Zgodnie z procedurą regulowania faktur korygujących, jeśli faktura korygująca jest regulowana przelewem, Spółka wcześniej wysyła do klienta wiadomość email zawierającą: informację o tym, że ma zamiar wykonać przelew w związku z wystawioną fakturą korygującą oraz prośbę o potwierdzenie przez klienta, że akceptuje on taką formę rozliczenia i przesłanie bądź potwierdzenie danych do przelewu, czyli w szczególności numer rachunku bankowego. Przelew jest realizowany dopiero po otrzymaniu od klienta akceptacji i danych. W takich okolicznościach Spółka posiada w swojej dokumentacji korespondencję email z klientem, jak również wyciąg z rachunku bankowego potwierdzający dokonanie zapłaty w kwocie wynikającej z faktury korygującej. Natomiast jeśli faktura korygująca jest regulowana przez potrącenie (kompensatę), wówczas Spółka ustala, których faktur i faktur korygujących dotyczy otrzymany przez nią od klienta przelew (opiewający na różnicę pomiędzy tymi dokumentami), na podstawie następujących źródeł informacji:

  • tytułu przelewu od klienta, jeśli zawiera on numery faktur, za które płaci oraz numer faktury korygującej, o której wartość pomniejsza swoje zobowiązanie. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji wyciąg z rachunku bankowego, na którym widnieje również tytuł przelewu zawierający numer faktury korygującej;
  • korespondencji email z klientem, jeśli przelew od niego nie zawiera numeru faktury korygującej, o której wartość pomniejsza swoje zobowiązanie. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji wyciąg z rachunku bankowego, na którym widnieje odnośny przelew oraz korespondencję email z klientem, w której wyjaśnia których faktur i faktur korygujących ów przelew dotyczy;
  • zestawienia faktur i faktur korygujących, których saldo klient ma uregulować przelewem, otrzymanego przez Spółkę od klienta lub przygotowanego przez Spółkę i wysłanego do klienta. W takiej sytuacji Spółka posiada w swojej dokumentacji powyższe zestawienie, korespondencję w której je otrzymała lub wysłała, jak również wyciąg z rachunku bankowego, zawierający przelew na kwotę wynikającą z zestawienia.


Zatem stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie w Sytuacji 1, Wnioskodawca w przypadku braku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta dysponuje dowodami dotyczącymi podjęcia próby doręczenia faktur korygujących (w postaci potwierdzenia nadania pocztowej przesyłki poleconej oraz elementu wysłanego w skrzynce poczty email), a także jest w posiadaniu wymienionej powyżej dokumentacji, z której wynika, że klient posiada wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, to w analizowanej sprawie w Sytuacji 1 zostały spełnione wymogi określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy i Wnioskodawca jest uprawniony do pomniejszenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

Jednocześnie wskazać należy, że w analizowanym przypadku w Sytuacji 2 faktury korygujące są przesyłane do klienta przez dedykowany portal internetowy, do którego udziela on Spółce dostępu. Oprócz samego przesłania faktury lub faktury korygującej portal umożliwia również wyświetlenie historii przesłanych przez Spółkę dokumentów (w tym faktur korygujących) wraz z numerem, datą, statusem przetwarzania (tj. czy dokument został odebrany przez klienta i przez niego zaksięgowany) oraz datą wysłania faktury korygującej i jej odebrania przez klienta. Spółka posiada w swojej dokumentacji tzw. zrzut z ekranu zawierający wymienione informacje.

Zatem w przedmiotowej sprawie w Sytuacji 2 Wnioskodawca posiada potwierdzenie otrzymania przez klienta faktury korygującej, tj. zrzut z ekranu z dedykowanego portalu internetowego zawierający informację o dacie wysłania faktury korygującej i dacie jej odebrania przez klienta.

Tym samym w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca posiada potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów lub usługobiorcę, tj. dokument, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy i na podstawie tego przepisu w Sytuacji 2 ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego.

Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że w Sytuacji 2 znajduje zastosowanie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy. W analizowanym przypadku Wnioskodawca posiada potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez klienta. Zrzut z ekranu z dedykowanego portalu internetowego zawiera informację o dacie odebrania faktury korygującej przez klienta.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 należało uznać za prawidłowe. Natomiast oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2, z uwagi na wskazanie błędnej podstawy prawnej, należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto wątpliwości dotyczą ustalenia okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego (pytanie nr 2).

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 29a ust. 13 ustawy obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Ponadto, z powołanego powyżej przepisu art. 29a ust. 16 ustawy wynika, że w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4 (a zatem gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej), obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

W rozpatrywanej sprawie przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy w Sytuacji 1 zostały spełnione w momencie uregulowania faktury korygującej przelewem lub przez potracenie (Wnioskodawca posiada w swojej dokumentacji stosowne wyciągi z rachunku bankowego).

Tym samym stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku w Sytuacji 1 Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym faktura korygująca została uregulowana (przelewem lub przez potrącenie).

Jednakże nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że przysługuje mu prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego również w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po okresie rozliczeniowym, w którym faktura korygująca została uregulowana. Uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego przysługuje wyłącznie w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały spełnione łącznie przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, nie zaś za dowolne, kolejne okresy rozliczeniowe.

Zatem w Sytuacji 1 Wnioskodawca może obniżyć podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została uregulowana i jednocześnie nie może dokonać tego obniżenia w kolejnych, dowolnych okresach rozliczeniowych. Obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego na podstawie art. 29a ust. 16 ustawy może nastąpić wyłącznie w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4. Wskazany przepis uniemożliwia dokonywanie stosownych obniżeń podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego za okresy wcześniejsze niż okres rozliczeniowy, w którym zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy i jednocześnie nie pozwala na takie obniżenia w dowolnym okresie rozliczeniowym następującym po okresie, w którym te przesłanki zostały spełnione.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została uregulowana jest prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 1 w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym faktura została uregulowana jest nieprawidłowe.

Odnosząc się zaś do kwestii ustalenia okresu rozliczeniowego, za który Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 należy wskazać, że w tym przypadku Wnioskodawca posiada potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez klienta (zrzut z ekranu z dedykowanego portalu internetowego zawiera informację o dacie odebrania faktury korygującej przez klienta). Zatem w Sytuacji 2 zastosowanie znajduje art. 29a ust. 13 ustawy. Wnioskodawca ma więc prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym klient otrzymał fakturę korygującą (w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej) bądź w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie otrzymania przez klienta faktury korygującej Wnioskodawca uzyskał (w przypadku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym klient otrzymał fakturę korygującą).

Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że w Sytuacji 2 może pomniejszyć podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie lub za dowolny kolejny okres rozliczeniowy.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w Sytuacji 2 w rozliczeniu za okres, w którym faktura korygująca została opatrzona na portalu internetowym klienta statusem wskazującym na jej odebranie lub za dowolny kolejny okres rozliczeniowy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj