Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.190.2021.4.RMA
z 14 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.), uzupełnionym 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 27 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 8 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem nowych produktów: produkcja i dostarczanie usługi zintegrowanej (pakietu rozszerzonego) oraz realizacja transmisji audiowizualnej i dostarczanie oprogramowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


24 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem nowych produktów: produkcja i dostarczanie usługi zintegrowanej (pakietu rozszerzonego) oraz realizacja transmisji audiowizualnej i dostarczanie oprogramowania.


Wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych, filmowych, transmitowanych bezpośrednio („na żywo”, „on line” „livestreaming”). Usługa ta jest dedykowana dla klientów - podmiotów zagranicznych i krajowych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” (z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym lub w celu realizacji działalności podstawowej powyższych podmiotów).


Spółka w 2020 r. uzyskała dwie interpretacje indywidualne, w których potwierdzono jej stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.


W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów Wnioskodawca planuje rozwój swojej działalności o nowe produkty. Przedmiotem aktualnej produkcji Spółki są materiały audiowizualne emitowane bez wątpienia w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych. Materiały audiowizualne dostarczane są przez Spółkę podmiotowi zlecającemu Wnioskodawcy usługę produkcji. Zlecający we własnym zakresie lub przy udziale podmiotów zewnętrznych rozbuduje „przedmiot transmisji” o własną szatę graficzną, regulaminy gier oraz o niezbędne mechanizmy płatnicze umożliwiające zawieranie transakcji za pośrednictwem sieci Internet.


W trakcie emitowanego na żywo programu ma miejsce symulacja jednej z gier online prowadzonej przez prezenterkę telewizyjną. Uczestnicy działając na podstawie zatwierdzanego w zezwoleniu regulaminu gry wpłacają stawki na rzecz podmiotu zlecającego wykonanie produkcji audiowizualnej. Obecna w studio TV prezenterka przeprowadza symulację gry, której wynik jest podstawą do wypłaty rozliczenia gry i wygranej. Wynik gry nie jest znany zlecającemu ani Wnioskodawcy do czasu jej zakończenia. Zlecający wykonanie produkcji multimedialnej nie ma jakiejkolwiek możliwości wpływania na realizowaną na żywo symulację gry ani uzyskania informacji o wyniku przed graczem. W zakresie kompetencji zleceniodawcy pozostaje wybór miejsca publikacji symulacji gry, marki pod jaką są publikowane transmisje, szata graficzna portalu, w którym symulacja gry jest publikowana, wybór metodyki ustalania przeliczników stawek - kursów bukmacherskich (powszechnie rozumianego, jako określonego liczbowo prawdopodobieństwa, że wynik jakiegoś zdarzenia sportowego, rozrywkowego, politycznego, itd. będzie zgodny z opisem danego kursu) emitowanych wraz z transmitowanym obrazem oraz ustalenie treści i opublikowanie regulaminu gry. Wysokość wypłaty jest uzależniona od indywidualnie ustalonych zasad umówionych pomiędzy wpłacającym a przyjmującym zakład. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem procesu zawieranego zakładu ani nie będzie wykonywać żadnych innych czynności poza dostarczeniem sygnału audio-wideo transmitowanego w czasie rzeczywistym.


W ramach rozszerzenia bazy oferowanych produktów i dostosowania jej produktów do ofert konkurencyjnych podmiotów z innych państw Unii Europejskiej i spoza niej, Wnioskodawca planuje wprowadzenie dwóch nowych produktów opracowanych w odpowiedzi na oczekiwania klientów.


Produkt A - usługa „Emisja pakiet rozszerzony”


Spółka zamierza:


produkować materiały audiowizualne dedykowane na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 847 dalej zwanej „UGH”) oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet, rozszerzonej o udostępnienie oprogramowania i udzielenie licencji na wykorzystanie tego specjalistycznego oprogramowania wspierającego usługi podmiotu zamawiającego lub wspierającego usługi podmiotów, którym zamawiający odsprzedaje produkt Wnioskodawcy. Usługa będzie dostosowana i rozszerzona według przekazanej przez zamawiającego specyfikacji a opracowane oprogramowanie będzie funkcjonować w ten sposób, że oprogramowanie stanowi system „zintegrowany” z systemem informatycznym zamawiającego zdolny do automatycznego, zwrotnego informowania, raportowania o przebiegu realizacji usługi („transmisji sygnału on line”), zintegrowanego ze wskazanym przez zamawiającego systemem rozliczania kursów bukmacherskich. Obsługa całej usługi będzie się wiązała z wynagrodzeniem Wnioskodawcy za transmisję sygnału w technologii „livestreaming” oraz opłaty stałej za usługę programistyczną obejmującą „serwisowanie i utrzymanie ruchu”, z którą to usługą wiążą się następujące obowiązki Spółki: opracowanie i dostarczenie oprogramowania, rekrutacja i utrzymanie w dyspozycji wykwalifikowanych pracowników nadzorujących działania oprogramowania, wprowadzanie poprawek i likwidacja błędów oprogramowania, za dodatkowym wynagrodzeniem zapewnienie wprowadzenia nowych funkcjonalności oraz integracji z platformami i oprogramowaniem klientów. Przy czym planowana opłata zawiera koszty „małych integracji oprogramowania”, czyli koszty poprawek do systemu. Taka nowa usługa zintegrowana umożliwi Wnioskodawcy weryfikację popularności serwisu u graczy korzystających z serwisu internetowego usług podmiotu będącego klientem Wnioskodawcy oraz też pozwoli Wnioskodawcy na zawieranie z zamawiającymi umów na zasadach tzw. „revenue sharing”, czyli dodatkowego wynagrodzenia prowizyjnego za „popularność” usługi Wnioskodawcy w ramach serwisów internetowych zamawiającego naliczanego na zasadzie prowizji ustalanej umową dwustronną, której wysokość będzie uzależniona od zysku, jaki generuje po stronie zamawiającego produkt Wnioskodawcy. Nowa usługa zintegrowania umożliwi Wnioskodawcy nie tylko emisję sygnału zgodnie z przyjętymi w branży gier hazardowych standardami i ułatwi zlecającemu przeliczenia związane z zastosowaniem wskazanego przez zlecającego systemu stawek bukmacherskich oraz weryfikacją wyników transmitowanych gier. Wprowadzenie planowanej zmiany rozwojowej usługi jest niezbędne dla utrzymania przewagi technologicznej/konkurencyjnej Wnioskodawcy nad podmiotami zagranicznymi.


Produkt B - usługa transmisji typu „FEED”


Spółka zamierza:


produkować materiały audiowizualne dedykowane na rzecz podmiotów posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na rzecz podmiotów zagranicznych urządzających gry i zakłady wymienione w Ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 847 dalej zwanej „UGH”) oraz na rzecz podmiotów przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online”, które uprzednio uzyskały od właściwego organu skarbowego koncesję lub zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach stacjonarnych oraz przez Internet, rozszerzonej o sprzedaż licencji na wykorzystanie oprogramowania wspierającego usługi zamawiającego według przekazanej przez zamawiającego specyfikacji, opracowanego w ten sposób, że oprogramowanie stanowi system automatycznego wysyłania informacji - system automatycznego raportowania o przebiegu realizacji usługi (wynikach transmisji sygnału „on line”), która to informacja może być na życzenie zamawiającego rozszerzona o informacje dotyczące zastosowanego w trakcie transmisji gry systemu kursów bukmacherskich, wraz z informacją jakiego konkretnego kursu bukmacherskiego dotyczą wyniki. Przy czym system stosowanych standaryzowanych kursów bukmacherskich jest wskazywany przez podmiot zamawiający usługę. Wnioskodawca nie odpowiada za sposób realizacji transmisji i metody integracji sygnału ze stronami podmiotu zamawiającego. Wnioskodawca w ramach usługi realizuje emisję transmisji „on line”, przed obróbką docelową oraz odpowiada za równoległe wysyłanie danych cyfrowych potwierdzających rezultat symulowanych gier wraz z opłatą stałą za usługę programistyczną obejmującą „serwisowanie i utrzymanie ruchu”. Z tą usługą wiążą się następujące obowiązki spółki Wnioskodawcy: realizacja transmisji i emisja sygnału „live streaming”, opracowanie i dostarczenie oprogramowania, rekrutacja i utrzymanie w dyspozycji wykwalifikowanych pracowników nadzorujących działania oprogramowania wysyłającego, wprowadzanie poprawek i likwidacja błędów oprogramowania, za dodatkowym wynagrodzeniem zapewnienie wprowadzenia nowych funkcjonalności oraz integracji z platformami i oprogramowaniem klientów. Wnioskodawca będzie pobierać wynagrodzenie na ustalonych dwustronną umową zasadach. Zakładane opłaty będą zawierać koszty „małych integracji oprogramowania”, czyli koszty poprawek do sytemu. Nowa usługa FEED umożliwi Wnioskodawcy wysyłanie sygnału zgodnie z przyjętymi w branży gier hazardowych standardami i ułatwi zlecającemu weryfikację wyników gier. Wprowadzenie planowanej zmiany rozwojowej obecnej usługi o automatyczny system powiadamiania o wynikach transmitowanych wydarzeń jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności technologicznej Wnioskodawcy. Podobne funkcjonalności już oferują produkty zagranicznej konkurencji. Jeżeli usługi Wnioskodawcy nie zostaną rozwinięte we wskazanym powyżej kierunku, to można się spodziewać, że aktualni klienci będą wybierać usługi podmiotów zagranicznych z takich państw jak: Litwa, Izrael, Malta, Chorwacja.


Nowy Produkt A - usługa zintegrowana - „Emisja pakiet rozszerzony” ma zapewnić automatyczne dodatkowe ponad podstawowy produkt emisji obrazu na żywo możliwości techniczne pozwalające na:

  1. ustalenie, jak wiele środków na udział w transmisji przeznaczył gracz zatwierdzony przez zlecającego oraz czy transmisja oglądana „na żywo” przebiegała bez zakłóceń;
  2. informowanie w trybie automatycznym systemu zlecającego bukmachera:
    1. o liczbie zgłoszeń do oglądania transmisji na żywo,
    2. o liczbie przeznaczonych na oglądanie środków,
    3. o stosunku zgłoszonych do gry środków do kursów bukmacherskich emitowanych równolegle z transmisją „na żywo”, „on line” ustalanych na zasadach wskazanych przez zlecającego,
    4. o tym, że oglądane, wybrane przez gracza i typowane w ramach transakcji na oglądanie serwisu wydarzenie zakończyło się „sukcesem” gracza albo, że typowania zgłoszone przez gracza zakończyły się „porażką”;
  3. automatyczne sprawdzenie, czy gracz posiada na koncie prowadzonym przez zlecającego bukmachera środki niezbędne dla uzyskania „prawa do aktywnego dostępu” uprawniające go do aktywnego udziału w transmisji „on line” oraz czy te środki może przeznaczyć na oglądanie i obstawianie wyników w ramach transmisji na żywo. Gracz wpłaca środki w walutach, ilościach i stawkach znanych zlecającemu, przy czym ich totalna wpłacona wartość jest nieznana Wnioskodawcy. Oprogramowanie, jakie ma stosować Wnioskodawca będzie jedynie uzyskiwać z systemu bukmachera informację, odpowiedź na zadawane automatycznie pytanie „czy zweryfikowany formalnie przez zamawiającego gracz dysponuje środkami, jakie chce przeznaczyć na aktywny udział w transmisji „on line”, czy też nie dysponuje środkami i należy mu odmówić aktywnego udziału w transmisji?”. System oprogramowania Wnioskodawcy w reakcji na uzyskane dane będzie posiadał funkcjonalności kalkulacyjne i będzie przygotowany do zliczenia liczby wykorzystanych „praw dostępu”, wyników transmitowanych gier, wyników dla poszczególnych graczy, konfrontowania ich z wartościami stawek bukmacherskich wskazanych w ramach wybranego przez zlecającego systemu oraz do wyliczania generalnego zysku zlecającego przyporządkowanego dla każdej transmisji. Oprogramowanie dostarczane wraz z usługą transmisji, nie będzie dysponować danymi klienta końcowego (gracza) ani kwotami środków wpłaconych na rzecz zlecającego tytułem udziału w różnych (nie dostarczanych przez Wnioskodawcę) usługach zlecającego. Wnioskodawca będzie miał możliwość jedynie pośrednio weryfikować rentowność udziału graczy w transmisjach, jakie gracz wykupił w ramach produktu, lecz nie będzie znał ich szczegółów ani przebiegu rozliczeń finansowych pomiędzy klientem a graczem. System ma na celu wprowadzenie zautomatyzowanej kontroli nad wydatkowaniem „praw dostępu” na udział w transmisjach „on line” oraz wprowadzenie możliwości kontroli kwot należnych Wnioskodawcy od zlecającego usługę bukmachera w ramach umownej o wynagrodzeniu prowizyjnym za „popularność” usługi w ramach serwisu zlecającego. System będzie tak skonfigurowany, by umożliwić automatyczne przeliczanie wyników transmisji „on line”, skonfrontowanie tych wyników z kursami bukmacherskimi i udzielenie odpowiedzi na pytanie o wysokość rentowności produktu nabywanego od Wnioskodawcy przez zlecającego;
  4. raportowanie statystyczne w skali dnia, tygodnia, miesiąca, pozwalające na zliczenie liczby transmisji i środków przeznaczanych przez klientów konkretnej firmy bukmacherskiej na oglądanie transmisji na żywo. Główny cel takiej nowej funkcjonalności to dane statystyczne, które będą podstawą do ustalenia popularności danej usługi, jaka jest oferowana przez Spółkę firmie bukmacherskiej. Na podstawie popularności takiego ruchu liczonej liczbą przeznaczonych na oglądanie i obstawianie wyników transmisji środków ustalane jest dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne „revenue sharing” wypłacane przez bukmachera niezależnie od podstawowych stawek zryczałtowanych. Im większa popularność danego serwisu, usługi, im więcej wizyt klientów bukmachera, im większa liczba zawieranych zakładów, im bardziej bezawaryjny serwis - brak przerw w transmisji, brak reklamacji klientów, tym będzie większe wynagrodzenie prowizyjne Wnioskodawcy za prawidłowo wykonaną usługę.

Nowy Produkt B - Usługa transmisji „FEED” ma zapewnić automatyczne dodatkowe ponad podstawowy produkt emisji obrazu na żywo możliwości techniczne pozwalające na:

  1. ustalenie, jakie są wyniki transmisji oraz czy transmisja oglądana „na żywo” przebiegała bez zakłóceń;
  2. informowanie w trybie automatycznym systemu zlecającego bukmachera:
    1. o tym, że transmitowane wydarzenie, przy danym kursie bukmacherskim zakończyło się „sukcesem” albo „porażką”;
  3. system w ramach produktu automatycznie eksportuje informacje o wynikach transmitowanych wydarzeń, ale nie ma żadnego związku z graczami, którzy wszelkie czynności i transakcje przeprowadzają ze zlecającym. Oprogramowanie, jakie ma stosować Wnioskodawca w ramach usługi FEED będzie jedynie eksportować do systemu bukmachera informację/odpowiedzi na pytania „czy dana symulacja gry o zadanych parametrach miała miejsce oraz jaki był jej wynik”. Wszelkie inne dodatkowe działania będą prowadzone, kontrolowane i firmowane przez systemy teleinformatyczne bukmachera odbierającego sygnał transmisji. Wnioskodawca nie będzie posiadać informacji o liczbie graczy ani o żadnych ich działaniach.

Uzyskanie pozytywnej dla Spółki interpretacji umożliwi jej poszerzenie bazy klientów o możliwość sprzedaży na rynkach zagranicznych i na rynku polskim produktów podobnych to tych, jakie obecnie oferowane są przez podmioty zagraniczne.


Tak jak dotychczas, Spółka w ramach nowych usług, nie zamierza: przyjmować żadnych zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji i obsługi oprogramowania oraz transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego rozszerzonych o usługę dostawy oprogramowania wraz z usługą integracji systemów teleinformatycznych i usługą „utrzymania ruchu”.

W ramach wyżej opisanych nowych produktów podmiot zamawiający produkcję będzie się trudnił przyjmowaniem zakładów wzajemnych na zdarzenia związane z symulowanymi grami „on line” transmitowanymi na żywo („livestreaming”) stosownie do treści i zakresu zezwolenia udzielonego mu przez właściwe organy skarbowe. Przyjmowanie zakładów będzie miało miejsce wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonych regulaminach i w udzielonym podmiotowi zamawiającemu zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z innych przepisów ustawy o grach hazardowych. Przed rozpoczęciem współpracy z podmiotem zlecającym opracowanie i przygotowanie oprogramowania oraz usługi produkcji audiowizualnej przygotowanej emisji „na żywo” podmiot zamawiający zobowiązany będzie uzyskać zezwolenie wydawane przez Ministra Finansów i okazać je Wnioskodawcy. W przypadku zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie regulującym możliwość składania u Wnioskodawcy przez podmiot zamawiający zapotrzebowania na produkcję programu, który po nadaniu mu docelowej formy może służyć do zawierania zakładów wzajemnych, Wnioskodawca w ramach obowiązującej procedury wewnętrznej zawiesi współpracę do czasu przedłożenia mu uaktualnionych zezwoleń.

Docelowymi odbiorcami nowych usług świadczonych przez Spółkę będą podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych na prowadzenie działalności w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych prowadzonych za pośrednictwem sieci internetowej. Mają to być podmioty prowadzące działalność regulowaną, a dostarczane im przez Spółkę zintegrowane produkty obejmujące dedykowane oprogramowanie w wybranej przez zamawiającego wersji oraz materiał audiowizualny będą symulacją gry transmitowaną online, na specjalne zlecenie zamawiającego. To na podmiotach zamawiających będzie spoczywać obowiązek wprowadzenia mechanizmu weryfikacji ukończenia przez uczestnika gry 18 roku życia oraz organizacji i realizacji transakcji płatniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Spółka nie będzie posiadać dostępu do żadnych danych osobowych lub płatniczych graczy będących klientami usługi. Spółka nie będzie gromadzić ani przetwarzać żadnych danych osobowych uczestników transmisji.

Spółka dopuszcza możliwość, iż w przyszłości nabywcami nowych zintegrowanych z oprogramowaniem produkcji audiowizualnych będą spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, które mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, prowadzące działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach, gier bingo pieniężnych, zakładów wzajemnych. Warunkiem, by Spółka świadczyła usługę na rzecz podmiotów zamawiających jest to, by spółki te mogły prowadzić tę działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym przez właściwe organy regulaminie, udzielonym zezwoleniu, a także na zasadach wynikających z przepisów ustawy o grach hazardowych lub innych ustaw.

Spółka posiada pełnię praw autorskich do transmitowanych materiałów i udostępnia je podmiotom trzecim drogą elektroniczną. Spółka w ramach swojej działalności nie oferuje i nie zamierza oferować dostępu do gry ani możliwości wygranej. W tym przypadku mowa jedynie o opracowaniu i nadzorze nad procesem produkcji materiału audiowizualnego, który transmitowany jest do odbiorców w czasie rzeczywistym oraz świadczeniu usługi dostawy i obsługi oprogramowania wspierającego zamawiającego w zakresie weryfikacji przebiegu uczestnictwa i informowania o wynikach transmitowanych gier. Produkt multimedialny, jaki będzie emitowany w technologii livestreaming Spółki ma możliwość wprowadzenia geoblokady, ograniczającej obszar emisji do określonego terytorium narodowego. Odbiorcy omawianego materiału dostosowują „półprodukt” do potrzeb oznaczonej symulacji gry i oferują uczestnikom wzięcie w niej udziału poprzez zawarcie zakładu wzajemnego dającego możliwość wygranej w ramach prowadzonych przez nich stron internetowych. Z uwagi na to, że odbiorca transmisji niezależnie od woli Wnioskodawcy nadaje jej indywidualne cechy finalnego produktu świadczące o jej charakterze, to jest dodaje odpowiednie menu wyboru opcji - umożliwiających udział w symulacji gry, ustala regulaminy, wybiera system obliczania kursów bukmacherskich, ustala minimalne i maksymalne stawki i procedury zawierania zakładu, weryfikuje wiek uczestników, decyduje o dacie rozpoczęcia, zawieszania czy wstrzymania emisji i wprowadza inne modyfikacje, które to modyfikacje odróżniają jego produkt finalny od produktu Spółki, to usługa Wnioskodawcy winna być klasyfikowana jako usługa produkcji i wsparcia realizacji transmisji z symulacji zdarzeń losowych.

W odpowiedzi z 14 czerwca 2021 r. na wezwanie z 27 maja 2021 r. Spółka wskazała m.in. w zakresie podatku od towarów i usług:

  1. Produkt A - usługa „emisja pakiet rozszerzony” oraz Produkt B - usługa transmisji typu FEED nie stanowią gier losowych, zakładów wzajemnych w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Wnioskodawca nie przyjmuje zakładów i gier losowych, dostarcza jedynie materiał audiowizualny oraz planuje świadczenie usług informatycznych opisanych we wniosku.
  2. Świadczone przez Spółkę ww. usługi Produkt A i Produkt B są zautomatyzowane i wymagają minimalnego udziału człowieka, ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej/ informatycznej jest niemożliwe. Rola i udział człowieka skupiają się jedynie na nadzorowaniu systemu, jego restarcie i opiece technicznej. Działania te skupiać się będą na zadaniach związanych z obsługą i wspieraniem systemów informatycznych (działanie serwerów, obsługa, zapewnienie niezbędnej pamięci, działanie help desku).
  3. Nabywcami ww. usług co do zasady mają być nabywcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, Spółka nie wyklucza sprzedaży usług do kontrahentów posiadających miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju. Mając na uwadze planowane wdrożenie sprzedaży usług Spółka nie posiada obecnie pełnych danych podmiotów zagranicznych. Sprzedaż usług do podmiotów zagranicznych obywać się będzie wyłącznie do podmiotów posiadających niezbędne pozwolenia, licencje i koncesje w przedmiocie prowadzenia działalności opartej na przyjmowaniu gier losowych albo zakładów wzajemnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (numeracja zgodna z przedstawioną we wniosku):


  1. Czy Spółka/Wnioskodawca będąca producentem i dostawcą wyżej wskazanej usługi zintegrowanej na rzecz podmiotów posiadających stosowne zezwolenia, do przyjmowania zakładów wzajemnych na zdarzenia losowe związane z symulowanymi grami online posiadającymi cechy zakładu wzajemnego, którego rozpoczęcie, zakończenie i wyniki są znane w tym samym czasie wszystkim uczestnikom i z których to Spółka nie będzie czerpać w sposób bezpośredni przychodów z tytułu organizacji zakładu wzajemnego, będzie zobowiązana do odprowadzania podatku od towarów i usług według stawki 23% z tytułu świadczenia usługi elektronicznej wymienionej w art. 2 pkt 26 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) oraz w art. 7 Rozporządzenia Rady (UE) z dn. 15 marca 2011 r. nr 282/2011?
  2. Czy Spółka jako podmiot realizujący na zlecenie transmisje audiowizualne i dostarczająca oprogramowane automatycznie raportujące przebieg transmisji wraz z danymi statystycznymi stanowiącymi historię wyników działań uczestników transmisji będących klientami zamawiającego jest obowiązana do jednoczesnego uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu osiągniętych przychodów za zintegrowaną z oprogramowaniem usługę transmisji multimedialnych, podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodów naliczanych na zasadzie wynagrodzenia prowizyjnego „Revenue Share” oraz podatku od towarów i usług oraz nie jest zobowiązana do uiszczania podatku od gier?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka, jak dotychczas stoi na stanowisku, iż nie podejmuje czynności cechujących organizatora urządzającego zakłady wzajemne. Wnioskodawca zamierza uzyskać planowany przychód jedynie z tytułu usług dostarczonych drogą teleinformatyczną przyjmujących formę transmisji audiowizualnych wraz z oprogramowaniem do weryfikowania liczby i przebiegu zakładów replikowanych w trakcie transmisji wraz z usługą serwisową. Spółka nie oferuje i nie będzie oferować wygranych pieniężnych ani rzeczowych oraz nie jest i nie będzie podmiotem urządzającym gry i zakłady na podstawie koncesji lub stosownego zezwolenia i jako taka nie powinna być opodatkowana podatkiem od gier. Spółka uzyskuje jednie część przychodów wygenerowanych przez uczestników, która to część jest ściśle związaną z wynagrodzeniami za wykonanie usługi i obsługę techniczną produkcji audiowizualnych zleconych przez podmiot posiadający koncesję lub zezwolenie, które to wynagrodzenie produktowe w zakresie nowego produktu będzie rozszerzone o wynagrodzenie prowizyjne uzależnione w swej wysokości od popularności danego produktu naliczanej na zasadzie od udziału w zysku, jaki jest osiągany przez nabywcę ze sprzedaży graczom produktów bazujących na usługach Wnioskodawcy.

Zintegrowany z usługą produkt, jaki sprzedaje Spółka podmiotowi organizującemu zakłady na zdarzenia związane z symulowanymi grami online jest dla organizatora kosztem przeprowadzenia gry. Spółka w zakładanym modelu współpracy w żaden sposób nie będzie uczestniczyć w zawieraniu transakcji, ani nie będzie pośredniczyć w ustalaniu stawek bądź w transferach pieniężnych pomiędzy uczestnikami a organizatorem. Spółka nie będzie uczestniczyć w żadnych transakcjach mających charakter kasowy. Stosownie do opisywanego przypadku opodatkowania podatkiem od gier, gdzie podstawą jest przychód uzyskany z gry, czyli wartości pieniężne otrzymane od lub należne organizatorowi, podlega działalność podmiotów zlecających wykonanie produkcji audiowizualnej „on line”. Spółka takiego przychodu nie otrzymuje, zatem nie jest objęta obowiązkiem naliczenia i odprowadzenia podatku od gier.


Spółka uznaje, iż nie wiąże jej treść art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, a transakcje z podmiotami zlecającymi wykonanie usługi programistycznej oraz transmisji audiowizualnych winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

W ocenie Spółki jej działalność nie stanowi gry losowej albo zakładu wzajemnego. Usługa produkcji audiowizualnej wraz z oprogramowaniem, która jest sprzedawana i transmitowana w trybie livestreaming jest jedynie czynnością techniczną, wspierającą działalność przedsiębiorcy, którą można przyrównać do leasingu pojazdu lub sprzedaży dostępu do sieci światłowodowej. Produkt, jaki sprzedaje Spółka może być, ale nie musi być częścią gry urządzanej przez podmioty trzecie. Usługa świadczona przez Spółkę jest zautomatyzowana jedynie w zakresie kontroli utrzymania ciągłości transmisji. Treść transmitowanego programu każdorazowo wymaga udziału przeszkolonych prezenterek telewizyjnych, nadzoru realizatorów, operatorów dźwięków, informatyków i udziału innych pracowników technicznych związanych z obsługą transmisji lub/i obsługą studia.


Przedmiotowy wniosek dotyczy sytuacji, gdy nabywcami usług będą podatnicy mający siedzibę albo stałe miejsce prowadzenia działalności zarówno na terenie kraju, jak i podmioty - podatnicy mający siedzibę albo stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody osiągane przez Spółkę z tytułu sprzedaży nowych usług, w tym i przychody z tytułu wynagrodzenia prowizyjnego „Revenue Share” związanego z produkcją programów audiowizualnych, które to dodatkowe wynagrodzenie jest ściśle powiązane z wzrostem wartości sprzedawanych usług, winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów (tj. rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ustawy), o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów, to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów, była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.


Przez świadczenie usług, o którym mowa w ww. art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołany przepis wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa, stosownie do ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w Rozdziale 3 Działu V ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 i 2 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.


W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na kompleksowym świadczeniu usług obejmujących produkcję programów multimedialnych, audiowizualnych, materiałów marketingowych i innych materiałów telewizyjnych, filmowych, transmitowanych bezpośrednio („na żywo”, „on line” „livestreaming”). Usługa ta jest dedykowana dla klientów - podmiotów zagranicznych i krajowych organizujących lub przyjmujących zakłady na zdarzenia związane z „symulowanymi grami online” (z przeznaczeniem do dalszej obróbki technicznej, wprowadzenia modyfikacji graficznych i funkcjonalnych, w celu dalszej sprzedaży nabywcom zagranicznym lub w celu realizacji działalności podstawowej powyższych podmiotów).


Wnioskodawca planuje rozwój swojej działalności o nowe produkty. Przedmiotem aktualnej produkcji spółki są materiały audiowizualne emitowane w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łączy teleinformatycznych.


Produkt A - usługa „Emisja pakiet rozszerzony”


Usługa będzie dostosowana i rozszerzona według przekazanej przez zmawiającego specyfikacji a opracowane oprogramowanie będzie funkcjonować w ten sposób, że oprogramowanie stanowi system „zintegrowany” z systemem informatycznym zamawiającego zdolny do automatycznego, zwrotnego informowania, raportowania o przebiegu realizacji usługi („transmisji sygnału on line”), zintegrowanego ze wskazanym przez zamawiającego systemem rozliczania kursów bukmacherskich.


Produkt B - usługa transmisji typu „FEED”


Oprogramowanie stanowi system automatycznego wysyłania informacji - system automatycznego raportowania o przebiegu realizacji usługi (wynikach „transmisji sygnału „on line”), która to informacja może być na życzenie zamawiającego rozszerzona o informacje dotyczące zastosowanego w trakcie transmisji gry sytemu kursów bukmacherskich, wraz z informacją jakiego konkretnego kursu bukmacherskiego dotyczą wyniki. Przy czym system stosowanych standaryzowanych kursów bukmacherskich jest wskazywany przez podmiot zmawiający usługę.


Spółka w ramach nowych usług nie zamierza przyjmować żadnych zakładów wzajemnych, ustalać regulaminów gier ani pobierać żadnych innych opłat, niż opłaty należne jej z tytułu wykonania usługi produkcji i obsługi oprogramowania oraz transmisji i przekazania do emisji materiału audiowizualnego przygotowanego zgodnie z wytycznymi i wymogami podmiotu zamawiającego rozszerzonych o usługę dostawy oprogramowania wraz z usługą integracji systemów teleinformatycznych i usługą „utrzymania ruchu”. Produkt A - usługa „emisja pakiet rozszerzony” oraz Produkt B - usługa transmisji typu FEED nie stanowią gier losowych, zakładów wzajemnych w rozumieniu ustawy o grach hazardowych.


Świadczone przez Spółkę ww. usługi Produkt A i Produkt B są zautomatyzowane i wymagają minimalnego udziału człowieka, ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej/ informatycznej jest niemożliwe. Rola i udział człowieka skupiają się jedynie na nadzorowaniu systemu, jego restarcie i opiece technicznej. Działania te skupiać się będą na zadaniach związanych z obsługą i wspieraniem systemów informatycznych (działanie serwerów, obsługa, zapewnienie niezbędnej pamięci, działanie help desku).


Nabywcami ww. usług co do zasady mają być nabywcy posiadający siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, Spółka nie wyklucza sprzedaży usług do kontrahentów posiadających miejsce prowadzenie działalności poza terytorium kraju. Będą to spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, które mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Sprzedaż usług do podmiotów zagranicznych obywać się będzie wyłącznie do podmiotów posiadających niezbędne pozwolenia, licencje i koncesje w przedmiocie prowadzenia działalności opartej na przyjmowaniu gier losowych albo zakładów wzajemnych.


Mając na uwadze opisany zakres wykonywanych czynności oraz definicję usług należy uznać, że Spółka na gruncie podatku VAT świadczy usługi.


Odnośnie zaś samego opodatkowania przedmiotowych usług należy wskazać, że podatkiem VAT podlegają opodatkowaniu usługi, których miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju.


Ww. przepisy art. 28b ustawy wiążą miejsce świadczenia usług z siedzibą usługobiorcy, który winien być podatnikiem, tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a w sytuacji gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy -z tym miejscem.


Zatem aby określić miejsce świadczenia usług konieczne jest uwzględnienie statusu nabywcy usługi oraz jej charakter, albowiem dla niektórych usług określono szczególne miejsce świadczenia.


Jak wynika z wniosku, nabywcami ww. usług co do zasady mają być podmioty posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Docelowymi odbiorcami nowych usług świadczonych przez Spółkę będą podmioty działające na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia do ministra właściwego do spraw budżetu państwa, finansów publicznych oraz instytucji finansowych na prowadzenie działalności w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych prowadzonych za pośrednictwem sieci internetowej. Spółka dopuszcza możliwość, że w przyszłości nabywcami nowych zintegrowanych z oprogramowaniem produkcji audiowizualnych będą spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, które mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), prowadzące działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach, gier bingo pieniężnych, zakładów wzajemnych.


Należy zatem uznać, że usługa będzie świadczona dla podatników. Tym samym miejscem świadczenia usług będzie kraj siedziby usługobiorcy, ewentualnie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli usługa jest świadczona dla tego miejsca.


W takiej sytuacji, dla określenia miejsca świadczenia usługi bez znaczenia jest, czy przedmiotowa usługa będzie świadczona drogą elektroniczną (usługą elektroniczną), albowiem dla tych usług nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia w sytuacji, gdy są świadczone na rzecz podatników.


Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.


W myśl art. 28k ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.


Zatem usługi świadczone przez Spółkę na rzecz siedziby kontrahentów krajowych oraz na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju kontrahentów zagranicznych będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. W pozostałych przypadkach usługi te będą podlegały opodatkowaniu poza terytorium kraju.


Dla niektórych towarów i usług przewidziano zwolnienie z podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.


Jak wskazano we wniosku, Produkt A – usługa „emisja pakiet rozszerzony” oraz Produkt B – usługa transmisji typu FEED nie stanowią gier losowych, zakładów wzajemnych w rozumieniu ustawy o grach hazardowych.


Tym samym przedmiotowe usługi nie korzystają z określonego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Zatem:

  • Produkt A - usługa „Emisja pakiet rozszerzony”, nowa usługa zintegrowana, którego Wnioskodawca jest producentem i dostawcą oraz Produkt B - usługa transmisji typu „FEED”, gdzie Wnioskodawca jest podmiotem realizującym na zlecenie transmisje audiowizualne i dostarczającym odpowiednie oprogramowanie - w sytuacji gdy miejscem świadczenia jest terytorium kraju (nabywcami są podmioty posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), usługi te będą opodatkowane właściwą stawką podatku od towarów i usług,
  • natomiast w przypadku, gdy miejscem świadczenia opisanych usług nie będzie terytorium naszego kraju (nabywcami są kontrahenci posiadający miejsce prowadzenia działalności poza terytorium kraju - innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego handlu (EFTA)) - nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.


Oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy wskazać, że wydana interpretacja nie rozstrzyga, czy planowane nowe produkty (usługi) będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone. W tym miejscu należy podkreślić, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.


W zakresie pytań odnoszących się do podatku od gier oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj