Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.384.2021.2.ASZ
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 22 lipca 2021 r. (data wpływu 22 lipca 2021 r.) oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

18 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „(…)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 lipca 2021 r. (data wpływu 22 lipca 2021 r.) oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 lipca 2021 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie z 15 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.384.2021.1.ASZ.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 22 lipca 2021 r. oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 lipca 2021 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „(…)”.

Obecnie trwa okres realizacji projektu. Zakres projektu obejmuje zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych w budynkach stanowiących własność grantobiorcy i zlokalizowanych na terenie Gminy – docelowo montaż 47 kotłów gazowych i 3 kotłów na biomasę. Zakres prac objęty projektem:

  • demontaż starego źródła ciepła;
  • zakup i montaż nowego źródła ciepła na paliwo gazowe lub biomasę w postaci pelletu;
  • zakup i montaż niezbędnej armatury: pompa wymagana do prawidłowego funkcjonowania i obiegu instalacji c.o., zawór trój-czwór-drożny, zawory przelotowe i zwrotne, zespół rurowy, izolacja rurociągów, montaż naczynia wzbiorczego, osprzęt niezbędny do zainstalowania nowego źródła ciepła, reduktor ciśnienia wody, automatyka sterująca, zasobnik c.w.u jeżeli montowany jest kocioł dwufunkcyjny;
  • zakup i montaż wkładu kominowego dla kotła gazowego;
  • próby szczelności i ciśnieniowe.

Przebudowa lub budowa wewnętrznej instalacji gazowej w budynku stanowi koszt niekwalifikowany, a Grantobiorca realizuje ten zakres na własny koszt i ryzyko, z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów. Inwestycja realizowana jest w formule grantowej. Grantobiorca – uczestnik projektu tj. właściciel/współwłaściciel budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na terenie Gminy.

Budynek – w rozumieniu art, 3 pkt 2 a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.– Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz.1332.), mieszkalny jednorodzinny budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku, który został oddany do użytkowania zgodnie z art. 54 i kolejnymi cytowanej wyżej ustawy.

Reasumując, Gmina zdemontuje 50 pieców w budynkach mieszkańców Lędzin oraz wymieni je na nowe wraz z niezbędną armaturą.

Na skutek przeprowadzonych prac nastąpi zwiększenie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych w Gminie za sprawą montażu proekologicznych źródeł ciepła.

Cele cząstkowe:

  • zmniejszenia zapotrzebowania na energię cieplną obiektów.
  • obniżenie kosztów utrzymania budynków.

Podczas wnioskowanie o środki w programie Gmina załączyła następujące informacje: Wnioskodawca nie zatrzyma dla siebie żadnej korzyści, lecz jej całość przekaże na niższy poziom.

Zostają łącznie spełnione następujące przesłanki:

  1. Gmina, otrzymując dotację, w całości przekazuje środki mieszkańcom w celu dofinansowania wymiany kotła/pieca (dopłata do kosztów wymiany pieców/kotłów), które następnie stanowić będą własność mieszkańców.
  2. Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu (np. promocja, zarządzanie projektem) pokryją jedynie faktycznie poniesione wydatki i nie będą stanowić wynagrodzenia dla Wnioskodawcy.
  3. Gmina nie będzie pobierała od mieszkańca żadnych opłat z tytułu udzielenia grantu, tak na etapie realizacji, jak i eksploatacji kotłów/pieców objętych dofinansowaniem (opłata z tytułu uczestnictwa w projekcie, opłata z tytułu możliwości korzystania z kotłów/pieców itp.).
  4. Gmina nie uzyska również korzyści z tytułu rozliczenia podatku VAT.

Nie planuje się innego wykorzystania przedsięwzięcia niż w celu, do którego zostało zaprojektowane. Efektem realizacji projektu powinno być zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń emitowanych do powietrza. Stopień redukcji został określony na podstawie audytu energetycznego. Beneficjent nie będzie amortyzował środków niebędących w jego ewidencji.

Czas trwania projektu: 6 lipca 2018 do 30 września 2021. Aktualnie weryfikowani są w projekcie grantobiorcy. Z możliwości udziału w projekcie wyklucza się nieruchomości lokalowe gdzie prowadzona jest albo zarejestrowana działalność gospodarcza dowolnego rodzaju, w tym agroturystyczna lub rolnicza. Stan taki musi zostać zachowany przez okres trwałości projektu. Beneficjentem, który wystąpił o dotację oraz będzie ją rozliczał jest Gmina, posiadająca osobowość prawną jako jednostka gminnego samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z obowiązującymi zasadami w programie projekt przewiduje, że w ciągu 5 lat od daty rozliczenia projektu nie zostaną wprowadzone żadne zmiany, dotyczące pierwszego przeznaczenia środków finansowych i założeń projektowych. Zakupy będą realizowane na nabywcę: Gminę L. Koszt całkowity projektu wynosi 632 240,00 zł. Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca odpowiedział na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:

Na pytanie: Z opisu sprawy wynika, że „Gmina, otrzymując dotację, w całości przekazuje środki mieszkańcom w celu dofinansowania wymiany kotła/pieca (dopłata do kosztów wymiany pieców/kotłów), które następnie stanowić będą własność mieszkańców” oraz że „zakupy będą realizowane na nabywcę: Gminę L.”. Proszę wskazać jakie towary i usługi Gmina zakupi w ramach realizacji projektu pn. „(…)”?”

Wnioskodawca odpowiedział: Gmina zakupi usługi związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem, czyli usługi operatora projektu, którego zadaniem jest opracowanie potrzebnej dokumentacji, regulaminów oraz nadzorowanie nad realizacją grantów. Gmina zakupi również tablicę promocyjną oraz naklejki promocyjne dla grant obiorców.

Na pytanie: Czy ponoszone przez Gminę w ramach Projektu wydatki w jakimkolwiek zakresie będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności opodatkowanej VAT?

Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie: Czy Gmina w związku z realizacją projektu grantowego będzie wykonywała jakichkolwiek czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy?

Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie: Czy wydatki na promocje i zarządzanie projektem będą miały wyłącznie na celu umożliwienie Gminie prawidłowego rozliczenia „refundacji poniesionych kosztów” na rzecz Mieszkańca”?

Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako beneficjent środków unijnych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „„(…)”?

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane pismem z 22 lipca 2021 r. oraz pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 28 lipca 2021 r.

Gmina jako beneficjent środków unijnych nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu. Zdaniem wnioskodawcy realizacja projektu służy wyłącznie wypełnianiu zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina pozyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. „(…)”. Zakres projektu obejmuje zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych w budynkach stanowiących własność grantobiorcy i zlokalizowanych na terenie Gminy – docelowo montaż 47 kotłów gazowych 1 3 kotłów na biomasę.

Grantobiorca realizuje ten zakres na własny koszt i ryzyko, z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów. Inwestycja realizowana jest w formule grantowej. Grantobiorca – uczestnik projektu tj. właściciel/ współwłaściciel budynku mieszkalnego jednorodzinnego zlokalizowanego na terenie Gminy.

Zostają łącznie spełnione następujące przesłanki:

  1. Gmina, otrzymując dotację, w całości przekazuje środki mieszkańcom w celu dofinansowania wymiany kotła/pieca (dopłata do kosztów wymiany pieców/kotłów), które następnie stanowić będą własność mieszkańców.
  2. Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu (np. promocja, zarządzanie projektem) pokryją jedynie faktycznie poniesione wydatki i nie będą stanowić wynagrodzenia dla Wnioskodawcy.
  3. Gmina nie będzie pobierała od mieszkańca żadnych opłat z tytułu udzielenia grantu, tak na etapie realizacji, jak i eksploatacji kotłów/pieców objętych dofinansowaniem (opłata z tytułu uczestnictwa w projekcie, opłata z tytułu możliwości korzystania z kotłów/pieców itp.).
  4. Gmina nie uzyska również korzyści z tytułu rozliczenia podatku VAT.

Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina zakupi usługi związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem, czyli usługi operatora projektu, którego zadaniem jest opracowanie potrzebnej dokumentacji, regulaminów oraz nadzorowanie nad realizacją grantów. Gmina zakupi również tablicę promocyjną oraz naklejki promocyjne dla grant obiorców.

Ponoszone przez Gminę w ramach projektu wydatki w jakimkolwiek zakresie nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności opodatkowanej VAT. W związku z realizacją projektu grantowego Gmina nie będzie wykonywała czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy.

Wydatki na promocje i zarządzanie projektem będą miały wyłącznie na celu umożliwienie Gminie prawidłowego rozliczenia refundacji poniesionych kosztów na rzecz Mieszkańca.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedstawionej sprawie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „(…)”.

Odnosząc się do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należy zaznaczyć, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu wydatki w jakimkolwiek zakresie nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności opodatkowanej VAT. W związku z realizacją projektu grantowego Gmina nie będzie wykonywała czynności, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gminy. Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, i

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj