Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.397.2021.2.EK
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 6 lipca 2021 r. (data wpływu 6 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 30 czerwca 2021 r. (doręczone 30 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z 6 lipca 2021 r. (data wpływu 6 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 30 czerwca 2021 r. (doręczone 30 czerwca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz.713) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z ustawą mieszkańcy gminy tworzą wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.


Gmina planuje złożenie wniosku o dofinansowanie pod tytułem „…………….” w ramach naboru działania 10.2 „……………….”, typ projektów „………………”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ……. 2014-2020.


Zakres projektu będzie obejmował 3 zadania:

  1. Remont nawierzchni sztucznego boiska trawiastego na kompleksie boisk Orlik w …...
  2. Przebudowa terenu parkingu przy kompleksie boisk Orlik w (…) na użytek lodowiska całorocznego w …...
  3. Remont bieżni lekkoatletycznej na kompleksie boisk przy Szkole Podstawowej nr 3 w …….


Ad 1


Projekt zakłada kompleksową wymianę nawierzchni sztucznej na piłkarskim boisku kompleksu boisk Orlik w …... Wymiana będzie polegała na wymianie runa, wymianie granulatu gumowego, udrożnieniu drenażu oraz poprawie podbudowy i wymianie mat amortyzujących boiska.


Miejsce planowanego prowadzenia przedsięwzięcia: Kompleks sportowy przy ul. ……………w………….. (na obszarze rewitalizacji). Szacowna wartość: 460 000 złotych


Ad 2


Projekt zakłada przebudowę parkingu przy kompleksie boisk Orlik w ………… oraz umiejscowienie na nim lodowiska z wpuszczonym w grunt systemem chłodzenia. Lodowisko będzie funkcjonowało w okresie wiosna-jesień jako wrotkowisko/rolkowisko, natomiast w miesiącach zimowych jako „…….”. Przebudowa zakłada umiejscowienie na stałe w gruncie systemu orurowania, ułożenie na nim mat zabezpieczających, band będących własnością Gminy ……, podłączenie systemu do działającego agregatu oraz dostosowanie nawierzchni lodowiska do użytku w okresie wiosna-jesień poprzez ułożenie na nim nawierzchni polipropylenowej. Ponadto projekt zakłada działania w zakresie przemodelowania obszaru parkingu poprzez dostosowanie jego kształtu do obszaru band lodowiska, usunięcie zbędnych krawężników oraz przemodelowanie i relokację ogrodzenia kompleksu boisk Orlik w ……..


Miejsce planowanego prowadzenia przedsięwzięcia: Kompleks sportowy przy ul. ………… w …………….. (na obszarze rewitalizacji). Szacowna wartość: 450 000 złotych


Ad 3


Projekt zakłada wymianę sztucznej nawierzchni czterotorowej lekkoatletycznej bieżni poliuretanowej ulokowanej na kompleksie boisk przy SP (…) w ….. wraz z wymianą podkładu oraz doświetlenie.


Miejsce planowanego prowadzenia przedsięwzięcia: Zrealizowanie projektu wpłynie bezpośrednio na poszerzenie możliwości i czasu uprawiania dyscyplin sportowych, w tym lekkiej atletyki, a tym samym wpłynie na upowszechnienie sportu i rekreacji, podniesienie jakości prowadzonych zajęć wychowania-fizycznego, pośrednio wpływając na poziom aktywności i zdrowia mieszkańców obszaru rewitalizacji. Szacowna wartość: 350 000 złotych


Planowany termin realizacji projektu to 2023 rok.


Realizacja projektu rewitalizacyjnego dla zadań wynikających z Lokalnego Programu Rewitalizacji przyczyni się do:

  • aktywizacji środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym z niepełnosprawnościami,
  • zwiększenia poziomu wykorzystania walorów rekreacyjnych, turystycznych oraz sportowych,
  • rozwoju infrastruktury rekreacyjnej, turystycznej oraz sportowej i wzrost jej dostępności.


Obiekty są ogólnodostępne, korzystanie jest i będzie nieodpłatne.


W związku z powyższym podczas realizacji projektu towary i usługi nabywane przez Gminę nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zatem inwestycja będzie związana z wykonaniem czynności niepodlegających temu podatkowi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie w świetle zaistniałych faktów przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług sfinansowanych w ramach projektu pod tytułem „………………” w ramach naboru działania 10.2 „……………………”, typ projektów „…………………..”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ………….. 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Zakupy towarów i usług, związane z realizacją projektu pod tytułem „…………………..” w ramach naboru działania 10.2 „……………………”, typ projektów „…………………”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …………….. 2014-2020 w opisanym stanie faktycznym nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, a tym samym nie będą z niego czerpane zyski.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z projektem. Projekt jest realizowany przez Gminę w celu wykonania nałożonych na nią obowiązków wykonywania zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca planuje złożenie wniosku o dofinansowanie pod tytułem „……………………….” w ramach naboru działania 10.2 „………………………….”, typ projektów „………………………”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ………….. 2014-2020.


Zakres projektu będzie obejmował 3 zadania: remont nawierzchni sztucznego boiska trawiastego na kompleksie boisk Orlik w ……., przebudowę terenu parkingu przy kompleksie boisk Orlik w …….. na użytek lodowiska całorocznego w …… oraz remont bieżni lekkoatletycznej na kompleksie boisk przy Szkole Podstawowej nr (…) w …….


Planowany termin realizacji projektu to 2023 rok. Obiekty są ogólnodostępne, korzystanie jest i będzie nieodpłatne.


Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane przez Niego w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zatem inwestycja będzie związana z wykonaniem czynności niepodlegających temu podatkowi.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „…………………………”.


Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W niniejszej sprawie nie jest spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Inwestycja będzie związana z wykonaniem czynności niepodlegających temu podatkowi. Tym samym nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją projektu pn. „……………….”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj