Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.239.2021.4.AKA
z 15 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.) na wezwanie z dnia 22 czerwca 2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.379.2021.2.KP oraz 0114-KDIP1-1.4012.239.2021.3.AKA (data doręczenia 25 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu podzielonej płatności jest:

  • jest prawidłowe – w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy,
  • jest prawidłowe – w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł,
  • jest nieprawidłowe – w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty powyżej 15.000 zł.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odpadów złomu. Działalność Wnioskodawczyni będzie obejmować gospodarowanie odpadami, w związku z czym Wnioskodawczyni wystąpi do właściwych organów o uzyskanie stosownych pozwoleń.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię jest zaklasyfikowana w dziale 38 PKWiU (Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców). Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność oznaczoną kodem PKWiU 38.1 z rozszerzeniami, 38.2 z rozszerzeniami, 38.3 z rozszerzeniami oraz PKWiU 46.77.10.0 - Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

Wnioskodawczyni zamierza też prowadzić działalność gospodarczą oznaczoną jako PKD 38.32 - usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych, surowce wtórne, odzysk surowców z materiałów segregowanych polegającą między innymi na skupie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odpadów metali na podstawie formularzy przyjęcia odpadów.

Powyżej opisaną działalność Wnioskodawczyni zamierza rozliczać na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego - z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza stosować 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy sprzedaży ww. surowców wtórnych.

Wnioskodawczyni zamierza skupować złom zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących podatnikami VAT oraz od innych podmiotów gospodarczych.

Wnioskodawczyni wejdzie w posiadanie odpadów złomu poprzez:

  1. W przypadku skupu złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności, złom przyjmowany jest na podstawie formularza przyjęcia odpadów, określana jest masa złomu, rodzaj, cena jednostkowa i kwota do zapłaty dla dostarczającego złom. Jeżeli wartość dostarczanego złomu przez klienta przekracza 1.000 zł, sporządzany jest formularz PCC-3, naliczany i odprowadzany jest przez Wnioskodawczynię 2% podatek od transakcji. Mogą się zdarzyć sytuacje, że jednego dnia klient dostarczy złom na kwotę 600 zł, a następnie dostarczy złom ponownie - na kwotę 850 zł. Za każdym razem będzie wypełniony formularz przyjęcia odpadów i kwota zostanie wypłacona. W momencie przywiezienia złomu po raz pierwszy klient może nie poinformować, że tego dnia będzie jeszcze dostarczał złom. Każda transakcja finalizowana będzie oddzielnie.
  2. W przypadku skupu od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT, wartość transakcji nie będzie miała znaczenia dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT i w związku z tym będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawczyni rozliczy się za zakup odpadu złomu w formie gotówki lub przelewu stosując mechanizm podzielnej płatności w zależności od wartości transakcji do lub ponad 15.000 zł.
  3. Wnioskodawczyni będzie otrzymywała złom nieodpłatnie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W praktyce będzie to wyglądać następująco: Wnioskodawczyni fizycznie odbierze złom, na przykład od rolnika, wypełni formularz przyjęcia odpadu ze wskazaniem wagi odbieranego złomu oraz ze wskazaniem kwoty 0,00 zł. Dokument ten będzie zawierać szczegółowe dane o przyjmowanym odpadzie złomu oraz dane osoby przekazującej. Transakcja odbędzie się bezgotówkowo po stronie zakupu Wnioskodawczyni. Odpad złomu zostanie odsprzedany za korzyść pieniężną dla Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni odprowadzi stosowne podatki od transakcji zbycia.
  4. Mogą się również zdarzyć sytuacje, w ramach których Wnioskodawczyni wykonuje usługę odbioru i zagospodarowania odpadów (czyli nie dokonuje bezpośredniego nabycia odpadów), a podmiotowi przekazującemu złom wystawia fakturę za odbiór i zagospodarowanie odpadów klasyfikując wykonaną usługę, jako usługę związaną z odbiorem odpadów. Odbierając odpady Wnioskodawczyni w efekcie końcowym nie dokonuje zapłaty za otrzymane odpady. Transakcja odbioru odpadu dokumentowana jest formularzem przekazania odpadów/kartą przekazania odpadu oraz fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawczynię.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie dotyczące doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie jak sklasyfikowane będą - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - faktycznie wykonywane usługi, Wnioskodawczyni podała kody PKWiU, które będą stanowiły przedmiot jej działalności:

DZIAŁ 38

USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM, PRZETWARZANIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW; ODZYSK SUROWCÓW

38.1

USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM ODPADÓW

38.11

USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE

38.11.1

USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE, NADAJĄCYCH SIĘ DO RECYKLINGU

38.11.11

Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu

38.11.11.0

Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu

38.11.19

Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu

38.11.19.0

Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu

38.11.2

USŁUGI ZWIĄZANE ZE ZBIERANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE NIENADAJĄCYCH SIĘ DO RECYKLINGU

38.11.21

Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu

38.11.21.0

Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu

38.11.29

Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu

38.11.29.0

Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, nienadających się do recyklingu

38.11.3

ODPADY INNE NIŻ NIEBEZPIECZNE, NIENADAJĄCE SIĘ DO RECYKLINGU

38.11.31

Odpady komunalne inne niż niebezpieczne, nienadające się do recyklingu

38.11.31.0

Odpady komunalne inne niż niebezpieczne, nienadające się do recyklingu

38.11.39

Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne, nienadające się do recyklingu

38.11.39.0

Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne, nienadające się do recyklingu

38.11.5

ODPADY, INNE NIŻ NIEBEZPIECZNE, NADAJĄCE SIĘ DO RECYKLINGU

38.11.51

Odpady szklane

38.11.51.0

Odpady szklane

38.11.52

Odpady z papieru i tektury

38.11.52.0

Odpady z papieru i tektury

38.11.55

Odpady z tworzyw sztucznych

38.11.55.0

Odpady z tworzyw sztucznych

38.11.58

Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

38.11.58.0

Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal

38.11.59

Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu, gdzie indziej niesklasyfikowane

38.11.59.0

Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu, gdzie indziej niesklasyfikowane

38.11.6

USŁUGI ZWIĄZANE Z INFRASTRUKTURĄ PRZEZNACZONĄ DO PRZEMIESZCZANIA ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE

38.11.61

Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu

38.11.61.0

Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu

38.11.69

Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne

38.11.69.0

Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne

38.12.27

Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

38.12.27.1

Odpady i braki oraz zużyte ogniwa i baterie galwaniczne

38.12.27.2

Odpady i braki oraz zużyte akumulatory ołowiowe

38.12.27.3

Odpady i braki oraz zużyte baterie i akumulatory niklowo-galwaniczne

38.12.27.9

Pozostałe odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; pozostałe zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz pozostałe akumulatory elektryczne

38.2

USŁUGI ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM I UNIESZKODLIWIANIEM ODPADÓW

38.21

USŁUGI ZWIĄZANE Z OBRÓBKĄ ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE W CELU ICH OSTATECZNEGO USUNIĘCIA

38.21.10

Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia

38.21.10.0

Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia

38.21.2

USŁUGI ZWIĄZANE Z USUWANIEM ODPADÓW INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE

38.21.21

Usługi związane ze składowiskami odpadów, spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne

38.21.21.0

Usługi związane ze składowiskami odpadów, spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne

38.21.22

Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów

38.21.22.0

Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów

38.21.23

Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne

38.21.23.0

Usługi związane ze spalaniem odpadów innych niż niebezpieczne

38.21.29

Pozostałe usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne

38.21.29.0

Pozostałe usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne

38.3.

USŁUGI W ZAKRESIE ODZYSKU SUROWCÓW; SUROWCE WTÓRNE

38.32

USŁUGI W ZAKRESIE ODZYSKU SUROWCÓW Z MATERIAŁÓW SEGREGOWANYCH; SUROWCE WTÓRNE

38.32.1

USŁUGI W ZAKRESIE ODZYSKU SUROWCÓW Z MATERIAŁÓW SEGREGOWANYCH

38.32.11

Usługi w zakresie odzysku surowców metalowych z materiałów segregowanych

38.32.11.0

Usługi w zakresie odzysku surowców metalowych z materiałów segregowanych

38.32.12

Usługi w zakresie odzysku surowców niemetalowych z materiałów segregowanych

38.32.12.0

Usługi w zakresie odzysku surowców niemetalowych z materiałów segregowanych

38.32.13

Brykiety, gdzie indziej niesklasyfikowane (wytwarzane z różnych rodzajów odpadów przemysłowych itp.)

38.32.13.0

Brykiety, gdzie indziej niesklasyfikowane (wytwarzane z różnych rodzajów odpadów przemysłowych itp.)

38.32.2

SUROWCE WTÓRNE METALOWE

38.32.21

Surowce wtórne z metali szlachetnych

38.32.21.0

Surowce wtórne z metali szlachetnych

38.32.22

Surowce wtórne z metali żelaznych

38.32.22.0

Surowce wtórne z metali żelaznych

38.32.23

Surowce wtórne z miedzi i stopów miedzi

38.32.23.0

Surowce wtórne z miedzi i stopów miedzi

38.32.24

Surowce wtórne z niklu i stopów nikli

38.32.24.0

Surowce wtórne z niklu i stopów niklu

38.32.25

Surowce wtórne z aluminium i stopów aluminium

38.32.25.0

Surowce wtórne z aluminium i stopów aluminium

38.32.29

Surowce wtórne z pozostałych metali

38.32.29.0

Surowce wtórne z pozostałych metali

38.32.3

SUROWCE WTÓRNE NIEMETALOWE

38.32.31

Surowce wtórne ze szkła

38.32.31.0

Surowce wtórne ze szkła

38.32.32

Surowce wtórne z papieru i tektury

38.32.32.0

Surowce wtórne z papieru i tektury

38.32.33

Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

38.32.33.0

Surowce wtórne z tworzyw sztucznych

38.32.34

Surowce wtórne z gumy

38.32.34.0

Surowce wtórne z gumy

38.32.35

Surowce wtórne z materiałów włókienniczych

38.32.35.0

Surowce wtórne z materiałów włókienniczych

38.32.39

Pozostałe surowce wtórne niemetalowe

38.32.39.0

Pozostałe surowce wtórne niemetalowe



W odpowiedzi na pytanie: „czy odbiorcy usługi odbioru odpadów złomu są czynnymi podatnikami podatku VAT” Wnioskodawczyni wskazała, że odbiorcy są czynnymi podatnikami VAT.

W odpowiedzi na pytanie: „czy faktury dokumentujące świadczenie usługi odpadów złomu, które będą wystawiane przez Panią na rzecz podatników VAT będą opiewać na kwotę należności ogółem przekraczającą 15.000 zł lub jej równowartość” Wnioskodawczyni wskazała, że wszystko zależy od wielkości usługi odbioru odpadów złomu, więc mogą być do 15.000,00 zł jak i powyżej tej kwoty.

W odpowiedzi na pytanie: „czy w związku ze świadczeniem usługi odbioru odpadów złomu będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie od usługobiorcy” Wnioskodawczyni wskazała, że będzie otrzymywać wynagrodzenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4):

Czy usługa odbioru odpadów złomu wyświadczona przez Wnioskodawczynię będzie objęta mechanizmem podzielonej płatności?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sama usługa odbioru odpadów złomu w ocenie Wnioskodawczyni nie będzie objęta mechanizmem podzielonej płatności.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, zwanej dalej „ustawą o VAT”) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności. W ust. 1a wskazano, że przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Natomiast ust. 1b przewiduje, że podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Wnioskodawczyni (zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług) będzie świadczyć m.in. usługi odbioru i zagospodarowania. Odbiór odpadu dokumentowany jest formularzem przekazania odpadów oraz fakturą VAT. Działalność Wnioskodawczyni będzie zaklasyfikowana w PKD pod 46.77.Z - handel złomem i pod 38.32.Z - odzysk surowców z materiałów segregowanych polegająca na skupie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odpadów metali na podstawie formularzy przyjęcia odpadów oraz dostaw udokumentowanych fakturą zakupu lub KPO (karta przekazania odpadu) od podmiotów/przedsiębiorstw zewnętrznych.

Nieodpłatne nabycie przez nią w ramach świadczenia przez nią usługi odbioru i zagospodarowania odpadów, odpadów innych niż niebezpieczne zawierających metal nie podlega mechanizmowi odwrotnego obciążenia. Punktem wyjścia dla uznania czy dana transakcja w ogóle podlega opodatkowaniu, i dalej - czy jest usługą albo dostawą, jest zbadanie jej wszystkich elementów konstytutywnych (podmiotowych i przedmiotowych) z punktu widzenia strony inicjującej transakcję.

W analizowanym przypadku strona inicjująca transakcję (podmiot pozbywający się odpadów zawierających metale) jest po prostu usługobiorcą, który za nabywaną usługę uiszcza określone wynagrodzenie. Oznacza to z drugiej strony, że „nabywca” odpadów zawierających metale (tu: Wnioskodawczyni) nie tylko nie płaci za ich „nabycie”, ale sama otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Przepływ środków finansowych jest ukierunkowany przeciwnie niż w ramach transakcji, której istotą jest od samego początku przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Nabycie natomiast przez Wnioskodawczynię odpadów zawierających metale jest tylko wtórnym skutkiem wyświadczenia przez niego specyficznej usługi.

Skoro zatem na gruncie niniejszej sprawy mamy do czynienia z usługą brak jest ex definitione podstaw prawnych do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ustawy o VAT. Wobec tego usługa ta powinna być opodatkowana przez Wnioskodawczynię z zastosowaniem stawki dla niej właściwej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy oraz w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł, natomiast jest nieprawidłowe w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty powyżej 15.000 zł.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, faktura powinna zawierać, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
    1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
    2. czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
    3. dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej;
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Jednocześnie, w myśl art. 106e ust. 12 i 13 ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się. Przepisu ust. 12 nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odpadów złomu. Wnioskodawczyni zamierza skupować złom zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących podatnikami VAT oraz od innych podmiotów gospodarczych.

Wnioskodawczyni wejdzie w posiadanie odpadów złomu poprzez:

  1. W przypadku skupu złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności, złom przyjmowany jest na podstawie formularza przyjęcia odpadów, określana jest masa złomu, rodzaj, cena jednostkowa i kwota do zapłaty dla dostarczającego złom. Jeżeli wartość dostarczanego złomu przez klienta przekracza 1.000 zł, sporządzany jest formularz PCC-3, naliczany i odprowadzany jest przez Wnioskodawczynię 2% podatek od transakcji. Mogą się zdarzyć sytuacje, że jednego dnia klient dostarczy złom na kwotę 600 zł, a następnie dostarczy złom ponownie - na kwotę 850 zł. Za każdym razem będzie wypełniony formularz przyjęcia odpadów i kwota zostanie wypłacona. W momencie przywiezienia złomu po raz pierwszy klient może nie poinformować, że tego dnia będzie jeszcze dostarczał złom. Każda transakcja finalizowana będzie oddzielnie.
  2. W przypadku skupu od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT, wartość transakcji nie będzie miała znaczenia dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT i w związku z tym będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawczyni rozliczy się za zakup odpadu złomu w formie gotówki lub przelewu stosując mechanizm podzielnej płatności w zależności od wartości transakcji do lub ponad 15.000 zł.
  3. Wnioskodawczyni będzie otrzymywała złom nieodpłatnie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W praktyce będzie to wyglądać następująco: Wnioskodawczyni fizycznie odbierze złom, na przykład od rolnika, wypełni formularz przyjęcia odpadu ze wskazaniem wagi odbieranego złomu oraz ze wskazaniem kwoty 0,00 zł. Dokument ten będzie zawierać szczegółowe dane o przyjmowanym odpadzie złomu oraz dane osoby przekazującej. Transakcja odbędzie się bezgotówkowo po stronie zakupu Wnioskodawczyni. Odpad złomu zostanie odsprzedany za korzyść pieniężną dla Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni odprowadzi stosowne podatki od transakcji zbycia.
  4. Mogą się również zdarzyć sytuacje, w ramach których Wnioskodawczyni wykonuje usługę odbioru i zagospodarowania odpadów (czyli nie dokonuje bezpośredniego nabycia odpadów), a podmiotowi przekazującemu złom wystawia fakturę za odbiór i zagospodarowanie odpadów klasyfikując wykonaną usługę, jako usługę związaną z odbiorem odpadów. Odbierając odpady Wnioskodawczyni w efekcie końcowym nie dokonuje zapłaty za otrzymane odpady. Transakcja odbioru odpadu dokumentowana jest formularzem przekazania odpadów/kartą przekazania odpadu oraz fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawczynię.

Odbiorcy usługi odbioru odpadów złomu są czynnymi podatnikami podatku VAT. Kwota należności, na jaką Wnioskodawczyni będzie wystawiać faktury dokumentujące świadczenie usługi odpadów złomu, które będą wystawiane przez Panią na rzecz podatników VAT będzie zależała od wielkości usługi odbioru odpadów złomu, więc mogą być do 15.000,00 zł jak i powyżej tej kwoty. W związku ze świadczeniem usługi odbioru odpadów złomu Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie od usługobiorcy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są kwestie związane z obowiązkiem objęcia usługi odbioru złomu mechanizmem podzielonej płatności.

Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi zarówno wymienione, jak i niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy.

Usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawczynię do PKWiU, które zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy to:

  • poz. 80 - 38.11.51.0 – Odpady szklane,
  • poz. 81 - 38.11.52.0. – Odpady z papieru i tektury,
  • poz. 83 - 38.11.55.0 – odpady z tworzyw sztucznych,
  • poz. 84 - 38.11.58.0 – Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  • poz. 86 – grupowanie 38.12.27 – Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne obejmujące, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r.:
    • 38.12.27.1 – Odpady i braki oraz zużyte ogniwa i baterie galwaniczne,
    • 38.12.27.2 – Odpady i braki oraz zużyte akumulatory ołowiowe,
    • 38.12.27.3 – Odpady i braki oraz zużyte baterie i akumulatory niklowo-galwaniczne,
    • 38.12.27.9 – Pozostałe odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; pozostałe zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz pozostałe akumulatory elektryczne,
  • poz. 87 - grupowanie 38.32.2 – Surowce wtórne metalowe obejmujące, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r.:
    • 38.32.21.0 – Surowce wtórne z metali szlachetnych,
    • 38.32.22.0 – Surowce wtórne z metali żelaznych,
    • 38.32.23.0 – Surowce wtórne z miedzi i stopów miedzi,
    • 38.32.24.0 – Surowce wtórne z niklu i stopów niklu,
    • 38.32.25.0 – Surowce wtórne z aluminium i stopów aluminium,
    • 38.32.29.0 – Surowce wtórne z pozostałych metali.
  • poz. 88 - 38.32.31.0 – Surowce wtórne ze szkła,
  • poz. 89 - 38.32.32.0 – Surowce wtórne z papieru i tektury,
  • poz. 90 - 38.32.33.0 – Surowce wtórne z tworzyw sztucznych,
  • poz. 91 - 38.32.34.0 – Surowce wtórne z gumy.

W związku z powyższym, należy wskazać, że do faktur wystawionych na rzecz podatników VAT, których wartość będzie przekraczała kwotę 15.000 zł dotyczących ww. usług odbioru odpadów złomu, które zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do umieszczania na fakturach dokumentujących świadczenie ww. usług wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy. Tym samym Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do przyjęcia płatności kwoty należności wynikających z tych faktur z zastosowaniem mechanizmu podzielonej, stosownie do art. 108a ust. 1b ustawy.

Natomiast w przypadku faktur wystawionych na rzecz podatników VAT, nieprzekraczających kwoty 15.000 zł dotyczących ww. usług odbioru odpadów złomu, które zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy oraz do usług, które nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do umieszczania na fakturach dokumentujących świadczenie ww. usług wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe w sytuacjach, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy oraz gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł, natomiast za nieprawidłowe w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty powyżej 15.000 zł.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreśla się, że Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie dokonuje klasyfikacji statystycznej towarów i usług jak i też nie ocenia prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku, które stanowi element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, zostanie ustalone odmiennie od przedstawionego we wniosku opisu sprawy – podana klasyfikacja okaże nieprawidłowa, niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj