Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.423.2021.1.MC
z 16 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, działającą we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Wnioskodawca, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność oraz sprzedaż mieszaną tzn. opodatkowaną, zwolnioną i nieopodatkowaną, nieodpłatną i odpłatną, w związku z tym pomniejsza podatek należny o naliczony w wysokościach wynikających z zastosowanej proporcji i preproporcji wyliczonej zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zaakceptowanej corocznie przez właściwy Urząd Skarbowy. Pomniejszenia podatku VAT należnego o naliczony są zależne od rodzaju działalności, do jakiej wykorzystywane są zakupione towary i usługi.


Wnioskodawca jako zdarzenie przyszłe będzie realizował projekt finansowany przez (…). Do wniosku dołączono oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, które świadczy, że zgodnie z przepisami Wnioskodawca nie może odzyskać kosztu podatku VAT, którego wysokość została uwzględniona w kosztorysie wniosku do projektu. Realizowane zadanie ma charakter społeczno- kulturalno-edukacyjny. Nabywane towary i usługi będą fakturowane na Wnioskodawcę i wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, edukacyjnej i kulturalnej, co oznacza, że będzie służył do prowadzenia działalności zwolnionej w rozumieniu przepisów o podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowo Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT nie będzie odliczał podatku VAT od zakupów towarów i usług realizowanych w ramach powyższego projektu, którego efekty będą wykorzystywane do działalności nieodpłatnej powszechnie dostępnej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Podatek VAT od zakupów na potrzeby realizowanego projektu nie będzie podlegał odliczeniu gdyż realizacja projektu ma charakter czysto społeczny, edukacyjny, kulturalny, a jego efekty będą ogólnie dostępne dla społeczeństwa bezpłatnie zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, czyli podatek należny nie będzie pomniejszany o podatek naliczony z tytułu realizacji zakupów na potrzeby projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, działającą we własnym imieniu i na własny rachunek, gospodarując samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Wnioskodawca, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność oraz sprzedaż mieszaną tzn. opodatkowaną, zwolnioną i nieopodatkowaną, nieodpłatną i odpłatną, w związku z tym pomniejsza podatek należny o naliczony w wysokościach wynikających z zastosowanej proporcji i preproporcji wyliczonej zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomniejszenia podatku VAT należnego o naliczony są zależne od rodzaju działalności, do jakiej wykorzystywane są zakupione towary i usługi. Wnioskodawca będzie realizował projekt finansowany przez (…). Realizowane zadanie ma charakter społeczno- kulturalno-edukacyjny. Nabywane towary i usługi będą fakturowane na Wnioskodawcę i wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do działalności nieodpłatnej, edukacyjnej i kulturalne. Projekt będzie służył do prowadzenia działalności zwolnionej w rozumieniu przepisów o podatku VAT.


Wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.


Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że realizowane zadanie ma charakter społeczno- kulturalno-edukacyjny. Nabywane towary i usługi będą fakturowane na Wnioskodawcę i będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją opisanego we wniosku projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach jego realizacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj