Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.479.2021.4.KO
z 9 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku wspólnym z 22 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 13 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.), z 29 lipca 2021 r. (data wpływu 29 lipca 2021 r.) i z 4 sierpnia 2021 r. (data wpływu 4 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach Podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej, będzie stanowić na moment Podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2021 r. został złożony ww. wniosek wspólny, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach Podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej, będzie stanowić na moment Podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.189.2021.2.AW, 0111-KDIB3-1.4012.479.2021.3.KO i pismem z 29 lipca 2021 r. (data wpływu 29 lipca 2021 r.) i z 4 sierpnia 2021 r. (data wpływu 4 sierpnia 2021 r.).

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

-(…) Spółka z o.o.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

-(…) sp. z o.o.,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

(…) sp. z o.o. (dalej jako „Spółka”, lub „Spółka Dzielona") jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Spółka jest jednocześnie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Jedynym wspólnikiem posiadającym 100% udziałów w Spółce jest (…) sp. z o.o. (dalej jako „Wspólnik”) będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest:

  1. działalność produkcyjna - polegająca m.in. na produkcji prefabrykowanych elementów dla budownictwa mieszkalnego, przemysłowego, użyteczności publicznej, drogownictwa i systemów kanalizacji, zabezpieczaniu odpadów powstałych w ramach produkcji oraz poszukiwaniu kontrahentów i nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi kontrahentami (dalej: „Działalność Produkcyjna”), która to stanowi główną część działalności Spółki oraz
  2. działalność związana z zarządzaniem nieruchomością - obejmująca m.in. sprawy związane z prowadzeniem usług najmu dla zewnętrznych najemców nieruchomości należącej do Spółki, obsługą umów najmu, poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów i najemców oraz pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych w celu stałego monitorowania sytuacji na rynkach budowlanych, a także konserwacją maszyn, pojazdów, elektroniki i kotłowni oraz hali produkcyjnej na nieruchomości Spółki (dalej: „Działalność Zarządzania Nieruchomością”).

Obecnie Spółka planuje oddzielenie Działalności Produkcyjnej od Działalności Zarządzania Nieruchomością celem zwiększenia efektywności zarządzania wskazanymi powyżej działalnościami, a także celem zwiększenia nadzoru nad ich efektywnością ekonomiczną oraz osiąganymi wynikami. Spowodowane jest to zupełnie odmiennym charakterem Działalności Produkcyjnej od Działalności Zarządzania Nieruchomością.

Na podstawie przyjętego w 2019 r. Regulaminu Organizacyjnego Spółki, odrębność Działalności Produkcyjnej od Działalności Zarządzania Nieruchomością w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do tych działów - utworzone zostały trzy niezależnie od siebie funkcjonujące działy:

  1. Działalność Produkcyjna jest realizowana w ramach działu produkcyjnego (dalej: „Dział Produkcyjny”),
  2. Działalność Zarządzania Nieruchomością realizowana jest w ramach odrębnego działu (dalej: „Dział Zarządzania Nieruchomością”),
  3. ponadto wyodrębniono dział administracyjny, którego główne zadania związane są z kwestiami księgowymi, rachunkowymi, BHP oraz płacowymi i zasobów ludzkich (dalej: „Dział Administracyjny”, a łącznie jako: „Działy").

Planowane jest wydzielenie Działalności Zarządzania Nieruchomością, opisanej w punkcie 2 powyżej do innego podmiotu (nowo zawiązanej spółki kapitałowej prawa handlowego będącej polskim rezydentem podatkowym, tj. do spółki której planowana firma brzmieć będzie (…) sp. z o.o., dalej jako „Spółka Przejmująca”). Działanie to ma zostać zrealizowane w ramach podziału Spółki przez wydzielenie, o którym mowa w- art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej jako „Podział”).

Wskazują Państwo, że opisany w niniejszym wniosku Podział odbędzie się z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a przedmiotem wniosku nie jest ocena uzasadnienia ekonomicznego Podziału.

1. Uwagi wstępne

W ramach przedsiębiorstwa Spółki funkcjonują trzy wyodrębnione Działy. Zostały one formalnie wyodrębnione w Regulaminie Organizacyjnym Spółki, który określa schemat organizacyjny Działu Produkcyjnego, Działu Zarządzania Nieruchomością i Działu Administracyjnego oraz podział funkcji realizowanych przez Działy.

W Spółce została podjęta uchwała Zarządu Spółki o powierzeniu danych składników majątkowych i niemajątkowych do danego Działu, przyjętą na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji (dalej: „Uchwała”). Identyfikacji i przyporządkowania konkretnych składników materialnych i niematerialnych do danego Działu dokonano na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji.

2. Wyodrębnienie organizacyjne, majątkowe i funkcjonalne Działu Zarządzania Nieruchomością

Dział Zarządzania Nieruchomością został formalnie wyodrębniony na podstawie § 8 ust. 3 pkt 2) Regulaminu Organizacyjnego Spółki i działa w oparciu o § 11 tego Regulaminu.

Zadania Działu Zarządzania Nieruchomością obejmują wszelkie sprawy związane z:

  • konserwacją maszyn, pojazdów, elektroniki i kotłowni oraz hali produkcyjnej,
  • składowaniem i obsługą wyprodukowanych produktów tzw. Magazyn wyrobów gotowych,
  • świadczeniem usług ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, budowli oraz innych obiektów,
  • świadczeniem specjalistycznych usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, budowli oraz innych obiektów,
  • świadczeniem prac remontowych i wykończeniowych,
  • świadczeniem prac rozbiórkowych,
  • świadczeniem prac ziemnych,
  • pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych w celu stałego monitorowania sytuacji na rynkach budowlanych,
  • prowadzeniem usług najmu dla zewnętrznych najemców nieruchomości należącej do Spółki,
  • obsługą umów najmu,
  • poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów,
  • nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi kontrahentami.


Przedmiotem działalności Działu Zarządzania Nieruchomością jest przede wszystkim działalność usługowa, jako że w głównej mierze Dział ten zajmuje się obsługą nieruchomości należącej do Spółki, w związku z obsługą zewnętrznych podmiotów będących najemcami nieruchomości Spółki oraz dla samej Spółki. Dział ten zatem świadczy usługi dotyczące najmu na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Zadaniami Działu Zarządzania Nieruchomością kieruje jego Dyrektor (dalej: „Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością”), który posiada uprawnienia do wydawania poleceń służbowych pracownikom bezpośrednio mu podporządkowanym oraz ich kontroli. Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością może występować do Zarządu Spółki z wnioskami dotyczącymi zmian organizacyjnych. Jest on jednocześnie uprawniony, za uprzednią zgodą Zarządu Spółki, do tworzenia, łączenia i likwidowania komórek wewnętrznych w ramach Działu Zarządzania Nieruchomością, a także powoływania i odwoływania ich kierowników.

Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością w realizacji zadań korzysta z pomocy podległych mu pracowników (dalej: „Pracownicy Działu Zarządzania Nieruchomością”). Należy podkreślić, że Pracownicy Działu Zarządzania Nieruchomością przypisani do Działu Zarządzania Nieruchomością podlegają kierownictwu odrębnemu od kierownictwa Działu Produkcyjnego i Działu Administracyjnego. Zarówno Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością, jak i podlegli mu Pracownicy Działu Zarządzania Nieruchomością są zatrudnieni w Spółce w większości na podstawie umów o pracę.

W ramach Działu Zarządzania Nieruchomością funkcjonują następujące komórki wewnętrzne:

  1. komórka ds. Utrzymania Ruchu,
  2. komórka ds. Obsługi Nieruchomości.


Na czele każdej z komórek wewnętrznych Działu Zarządzania Nieruchomością stoi kierownik. Kierownicy poszczególnych komórek wewnętrznych są od siebie niezależni w ramach wykonywanych przez siebie zadań. Każda komórka wewnętrzna dysponuje własnym zespołem pracowników wykonującym zadania i czynności wyłącznie na rzecz przyporządkowanej im komórki wewnętrznej.


Wyodrębnione w ten sposób składniki materialne i niematerialne Działu Zarządzania Nieruchomością stanowią zespół składników zdolny do realizacji stawianych mu zadań.


Na podstawie Uchwały do Działu Zarządzania Nieruchomością przyporządkowano składniki związane z prowadzoną przez ten Dział działalnością (składniki materialne i niematerialne służące do realizacji zadań Działu Zarządzania Nieruchomością), tj. przede wszystkim:

  1. prawo własności nieruchomości (dalej: „Nieruchomość”), której dotyczy działalność Działu Zarządzania Nieruchomością;
  2. sprzęt biurowy i komputerowy potrzebny w działalności Działu Zarządzania Nieruchomością;
  3. Środki finansowe na rachunkach bankowych Działu Zarządzania Nieruchomością;
  4. zobowiązania kredytowe Spółki dotyczące działalności Spółki w związku z obsługą, konserwacją, modernizacją i eksploatacją Nieruchomości;
  5. wierzytelności z tytułu rozliczeń z umów o pracę osób wspierających działanie Działu Zarządzania Nieruchomością;
  6. ogół praw i obowiązków z umów najmu Nieruchomości na rzecz podmiotów zewnętrznych, wierzytelności wobec najemców;
  7. ogół praw i obowiązków z umowy rachunku bankowego;
  8. ogół praw i obowiązków z umowy ramowej o usługi bankowe;
  9. ogół praw i obowiązków z porozumienia dot. udostępnienia przejazdu przez bocznicę oraz dojazdu do wytwórni betonu;
  10. ogół praw i obowiązków z umów cywilnoprawnych oraz umów z pracownikami;
  11. ogół praw i obowiązków wynikających z decyzji zatwierdzającej projekt budowlany;
  12. ogół praw i obowiązków z umów dotyczących dostawy mediów do Nieruchomości, takich jak umowy dotyczące dostarczenia usług telekomunikacyjnych, energii elektrycznej czy wody i odprowadzenia ścieków;

Ponadto w przyjętej Uchwale uzgodniono na przyszłość zasady przyporządkowywania konkretnych składników materialnych i niematerialnych do danego Działu, zgodnie z którymi:

1. w razie powstania lub ujawnienia, jakichkolwiek roszczeń, które odnoszą się lub pozostają w związku z Działem Zarządzania Nieruchomością to Dział Zarządzania Nieruchomością będzie za nie odpowiedzialny i zostaną one włączone i przypisane do jego składników majątku. To samo dotyczyć będzie odpowiednio praw, rzeczy, ciężarów lub zobowiązań jeśli takie prawa, rzeczy, ciężary lub zobowiązania będą pozostawały w związku z Działem Zarządzania Nieruchomości, a także

2. w razie zbycia lub utraty przez Spółkę jakichkolwiek aktywów, które zostały przydzielone do majątku Działu Zarządzania Nieruchomością, korzyści uzyskane w zamian za te aktywa, będą przysługiwać Działowi Zarządzania Nieruchomością. To samo dotyczyć będzie także nabycia lub uzyskania nowych składników majątku, jeżeli będą pozostawały w związku z Działem Zarządzania Nieruchomością, a także nowych praw, zobowiązań lub środków finansowych.

3. Wyodrębnienie finansowe Działu Produkcyjnego i Zarządzania Nieruchomością

Działy Zarządzania Nieruchomością i Produkcyjny przy prowadzeniu działalności gospodarczej wykorzystują oddzielne rachunki bankowe, na które wpływają należności i są spłacane zobowiązania związane z wykonywaniem działalności gospodarczej każdego z nich, co świadczy o odrębności finansowej ww. Działów.

Spółka prowadzi ewidencję księgową pozwalającą na wyodrębnienie kosztów i przychodów w odniesieniu do Działów Produkcyjnego i Zarządzania Nieruchomością. Do dnia Podziału możliwe jest więc ustalenie oddzielnych i odrębnych wyników finansowych dla każdego z tych Działów.

Co istotne, przy zawieraniu umów z kontrahentami Spółki uwzględnia się przyporządkowanie usług każdemu z tych Działów, a należności wynikające z tych umów kierowane są na właściwe rachunki bankowe wskazanych Działów.

4. Wyodrębnienie organizacyjne, majątkowe i funkcjonalne Działu Produkcyjnego

Dział Produkcyjny został formalnie wyodrębniony na podstawie § 8 ust. 3 pkt 1) Regulaminu Organizacyjnego Spółki i działa w oparciu o § 10 tego Regulaminu.

Zadania Działu Produkcyjnego obejmują wszelkie sprawy związane z:

  • produkcją prefabrykowanych elementów dla budownictwa mieszkalnego, przemysłowego, użyteczności publicznej, drogownictwa i systemów kanalizacji,
  • zbrojarnią,
  • laboratorium przemysłowym na potrzeby produkcji,
  • zabezpieczaniem, składowaniem i utylizacją odpadów powstałych w ramach produkcji, dostawą wyprodukowanych produktów, zamawianiem surowców do produkcji produktów i przygotowaniem produkcji, zaopatrzeniem i zbytem w tym sprzedażą produktów i asortymentu.
  • poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów,
  • nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi kontrahentami,
  • składowaniem i obsługą wyprodukowanych produktów - tj. prowadzeniem tzw. Magazynu wyrobów gotowych,
  • montażem produkowanych przez Spółkę elementów bezpośrednio na placach budów.

Głównym strumieniem uzyskiwanych przychodów przez Dział Produkcyjny jest sprzedaż wyprodukowanych przez Spółkę produktów gotowych i usług w tym zakresie na rzecz podmiotów trudniących się w szeroko pojętym wykonawstwie robót ziemnych i melioracyjnych oraz deweloperów i firm budowlanych. Spośród klientów Działu Produkcyjnego można wyróżnić podmioty, które łączy ze Spółką okres wieloletniej współpracy, a sprzedaż w 2020 r. na ich rzecz sięgała około 70% udziału w łącznych przychodach Działu Produkcji.

Zadaniami Działu Produkcyjnego kieruje jego Dyrektor Działu (dalej: „Dyrektor Działu Produkcyjnego”), który posiada uprawnienia do wydawania poleceń służbowych pracownikom bezpośrednio mu podporządkowanym oraz do ich kontroli. Dyrektor Działu Produkcyjnego może występować do Zarządu Spółki z wnioskami dotyczącymi zmian organizacyjnych. Jest on jednocześnie uprawniony, za uprzednią zgodą Zarządu Spółki, do tworzenia, łączenia i likwidowania komórek wewnętrznych w ramach Działu Produkcyjnego, a także powoływania i odwoływania ich kierowników lub mistrzów.

Dyrektor Działu Produkcyjnego w realizacji zadań korzysta z pomocy podległych mu pracowników (dalej: „Pracownicy Działu Produkcyjnego”). Należy podkreślić, że Pracownicy Działu Produkcyjnego przypisani do Działu Produkcyjnego podlegają Dyrektorowi Działu odrębnemu od Działu Zarządzania Nieruchomością i Działu Administracyjnego. Zarówno Dyrektor Działu Produkcyjnego, jak i podlegli mu Pracownicy Działu Produkcyjnego są zatrudnieni w Spółce na podstawie w większości na podstawie umów o pracę.

W ramach Działu Produkcyjnego funkcjonują następujące komórki wewnętrzne:

  1. komórka ds. Produkcji,
  2. komórka ds. Przygotowania Produkcji,
  3. komórka ds. Zbrojarni,
  4. komórka ds. Laboratorium,
  5. komórka ds. Zbytu,
  6. komórka ds. Magazynu,
  7. komórka ds. Kontroli Jakości,
  8. komórka ds. Sprzedaży.

Na czele każdej z komórek wewnętrznych Działu Produkcyjnego stoi kierownik lub mistrz. Kierownicy bądź mistrzowie poszczególnych komórek wewnętrznych są od siebie niezależni w ramach wykonywanych przez siebie zadań. Co istotne, każda komórka wewnętrzna dysponuje własnym zespołem pracowników wykonującym zadania i czynności wyłącznie na rzecz przyporządkowanej im komórki wewnętrznej.

Taka struktura organizacyjna Działu Produkcyjnego i wyodrębnione w jego ramach składniki materialne i niematerialne opisane poniżej, stanowią zespół składników zdolny do realizacji stawianych mu zadań w zakresie produkcji.

Zgodnie z przywołaną powyżej Uchwałą, zgodnie z przeprowadzoną inwentaryzacją, do Działu Produkcyjnego przyporządkowano składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną przez ten Dział działalnością, tj. przede wszystkim::

  1. maszyny do produkcji prefabrykatów;
  2. sprzęt biurowy i komputerowy potrzebny w działalności Działu Produkcyjnego;
  3. środki finansowe na rachunkach bankowych Działu Produkcyjnego;
  4. wierzytelności z tytułu rozliczeń umów z pracownikami Spółki świadczącymi pracę w zakresie produkcji;
  5. zobowiązania kredytowe Spółki dotyczące działalności Spółki w zakresie produkcji prefabrykatów;
  6. ogół praw i obowiązków z umów zawartych w ramach Działalności Produkcyjnej, tj. umów odbiorcami produktów Spółki oraz umów z pracownikami i współpracownikami Spółki przypisanymi do Działu Produkcyjnego;
  7. ogół praw i obowiązków z umowy rachunku bankowego.

Ponadto w Uchwale, o której mowa powyżej, uzgodniono na przyszłość zasady przyporządkowywania konkretnych składników materialnych i niematerialnych do danego Działu, zgodnie z którymi:

  1. w razie powstania lub ujawnienia, jakichkolwiek roszczeń, które odnoszą się lub pozostają w związku z Działem Produkcyjnym to Dział Produkcyjny będzie za nie odpowiedzialny i zostaną one włączone i przypisane do jego składników majątku. To samo dotyczyć będzie odpowiednio praw, rzeczy, ciężarów lub zobowiązań jeśli takie prawa, rzeczy, ciężary lub zobowiązania będą pozostawały w związku z Działem Produkcyjnym, a także
  2. w razie zbycia lub utraty przez Spółkę jakichkolwiek aktywów, które zostały przydzielone do majątku Działu Produkcyjnego, korzyści uzyskane w zamian za te aktywa, będą przysługiwać Działowi Produkcyjnemu. To samo dotyczyć będzie także nabycia lub uzyskania nowych składników majątku, jeżeli będą pozostawały w związku z Działem Produkcyjnym, a także nowych praw, zobowiązań lub środków finansowych.

5. Wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne Działu Administracyjnego

Dział Administracyjny został formalnie wyodrębniony na podstawie § 8 ust. 3 pkt 3) Regulaminu Organizacyjnego Spółki i działa w oparciu o § 12 tego Regulaminu, jednakże nie jest on odrębną samodzielną jednostką stanowiącą zorganizowaną część przedsiębiorstwa bowiem wykonuje on wyłącznie zadania wewnętrzne Spółki.

Zadania Działu Administracyjnego ustalane są przez Zarząd Spółki, który jednocześnie sprawuje bezpośredni nadzór nad Działem Administracyjnym. Dział Administracyjny prowadzi osobno sprawy dla Działu Produkcji oraz Działu Zarządzania Nieruchomością.

W ramach Działu Administracyjnego funkcjonują następujące komórki wewnętrzne:

  1. komórka ds. Księgowości i Rachunkowości, na czele której stoi Główny księgowy,
  2. komórka ds. Kadr i Płac,
  3. komórka ds. BHP.
  4. Podsumowanie i zakres Podziału

Podkreślają Państwo, iż po dokonaniu podziału przez wydzielenie części majątku Spółki Dzielonej, Dział Produkcyjny (wraz z Działem Administracyjnym), jak i Dział Zarządzania Nieruchomością będą gotowe do funkcjonowania w oparciu o własne zasoby (prowadzenie odpowiednio Działalności Produkcyjnej oraz w Zakresie Zarządzania Nieruchomością), w tym aktywa i pasywa oraz personel, który jest przypisany do danego Działu i stanowi on jego wystarczające zapotrzebowanie na kompleksową obsługę danego Działu w zakresie prowadzonej przez ten Dział działalności gospodarczej. Dział Zarządzania Nieruchomością w zakresie swojego funkcjonowania będzie musiał w razie takiej potrzeby zadbać o obsługę księgowo-finansową (tj. o pomocnicze wsparcie dla zasadniczej działalności).

Dynamika rozwoju obu Działów doprowadziła do obecnego stanu, w którym Dział Produkcyjny i Dział Zarządzania Nieruchomością stały się od siebie nawzajem niezależne i mogą pełnić funkcje całkowicie odrębnych od siebie przedsiębiorstw zamiast być prowadzone łącznie w ramach struktury Spółki, co na chwilę obecną jest czynnikiem hamującym i znacznie utrudnia ich dalszy rozwój. Tylko odrębne funkcjonowanie i skupienie się przez dany Dział wyłącznie na własnej działalności bez konieczności uzgadniania i współdziałania w prowadzeniu niektórych spraw łącznie przyniesie wymierne korzyści dla obu Działów.

Jak zostało wskazane w powyższym opisie, oba Działy (Produkcyjny i Zarządzania Nieruchomością) posiadają odpowiednie zasoby majątkowe i niemajątkowe oraz odpowiednie zasoby ludzkie do prowadzenia swoich spraw całkowicie niezależnie. O powyższym dowodzi w szczególności funkcjonujący w Spółce utrwalony schemat organizacyjny, potwierdzony przyjętym Regulaminem Organizacyjnym Spółki oraz faktyczna odrębność finansowa i majątkowa tych Działów przejawiająca się np. w prowadzeniu osobnych rachunków bankowych, księgowości oraz wykorzystywaniu odrębnych składników majątkowych do realizacji celów biznesowych tych Działów. Z tego powodu została podjęta decyzja o podziale Spółki i wydzieleniu Działu Zarządzania Nieruchomością do odrębnego podmiotu.

Planowana operacja nastąpi poprzez dokonanie podziału Spółki Dzielonej. Podział nastąpi w trybie określonym w art. 529 § 1 pkt 4) KSH tj. w drodze przeniesienia części majątku Spółki Dzielonej - tj. zespołu składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Zarządzania Nieruchomością na spółkę nowo zawiązaną, której planowana nazwa to (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a siedziba - (…) (dalej: „Spółka przejmująca”). Jedynym wspólnikiem Spółki Dzielonej posiadającym 100% jej udziałów jest spółka (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... - ten sam podmiot zostanie jedynym wspólnikiem Spółki przejmującej. Podział nastąpi poprzez obniżenie kapitału zakładowego Spółki Dzielonej w ramach umorzenia części jej udziałów należących do jedynego wspólnika, który otrzyma również 100% udziałów w spółce nowo zawiązanej stanowiących jej 100% kapitału zakładowego. Jednocześnie, w Spółce Dzielonej pozostanie zespół pozostałych składników materialnych i niematerialnych, tj. Dział Produkcyjny wraz z Działem Administracyjnym (dalej: „Majątek pozostający”).

Działalność Produkcyjna będzie po Podziale kontynuowana przez Spółkę Dzieloną w oparciu o zasoby, które pozostaną w niej w ramach Działu Produkcyjnego wraz z Działem Administracyjnym. Natomiast działalność związania z Działem Zarządzania Nieruchomością będzie kontynuowana przez Spółkę przejmującą - w oparciu o przejęty Dział Zarządzania Nieruchomością. Jednakże:

  • niezwłocznie po Podziale Spółka i Spółka przejmująca zawrą umowę najmu, na podstawie której Spółka będzie uprawniona do korzystania z wydzielonej do Spółki przejmującej Nieruchomości w dotychczasowym zakresie. Należy jednak podkreślić, że posiadanie praw do określonej nieruchomości nie warunkuje prowadzenia Działalności Produkcyjnej – w praktyce bowiem ta sama działalność może być prowadzona z powodzeniem w lokalizacji wynajętej przez Spółkę, w dowolnym miejscu posiadającym odpowiednie parametry.
  • Spółka będzie mogła po Podziale korzystać z możliwości przejazdu przez bocznicę, której dotyczy porozumienie, którego stroną po Podziale stanie się Spółka przejmująca. Zostanie w tym zakresie zawarte stosowne porozumienie (może być ono częścią ww. umowy najmu).
  • Dział Administracyjny, jako element Majątku pozostającego, będzie odpowiadał za wsparcie dla Działu Produkcyjnego i nie będzie obsługiwał Spółki przejmującej. Spółka przejmująca, w zależności od potrzeb, może natomiast zatrudnić osobę, która zapewni wsparcie administracyjne (finansowo - księgowe, czy kadrowe) dla prowadzonej przez nią Działalności Zarządzania Nieruchomością (lub pozyskać wsparcie usługodawcy w tym zakresie). Konieczność zatrudnienia dodatkowej osoby (lub zaangażowania usługodawcy) nie wpływa jednak na zdolność Spółki przejmującej do prowadzenia Działalności Zarządzania Nieruchomością - niezależnie od zatrudnienia np. księgowej, Spółka przejmująca będzie mogła w szczególności zajmować się świadczeniem usług najmu, poszukiwaniem najemców, analizą rynku nieruchomości, konserwacją itd.

Końcowo wyjaśniają Państwo, że przed Podziałem zobowiązania kredytowe Spółki mogą zostać spłacone w całości lub w części, lub zastąpione innymi zobowiązaniami kredytowymi, przypisanymi do tego samego Działu, co zobowiązania spłacane.

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 29 lipca 2021 r.):

Czy Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach Podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej, będzie stanowić na moment Podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i czy przeniesienie tego Działu Zarządzania Nieruchomością ze Spółki do Spółki Przejmującej w ramach Podziału nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT)?

Stanowisko Państwa (ostatecznie przedstawione w piśmie z 29 lipca 2021 r.):

Zdaniem Państwa wyodrębniony Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i przeniesienie tego Działu Zarządzania Nieruchomością ze Spółki do Spółki Przejmującej w ramach Podziału nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Państwa

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zorganizowana części przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem z przedstawionej wyżej definicji wynika, iż o ZCP można mówić w sytuacji, w której zespół składników materialnych i niematerialnych spełnia łącznie następujące przesłanki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
  • jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe); i w konsekwencji
  • zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, a także wyodrębnienie organizacyjne

Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych. Oznacza to, że elementami takiego zespołu powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, zobowiązania, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Jakkolwiek ustawa o CIT odnosi się do zespołu składników, nie oznacza to, że wszystkie wymienione wyżej składniki musiały wystąpić kumulatywnie. To, czy dany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi ZCP należy weryfikować w świetle danego przypadku - kluczowe jest bowiem, aby pozwalał na prowadzenie określonej działalności.

Zarówno Dział Produkcyjny, jak i Dział Zarządzania Nieruchomością stanowią zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, co wynika z Regulaminu, a także z przeprowadzonej inwentaryzacji.

W skład Działu Produkcyjnego wchodzą bowiem m.in.:

  • kadra zarządzająca Działem,
  • pracownicy przyporządkowani do poszczególnych komórek Działu,
  • maszyny do produkcji prefabrykatów,
  • sprzęt biurowy i komputerowy potrzebny w działalności Działu Produkcyjnego,
  • środki finansowe na rachunkach bankowych Działu Produkcyjnego,
  • wierzytelności z tytułu rozliczeń umów z pracownikami Spółki świadczącymi pracę w zakresie produkcji,
  • zobowiązania kredytowe Spółki dotyczące działalności Spółki w zakresie produkcji prefabrykatów (o ile nie zostaną spłacone przed Podziałem),
  • ogół praw i obowiązków z umów zawartych w ramach Działalności Produkcyjnej, tj. umów odbiorcami produktów Spółki oraz umów z pracownikami i współpracownikami Spółki przypisanymi do Działu Produkcyjnego,
  • ogół praw i obowiązków z umowy rachunku bankowego.

Natomiast Dział Zarządzania Nieruchomością tworzą w szczególności:

  • kadra zarządzająca Działem,
  • pracownicy przyporządkowani do poszczególnych komórek Działu,
  • prawo własności Nieruchomości,
  • sprzęt biurowy i komputerowy potrzebny w działalności Działu Zarządzania Nieruchomością,
  • Środki finansowe na rachunkach bankowych Działu Zarządzania Nieruchomością,
  • zobowiązania kredytowe Spółki dotyczące działalności Spółki w związku z obsługą, konserwacją, modernizacją i eksploatacją Nieruchomości,
  • wierzytelności z tytułu rozliczeń z umów o pracę osób wspierających działanie Działu Zarządzania Nieruchomością,
  • ogół praw i obowiązków z umów najmu Nieruchomości na rzecz podmiotów zewnętrznych, wierzytelności wobec najemców,
  • ogół praw i obowiązków z umowy rachunku bankowego,
  • ogół praw i obowiązków z umowy ramowej o usługi bankowe,
  • ogół praw i obowiązków z porozumienia dot. udostępnienia przejazdu przez bocznicę oraz dojazdu do wytwórni betonu,
  • ogół praw i obowiązków z umów cywilnoprawnych oraz umów z pracownikami,
  • ogół praw i obowiązków wynikających z decyzji zatwierdzającej projekt budowlany,
  • ogół praw i obowiązków z umów dotyczących dostawy mediów do Nieruchomości, takich jak umowy dotyczące dostarczenia usług telekomunikacyjnych, energii elektrycznej czy wody i odprowadzenia ścieków.

Wyodrębnienie organizacyjne

Kryterium wyodrębnienia organizacyjnego oznacza, że ZCP powinno mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, czy inna jednostka wewnętrzna. W doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące ZCP powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników materialnych i niematerialnych.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi dwa niezależne od siebie rodzaje działalności, tj. Działalność Produkcyjną oraz Zarządzania Nieruchomością.

Te dwa obszary działalności zostały, na podstawie przyjętego w 2019 r. Regulaminu Organizacyjnego Spółki (a więc w sposób formalny), zostały wewnętrznie wyodrębnione jako osobne jednostki organizacyjne (Działy) w Spółce, natomiast Uchwała wyposażyła je w odpowiednie zasoby. Regulamin oraz Uchwała wskazują zasady tego wyodrębnienia, tj. przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych, określenie struktury organizacyjnej, zadań oraz celów biznesowych tych Działów.

Regulamin określa strukturę organizacyjną Spółki, w ramach której ściśle określone miejsce zostało przewidziane dla Działu Produkcyjnego, a także dla Działu Zarządzania Nieruchomością. Również Dział Administracyjny został mocą Regulaminu umiejscowiony w strukturze organizacyjnej Spółki. Całe przedsiębiorstwo Spółki zostało bowiem podzielone na ww. trzy Działy.

Za wyodrębnieniem organizacyjnym Działu Produkcyjnego i Działu Zarządzania Nieruchomością przemawia przy tym również:

  • podział Działów na komórki dysponujące własnym zespołem pracowników wykonującym zadania i czynności wyłącznie na rzecz danej komórki wewnętrznej, a także
  • struktura zarządzania, podległość służbowa i funkcjonalna pracowników w ramach poszczególnych działów określona w Regulaminie.

Wyodrębnienie organizacyjne poszczególnych obszarów działalności Spółki występuje także na poziomie zarządczym oraz na poziomie podziału obowiązków i kompetencji. Na czele Działów stoją bowiem Dyrektorzy (struktura zarządcza odpowiada zatem podziałowi przedsiębiorstwa Spółki na Działy), natomiast poszczególnymi komórkami wewnętrznymi w ramach Działów zarządzają kierownicy, którzy są od siebie niezależni w ramach wykonywanych przez siebie zadań.

Należy przy tym zauważyć, że Dział Administracyjny nie pełni w Spółce samodzielnej roli - jego zadaniem jest udzielanie wsparcia administracyjnego pozostałym dwóm działom (choć również i Dział Administracyjny został w Spółce wyodrębniony organizacyjnie). Jego rola świadczy jednak o odrębności Działu Produkcyjnego i Działu Zarządzania Nieruchomością - i prowadzi on kompleksową obsługę w zakresie zadań ustalonych przez Zarząd osobno dla każdego z Działów zajmujących się odpowiednio Działalnością Produkcyjną i Działalnością Zarządzania Nieruchomością.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Państwa przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego ZCP została spełniona w odniesieniu do Działu Produkcyjnego oraz Działu Zarządzania Nieruchomością.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2017 r. znak: 1462- IPPB5.4510.1109.2016.l.PW). W tym celu nie jest zatem konieczne prowadzenie odrębnej księgowości dla ZCP czy sporządzanie odrębnego bilansu. Wystarczające w tym celu jest wyodrębnienie ZCP w sposób opisany w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego w Spółce prowadzona jest ewidencja księgowa umożliwiająca adekwatne przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do Działu Produkcyjnego oraz Działu Zarządzania Nieruchomością i kalkulację wyniku finansowego odrębnie dla każdego z nich.

Okolicznością potwierdzającą finansowe wyodrębnienie Działu Produkcyjnego i Działu Zarządzania Nieruchomością jest także fakt wykorzystywania przez obydwie części przedsiębiorstwa Spółki odrębnych rachunków bankowych.

Reasumując, zdaniem Państwa, zarówno Dział Zarządzania Nieruchomością, jak i Dział Produkcyjny zostały wyodrębnione finansowo w przedsiębiorstwie Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako zdolność zespołu składników materialnych i niematerialnych do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym i prowadzenia określonej działalności. Innymi słowy ZCP powinna być na tyle wyodrębniona i wyposażona w takie zasoby, aby mogła stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za ZCP, musi ona obiektywnie (a nie tylko w subiektywnym przekonaniu przedsiębiorcy) posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Owa samodzielność prowadzenia działalności gospodarczej powinna być rozumiana w ten sposób, że zespół składników majątkowych posiada zdolność do prowadzenia takiej działalności w sytuacji, gdy stanowi konglomerat, który sam w sobie, bez uzupełniania go o dodatkowe elementy (po nabyciu i włączeniu do przedsiębiorstwa nabywcy) zdolny jest do prowadzenia określonej działalności.

Przesłanka funkcjonalnego wyodrębnienia nie jest natomiast spełniona, gdy występuje dopiero u podmiotu, do którego określony zespół składników majątkowych i niemajątkowych został przeniesiony. Nie jest ona tym bardziej spełniona, gdy podmiot nabywający dany zespół składników materialnych i niematerialnych musi uzupełnić swoje zasoby aby możliwe było prowadzenie określonej działalności gospodarczej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, prowadzona przez Spółkę działalność na moment Podziału będzie składać się z dwóch niezależnych od siebie obszarów, tj. Działalności Produkcyjnej oraz Działalności Zarządzania Nieruchomością. Są to dwa odrębne rodzaje działalności gospodarczej, zakładające realizację różnych zadań gospodarczych, wykonywanych różnymi metodami, z wykorzystaniem różnych zasobów. Celem Działu Produkcyjnego jest prowadzenie opisanej w opisie zdarzenia przyszłego Działalności Produkcyjnej, natomiast celem Działu Zarządzania Nieruchomości jest prowadzenie Działalności Zarządzania Nieruchomością.

Obydwa Działy zostały wyodrębnione funkcjonalnie w Przedsiębiorstwie Spółki - posiadają jasno określone w Regulaminie zadania oraz odpowiednie do tego, wskazane wcześniej zasoby - materialne i niematerialne, rzeczowe i ludzkie, itd.

Dzięki posiadanym zasobom Dział Produkcyjny jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność polegającą m.in. na produkcji prefabrykowanych elementów dla budownictwa mieszkalnego, przemysłowego, użyteczności publicznej, drogownictwa i systemów kanalizacji, zabezpieczaniu odpadów powstałych w ramach produkcji oraz poszukiwaniu i nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi kontrahentami. Zdolność ta nie ulegnie zmniejszeniu w wyniku podziału - Spółka będzie kontynuowała tę działalność w niezmienionym zakresie, w oparciu o te same zasoby, co jednoznacznie potwierdza zdolność tego Działu do samodzielnego prowadzenia przypisanej do niego działalności gospodarczej.

Dzięki posiadanym zasobom również Dział Zarządzania Nieruchomością jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność obejmującą m.in. sprawy związane z prowadzeniem usług najmu dla zewnętrznych najemców nieruchomości należącej do Spółki, obsługą umów najmu, poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów i najemców oraz pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych w celu stałego monitorowania sytuacji na rynkach budowlanych, a także konserwacją maszyn, pojazdów, elektroniki i kotłowni oraz hali produkcyjnej na nieruchomości Spółki. Po Podziale, działalność ta będzie kontynuowana w niezmienionym zakresie przez Spółkę Przejmującą, co jednoznacznie potwierdza zdolność tego Działu do samodzielnego prowadzenia przypisanej do niego działalności gospodarczej.

Tym samym, w ocenie Państwa zarówno Dział Produkcyjny, jak i Dział Zarządzania Nieruchomością, stanowią wyodrębnioną funkcjonalnie całość, zdolną do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo.

Na ocenę tę nie wpływa konieczność uzupełnienia zasobów Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej o zasoby pomocnicze, wspierające podstawową działalność (tj. konieczność zawarcia umowy najmu przez Spółkę Dzieloną oraz ewentualna konieczność zatrudnienia osób / osoby odpowiedzialnej za wsparcie finansowo - księgowe przez Spółkę Przejmującą lub pozyskanie usługodawców w tym zakresie). Są to bowiem zasoby dodatkowe, od których nie zależy zdolność do prowadzenia zasadniczej działalności przez ww. Działy. Prawo do określonej nieruchomości nie jest kluczowe dla Działu Produkcyjnego - może on prowadzić działalność w różnych miejscach, tak długo jak posiada odpowiednie maszyny i zasoby ludzkie, a te do niego należą). Podobnie osoby odpowiedzialne za wsparcie administracyjne nie są niezbędne Spółce przejmującej do prowadzenia Działalności Zarządzania Nieruchomością. W praktyce bowiem przedsiębiorca może tego rodzaju czynności wykonywać samodzielnie (np. przez zarząd lub pracowników) lub pozyskać usługi podmiotów zewnętrznych - co nie wpływa na jego zasadniczą działalność gospodarczą.

Jak bowiem wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 2011 r. (sygn. I FSK 1383/10), ZCP nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji określonych dla ZCP zadań gospodarczych. Tym samym, klasyfikację jako ZCP należy przeprowadzić przez pryzmat podstawowej działalności danego ZCP, a nie czynności pomocniczych. W zakresie Nieruchomości warto także przywołać prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 sierpnia 2011 r. (sygn. III SA/Wa 483/11), który jednoznacznie potwierdził, że nieruchomość nie jest koniecznym elementem ZCP, szczególnie jeżeli działalność danego ZCP może być prowadzona w nieruchomości wynajętej.

Podsumowanie:

Reasumując, zdaniem Państwa:

  • Dział Zarządzania Nieruchomością stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, wyodrębniony w strukturze przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej zarówno organizacyjnie, funkcjonalnie, jak i finansowo. Posiada on zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie zarządzania Nieruchomością, która będzie kontynuowana przez Spółkę Przejmującą w niezmienionym zakresie - zatem stanowi on ZCP w rozumieniu ustawy o CIT.
  • Dział Produkcyjny stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, wyodrębniony w strukturze przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej zarówno organizacyjnie, funkcjonalnie, jak i finansowo. Posiada on zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie produkcji prefabrykowanych elementów, która będzie kontynuowana przez Spółkę w niezmienionym zakresie - zatem w ramach Majątku pozostającego w Spółce Dzielonej pozostanie ZCP (Dział Produkcyjny) w rozumieniu ustawy o CIT.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT

Ustawa o VAT w art. 2 pkt 27e zawiera taką samą jak ustawa o CIT definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z którą przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z tego powodu powyższe wywody przedstawiają Państwo również w celu odpowiedzi na pytanie 1 w zakresie podatku VAT. Należy zatem stwierdzić, że Dział Zarządzania Nieruchomością spełnia omawianą definicję także na gruncie art. 2 ust. 27e ustawy o VAT.

W świetle powyższych uwag, przeniesienie tego Działu Zarządzania Nieruchomością ze Spółki do Spółki Przejmującej w ramach Podziału nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiebiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Państwa w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane w tytule IV dziale II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, ze zm.; dalej jako: „KSH”).

W treści art. 529 § 1 KSH wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Jednym z nich jest, zgodnie z pkt 4 tego przepisu, podział przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej – art. 529 § 2 KSH.

Podział przez wydzielenie jest instytucją prawa handlowego będącą jedną z form restrukturyzacji, polegającą na rozdrobnieniu majątku spółki dzielonej, które polega na przekazaniu składników majątkowych (pasywów i aktywów) spółki dzielonej bez przeprowadzenia likwidacji, do spółek nowo tworzonych. Instytucję podziału spółek regulują przepisy art. 528-550 KSH.

Stosownie do art. 531 § 1 KSH, spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.

Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 531 § 2 KSH).

Zgodnie z art. 532 § 1 KSH, do podziału spółki stosuje się przepis art. 441 § 3 oraz odpowiednio przepisy dotyczące powstania właściwego typu spółki przejmującej albo nowo zawiązanej, z wyłączeniem przepisów o wkładach niepieniężnych, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Cechą szczególną trybu podziału spółki wskazanego w art. 529 § 1 pkt 4 KSH jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do istniejącego podmiotu (następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną). W takiej sytuacji ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa (art. 531 § 1 KSH), tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału). Zatem następstwo prawne, w zakresie, o którym mowa powyżej dotyczy tylko i wyłącznie określonej w planie podziału części przenoszonej na inny podmiot (sukcesja uniwersalna częściowa).

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego. Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Z powołanych orzeczeń wynika, że wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jego od reszty przedsiębiorstwa.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest działalność produkcyjna oraz działalność związana z zarządzaniem nieruchomością. Obecnie Spółka planuje oddzielenie Działalności Produkcyjnej od Działalności Zarządzania Nieruchomością. Na podstawie przyjętego w 2019 r. Regulaminu Organizacyjnego Spółki, odrębność Działalności Produkcyjnej od Działalności Zarządzania Nieruchomością w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych do tych działów - utworzone zostały trzy niezależnie od siebie funkcjonujące działy: Dział Produkcyjny, Dział Zarządzania Nieruchomością, Dział Administracyjny.

Planowane jest wydzielenie Działalności Zarządzania Nieruchomością do innego podmiotu. Działanie to ma zostać zrealizowane w ramach podziału Spółki przez wydzielenie, o którym mowa w- art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

Dział Zarządzania Nieruchomością został formalnie wyodrębniony na podstawie § 8 ust. 3 pkt 2) Regulaminu Organizacyjnego Spółki i działa w oparciu o § 11 tego Regulaminu.

Zadania Działu Zarządzania Nieruchomością obejmują wszelkie sprawy związane z:

  • konserwacją maszyn, pojazdów, elektroniki i kotłowni oraz hali produkcyjnej,
  • składowaniem i obsługą wyprodukowanych produktów tzw. Magazyn wyrobów gotowych,
  • świadczeniem usług ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, budowli oraz innych obiektów,
  • świadczeniem specjalistycznych usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, budowli oraz innych obiektów,
  • świadczeniem prac remontowych i wykończeniowych,
  • świadczeniem prac rozbiórkowych,
  • świadczeniem prac ziemnych,
  • pozyskiwaniem, przetwarzaniem i analizą danych w celu stałego monitorowania sytuacji na rynkach budowlanych,
  • prowadzeniem usług najmu dla zewnętrznych najemców nieruchomości należącej do Spółki,
  • obsługą umów najmu,
  • poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów,
  • nawiązywaniem kontaktów z potencjalnymi kontrahentami.

Przedmiotem działalności Działu Zarządzania Nieruchomością jest przede wszystkim działalność usługowa, jako że w głównej mierze Dział ten zajmuje się obsługą nieruchomości należącej do Spółki, w związku z obsługą zewnętrznych podmiotów będących najemcami nieruchomości Spółki oraz dla samej Spółki. Dział ten zatem świadczy usługi dotyczące najmu na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Zadaniami Działu Zarządzania Nieruchomością kieruje jego Dyrektor, który posiada uprawnienia do wydawania poleceń służbowych pracownikom bezpośrednio mu podporządkowanym oraz ich kontroli. Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością może występować do Zarządu Spółki z wnioskami dotyczącymi zmian organizacyjnych. Jest on jednocześnie uprawniony, za uprzednią zgodą Zarządu Spółki, do tworzenia, łączenia i likwidowania komórek wewnętrznych w ramach Działu Zarządzania Nieruchomością, a także powoływania i odwoływania ich kierowników.

Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością w realizacji zadań korzysta z pomocy podległych mu pracowników. Pracownicy Działu Zarządzania Nieruchomością przypisani do Działu Zarządzania Nieruchomością podlegają kierownictwu odrębnemu od kierownictwa Działu Produkcyjnego i Działu Administracyjnego. Zarówno Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomością, jak i podlegli mu Pracownicy Działu Zarządzania Nieruchomością są zatrudnieni w Spółce w większości na podstawie umów o pracę.

W ramach Działu Zarządzania Nieruchomością funkcjonują następujące komórki wewnętrzne:

  • komórka ds. Utrzymania Ruchu,
  • komórka ds. Obsługi Nieruchomości.

Na czele każdej z komórek wewnętrznych Działu Zarządzania Nieruchomością stoi kierownik. Kierownicy poszczególnych komórek wewnętrznych są od siebie niezależni w ramach wykonywanych przez siebie zadań. Każda komórka wewnętrzna dysponuje własnym zespołem pracowników wykonującym zadania i czynności wyłącznie na rzecz przyporządkowanej im komórki wewnętrznej.

Wyodrębnione w ten sposób składniki materialne i niematerialne Działu Zarządzania Nieruchomością stanowią zespół składników zdolny do realizacji stawianych mu zadań.

Na podstawie Uchwały do Działu Zarządzania Nieruchomością przyporządkowano składniki związane z prowadzoną przez ten Dział działalnością (składniki materialne i niematerialne służące do realizacji zadań Działu Zarządzania Nieruchomością), tj. przede wszystkim:

  1. prawo własności nieruchomości (dalej: „Nieruchomość”), której dotyczy działalność Działu Zarządzania Nieruchomością;
  2. sprzęt biurowy i komputerowy potrzebny w działalności Działu Zarządzania Nieruchomością;
  3. Środki finansowe na rachunkach bankowych Działu Zarządzania Nieruchomością;
  4. zobowiązania kredytowe Spółki dotyczące działalności Spółki w związku z obsługą, konserwacją, modernizacją i eksploatacją Nieruchomości;
  5. wierzytelności z tytułu rozliczeń z umów o pracę osób wspierających działanie Działu Zarządzania Nieruchomością;
  6. ogół praw i obowiązków z umów najmu Nieruchomości na rzecz podmiotów zewnętrznych, wierzytelności wobec najemców;
  7. ogół praw i obowiązków z umowy rachunku bankowego;
  8. ogół praw i obowiązków z umowy ramowej o usługi bankowe;
  9. ogół praw i obowiązków z porozumienia dot. udostępnienia przejazdu przez bocznicę oraz dojazdu do wytwórni betonu;
  10. ogół praw i obowiązków z umów cywilnoprawnych oraz umów z pracownikami;
  11. ogół praw i obowiązków wynikających z decyzji zatwierdzającej projekt budowlany;
  12. ogół praw i obowiązków z umów dotyczących dostawy mediów do Nieruchomości, takich jak umowy dotyczące dostarczenia usług telekomunikacyjnych, energii elektrycznej czy wody i odprowadzenia ścieków;


Ponadto w przyjętej Uchwale uzgodniono na przyszłość zasady przyporządkowywania konkretnych składników materialnych i niematerialnych do danego Działu, zgodnie z którymi:

  1. w razie powstania lub ujawnienia, jakichkolwiek roszczeń, które odnoszą się lub pozostają w związku z Działem Zarządzania Nieruchomością to Dział Zarządzania Nieruchomością będzie za nie odpowiedzialny i zostaną one włączone i przypisane do jego składników majątku. To samo dotyczyć będzie odpowiednio praw, rzeczy, ciężarów lub zobowiązań jeśli takie prawa, rzeczy, ciężary lub zobowiązania będą pozostawały w związku z Działem Zarządzania Nieruchomości, a także
  2. w razie zbycia lub utraty przez Spółkę jakichkolwiek aktywów, które zostały przydzielone do majątku Działu Zarządzania Nieruchomością, korzyści uzyskane w zamian za te aktywa, będą przysługiwać Działowi Zarządzania Nieruchomością. To samo dotyczyć będzie także nabycia lub uzyskania nowych składników majątku, jeżeli będą pozostawały w związku z Działem Zarządzania Nieruchomością, a także nowych praw, zobowiązań lub środków finansowych.

Działy Zarządzania Nieruchomością i Produkcyjny przy prowadzeniu działalności gospodarczej wykorzystują oddzielne rachunki bankowe, na które wpływają należności i są spłacane zobowiązania związane z wykonywaniem działalności gospodarczej każdego z nich, co świadczy o odrębności finansowej ww. Działów.

Spółka prowadzi ewidencję księgową pozwalającą na wyodrębnienie kosztów i przychodów w odniesieniu do Działów Produkcyjnego i Zarządzania Nieruchomością. Do dnia Podziału możliwe jest więc ustalenie oddzielnych i odrębnych wyników finansowych dla każdego z tych Działów.

Przy zawieraniu umów z kontrahentami Spółki uwzględnia się przyporządkowanie usług każdemu z tych Działów, a należności wynikające z tych umów kierowane są na właściwe rachunki bankowe wskazanych Działów.

Po dokonaniu podziału przez wydzielenie części majątku Spółki Dzielonej, Dział Produkcyjny (wraz z Działem Administracyjnym), jak i Dział Zarządzania Nieruchomością będą gotowe do funkcjonowania w oparciu o własne zasoby (prowadzenie odpowiednio Działalności Produkcyjnej oraz w Zakresie Zarządzania Nieruchomością), w tym aktywa i pasywa oraz personel, który jest przypisany do danego Działu i stanowi on jego wystarczające zapotrzebowanie na kompleksową obsługę danego Działu w zakresie prowadzonej przez ten Dział działalności gospodarczej. Dział Zarządzania Nieruchomością w zakresie swojego funkcjonowania będzie musiał w razie takiej potrzeby zadbać o obsługę księgowo-finansową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania czy Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach Podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej, będzie stanowić na moment Podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami prawnymi, zdaniem Organu, zespół składników majątkowych i niemajątkowych – Dział Zarządzania Nieruchomością przenoszony do nowo utworzonej spółki będzie stanowił na moment wydzielenia zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Dział Zarzadzania Nieruchomością będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

W związku z powyższym Dział Zarządzania Nieruchomością, który w ramach Podziału zostanie wydzielony ze Spółki do Spółki Przejmującej będzie stanowić na moment Podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i przeniesienie tego Działu Zarządzania Nieruchomością ze Spółki do Spółki Przejmującej w ramach Podziału nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj