Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.351.2021.1.PK
z 10 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 1 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w ewidencji szczególnych danych w przypadku sprzedaży wymienionych w stanie faktycznym Produktów Spółki oznaczonych kodem CN 87XX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w ewidencji szczególnych danych w przypadku sprzedaży wymienionych w stanie faktycznym Produktów Spółki oznaczonych kodem CN 87XX .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest spółką prawa polskiego i posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Wnioskodawca specjalizuje się w szczególności w produkcji, dystrybucji i serwisowaniu … . W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca sprzedaje m.in. następujące towary (dalej łącznie jako: Produkty): …. .

Przedmiotowe produkty Spółka klasyfikuje do grupowania … PKWiU, któremu odpowiada kod CN 87XX według nomenklatury scalonej.

W opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jest zobowiązany oznaczać sprzedaż Produktów w pliku JPK_VAT za pomocą kodu GTU_07.

Spółka podkreśla, że poprzez złożenie niniejszego Wniosku, zmierza do potwierdzenia czy kod GTU_7 powinien być stosowany w odniesieniu do sprzedaży towarów wymienionych w stanie faktycznym zgodnie z zaprezentowaną powyżej klasyfikacją CN. Poza zakresem niniejszego Wniosku jest natomiast ocena prawidłowości klasyfikacji towarów wg poszczególnych kodów CN.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonywana przez Spółkę dostawa Produktów sklasyfikowanych do grupy CN 87XX powinna być oznaczana w ewidencji VAT kodem GTU_07?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywana przez Spółkę dostawa Produktów sklasyfikowanych do grupy CN 87XX nie powinna być oznaczana w ewidencji VAT kodem GTU 07.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Na podstawie art. 99 ust. 7c ustawy o VAT deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika. Ponadto w myśl art. 99 ust. 13b ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Zasady prowadzenia ewidencji VAT określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Rozwoju i Inwestycji z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie).

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) Rozporządzenia ewidencja VAT zawiera oznaczenia dotyczące dostawy pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10 - oznaczenie 07.

Jak Spółka wskazuje w stanie faktycznym, Produkty są klasyfikowane do pozycji CN 87XX wg nomenklatury scalonej. Tym samym, kod CN 87XX nie pokrywa się z kodami CN, które powinny być oznaczane GTU 7, a w konsekwencji sprzedaż Produktów nie powinna, zdaniem Wnioskodawcy, być oznaczana w pliku JPK kodem GTU_07.

Wskazać należy, iż powyższy przepis Rozporządzenia wprost określa - na podstawie wskazanych kodów CN - kategorie pojazdów i ich części do których odnosi się obowiązek zastosowania oznaczenia GTU_07. Dodatkowo użycie słowa „wyłącznie” wskazuje na to, że kody które należy ewidencjonować przy użyciu GTU_07 zostały enumeratywnie wskazane w treści Rozporządzenia i nie ma żadnego odniesienia ażeby występowały w tym przypadku jakiekolwiek przesłanki rozszerzające zakres kodów kwalifikujących się do objęcia oznaczeniem GTU.

Dodatkowo, zwracając uwagę na literalne brzmienie przepisu Rozporządzenia, należy rozważyć czy ww. sformułowanie „oraz CN 8708 10” stanowi jedynie doprecyzowanie kodu CN 8708. 

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów opublikowanymi na stronie internetowej MF (https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/faq-ipk-vat-z-deklaracja /sekcja: Oznaczenia dostawy i świadczenia usług (GTU), pytanie nr 30 [dostęp: 24 czerwca 2021 r.]), wykazana oddzielnie pod pozycją CN 8708 10 mieści się w pozycji CN 8708 i stanowi doprecyzowanie tej grupy towarowej.

W pozycji CN 8708 mieszczą się natomiast części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych pozycjami CN od 8701 do 8705. Mając to na uwadze, należy podkreślić iż również w wyjaśnieniach MF nie odniesiono się do pozycji CN 87XX i nie wskazano, aby celem ustawodawcy było jej objęcie kodem GTU_07.

Na tej podstawie, w ocenie Wnioskodawcy należy wskazać, iż do zakresu towarów podlegających oznaczaniu kodem GTU_07 nie wchodzą towary mieszczące się w pozycji CN 87XX.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy, skoro Wnioskodawca - jak wskazał we wniosku - sprzedaje Produkty o kodzie CN 87XX, to nie jest on zobowiązany oznaczać dostaw tych Produktów kodem GTU_07, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm. dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Natomiast od 1 lipca 2021 r. przepis art. 99 ust. 1 ustawy stanowi: podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, ze zm.) – dalej: „Rozporządzenie”, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji, pod odpowiednią pozycją (od „01” do „13”), konkretnych dostaw towarów/usług.

Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy),
  • szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).

Jak stanowił § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) ww. Rozporządzenia (w brzmieniu do 30 czerwca 2021 r.), poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące dostawy pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10 - oznaczenie „07”.

Zgodnie z treścią § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) ww. Rozporządzenia (w brzmieniu od 1 lipca 2021 r.) ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 zawiera oznaczenie „GTU_07”, jeśli dotyczy dostawy pojazdów oraz części (CN od 8701 do 8708).

Ww. przepisy, obligują czynnych podatników podatku VAT do wyszczególnienia w ewidencji sprzedaży dostawy i świadczenia określonych towarów i usług. Dodatkowo należy zauważyć, że za okresy od października 2020 r. podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (o czym stanowi art. 109 ust. 3b ustawy).

W tym miejscu należy wskazać, że to zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca dokonuje sprzedaży m.in.: … .

Przedmiotowe produkty Spółka klasyfikuje do grupowania … PKWiU, któremu odpowiada kod CN 87XX według nomenklatury scalonej.

W opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jest zobowiązany oznaczać sprzedaż swoich Produktów sklasyfikowanych do grupy CN 87XX w pliku JPK_VAT za pomocą kodu GTU_07.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów, innych niż sklasyfikowanych do kodu CN od 8701 do 8708, to ww. dostawa nie będzie podlegała w ewidencji oznaczeniu kodem GTU_07 wskazanym w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g rozporządzenie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź (interpretacja indywidualna) traci swoją aktualność.

W ramach interpretacji nie dokonywano oceny klasyfikacji opisanych sprzedaży jako świadczeń kompleksowy, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku. Za opisem stanu faktycznego, przyjęto że opisana we wniosku sprzedaż ma charakter świadczenia złożonego (kompleksowego).

W przypadku wątpliwości co do klasyfikacji wskazanych we wniosku Produktów na potrzeby stosowania kodu GTU_07 Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej składając WIS-W w trybie art. 42a w związku z art. 42b ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj