Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.13.2021.4.WF
z 6 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 01 luty 2021 r.), uzupełnionym 29 czerwca 2021 r. (data wpływu) i 26 lipca 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie:

  • braku obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich odsprzedaży do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową – jest nieprawidłowe,
  • obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich odsprzedaży na rzecz konsumentów – jest prawidłowe,
  • obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, tylko w zakresie w jakim napoje zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów wyprodukowanych dla zamawiającego w przypadku, gdy skład napoju jest elementem zawartej umowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1 lutego 2021 r. złożyli Państwo do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Na mocy ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 694) od 16 kwietnia 2021 r., organem właściwym w sprawie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów dotyczących opłaty, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 183 ze zm.) zwanej dalej ustawą, jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismami z 07 czerwca 2021 r. znak 0111-KDSB1-1.4019.13.2021.1.WF i 05 lipca 2021 r. znak 0111-KDSB1-1.4019.13.2021.2.WF, wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 29 czerwca 2021 r. oraz 26 lipca 2021 r. (daty wpływu).

Przedstawili Państwo następujący stan faktyczny

Wnioskodawcą jest Fundacja z siedzibą w Juchowie (dalej jako Fundacja). Fundacja działa jako organizacja pożytku publicznego (dalej, jako OPP) w świetle przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (dalej ustawa o wolontariacie), działa wyłącznie poprzez swoje cele statutowe. Wnioskodawca realizuje cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne. Ponadto Wnioskodawca wspiera badania naukowe, edukację, oraz prowadzi rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Działa bezinteresownie i nie czerpie korzyści majątkowych.

Zgodnie ze statutem Fundacji, Fundacja ma prawo realizować wszystkie cele pożytku publicznego tj. m. in. cele naukowe, cele służące społecznej działalności pożytku publicznego i cele prospołeczne poprzez dotowanie wiedzy, badań naukowych, edukacji, dokształcania, kultury, sportu i rekreacji a także organizacje i promocję wolontariatu oraz działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie rehabilitacji zawodowej, integracji i inkluzji.

Fundacja działa bezinteresownie. Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Środki Fundacji w szczególności jej majątek i dochody mogą być wykorzystywane jedynie do jej celów statutowych. Żadna osoba nie może otrzymać korzyści z Fundacji poprzez wydatki niezgodne z celami Fundacji lub nieproporcjonalnie wysokie wynagrodzenie.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja realizując cele statutowe, i prowadząc odpłatną działalność pożytku publicznego produkuje napoje posiadające w składzie cukry będące monosacharydami i disacharydami (dalej jako napoje zawierające cukry).

Fundacja w ramach prowadzonej działalności pożytku publicznego produkuje między innymi syropy, eliksiry, ekstrakty i soki.

Ilość procentowa cukrów w przeliczeniu na 100 ml napoju wacha się w syropach i eliksirach produkowanych przez Fundację w stosunku 32 - 60%, w ekstraktach 27- 30%, natomiast soki nie zawierają cukrów będących monosacharydami lub disacharydami.

Napoje produkowane przez Fundację nie zawierają kofeiny ani tauryny.

Fundacja zajmuje się produkcją napojów z cukrem w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zdarza się że napoje produkowane są na zlecenie.

Jeżeli Fundacja wyprodukuje napoje z cukrem na zlecenie, określoną w zamówieniu ilość i rodzaj napojów sprzedaje następnie do zamawiającego czyli podmiotów z którymi współpracuje.

Zdarzają się sytuację w których, napoje zawierające cukry zakupione od Fundacji przez podmioty z którymi współpracuje Fundacja nie są odsprzedawane dalej do podmiotów prowadzących działalność hurtową w zakresie sprzedaży napojów.

Nierzadko może jednak dojść do sytuacji w której zakupione od Fundacji napoje zawierające cukry zostaną dalej odsprzedane na rzez konsumentów np. poprzez świadczenie usług cateringowych.

Nie można również wykluczyć sytuacji w której zakupione od Fundacji napoje zawierające cukry będą odprzedawane dalej w ramach tzw. działalności mieszanej tj. na rzecz konsumentów jak i podmiotów prowadzących działalność hurtową.

Na koniec należy dodać, że pieniądze ze sprzedaży produkowanych napojów z cukrem Fundacja w całości przeznacza na swoje cele statutowe.

W uzupełnieniu z 29 czerwca 2021 r. wskazali Państwo:

Produkty są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89 jednak nie są one ujęte w dziale 11.

Zawartość cukru jest różna w zależności od danego syropu/eliksiru/ ekstraktu. Jednakże jest ona zawsze większa niż 5 g w 100 ml. Zasadniczo może ona wynosić od 6 do 90 gram.

W składzie soków niezawierających cukrów nie znajdują się substancje słodzące.

Udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego w składzie soku niezawierającego cukrów w przeliczeniu na 100 ml wynosi 100 %.

Skład napoju jest elementem umowy zawartej przez wnioskodawcę, a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Natomiast w uzupełnieniu z 26 lipca 2021 r. wskazali Państwo:

Wnioskodawca zamierza zarówno sam sprzedawać bezpośrednio napoje podmiotom, które nie prowadzą działalności gospodarczej - np. własnym pracownikom, albo innym osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (konsumenci) i które będą zainteresowane zakupem napojów/soków, jak również zamierza sprzedawać produkowane soki/napoje do innych podmiotów, które następnie te soki/ napoje będą w głównej mierze sprzedawać we własnym sklepie konsumentom.

Jednak według posiadanej wiedzy, może się też zdarzyć, że kontrahenci wnioskodawcy nie będą wyłącznie sprzedawać zakupionych soków konsumentom w sklepie, ale będą starali się odsprzedać soki w ramach działalności hurtowej. W rezultacie udzielając odpowiedzi na pytanie należy wskazać, że kontrahenci (odbiorcy) wnioskodawcy zazwyczaj prowadzą działalność mieszaną tj. hurtową i detaliczną i o ten rodzaj sprzedaży (tj. do tych podmiotów) wnioskodawca kieruje zapytanie.

Fundacja nie posiada i nie będzie posiadała informacji jaka część (jakie ilości soków) będzie przez kontrahentów sprzedawana konsumentom (tj. konsumentom kontrahentów Fundacji), a jaka część będzie odsprzedawana dalej w ramach działalności „hurtowej”. Jest to tajemnica handlowa potencjalnych kontrahentów i te podmioty nie będą się z nią dzieliły.

Wyjaśniając w zakresie każdego ze stanów faktycznych objętych pytaniami należy wskazać, że Fundacja produkuje soki. Soki zawierają różną ilość cukru. Wynika to ze specyfiki prowadzonej przez Fundację działalności. Stąd też udzielając odpowiedzi na pytanie zadane przez Ministra Finansów wskazano różną zawartość cukru. Różni się ona bowiem od składu i konsystencji danego soku, który jest produkowany przez Fundację. Zawartość cukru jest też uzależniona od konkretnej receptury. Fundacja posiada wiele receptur. Stąd też wskazano w uprzedniej korespondencji różne zawartości cukru (tj. procentowy skład).

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania (pytanie 2 doprecyzowane w uzupełnieniu z 29 czerwca 2021r., pytania 1 sformułowane w uzupełnieniu z 29 czerwca 2021 r., doprecyzowane w uzupełnieniu z 26 lipca 2021 r. i pytanie 4 prawidłowo sformułowane w uzupełnieniu z 26 lipca 2021 r.)

1. Czy w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem na rzecz podmiotów z którymi współpracuje, które to napoje zostaną wyprodukowane bez zamówienia i napoje te następnie zostaną odsprzedane dalej do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtowa na podstawie art. 12d ust. 1 w związku z art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (dalej jako ustawa) obowiązek zapłaty podatku od cukru nie będzie ciążył na Fundacji ?

W uzupełnieniu z 26 lipca 2021r. doprecyzowano pytanie 1:

Ustosunkowując się do zadanego przez organ podatkowy pytania należy wskazać, że podmioty, z którymi fundacja zamierza współpracować prowadzą działalność „mieszaną", tj. zarówno będą kupować napoje od Fundacji i będą sprzedawać (tj. „odsprzedawać) je w ramach własnej działalności gospodarczej konsumentom (tj. sprzedają np. we własny sklepie), jak również część zakupionych soków/napojów będzie przez te podmioty odsprzedawana innym podmiotom, które prowadzą działalność gospodarczą. Innymi słowy w tym ostatnim przypadku część napojów/soków nie zostanie sprzedana konsumentom, lecz będzie odsprzedawana innym podmiotom, które prowadzą działalność gospodarczą.

2. Czy w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, a podmiot który nabył napoje, dokona następnie odsprzedaży napojów z cukrem na rzecz konsumentów na podstawie art. 12d ust. 1 w związku z art. 12 a ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji?

W uzupełnieniu z 29 czerwca 2021r. doprecyzowano pytanie 2:

Doprecyzowanie zadanego we wniosku pytania nr 2 następuje poprzez dodatkowe wskazanie, że pytanie dotyczy sprzedaży przez Fundację napojów z cukrem podmiotom prowadzącym jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, zgodnie z art. 12e ust. 3 ustawy o zdrowiu publicznym.

3. Czy w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem a podmioty które nabyły napoje z cukrem dokonają następnie mieszanej odsprzedaży tj. na rzecz konsumentów jak i sprzedaży hurtowej, na podstawie art. 12d ust. 1 pkt 1 obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji jako na Producencie tylko w zakresie w jakim napoje z cukrem zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów?

4. Czy w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, i które to napoje równocześnie zostaną wyprodukowane na specjalne zamówienie tych podmiotów Fundacja nie będzie zobowiązana do uiszczenia tzw. „podatku od cukru” na podstawie art. 12d ust. 2 ustawy?

Państwa stanowisko

Ad. 1: W sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, które zostaną wyprodukowane bez zamówienia, i napoje te zostaną odsprzedane dalej przez podmioty, które nabyły napoje od Fundacji do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową na podstawie art. 12d ust. 1 pkt w związku z art. 12a ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty podatku od cukru nie będzie ciążył ani na Fundacji ani podmiotach nabywających napoje z cukrem, a następnie odsprzedających te napoje do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową.

Ad. 2: W sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, a podmiot który nabył napoje z cukrem dokona następnie odsprzedaży napojów z cukrem na rzecz konsumentów na podstawie art. art. 12d ust. 1 pkt a obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji.

Ad. 3: W sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, a podmioty nabywające dokonają następnie mieszanej odsprzedaży napojów z cukrem tj. na rzecz konsumentów jak i sprzedaży hurtowej, na podstawie art. art. 12d ust. 1 pkt a i b obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji tylko w zakresie w jakim napoje z cukrem zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

Ad. 4: Gdy Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, i które to napoje równocześnie zostaną wyprodukowane na specjalne zamówienie tych podmiotów Fundacja na podstawie art. 12d ust. 2 ustawy nie będzie zobowiązana do zapłaty tzw. „podatku od cukru”.

Uzasadnienie Państwa Stanowiska

Odnośnie pytania oznaczonego nr. 1 we wniosku:

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  • cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.4), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1333/2008"
  • kofeiny lub tauryny - podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą"

Jak wskazano w stanie faktycznym, napoje produkowane przez Fundację zawierają zarówno cukry będące monosacharydami jak i disacharydami, w związku z czym zostają objęte ustawą.

Na początek, należy wskazać co w myśl nowej ustawy oznacza „wprowadzanie na rynek". Otóż zgodnie z art. 12a ust. 2 przez wprowadzanie na rynek napojów o których mowa powyżej należy rozumieć sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Zgodnie natomiast z art. 12d ust. 1 obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  • podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju;
  • zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Z kolei przez sprzedaż detaliczną w myśl ustawy należy rozumieć dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

  • w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287), 2)
  • poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
  • także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

W związku z powyższym w odniesieniu do pytania pierwszego wskazanego we wniosku wskazać należy, że zgodnie z powołanym wyżej art. 12d ust. 1 obowiązanym do zapłaty podatku od cukru pozostaje osoba fizyczna osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrz wspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju.

Jako sprzedaż detaliczną na podstawie powołanych przepisów art. 12a uznać należy sprzedaż na terytorium Rzeczpospolitej w ramach działalności zbywcy napojów z cukrem na rzecz konsumentów.

W związku z powyższym w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, które zostaną wyprodukowane bez zamówienia, i napoje te zostaną odsprzedane dalej przez podmioty, które nabyły je od Fundacji do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową na podstawie art. 12d ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12a ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty podatku od cukru nie będzie ciążył ani na Fundacji ani nabywających napoje z cukrem, a następnie odsprzedających te napoje do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową, gdyż napoje nie zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

Odnośnie pytania oznaczonego nr. 2 we wniosku:

W odniesieniu do pytania drugiego zawartego we wniosku wskazać należy, jak już zacytowano powyżej, że z art. 12d ust. 1 pkt 1 obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub importera napoju.

Wyżej zauważono również, że przez sprzedaż detaliczną należy rozumieć sprzedaż na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w ramach działalności gospodarczej zbywcy napojów z dodatkiem cukrów na rzecz konsumentów.

W związku z powyższym w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem a podmioty które nabyły napoje dokonają następnie odsprzedaży tych napojów na rzecz konsumentów, będzie można uznać, że odsprzedając napoje na rzecz konsumentów prowadzona jest sprzedaż detaliczna w myśl ustawy, w związku z czym obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji jako Producencie napojów sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej.

Odnośnie pytania oznaczonego nr. 3 we wniosku:

W odniesieniu do pytania wskazanego jako pytanie trzecie we wniosku wskazać należy, że zdaniem Fundacji na mocy powołanych wyżej przepisów obowiązek podatkowy występuje jedynie w sytuacji w której bądź to Producent, bądź to nabywca napojów z cukrem zbywa je w dalszej kolejności na rzecz konsumentów.

Powyższa konkluzja wynika z faktu, że aby w ogóle doszło do opodatkowania sprzedaży musi zostać spełniona przesłanka wprowadzania na rynek.

Przez wprowadzanie na rynek na podstawie powołanego wyżej art. 12a ust. 1 należy rozumieć sprzedaż do punktów gdzie prowadzona jest sprzedaż detaliczna, bądź też sprzedaż detaliczną przez Producenta.

Sprzedaż detaliczną należy rozumieć na mocy cytowanej jako ustawy jako sprzedaż na rzecz konsumentów.

Ustawa w żadnym miejscu nie rozróżnia sytuacji w której Fundacja jako Producent sprzeda swoje napoje do podmiotu który dalej odsprzeda napoje do punktu w którym będzie prowadzona sprzedaż hurtowa jak i sprzedaż detaliczna w myśl ustawy czyli na rzecz konsumentów.

W związku z powyższym stosując wykładnie celowościową powołanych przepisów i cel prozdrowotny cel nałożenia przez ustawodawcę podatku na produkty z dodatkiem cukru uznać należy, że w sytuacji w której Fundacja sprzeda swoje produkty do jednego z podmiotów a ten następnie dokona odsprzedaży na rzecz konsumentów jak i do punktów sprzedaży hurtowej - Fundacja jako Producent będzie zobligowana do opłaty podatku od cukru tylko co do tej ilości napojów jaka trafiła dalej do konsumenta.

Ponadto, jak wskazuje art. 2a ustawy Ordynacja Podatkowa niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.

Bezsprzecznie uznać należy, że ustawa nie zawiera regulacji dotyczących opisanego wyżej problemu. Zastosowanie wykładni celowościowej przepisów jak i art. 2a Ordynacji Podatkowej uznać należy zatem za zasadne i konieczne.

Odnośnie pytania oznaczonego nr. 4 we wniosku:

W odniesieniu do pytania czwartego przedstawionego we wniosku wskazać należy, że zgodnie z art. art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy obowiązek zapłaty podatku od cukru opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, że w sytuacji w której Fundacja wyprodukuje swoje napoje z dodatkiem cukru na zamówienie Spółki RJ bądź innych podmiotów z którymi współpracuje, zamawiający będzie zobowiązany do uiszczenia podatku od cukru.

Innymi słowy w przypadku produkcji i sprzedaży napojów z dodatkiem z cukru na zamówienie na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek uiszczenia podatku od cukru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych w zakresie:

  • braku obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich odsprzedaży do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową – jest nieprawidłowe,
  • obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich odsprzedaży na rzecz konsumentów – jest prawidłowe,
  • obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, tylko w zakresie w jakim napoje zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów wyprodukowanych dla zamawiającego w przypadku, gdy skład napoju jest elementem zawartej umowy – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.),
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

W myśl art. 12 b ust. 1 ustawy za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Na podstawie art. 12d ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Z kolei w myśl art. 12e ust. 1 ustawy, obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.

Art. 12e ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż jako Fundacja realizując cele statutowe, i prowadząc odpłatną działalność pożytku publicznego produkujecie Państwo m.in. syropy, eliksiry, ekstrakty i soki posiadające w składzie cukry będące monosacharydami i disacharydami.

Ilość procentowa cukrów w przeliczeniu na 100 ml napoju wacha się w syropach, eliksirach, ekstraktach od 6 do 90 gram.

Natomiast soki nie zawierają cukrów będących monosacharydami i disacharydami. Udział masowy soku owocowego lub owocowo-warzywnego w składzie soku wynosi 100%.

Produkowane przez Państwa napoje są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89; nie zawierają kofeiny ani tauryny.

Produkujecie Państwo również napoje na zlecenie zamawiającego. Skład napoju jest elementem umowy zawartej przez Państwa a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Państwa Kontrahenci prowadzą działalność mieszaną tj. detaliczną i hurtową.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Państwa wątpliwość budzi, czy sprzedaż napojów o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy, wyprodukowanych bez zamówienia, podmiotom prowadzącym zarówno sprzedaż detaliczną jak i hurtową, rodzi obowiązek uiszczenia przez Państwa opłaty od środków spożywczych, w przypadku gdy napoje te zostaną odsprzedane dalej do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową.

W stanowisku zaprezentowanym we wniosku wskazujecie Państwo, że w sytuacji w której Fundacja dokona sprzedaży napojów z cukrem, które zostaną wyprodukowane bez zamówienia, i napoje te zostaną odsprzedane dalej przez nabywców, którzy nabyli je od Fundacji (jak wynika jednak z uzupełnienia, są to podmioty prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową), do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową, na podstawie art. 12d ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12a ust. 3 ustawy obowiązek zapłaty podatku od środków spożywczych nie będzie ciążył na Fundacji, gdyż napoje nie zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że jako producent sprzedajecie Państwo napoje ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89, zawierające cukry, podmiotom prowadzącym zarówno sprzedaż detaliczną (sprzedaż konsumentom) jak i hurtową.

Natomiast jak wynika z wyżej powołanych przepisów, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32, 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Należy zauważyć, że art. 12a ust. 2 ustawy jednoznacznie definiuje jak należy rozumieć wprowadzenie na rynek krajowy napojów.

Przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, podlegających opłacie, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Równocześnie art. 12e ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.

Z cytowanego powyżej art. 12e ust. 3 ustawy wynika jednoznacznie, iż w przypadku sprzedaży podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową, opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą. Bez znaczenia pozostaje w tej sytuacji fakt, że nabywca tych napojów odsprzeda je do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową. Doszło już do wprowadzenia napoju podlegającego opłacie na rynek krajowy, a zatem bez znaczenia pozostaje w przedmiotowej sprawie dalsza ścieżka dystrybucji napojów, które zostały już wprowadzone na rynek krajowy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania wskazanego jako nr 1 dotyczące braku obowiązku uiszczenia opłaty przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich dalszej odsprzedaży do podmiotów prowadzących sprzedaż hurtową – jest nieprawidłowe.

Kolejną Państwa wątpliwość budzi, czy sprzedaż napojów podmiotom prowadzącym jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową, rodzi obowiązek zapłaty opłaty od środków spożywczych, w przypadku gdy napoje zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

W uzasadnieniu stanowiska, wskazujecie Państwo, że w sytuacji w której dokonacie sprzedaży napojów z cukrem a podmioty które nabyły napoje (jak wynika jednak z uzupełnienia, są to podmioty prowadzące jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową) dokonają następnie odsprzedaży tych napojów na rzecz konsumentów, będzie można uznać, że odsprzedając napoje na rzecz konsumentów prowadzona jest sprzedaż detaliczna w myśl ustawy, w związku z czym obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Państwu jako Producencie napojów sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej.

Jak już przywołano w uzasadnieniu do pytanie nr 1, wprowadzeniem na rynek krajowy napoju, z którym ustawa wiąże obowiązek zapłaty opłaty stanowi sprzedaż do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową. W tej sytuacji zgodnie z art. 12e ust. 3 obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku jesteście Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania wskazanego we wniosku jako nr 2 dotyczące obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, który dokona ich odsprzedaży na rzecz konsumentów – jest prawidłowe.

Następna kwestia, która budzi Państwa wątpliwości dotyczy obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych w przypadku sprzedaży napojów podmiotom prowadzącym jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową, tylko w zakresie w jakim napoje zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

W stanowisku zaprezentowanym we wniosku, stwierdziliście Państwo, iż gdy dokonacie sprzedaży napojów z cukrem, a podmioty nabywające (jak wynika jednak z uzupełnienia, są to podmioty prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową) dokonają następnie mieszanej odsprzedaży napojów z cukrem tj. na rzecz konsumentów jak i sprzedaży hurtowej, na podstawie art. art. 12d ust. 1 pkt a i b obowiązek zapłaty podatku od cukru będzie ciążył na Fundacji tylko w zakresie w jakim napoje z cukrem zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów.

Odwołując się ponownie do uzasadnienia dotyczącego pytania nr 1, wprowadzeniem na rynek krajowy napoju, z którym ustawa wiąże obowiązek zapłaty opłaty stanowi sprzedaż do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową. W tej sytuacji zgodnie z art. 12e ust. 3 obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. Zatem jesteście Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów.

W związku z tym Państwa stanowisko w zakresie pytania wskazanego jako nr 3 dotyczące obowiązku uiszczenia opłaty przy sprzedaży napojów przez producenta podmiotowi prowadzącemu sprzedaż detaliczną i hurtową, tylko w zakresie w jakim napoje zostaną odsprzedane na rzecz konsumentów – jest nieprawidłowe,

Ostatnia Państwa wątpliwość dotyczy braku obowiązku uiszczenia opłaty przy sprzedaży napojów wyprodukowanych dla zamawiającego w przypadku gdy skład napoju jest elementem zawartej umowy.

Jak już wskazano w myśl art. 12d ust. 1 pkt 2 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Równocześnie art. 12d. ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku powstania obowiązku zapłaty opłaty na podstawie ust. 1 pkt 2 obowiązek ten spoczywa wyłącznie na zamawiającym, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

Z powyższego przepisu wynika, że producent nie będzie zobowiązanym do zapłaty opłaty od środków spożywczych w przypadku sprzedaży zamawiającemu napojów, których skład stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Zgodnie z powyższym, jako producent napojów, których skład stanowi element umowy dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego, następnie sprzedawanych temu zamawiającemu, nie jesteście Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od środków spożywczych.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytania wskazanego jako nr 4 dotyczące braku obowiązku uiszczenia opłaty przy sprzedaży napojów zamawiającemu – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj