Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.266.2021.2.MS
z 6 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 16 lipca 2021 r. (data wpływu 23 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 lipca 2021 r. stanowiącym odpowiedz na wezwanie Organu z 2 lipca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.266.2021.1.MS.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o następujących szczegółach:

  • dla osi priorytetowej: …,
  • dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych.

Typ projektu 3. Tworzenie systemów i aplikacji przyczyniających się do zwiększenia dostępu do cyfrowych usług publicznych z obszaru e-zdrowia

Dominujący:

  • 81 Rozwiązania informatyczne na rzecz aktywnego i zdrowego starzenia się oraz usługi i aplikacje w zakresie ezdrowia (w tym e-opieka i nowoczesne technologie w służbie osobom starszym).

Uzupełniający:

  • 101. Finansowanie krzyżowe w ramach EFRR (wsparcie dla przedsięwzięć typowych dla EFS, koniecznych dla zadowalającego wdrożenia części przedsięwzięć związanej bezpośrednio z EFRR).



Tytuł projektu:

Wdrożenie szpitalnego systemu informatycznego wraz z pakietem eusług dla ….

Przedmiotem projektu jest modernizacja szpitalnego systemu informatycznego (SSI) … wraz przychodnią przyszpitalną w celu zwiększenia zasięgu udzielania świadczeń medycznych, w szczególności geriatrycznych oraz ich dostępności głównie dla populacji 60+ dzięki udostępnieniu nowych form świadczenia i organizacji usług medycznych za pomocą systemów teleinformatycznych - eusługi. W wyniku realizacji projektu jednostka zainicjuje możliwość leczenia oraz obsługi pacjentów nie przebywających stacjonarnie na terenie placówki m.in. w celu rozpoczęcia leczenia w warunkach ambulatoryjnych w okresie oczekiwania do przyjęcia do szpitala; bezpośredniego przygotowania do leczenia szpitalnego, kontynuacji leczenia po pobycie szpitalnym – z możliwością realnej współpracy z lekarzem kierującym/prowadzącym pacjenta w jego środowisku zamieszkania, co realnie przyczyni się do deinstytucjonalizacji opieki medycznej kierowanej do osób starszych.

Projekt w zakresie dofinansowania dotyczy działalności medycznej, finansowanej ze środków publicznych. Projekt został przygotowany w oparciu o strategię rozwoju spółki, która zakłada rozwój ośrodka geriatrycznego w oparciu o nowe technologie w dziedzinie eusług, w szczególności w zakresie telemedycyny oraz teleopieki wspierając proces deinstytucjonalizacji opieki zdrowotnej - co jest konsekwentnie realizowane od 2015 r.



W ramach realizowanego projektu są planowane następujące działania:

  1. Wdrożenie szpitalnego systemu informatycznego wraz z pakietem eusług.
  2. Wybór dostawców wymaganej infrastruktury oraz SSI z pakietem eusług.
  3. Zakup i przygotowanie środowiska sprzętowego do instalacji SSI z pakietem eusług.
  4. Wdrożenie systemu SSI z pakietem eusług.
  5. Przeszkolenie pracowników w zakresie użytkowania systemu SSI z pakietem eusług (jako zadanie równoległe).
  6. Przygotowanie i uruchomienie komunikacji do pacjentów informującej o realizacji projektu oraz nowych możliwościach korzystania z leczenia w jednostce z wykorzystaniem nowych funkcji eusług.
  7. Zarządzanie projektem i promocja projektu; na okres realizacji projektu zostanie zaangażowany inżynier kontraktu, którego rolą będzie zarządzanie projektem wdrożenia SSI wraz z pakietem eusług, inżynier kontaktu zostanie wyłoniony zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków.



W toku realizacji projektu Wnioskodawca planuje wydatki na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, usługi informatyczne, usługi zarządzania i nadzoru nad projektem, szkolenia pracowników w ramach wdrożenia systemu oraz działania promocyjne.

Wnioskodawca, jest zobowiązany do przedstawienia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla projektu, w przypadku gdy kwalifikuje podatek VAT do kosztów projektów, co niniejszym czyni.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem przeważającej działalności przedsiębiorstwa jest:

DZIAŁALNOŚĆ SZPITALI (PKD 86 10.Z). … z oddziałem geriatrycznym (44 łóżka), wyodrębnionym Działem Fizjoterapii oraz Dziennym Oddziałem Opieki Geriatrycznej (pobyty dzienne. 14 miejsc);

PRAKTYKA LEKARSKA (PKD 86.22. Z; 86 90.A; 86 90.E). Przychodnia …, w skład której wchodzi POZ i AOS z zapleczem diagnostycznym RTG, USG. densytometria.

Działalność ta jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zakupione usługi w projekcie oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w ramach powyższej działalności szpitalnej i leczniczej i świadczonej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, stąd jest on kosztem kwalifikowanym w projekcie.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685, z późn zm.) wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w opisanym projekcie dotyczącym wdrożenia szpitalnego systemu informatycznego wraz z pakietem eusług dla Szpitala oraz Przychodni przyszpitalnej, ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu, jeśli wydatki te w całości może przypisać wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT w ramach prowadzonego projektu i nie są mu znane żadne przesłanki, które mogą spowodować, że w przyszłości będzie mieć prawną możliwość odzyskania podatku VAT w projekcie.

Użytkowanie wdrożonego szpitalnego systemu informatycznego wraz z pakietem eusług dla Szpitala oraz Przychodni przyszpitalnej nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zamierza zrealizować projekt pn.: „…”.

Przedmiotem projektu jest modernizacja szpitalnego systemu informatycznego (SSI) … wraz przychodnią przyszpitalną w celu zwiększenia zasięgu udzielania świadczeń medycznych, w szczególności geriatrycznych oraz ich dostępności głównie dla populacji 60+ dzięki udostępnieniu nowych form świadczenia i organizacji usług medycznych za pomocą systemów teleinformatycznych - eusługi. W wyniku realizacji projektu jednostka zainicjuje możliwość leczenia oraz obsługi pacjentów nie przebywających stacjonarnie na terenie placówki m.in. w celu rozpoczęcia leczenia w warunkach ambulatoryjnych w okresie oczekiwania do przyjęcia do szpitala; bezpośredniego przygotowania do leczenia szpitalnego, kontynuacji leczenia po pobycie szpitalnym – z możliwością realnej współpracy z lekarzem kierującym/prowadzącym pacjenta w jego środowisku zamieszkania, co realnie przyczyni się do deinstytucjonalizacji opieki medycznej kierowanej do osób starszych.

W toku realizacji projektu Wnioskodawca planuje wydatki na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, usługi informatyczne, usługi zarządzania i nadzoru nad projektem, szkolenia pracowników w ramach wdrożenia systemu oraz działania promocyjne.

Działalność Wnioskodawcy w zakresie działalności szpitali i praktyki lekarskiej jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zakupione usługi w projekcie oraz środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w ramach powyższej działalności szpitalnej i leczniczej i świadczonej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – nabyte w ramach projektu usługi i środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte w ramach projektu usługi i środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj