Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.198.2021.2.MMU
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.), uzupełnionego pismem z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wypłacane przez spółkę komandytową na rzecz komandytariusza, będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zyski wypracowane w okresie posiadania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: uCIT) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wypłacane przez spółkę komandytową na rzecz komandytariusza, będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zyski wypracowane w okresie posiadania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: uCIT). Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymagań formalnych, dlatego w pismem z 2 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.198.2021.1.MMU, wezwano do jego uzupełnienia, co nastąpiło 20 lipca 2021 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów i notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych S A. w ... . Wraz ze spółkami zależnymi, Wnioskodawca stanowi Grupę Kapitałową (dalej: Grupa). (…).

Spółka jest komandytariuszem w Spółce komandytowej z siedzibą w Polsce (dalej: Kancelaria). (…).

W uzupełnieniu wniosku z 12 lipca 2021 r. Wnioskodawca podaje co następuje:

  • Spółka komandytowa której Wnioskodawca jest komandytariuszem stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021r.;
  • Zyski wypracowane w spółce komandytowej będącej w 2021r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wypłacone Wnioskodawcy w 2022r.;
  • Wnioskodawca wskazuje, że posiada ponad 10% ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej, w której jest komandytariuszem;
  • Wnioskodawca będąc równocześnie komandytariuszem spółki komandytowej nie korzysta ze zwolnień z opodatkowania od całości swoich dochodów, bez względu na źródło;
  • Na dzień planowanej w 2022r. wypłaty wypracowanego zysku w spółce komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca jako komandytariusz tej spółki, nie będzie spełniał warunku wskazanego w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego posiadania przez okres dwóch lat liczonych od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej. Z uwagi na objęcie od 2021r. spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych, w zależności od wyboru spółki od 1 stycznia 2021 r. lub od 1 maja 2021r., żaden komandytariusz takiej spółki będący jednocześnie osobą prawną (np. S.A.), nie spełni warunku wskazanego w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych liczonego od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, również w sytuacji, gdy będzie posiadał co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej przez okres dłuższy niż dwa lata, ale liczonych od dnia objęcia tych praw i obowiązków. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że na dzień wypłaty w kolejnych latach wypracowanego zysku w spółce komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca jako komandytariusz tej spółki, będzie już spełniał warunek wskazany w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego posiadania co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej przez okres dwóch lat liczonych od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
  • Okres nieprzerwanego dwuletniego okresu posiadania co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej, w której Wnioskodawca jest komandytariuszem, liczony od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, będzie upływał po dniu wypłaty zysku zgodnie z art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacane przez spółkę komandytową na rzecz komandytariusza, będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zyski wypracowane w okresie posiadania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: uCIT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane przez Kancelarię na rzecz komandytariusza będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zyski wypracowane w okresie posiadania przez Kancelarię statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d uCIT.

Uzasadnienie

Z początkiem 2021 r. na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2020 r. poz. 2123). wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nowe regulacje, które nadały spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: podatek CIT). W stanie prawnym obowiązujących przed 1 stycznia 2021 r., spółka komandytowa traktowana była jako podmiot transparentny podatkowo tj. taki podmiot, którego zarówno przychody jak i ponoszone koszty kwalifikowane były jako przychody i koszty jego wspólników.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, uzyskiwane przez wspólników spółki komandytowej przychody z udziału w jej zyskach, wypracowanych przez taką spółkę po uzyskaniu przez nią statusu podatnika CIT, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym analogicznie, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynika to z przepisów art. 4a pkt 14, 16, 18, 19 i 21 uCIT. Ilekroć zatem uCIT mówi o dochodach z udziału w zyskach osób prawnych lub o wypłacanych dywidendach, to pod tymi pojęciami rozumieć należy również dochody z udziału w zyskach spółki komandytowej posiadającej status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych oraz wypłatę zysku przez taką spółkę. Tym samym wypłacane przez taką spółkę zyski wypracowane w i za okres posiadania statusu podatnika podatku CIT na rzecz komandytariusza będącego podatnikiem podatku CIT, są opodatkowane jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 22 ust. 1 uCIT, dywidendy oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wys. 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Obowiązek potrącenia podatku spoczywa na spółce, która dokonuje takiej wypłaty. Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z podatku przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j uCIT po spełnieniu łącznie przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4—4d uCIT. W efekcie wskazane powyżej tzw. zwolnienie może znaleźć zastosowanie również przy wypłacie dywidendy ze spółki komandytowej.

Wypłata zysku realizowana przez spółkę komandytową, jak dotąd w Kodeksie spółek handlowych czy ustawach podatkowych, nie była traktowana jako dywidenda. Co więcej, zwolnienie od podatku zawsze stanowi wyjątek od obowiązku podatkowego, co oznacza, że przepisy regulacje je ustanawiające powinny być interpretowane ściśle. Wydawałoby się zatem, że literalne brzmienie art. 22 ust. 4 uCIT nie daje komandytariuszowi prawa do skorzystania ze zwolnienia dywidendowego. Ale Ustawodawca przewidział jednak w noweli uCIT, że ze zwolnienia określonego w art. 22 ust. 1 uCIT korzystają również przychody z tytułu udziału z zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 4a pkt 19 oraz pkt 21 uCIT oraz art. 1 ust. 3 uCIT. Zgodnie z normą ostatniego z przywołanych przepisów, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Skoro więc znowelizowane przepisy znajdują zastosowanie również do spółek komandytowych, tym samym udział w zyskach spółki komandytowej po uzyskaniu przez taką spółkę statusu podatnika CIT, należy traktować za udział w zysku osoby prawnej, o czym stanowi art. 4a pkt 19 uCIT.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Spółka pragnie przywołać również treść art. 13 ust. 3 ww. ustawy nowelizującej. W myśl tego przepisu, zwolnienia przewidziane w art. 22 ust. 4 uCIT „mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółki te stały się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.” Potwierdzeniem wykładni Spółki jest stanowisko Ministra Finansów zawarte w:

  1. piśmie z dn. 18 stycznia 2021 r. (sygn. DD5.054.3.2021), w którym Minister wskazał: „Ilekroć ustawa o CIT mówi o dochodach z udziału w zyskach osób prawnych lub o wypłacanych dywidendach, tylekroć pod tymi pojęciami rozumieć należy również dochody z udziału w zyskach spółki komandytowej mającej status podatnika CIT oraz wypłatę w zysku przez taką spółkę” oraz
  2. piśmie z dn. 3 lutego 2021 r. nr DD5.054.7.2021 będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 17368 w sprawie zmian w zasadach opodatkowania podatkiem dochodowym spółek komandytowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasad opodatkowania podatkiem dochodowym wypłacanych przez te spółki zysków na rzecz ich wspólników, w którym Minister wskazał: „(...) wypłacane przez taką spółkę zyski wypracowane w okresie, w którym spółka komandytowa posiadała status podatnika CIT, na rzecz innej spółki również będącej podatnikiem CIT (niebędącej komplementariuszem w pierwszej z tych spółek), korzystać będą mogły ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d ustawy CIT”.

Przywołane pisma nie stanowią jednak oficjalnego objaśnienia przepisów ani interpretacji indywidualnej czy ogólnej prawa podatkowego, stąd Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska wyrażonego w przedmiotowym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „Ustawa nowelizująca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Wskazać przy tym należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2021 r. zmian w zakresie objęcia zakresem podmiotowym ustawy o CIT mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej spółek komandytowych (Druk sejmowy Nr 642), wynika, że Zgodnie z wprowadzanymi do ustawy o CIT zmianami polegającymi na nadaniu spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Polski statusu „podatnika podatku dochodowego”, uzyskiwane z udziału w zyskach takiej spółki przychody wspólników takiej spółki, w tym komandytariuszy, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym analogicznie, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynika to z definicji przyjętych na gruncie ustawy o CIT, a w szczególności przepisów art. 4a pkt 14, 16, 18, 19 i 21 tej ustawy.

Ponadto jak stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Przy czym jak wynika z definicji określonej w art. 4a pkt 16 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale (akcji) – oznacza to również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3.

W myśl natomiast art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 22 ust. 4d ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1. jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2. w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

  1. własności,
  2. innego niż własność, pod warunkiem że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że warunkiem zwolnienia od podatku dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spełnienie przez uzyskującego wypłatę zysku jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT.

Powołane przepisy art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT, wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT. Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy statuujące zwolnienia od opodatkowania należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Stosownie do treści art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

  1. sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
  2. głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Jednocześnie, w przypadku spółek komandytowych, zwolnienie określone w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT będzie miało zastosowanie jedynie do przychodów z udziału w zyskach tych spółek uzyskanych przez ich wspólników od dnia, w którym do ww. spółki zastosowanie znajdą przepisy ustawy o CIT (w przypadku Wnioskodawcy od 1 maja 2021 r.). Jak wynika bowiem z art. 13 ust. 3 Ustawy nowelizującej, przepis art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 2 oraz zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 tej ustawy mają zastosowanie wyłącznie do przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej lub spółki jawnej wypracowanych od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zauważyć zatem należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nie jest wystarczające spełnienie przez komandytariusza spółki komandytowej otrzymującego dochód z udziału w zyskach tej spółki jedynie warunków określonych w tym przepisie. Warunkiem koniecznym jest również określone w art. 22 ust. 4a ustawy o CIT posiadanie udziałów (akcji) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Przy czym dwuletni termin posiadania akcji/udziałów – bądź ogółu praw i obowiązków – należy liczyć tylko w spółce (w rozumieniu art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT), która jest podatnikiem w podatku CIT, czyli w okolicznościach przedstawionych we wniosku w przypadku Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2021 r. Wcześniejsze posiadanie przez komandytariusza udziałów w zysku spółki osobowej niebędącej podatnikiem podatku CIT, a więc nie spełniającej warunku uznania za spółkę w rozumieniu ww. art. 4a pkt 21 ustawy o CIT powoduje, że bieg dwuletniego okresu posiadania przez komandytariusza ogółu praw i obowiązków w Spółce komandytowej będącej jednocześnie podatnikiem CIT rozpocznie się dopiero od 1 maja 2021 r., tj. od dnia w którym Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Spółka jest komandytariuszem w Spółce komandytowej.

Spółka komandytowa której Wnioskodawca jest komandytariuszem stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021r.

Zyski wypracowane w spółce komandytowej będącej w 2021r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wypłacone Wnioskodawcy w 2022 r.

Wnioskodawca wskazuje, że posiada ponad 10% ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej, w której jest komandytariuszem.

Wnioskodawca będąc równocześnie komandytariuszem spółki komandytowej nie korzysta ze zwolnień z opodatkowania od całości swoich dochodów, bez względu na źródło.

Na dzień planowanej w 2022r. wypłaty wypracowanego zysku w spółce komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca jako komandytariusz tej spółki, nie będzie spełniał warunku wskazanego w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego posiadania przez okres dwóch lat liczonych od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej. Z uwagi na objęcie od 2021 r. spółek komandytowych podatkiem dochodowym od osób prawnych, w zależności od wyboru spółki od 1 stycznia 2021 r. lub od 1 maja 2021r., żaden komandytariusz takiej spółki będący jednocześnie osobą prawną (np. S.A.), nie spełni warunku wskazanego w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych liczonego od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, również w sytuacji, gdy będzie posiadał co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej przez okres dłuższy niż dwa lata, ale liczonych od dnia objęcia tych praw i obowiązków. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że na dzień wypłaty w kolejnych latach wypracowanego zysku w spółce komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca jako komandytariusz tej spółki, będzie już spełniał warunek wskazany w art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącego posiadania co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w tej spółce komandytowej przez okres dwóch lat liczonych od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Okres nieprzerwanego dwuletniego okresu posiadania co najmniej 10% ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowej, w której Wnioskodawca jest komandytariuszem, liczony od dnia, w którym ta spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, będzie upływał po dniu wypłaty zysku zgodnie z art. 22 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zastosowanie zwolnienia w odniesieniu do wypłacanego zysku przez spółkę komandytową na rzecz komandytariusza będzie uzależnione od spełnienia przewidzianych ustawą o CIT warunków w tym, w szczególności warunku wynikającego z art. 22 ust. 4a-4b ustawy o CIT, dotyczącego nieprzerwanego posiadania (co najmniej 10%) udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej przez okres dwóch lat. Spełnienie tego warunku zgodnie z ww. przepisami jest konieczne w dniu uzyskania dochodu (przychodu) przez spółkę tj. przez udziałowca/akcjonariusza – zgodnie z art. 22 ust. 4a, ale jest również możliwe po tym dniu, z uwzględnieniem późniejszego dotrzymania tego warunku (ust. 4b ww. artykułu). Należy podkreślić, że ww. okres nieprzerwanego posiadania (co najmniej 10%) udziałów (akcji) przez okres dwóch lat w kapitale spółki komandytowej, przez jej komandytariusza może być liczony jedynie od dnia kiedy spółka komandytowa stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z wyżej przedstawionym opisem stanu faktycznego oraz własnym stanowiskiem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że wypłacane przez spółkę komandytową na rzecz komandytariusza, będącego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zyski wypracowane w okresie posiadania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, - przy zachowaniu również pozostałych warunków ustawowych – będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 22 ust. 4-4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj