Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.392.2021.7.SJ
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), uzupełnionego pismem z dnia 15 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.) oraz pismem z dnia 28 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 15 lipca 2021 r. oraz w dniu 28 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo X Sp. z o.o. (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka X”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług prac przeładunkowych, mocowania i sztauowania ładunków w tym również sztuk ciężkich i ponadgabarytowych na statkach, wagonach, samochodach.

Wnioskodawca jest zgłoszony jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W 2016 r. Spółka X odpłatnie świadczyła usługi dla Y sp. z o. o. (dalej „Spółka Y”). Usługi Spółki X dla Spółki Y były opodatkowane 23% podatkiem od towarów i usług. W ramach usług świadczonych przez Spółkę X dla Spółki Y, czynności w całości były wykonywane przez pracowników Spółki Y, z którymi Spółka X zawarła umowy zlecenia. Wszyscy pracownicy Spółki Y, z którymi Spółka X zawarła umowy zlecenia, otrzymywali w Spółce Y wynagrodzenia z umowy o pracę w kwotach wyższych niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Mimo „zbiegu tytułów do ubezpieczenia” (art. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 423, z późn. zm.; dalej „ustawa o s.u.s.”) – umowa o pracę i umowa zlecenia – Spółka X pobierała od wynagrodzenia Zleceniobiorców składki ZUS (emerytalne, rentowe oraz wypadkowe) w pełnej wysokości, tj. tak jak by te osoby nie były zatrudnione w Spółce Y na umowę o pracę.

W podatku CIT, Spółka X zaliczała do kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y), w okresach rozliczeniowych, w których składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne były naliczane i odprowadzane do ZUS.

W 2019 r. ZUS przeprowadził kontrolę krzyżową w Spółkach. Kontrolą objęto okres: styczeń 2016 r. – grudzień 2016 r. W toku kontroli ustalono, że:

  1. Zleceniobiorcy, z którymi Spółka X zawarła umowy zlecenia, wykonywali pracę na rzecz własnego pracodawcy.
  2. Na podstawie art. 8 ust. 2a w zw. z art. 6 pkt 4 ustawy o s.u.s., przychód osiągnięty przez ubezpieczonych, z którymi Spółka X zawarła umowy zlecenia, podlega rozliczeniu w Spółce Y (płatnik) w poczet ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

W związku z ustaleniami kontroli ZUS, za 2016 r. Spółka X skorygowała składki ubezpieczeniowe Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y). Korekta dotyczyła wszystkich składek (ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) naliczonych i opłaconych w 2016 r.

W efekcie korekty w Spółce X powstała nadpłata za 2016 r. W styczniu 2021 r. ZUS przekazał na konto Spółki X środki z nadpłaty. Składki zostały zwrócone Spółce X łącznie z częścią składek, które są płacone przez Zleceniobiorców (potrącane przez płatnika z wynagrodzenia Zleceniobiorców).

W związku z kontrolą ZUS, Spółka X skorygowała „wstecz” rozliczenie kosztów w podatku CIT za 2016 r. i zapłaciła podatek CIT za 2016 r. wraz z odsetkami za zwłokę. ZUS nakazał Spółce Y naliczenie i zapłatę za 2016 r. składek w tej samej wysokości składek jaką zwrócono Spółce X, od wynagrodzenia pracowników Spółki Y w ramach umów zlecenia ze Spółką X. Za 2016 r. Spółka Y naliczyła i zapłaciła do ZUS wraz z odsetkami za zwłokę, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Spółka Y przekazała Spółce X projekt porozumienia, w którym Strony potwierdzają, że kwota składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y), stanowiła element kalkulacyjny ceny usług świadczonych przez Spółkę X dla Spółki Y.

W ramach projektu porozumienia Spółka X ma:

  • skorygować „in minus” faktury dla Spółki Y o kwotę zwróconych przez ZUS składek;
  • przekazać do Spółki Y całość składek, które ZUS zwrócił Spółce X.

Spółka X rozważa:

  • skorygowanie „in minus” faktur wystawionych dla Spółki Y, o wartość odpowiadającą części składek na ubezpieczenie społeczne, która jest finansowana przez płatnika;
  • przekazanie do Spółki Y zwróconej przez ZUS części składek na ubezpieczenie społeczne, która jest finansowana przez płatnika;
  • przekazanie Zleceniobiorcom (Pracownikom Spółki Y) zwróconej przez ZUS części składek na ubezpieczenie społeczne, która jest finansowana przez ubezpieczonego oraz całości składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Z powodu znacznego upływu czasu może się zdarzyć, że Spółka X nie zdoła się skontaktować z niektórymi Zleceniobiorcami (Pracownikami Spółki Y) i nie zdoła przekazać im części składek na ubezpieczenie społeczne, która jest finansowana przez ubezpieczonego oraz całości składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W piśmie z dnia 15 lipca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w 2021 r. – po otrzymaniu interpretacji indywidulanej – Spółka X planuje podpisać porozumienie ze Spółką Y, określające warunki obniżenia podstawy opodatkowania, w ramach którego Spółka X ma skorygować „in minus” faktury dla Spółki Y o kwotę zwróconych przez ZUS składek.

W 2021 r. – po otrzymaniu interpretacji indywidulanej – Spółka X dokona zwrotu części zaległych składek społecznych oraz całości składek zdrowotnych, tym Zleceniobiorcom, z którymi zdoła się skontaktować – będzie znała ich adresy, numery rachunków bankowych.

Spółki X obecnie nie łączą ze Zleceniobiorcami żadne umowy.

Ww. porozumienie będzie potwierdzało uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania VAT należnego pomiędzy stronami w opisanej we wniosku sytuacji. Porozumienie będzie zawarte w formie pisemnej z podpisami osób uprawnionych do reprezentacji obu Spółek.

Przed wystawieniem pierwszej w 2021 r. faktury korygującej, Spółka X planuje dokonać takiego uzgodnienia na piśmie ze Spółka Y. Spółka X będzie stosowała obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. przepisy dotyczące rozliczania faktur korygujących in minus.

W piśmie z dnia 28 lipca 2021 r., stanowiącym ponowne uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że z porozumienia dotyczącego warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług, które Spółka X zamierza podpisać w 2021 r. ze Spółką Y, będzie wynikało, że cena wykonanej przez Spółkę X usługi w 2016 r. uległa obniżeniu o wartość składek na ubezpieczenie społeczne, która jest finansowana przez płatnika i taką część składek (finansowaną przez płatnika) Spółka X przekaże Spółce Y po podpisaniu ww. porozumienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z korektą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za 2016 r., Spółka X powinna korygować koszty uzyskania przychodów „wstecz”, tzn. za rok podatkowy 2016 – zarówno w części dotyczącej składek płaconych przez Spółkę X jako płatnika, jak i potrąconych z wynagrodzeń Zleceniobiorców?
  2. Czy za rok podatkowy 2016 Spółka X powinna korygować przychód „wstecz”, w przypadku gdy na podstawie podpisanego ze Spółką Y porozumienia, Spółka X wystawi dla Spółki Y korekty „in minus” faktur sprzedaży za 2016 r. z tytułu uwzględnienia w cenie usług nieprawidłowo zadeklarowanych i odprowadzonych do ZUS przez Spółkę X składek na ubezpieczenie społeczne Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y), w części która jest finansowana przez płatnika?
  3. Czy w styczniu 2021 r. Spółka X uzyskała przychód z tytułu otrzymania z ZUS zwrotu za 2016 r. części składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych przez ubezpieczonych Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y)?
  4. Czy Spółka X powinna korygować przychód „na bieżąco”, tzn. w miesiącu dokonania zwrotu na rzecz Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y), w przypadku gdy Spółka X zwróci im część składek na ubezpieczenie społeczne finansowaną przez ubezpieczonych Zleceniobiorców oraz całość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które to kwoty zostały wcześniej zwrócone Spółce X przez ZUS?
  5. Czy Spółka X powinna skorygować informacje PIT-11 Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) za 2016 r., w związku z korektą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za 2016 r.?
  6. Czy Spółka X będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek PIT oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy Spółka X zwróci Zleceniobiorcom część składek na ubezpieczenie społeczne finansowane przez ubezpieczonych Zleceniobiorców, które wcześniej zostały zwrócone Spółce X przez ZUS?
  7. Czy Spółka X będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek PIT oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy Spółka X zwróci Zleceniobiorcom składki na ubezpieczenie zdrowotne, które wcześniej zostały zwrócone Spółce X przez ZUS?
  8. Czy Spółka X będzie mogła obniżyć podstawę opodatkowania VAT – w stosunku do podstawy określonej w 2016 r. w fakturach w wystawionych dla Spółki Y z wykazanym podatkiem VAT – za okres rozliczeniowy, w którym Spółka X wystawi faktury korygujące „in minus” dla Spółki Y, w sytuacji gdy Spółki X i Y podpiszą porozumienie dotyczące warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług określonych w fakturach korygujących oraz gdy warunki te zostaną spełnione tj. korekta ceny jest skutkiem błędnej kalkulacji oraz gdy Spółka X zwróci Spółce Y finansowaną przez płatnika część składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne za 2016 r.?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 5, nr 6 i nr 7). W zakresie pytań odnoszących się do podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 5

Spółka X nie powinna skorygować informacji PIT-11 Zleceniobiorców za 2016 r., w związku z korektą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za 2016 r.

Ad 6

Spółka X będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: podatek PIT) oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy Spółka X zwróci Zleceniobiorcom część składek na ubezpieczenie społeczne finansowane przez ubezpieczonych – Zleceniobiorców, które wcześniej zostały zwrócone Spółce X przez ZUS.

Ad 7

Spółka X nie będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek PIT oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy Spółka X zwróci Zleceniobiorcom całość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które wcześniej zostały zwrócone Spółce X przez ZUS.

Uzasadnienie

Ad 5

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), od dochodu i odpowiednio od podatku dochodowego odlicza się składki na ubezpieczenia społeczne i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, które faktycznie zostały pobrane w roku podatkowym przez płatnika ze środków ubezpieczonego. Przy czym kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą się zmniejsza podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy jej wymiaru. Wynika to z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) i ust. 2 ustawy o PIT.

Zasady te stosuje się odpowiednio przy obliczaniu i poborze przez Zleceniodawcę jako płatnika miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, od przychodów uzyskanych przez Zleceniobiorcę z umowy zlecenia (art. 41 ust. 1-1b ustawy o PIT).

W konsekwencji w informacji PIT-11 za dany rok podatkowy (art. 42 ust. 2 pkt 1, ustawy o PIT) Zleceniodawca powinien wykazać kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne, które faktycznie pobrał w tym roku ze środków Zleceniobiorcy (z uwzględnieniem ograniczeń określonych przez ustawodawcę).

Stosownie do art. 81 Ordynacji podatkowej, korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim (pierwotnym) jej sporządzeniu.

Oznacza to, że w omawianym stanie faktycznym, w związku nadpłatą składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne Zleceniobiorców za 2016 r., Spółka X nie powinna sporządzać korekt informacji PIT-11 za 2016 r. Odzwierciedlały one bowiem stan faktyczny istniejący w 2016 r., czyli wysokość składek faktycznie pobranych przez płatnika ze środków Zleceniobiorcy w 2016 r. i przekazanych do ZUS, a także wysokość faktycznie pobranych w 2016 r. zaliczek na podatek dochodowy. Wobec tego zostały sporządzone prawidłowo.

Taki pogląd podziela Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z dnia 24 marca 2020 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.278.2020.1.DJ; z dnia 14 grudnia 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.489.2018.1.JM, http://sip.mf.gov.pl.

Ad 6

Wynagrodzenie Zleceniobiorców zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT.

Zaliczkę na podatek dochodowy płatnik pobiera na zasadach określonych w art. 41 ustawy o PIT, tj. stosując do dochodu najniższą stawkę w wysokości 17%. W tym przypadku dochód do opodatkowania będzie stanowiła kwota w wysokości zwrotu Zleceniobiorcom składek na ubezpieczenie społeczne finansowanych przez podatnika, po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

W celu właściwego rozliczenia podatku Spółka X jako Zleceniodawca powinna przekazać byłym Zleceniobiorcom informację PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT).

Ad 7

Przepisy ustawy o PIT nie nakładają na Spółkę X jako płatnika żadnych obowiązków w związku ze zwrotem byłym Zleceniobiorcom nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w poprzednich latach. Obowiązki w tym zakresie mają natomiast byli Zleceniobiorcy.

Zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o PIT, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Skoro Spółka X dokona Zleceniobiorcom zwrotu nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne za 2016 r., to byli Zleceniobiorcom w zeznaniu podatkowym składanym za rok w którym otrzymali zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne obowiązani będą doliczyć do podatku dochodowego składki uprzednio odliczone. Co prawda, przepisy podatkowe nie nakładają na płatnika takiego obowiązku, jednakże w celu właściwego rozliczenia podatku przez byłego Zleceniobiorcę wskazane byłoby, aby Spółka X przekazała byłym Zleceniobiorcom stosowną informację w tej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
  3. przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu – odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1373, z późn. zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przy czym obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Natomiast zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach ¬ rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 ww. artykułu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Treść art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, wskazuje zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość przychodu bądź dochodu, wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stwierdzić należy, że zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonania korekt informacji PIT-11 Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) za 2016 r., w związku z korektą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za 2016 r. Informacje te służą do odwzorowania zaistniałego w trakcie roku podatkowego stanu faktycznego, a nie do ich kreowania. Zatem w niniejszej sytuacji wystawione informacje odzwierciedlają zaistniały w tamtym czasie stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika – Wnioskodawcę – zaliczek na podatek i składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Wobec tego brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Natomiast kwoty zwróconych Zleceniobiorcom składek na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawca ma obowiązek zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy za okres, w którym dokonano ich zwrotu. Podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym jest cała kwota zwróconych składek, od której należy obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy. W związku z tym Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek PIT oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy Spółka zwróci Zleceniobiorcom część składek na ubezpieczenie społeczne finansowane przez ubezpieczonych Zleceniobiorców, które wcześniej zostały zwrócone Spółce przez ZUS.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy czy będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców (Pracowników Spółki Y) po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy zwróci Zleceniobiorcom składki na ubezpieczenie zdrowotne, które wcześniej zostały Jemu zwrócone przez ZUS, zauważyć należy, że sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych została unormowana w art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powołanym przepisem, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić w tej sytuacji płatnik.

Wzór informacji PIT-11 nie zawiera pozycji umożliwiającej wykazanie kwoty zwróconej podatnikowi składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy więc przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła postępowania podatkowego, w myśl której dowodem może być wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem – art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

W takiej sytuacji zasadne jest, aby Spółka jako płatnik poinformowała na piśmie Zleceniobiorców o zwróconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, które uprzednio zostały odliczone od podatku dochodowego oraz o obowiązku wynikającym z ww. art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz do wystawiania informacji PIT-11 dla Zleceniobiorców po zakończeniu roku podatkowego, w przypadku gdy zwróci Zleceniobiorcom całość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które wcześniej zostały Mu zwrócone przez ZUS.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj