Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.350.2021.2.MG
z 9 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 2 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2021 r. (data wpływu 1 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Wniosek uzupełniono w dniu 1 sierpnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Polskie Towarzystwo (...) (czynny podatnik VAT), nie działa w celu osiągnięcia zysku, lecz wykonania zadań statutowych w dziedzinie związanej z ochroną przyrody. Jest zarejestrowanym stowarzyszeniem i ma status Organizacji Pożytku Publicznego.

W celu realizacji działań statutowych Towarzystwo wykonuje trzy rodzaje działalności:

  1. nieodpłatną działalność statutową,
  2. odpłatną działalność statutową (w ramach, której generowane są przychody pokrywające część lub całość kosztów, ale która nie przynosi zysków),
  3. działalność gospodarczą (może generować zyski, które są przeznaczane w całości na działalność statutową).

Te trzy rodzaje działań są wyraźnie rozdzielone księgowo. W ramach nieodpłatnej działalności statutowej Towarzystwo realizuje między innymi różnorodne czynności z zakresu ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk. Odbiorcą tych działań jest dzika przyroda. Nie są w ich ramach sprzedawane żadne usługi, czy towary. Prowadzone są wolontaryjnie, albo ze środków pochodzących z dotacji, darowizn, wpłat z 1% podatku lub dochodów z innych działań (z działalności gospodarczej).

Jednym z przedsięwzięć realizowanych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej organizacji pożytku publicznego przez Polskie Towarzystwo (...) będzie projekt pt. „(...)”, dofinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE (...) oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ten drugi podmiot wymaga przedstawienia przez PTOP „(...)” indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczania przez Towarzystwo i uzyskiwania zwrotu podatku VAT z zakupów realizowanych w ramach projektu. Warunkuje od tej odpowiedzi kwalifikowalność podatku VAT jako kosztu projektu.

Projekt (jego polska część, będąca przedmiotem zapytania) obejmuje następujące działania:

  1. Zakup lub dzierżawa gruntów pod stanowiska susła moręgowanego.
    Wnioskodawca planuje zakup lub dzierżawę małych działek w strategicznych lokalizacjach, na których będą tworzone zaczątki populacji susłów i z których będzie mogła zachodzić ich dyspersja.
  2. Odtwarzanie siedlisk i wspieranie populacji.
    Działanie obejmuje utworzenie, poprawę i utrzymanie odpowiednich warunków siedliskowych na potencjalnych stanowiskach susłów (w szczególności na zakupionych lub dzierżawionych działkach), np. poprzez wycinanie i karczowanie zakrzewień, poprawę bazy pokarmowej susłów (wzbogacanie pokrywy roślinnej i dokarmianie) oraz tworzenie nowych kolonii susłów moręgowanych (doprowadzenie do spontanicznej lub wspomaganej dyspersji i wsiedleń).
  3. Monitoring wpływu działań projektu na populacje susła moręgowanego.
    W miejscach realizacji projektu będą prowadzone badania wpływu działań realizowanych w ramach projektu na kolonie susła moręgowanego oraz na wybrane siedliska i grupy organizmów.
  4. Komunikacja i rozpropagowywanie wyników projektu w Polsce.
    Rozmaite, wyłącznie nieodpłatne działania edukacyjne będą kierowane do różnych grup odbiorców (utworzenie polskojęzycznej wersji popularnonaukowego filmu o susłach, strona internetowa, kampanie medialne i tablice edukacyjne, wydarzenia edukacyjne, udostępnienie wież obserwacyjnych, prezentacje i publikacje naukowe.

W ramach tego projektu nie będą sprzedawane żadne towary, ani usługi.

Wniosek uzupełniono w dniu 1 sierpnia 2021 r. o następujące informacje:

Wnioskodawca wyjaśnia, że informacja podana w punkcie G.74 wniosku zawiera kompletną listę kategorii działań planowanych do realizacji w ramach przedmiotowego projektu. W ramach żadnej z tych kategorii nie jest planowana czynność opodatkowana.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia uszczegółowienie tych informacji, z podaniem, jakie usługi i towary planowane do nabycia podczas projektu w ramach poszczególnych kategorii działań mogą być obciążone VAT i do jakich czynności będą one wykorzystywane.

  1. Zakup lub dzierżawa gruntów pod stanowiska susła moręgowanego.
    Przypuszczalnie ani zakup, ani dzierżawa gruntów nie będą obciążone VAT. W ramach tego działania podatkiem mogą być obciążone nabywane przez Wnioskodawcę usługi (np. prawne, czy dotyczące wyceny) związane z przeprowadzeniem operacji zakupu lub dzierżawy.
    Zakupione lub dzierżawione grunty będą wykorzystywane wyłącznie do celów statutowych – tworzenia na nich zaczątków populacji susłów, z których będzie mogła zachodzić ich dyspersja. Będą na nich tworzone i odpowiednio modyfikowane warunki siedliskowe optymalne dla susła moręgowanego (chroniony, zagrożony gatunek gryzonia, który przywracamy w Polsce po tym, jak wymarł pod koniec lat 70. ubiegłego wieku). Projekt nie przewiduje na tych gruntach produkcji i sprzedaży jakichkolwiek opodatkowanych towarów lub usług.
  2. Odtwarzanie siedlisk i wspieranie populacji susła moręgowanego.
    Działanie obejmuje utworzenie, poprawę i utrzymanie odpowiednich dla susła moręgowanego warunków siedliskowych na potencjalnych stanowiskach tego gatunku (w szczególności na zakupionych lub dzierżawionych działkach, lecz dopuszczone jest także wykonywanie tej działalności na gruntach będących we władaniu innych podmiotów – za ich zgodą), poprzez wycinanie i karczowanie zakrzewień i zadrzewień, koszenie zbyt wysokiej roślinności, poprawę bazy pokarmowej susłów (wzbogacanie pokrywy roślinnej o gatunki stanowiące atrakcyjny pokarm dla tych zwierząt), dokarmianie susłów w okresach wrażliwych (rozród, gromadzenie tłuszczu przed zimowaniem) oraz tworzenie nowych kolonii susłów moręgowanych (doprowadzenie do spontanicznej lub wspomaganej dyspersji i wsiedleń).
    W ramach tej kategorii działań opodatkowane podatkiem VAT mogą być zakupy:
    • niektórych usług (karczowania, koszenia, utylizacji biomasy, stawiania ogrodzeń, transportu);
    • sprzętu (kosiarka, siewnik do dosiewania roślin stanowiących pokarm susłów, części zamienne do tych urządzeń);
    • materiałów (nasiona do dosiewania, karma dla susłów, paliwo, materiały do budowy ogrodzeń).
    Odbiorcą działań w ramach tej kategorii będzie gatunek docelowy – suseł moręgowany. W ramach projektu nie jest planowane wykorzystanie towarów lub usług zakupionych w ramach tej kategorii działań do produkcji i sprzedaży jakichkolwiek opodatkowanych towarów lub usług.
  3. Monitoring wpływu działań projektu na populacje susła moręgowanego.
    W miejscach realizacji projektu będą prowadzone badania wpływu działań realizowanych w ramach projektu na kolonie susła moręgowanego oraz na wybrane siedliska i grupy organizmów towarzyszące susłom.
    W ramach tej kategorii działań opodatkowane podatkiem VAT mogą być zakupy:
    • usług – zakup noclegów dla wolontariuszy uczestniczących w monitoringu;
    • sprzętu (lornetki, odbiorniki GPS, paliki do znakowania nor);
    • materiałów (paliwo).
    Wyniki monitoringu efektów działań będą służyły ocenie i ewentualnej modyfikacji stosowanych działań z kategorii 1 i 2. Nie jest przewidziana jakakolwiek opodatkowana sprzedaż towarów lub usług w ramach tej kategorii działań.
  4. Komunikacja i rozpropagowywanie wyników projektu.
    W ramach tej kategorii działań przewidziano rozmaite działania edukacyjne kierowane do różnych grup odbiorców, obejmujące: utworzenie polskojęzycznej wersji popularnonaukowego filmu o susłach, utworzenie i prowadzenie strony internetowej projektu, realizacja kampanii medialnych, wytworzenie i ustawienie tablic edukacyjnych, wydarzenia edukacyjne, udostępnienie ogólnodostępnych wież do obserwacji susłów, prezentacje i publikacje naukowe – w tym podczas konferencji.
    W ramach tej kategorii działań opodatkowane podatkiem VAT mogą być zakupy:
    • niektórych usług (naprawa i renowacja istniejących wież obserwacyjnych, wykonanie i posadowienie tablic edukacyjnych, zakup praw do ilustracji i map, wykonanie materiałów filmowych, redakcja i wykonanie polskiej wersji językowej filmu, usługi IT, opłaty konferencyjne i usługi transportowe i noclegowe związane z udziałem w konferencjach);
    • sprzętu – zakup laptopa z oprogramowaniem.
    Wszystkie działania edukacyjne będą miały wyłącznie charakter nieodpłatny. Dostęp do wież, tablic, strony internetowej, wydarzeń edukacyjnych oraz udostępnienie filmu będą miały charakter nieodpłatny. W ramach projektu nie jest przewidziana jakakolwiek opodatkowana sprzedaż towarów lub usług w tej kategorii działań.

Poza powyższymi czterema kategoriami działań projektowych przewidziano także koszty związane z bieżącą, operacyjną obsługą projektu, obejmujące jego koordynację, obsługę biurową i księgową. W ramach tych działań opodatkowane podatkiem VAT mogą być np. zakupy materiałów biurowych na potrzeby projektu, naprawy sprzętu, licencje potrzebnego oprogramowania, usługi telekomunikacyjne, niektóre koszty wyjazdów związanych z koordynacją projektu i inne koszty administracyjne nieodpłatnej statutowej działalności Towarzystwa, związane z realizacją tego projektu. Ponieważ w ramach tego projektu nie będą sprzedawane żadne towary ani usługi, żadna część tych kosztów nie będzie powiązana z opodatkowanymi czynnościami odpłatnymi.

Podsumowując – w ramach projektu wszystkie czynności będą wykonywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Towarzystwa. W projekcie nie jest przewidywana sprzedaż jakichkolwiek towarów lub usług. Planowane nabycie towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i w przyszłości, nie będzie służyło bezpośrednio lub pośrednio czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy organizacja prowadząca projekt dotyczący ochrony przyrody pt. „(...)”, realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i dofinansowany w formie dotacji przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu grantowego, będzie mogła w ramach tych czynności odliczać i uzyskiwać zwrot VAT w związku z ponoszonymi kosztami?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do czynności prowadzonych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej, w przypadku których nie będzie prowadzona żadna odpłatna działalność opodatkowana (nie będą sprzedawane żadne towary, ani usługi), nie będzie możliwości odliczania i uzyskiwania zwrotu VAT. Zagadnienie to reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia VAT, jest więc związek zakupów z wykonywanymi odpłatnie czynnościami opodatkowanymi, a te muszą być udokumentowane wystawioną przez stowarzyszenie fakturą VAT.

Oznacza to, że stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie czynności odpłatnych opodatkowanych, w ramach, których oferuje na sprzedaż towary lub usługi.

Natomiast jeżeli wydatek dotyczy czynności nieodpłatnych i zwolnionych od VAT lub niepodlegających opodatkowaniu VAT – podatek nie podlega odliczeniu. Zadania prowadzone przez Stowarzyszenie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego, w ramach, której nie są sprzedawane żadne towary, ani usługi, są czynnościami nieopodatkowanymi, realizowanymi poza ustawą o podatku od towarów i usług.

Ponieważ z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku projektu, którego dotyczy pytanie, w odniesieniu do ponoszonych przy jego realizacji wydatków na towary i usługi nie będzie możliwości ich odliczenia i zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach projektu wszystkie czynności będą wykonywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Towarzystwa. W projekcie nie jest przewidywana sprzedaż jakichkolwiek towarów lub usług. Planowane nabycie towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i w przyszłości, nie będzie służyło bezpośrednio lub pośrednio czynnościom opodatkowanym.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Stowarzyszenie ma prawo ubiegać się o zwrot podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ale planowane nabycie towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i w przyszłości, nie będzie służyło bezpośrednio lub pośrednio czynnościom opodatkowanym. Zatem zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Skutkiem powyższego Wnioskodawca nie będzie miał – w myśl art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy – związanego z realizowanym projektem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, organizacja prowadząca projekt dotyczący ochrony przyrody pt. „(...)”, realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i dofinansowany w formie dotacji przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu grantowego, nie będzie mogła w ramach tych czynności odliczać i uzyskiwać zwrotu VAT w związku z ponoszonymi kosztami.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj