Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.412.2021.1.WN
z 16 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2021 r. (data wpływu 14 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy w przypadku wykazania przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT po stronie VAT należnego wyłącznie importu usług, Spółka uprawniona będzie do wnioskowania o zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2021 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy w przypadku wykazania przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT po stronie VAT należnego wyłącznie importu usług, Spółka uprawniona będzie do wnioskowania o zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. jest spółką z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT.

Spółka jest obecnie w fazie inwestycyjnej projektu polegającego na budowie instalacji termicznego przekształcenia frakcji energetycznej z odpadów pochodzących z odpadów komunalnych, z odzyskiem energii elektrycznej i cieplnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W przyszłości Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność opodatkowaną VAT, polegającą m.in. na sprzedaży energii cieplnej, energii elektrycznej oraz utylizacji śmieci.

Do czasu zakończenia budowy i uruchomienia instalacji, operacje realizowane przez Wnioskodawcę polegają i będą polegać przede wszystkim na nabywaniu towarów i usług bezpośrednio związanych z realizowaną inwestycją (np. usługi budowlane), co z kolei wiąże się z regularnym wykazywaniem podatku VAT naliczonego, którego wysokość przewyższa ewentualny VAT należny.

W toku prowadzonej działalności zdarzają się okresy rozliczeniowe (miesiące), w których Spółka, w składanych deklaracjach VAT, po stronie podatku VAT należnego, wykazuje jedynie import usług opodatkowany w Polsce (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT).

Spółka będzie występowała o zwrotu podatku na rachunek bankowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wykazania przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT po stronie VAT należnego wyłącznie importu usług, Spółka uprawniona będzie do wnioskowania o zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, w opinii Wnioskodawcy w przypadku wykazania w składanej deklaracji VAT po stronie podatku należnego wyłącznie importu usług, Spółka będzie uprawniona do wnioskowania o zwrot podatku VAT w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

a) Informacje wstępne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi - w rozumieniu Ustawy o VAT - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z wyjątkami, które nie mają zastosowania w analizowanym przypadku). W myśl ust. 2 pkt 4 lit. a tego samego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Stosownie do art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jednocześnie, w myśl art. 87 ust. 2 zdanie pierwsze Ustawy o VAT, zwrot różnicy następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, przy czym termin ten, pod pewnymi warunkami, może zostać skrócony do 25 dni.

W art. 87 ust. 5a Ustawy o VAT przewidziano wyjątek od powyższego. Zgodnie z tym przepisem w przypadku, gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, z którymi związane są wykazane w danym miesiącu nabycia (przy równoczesnym spełnieniu określonych warunków przewidzianych w Ustawie o VAT), podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Z powyższego wynika, że podstawowy termin zwrotu należnej podatnikowi kwoty VAT wynosi 60 dni. Co do zasady, nie znajdzie on zastosowania w szczególności, gdy podatnik (i) deklaruje zwrot kwoty podatku naliczonego (a nie - różnicy podatku), a ponadto (ii) w danym okresie rozliczeniowym ani nie wykonał czynności opodatkowanych VAT na terytorium kraju, ani nie dokonywał dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, z którymi związane są wykazane w danym miesiącu nabycia (przy równoczesnym spełnieniu określonych warunków przewidzianych w Ustawie o VAT).

Z kolei, jak już wspominano, 180 dniowy termin zwrotu VAT ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy podatnik:

  • deklaruje zwrot kwoty podatku naliczonego (a nie - różnicy podatku) oraz
  • w danym okresie rozliczeniowym ani nie wykonał czynności opodatkowanych na terytorium kraju, ani nie dokonywał dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, z którymi związane są wykazane w danym miesiącu nabycia (przy równoczesnym spełnieniu określonych warunków przewidzianych w Ustawie o VAT).

Odnosząc pierwszy z ww. punktów do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie Spółka będzie wykazywać po stronie sprzedaży kwotę VAT należnego wynikającego z importu usług, dla którego Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT. Tym samym, w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca będzie deklarował zarówno podatek należny, jak i naliczony. Zatem Spółka będzie wnioskować o zwrot nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego, czyli de facto zwrot różnicy podatku, a nie o zwrot kwoty podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki w analizowanej sprawie nie może mieć zastosowania 180 dniowy termin zwrotu VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 5a, ponieważ Wnioskodawca nie deklaruje zwrotu kwoty podatku naliczonego. Natomiast, skoro art. 87 ust. 2 Ustawy o VAT dotyczy zwrotu różnicy podatku i jednocześnie Spółka deklaruje taki zwrot, w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie 60 dniowy terminu zwrotu VAT.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że powyższe rozumienie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 września 2011 r. (nr IPPP3/443-791/11-2/KT), w której organ podatkowy jednoznacznie potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, zgodnie z którym art. 87 ust. 5a ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do zwrotu kwoty podatku naliczonego, nie zaś do zwrotu nadwyżki podatki naliczonego nad należnym, do którego odnosi się art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że zastosowania 180 dniowego terminu zwrotu VAT wymaga kumulatywnego spełnienia obu ww. przesłanek. Tym samym, już brak spełnienia pierwszego z warunków wyklucza możliwość zastosowania 180 dniowego terminu zwrotu VAT. Niemniej, w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Spółka zwraca uwagę, że nie jest spełniona również druga z badanych przesłanek.

Jak zaznaczono powyżej, terminu zwrotu VAT w terminie 180 dni warunkowany jest brakiem czynności opodatkowanych na terytorium kraju w danym rozliczeniu z tytułu VAT. Tym samym, gdy w danym okresie rozliczeniowym Spółka wykona chociażby jedną (lub kilka) z czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT, 180 dniowy termin zwrotu VAT nie może mieć zastosowania. W tym zakresie należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT czynnościami opodatkowanymi są:

i. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
ii. eksport towarów,
iii. import towarów,
iv. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
v. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że w analizowanej sprawie Spółka, jako podmiot dokonujący importu usług rozlicza czynność odpłatnego świadczeniu usług na terytorium kraju, będąc z tego tytułu podatnikiem VAT. Zatem, z perspektywy VAT, dokonuje czynności opodatkowanej, o której mowa w punkcie i) powyżej. Z tego też powodu, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania 180 dniowy termin zwrotu VAT, ale Spółce przysługuje zwrot w terminie 60 dni, o którym mowa w art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, w analizowanym przypadku nie zostanie spełniony żaden z warunków zastosowania 180 dniowego terminu zwrotu VAT.

Reasumując, w świetle przedstawionych powyżej okoliczności i regulacji prawnych, w szczególności mając na uwadze, że:

  1. Spółka będzie deklarować zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym, do którego odnosi się art. 87 ust. 2 Ustawy VAT, a nie zwrot kwoty podatku naliczonego, o którym jest mowa w art. 87 ust. 5a Ustawy o VAT oraz
  2. Spółka wykonywać będzie czynności opodatkowane na terytorium kraju w postaci importu usług, dla których Spółka będzie podatnikiem VAT,

w ocenie Wnioskodawcy w przypadku wykazania w składanej deklaracji podatkowej po stronie sprzedaży jedynie importu usług, będzie on uprawniony do uzyskania zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia stosownej deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 - 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
    4. wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.


W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Przy czym, w myśl art. 87 ust. 2 ustawy zwrot różnicy, z zastrzeżeniem ust. 6 i 6a następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika (…).

Jak wynika z przepisu art. 87 ust. 5 ustawy podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio (art. 87 ust. 5a ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Spółka jest obecnie w fazie inwestycyjnej projektu polegającego na budowie instalacji termicznego przekształcenia frakcji energetycznej z odpadów pochodzących z odpadów komunalnych, z odzyskiem energii elektrycznej i cieplnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W przyszłości Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność opodatkowaną VAT, polegającą m.in. na sprzedaży energii cieplnej, energii eklektycznej oraz utylizacji śmieci.

Do czasu zakończenia budowy i uruchomienia instalacji, operacje realizowane przez Wnioskodawcę polegają i będą polegać przede wszystkim na nabywaniu towarów i usług bezpośrednio związanych z realizowaną inwestycją (np. usługi budowlane), co z kolei wiąże się z regularnym wykazywaniem podatku VAT naliczonego, którego wysokość przewyższa ewentualny VAT należny.

W toku prowadzonej działalności zdarzają się okresy rozliczeniowe (miesiące), w których Spółka, w składanych deklaracjach VAT, po stronie podatku VAT należnego, wykazuje jedynie import usług opodatkowany w Polsce (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do wnioskowania o zwrot różnicy podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w przypadku wykazania przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT po stronie VAT należnego wyłącznie importu usług.

Odnosząc się do ww. wątpliwości, należy zauważyć, że jak wynika z powołanych wcześniej przepisów art. 87 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, dał podatnikowi prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, przy czym zwrot różnicy następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

W sytuacji jednak gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, zgodnie ze wskazanym przepisem art. 87 ust. 5a ustawy, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19, przy czym na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, iż 60-cio dniowego terminu zwrotu nie będzie można zastosować, co do zasady, do tych podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie dokonali czynności opodatkowanych. W tym przypadku termin na dokonanie zwrotu wynosi 180 dni. Zwrot ten będzie następował na umotywowany wniosek podatnika. Ww. termin może zostać skrócony do 60 dni na sporządzony na piśmie wniosek podatnika i pod warunkiem, że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku.

W niniejszej sprawie, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca w składanych deklaracjach VAT, po stronie podatku VAT należnego, wykazuje jedynie import usług.

Trzeba wskazać, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W treści powyższego przepisu nie został wymieniony, jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, import usług.

Co prawda, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


A jednocześnie w art. 2 pkt 9 ustawy zostało zdefiniowane pojęcie importu usług jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Wskazany przepis czyni podatnikiem usługobiorcę z tytułu dokonanego importu usług. Nie oznacza to jednakże, że import usług jest czynnością podlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

W tej sytuacji, jeżeli Wnioskodawca, jak wskazano we wniosku, w składanych deklaracjach VAT, po stronie podatku VAT należnego, wykaże jedynie podatek należny z tytułu importu usług, to należy przyjąć, że w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy ta deklaracja, Wnioskodawca nie wykonał żadnych czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1.

W konsekwencji, we wskazanych okolicznościach Wnioskodawca będzie miał prawo do wykazania zwrotu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, w trybie przewidzianym przepisem art. 87 ust. 5a ustawy o VAT. Przy czym termin ten może ulec skróceniu do 60 dni na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że ocena prawidłowości deklarowanych przez Spółkę kwot oraz zasadności zwrotu podatku może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonych czynności sprawdzających, postępowania podatkowego oraz kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej przez właściwy organ pierwszej instancji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy zauważyć, iż z podmiotowego punktu widzenia walor prawny wydanej interpretacji indywidualnej jest taki, że interpretacja rodzi skutki prawne jedynie w odniesieniu do określonego wnioskodawcy i wyłącznie do przedstawionego przez niego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Nie można zatem powoływać się w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub skarbowej, postępowania sądowoadministracyjnego na interpretację indywidualną, która została wydana innemu wnioskodawcy, chociaż w podobnej sprawie.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne). Stosownie do art. 14e § 1 Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Zatem, Szef Krajowej Administracji Skarbowej jako organ sprawujący nadzór nad wydawanymi interpretacjami indywidualnymi – nad ich jednolitością – może zmienić z urzędu wydaną interpretację w przypadku gdy uzna, że jest nieprawidłowa.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj