Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.175.2021.1.AR
z 16 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2021 r. (data wpływu do tut. Organu 20 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako podmiot rozpoczynający prowadzenia działalności, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP w zw. z art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP – jest nieprawidłowe;
  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako podmiot rozpoczynający prowadzenia działalności, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP w zw. z art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP;
  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie spółki komandytowej. Z uwagi na nowelizację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., Wnioskodawca w 2021 r. uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. W tym miejscu, wskazać należy, że Wnioskodawca, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw Dz.U. 2020 poz. 2123 (dalej: ustawa zmieniająca) postanowił, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 ustawy zmieniającej, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, będą stosować począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W konsekwencji, Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Wnioskodawca dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej. Tym samym, rok obrachunkowy Spółki rozpoczęty z dniem 1 stycznia 2021 r. zakończy się z dniem 30 kwietnia 2021 r. Natomiast pierwszy rok podatkowy Spółki, jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, rozpocznie się z dniem 1 maja 2021 r. Do końca kwietnia 2021 r., z uwagi na tzw. transparentność podatkową, przychody i koszty związane z działalnością Spółki łączy się z przychodami (kosztami) każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Dla celów podatkowych Spółka nie uzyskuje zatem własnych przychodów, a podatnikami w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są jej wspólnicy, którzy uwzględniają przypadające na nich przychody i koszty podatkowe Spółki w swoim rozliczeniu podatku dochodowego.

Wnioskodawca wskazuje, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) zrealizowanego przez Spółkę w 2020 r. (rozpoznanego dla celów podatkowych przez wspólników Spółki) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2020 r., tj. pierwszy dzień roboczy października 2020 r. Jednocześnie, wartość przychodu ze sprzedaży (brutto) jaki Spółka zamierza uzyskać od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. (rozpoznanego dla celów podatkowych przez wspólników Spółki), nie przekroczy równowartości 666 667 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2020 r., tj. pierwszy dzień roboczy października 2020 r. Natomiast przychody podatkowe w pierwszym roku podatkowym po uzyskaniu przez Wnioskodawcę status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie przekroczą równowartości w złotych 1.333.334 euro według kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia 4 maja 2020 r., tj. pierwszego dnia ww. roku podatkowego Spółki. Ww. wartości progowe stanowią iloczyn liczby miesięcy w danym okresie rozliczeniowym Spółki oraz wartości limitów w przeliczeniu na miesiąc (tj. 2.000.000 euro/12) wskazanych w art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020, poz. 1406, z późn. zm.; dalej: ustawa o PDOP).

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że Spółka została utworzona w marcu 2018 r. jako nowo zawiązana spółka komandytowa. Pierwszy rok podatkowy Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych nie będzie zatem rokiem, w którym doszło do powstania Wnioskodawcy jako podmiotu na gruncie prawa handlowego bądź rokiem następującym po roku utworzenia Wnioskodawcy.

Ponadto, Wnioskodawca zaznacza, że zarówno w bieżącym okresie, jak i latach poprzednich, nie doszło do podziału Spółki oraz Spółka nie dokonała wniesienia na rzecz innego podmiotu wkładu w formie (i) uprzednio prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części albo składników majątku takiego przedsiębiorstwa, które przekraczałyby łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro lub (ii) składników majątku uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji innych podatników, w których Wnioskodawca posiadał udziały (akcje). Podział Spółki oraz/lub wniesienie wkładu w ww. zakresie nie jest również planowane w roku podatkowym, który rozpocznie się 1 maja 2021 r.

Spółka nie należy do podatkowej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 1a ustawy o PDOP. Wnioskodawca nie posiada również praw do udziału w zyskach innych podmiotów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania :

  1. Czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP w zw. z art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP?
  2. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP?

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP jako nowy podatnik w pierwszym roku rozpoczęcia działalności, zgodnie z art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP.

Ad. 2.

W przypadku uznania stanowiska Spółka w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska

Ad. 1. i Ad. 2.

W wyniku zmian wprowadzonych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020, poz. 2123, dalej: ustawa zmieniająca), przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020, poz. 1406, z późn. zm.; dalej: ustawa o PDOP) mają również zastosowanie do spółek komandytowych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOP). W rezultacie od 1 stycznia 2021 r., spółki komandytowe są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: podatnik PDOP).

Przepisy ustawy o PDOP wprowadzają również pojęcie tzw. małego podatnika. Zgodnie z treścią art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP, przez małego podatnika rozumie się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy o PDOP przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b ustawy o PDOP, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o PDOP, co do zasady, podatek z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Co ważne, do stosowania 9% stawki podatku uprawnieni są podatnicy posiadający status małego podatnika. W myśl bowiem art. 19 ust. 1d ustawy o PDOP, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika. Jednocześnie warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e ww. ustawy).

Warto również zauważyć, że do końca grudnia 2020 r., ww. próg przychodowy uprawniający do stosowania 9% stawki opodatkowania wynosił 1.200.000 euro. Przepisem art. 2 pkt 17 ustawy zmieniającej, wartość 1.200.000 euro została zastąpiona kwotą 2.000.000 euro.

Mając na uwadze treść powyższych przepisów, do stosowania obniżonej stawki podatku 9% uprawnieni są podatnicy:

  1. mający status małych podatników oraz
  2. podatnicy rozpoczynający działalność w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność
  • pod warunkiem, że przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych.

Jednocześnie, w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP, ustawodawca przewiduje czasowe ograniczenie możliwości stosowania stawki 9% dla podatników, którzy powstali w wyniku wskazanych w treści przepisu operacji restrukturyzacyjnych. Na gruncie ww. regulacji, stosowanie obniżonej stawki 9% jest wyłączone w roku rozpoczęcia działalności przez podatnika, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, w przypadku gdy podatnik został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b ustawy o PDOP, wynika, że stawki podatku 9% nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c ustawy o PDOP, obniżona stawka podatku 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP nie znajdzie także zastosowania w przypadku:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, w przypadku spełnienia warunków jej zastosowania, jest możliwe również w odniesieniu do przychodów spółki komandytowej, która uzyskała status podatnika PDOP.

W rezultacie zmian wprowadzonych przepisami ustawy zmieniającej, katalog spółek określonych w art. 1 ust. 3 ustawy o PDOP obejmuje również spółki komandytowe, a tym samym przychody spółek komandytowych zostały na gruncie ustawy o PDOP zrównane z przychodami spółek posiadających osobowość prawną (pomimo, iż spółki komandytowe nie posiadają osobowości prawnej). Zatem, spółki komandytowej po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą zasadniczo te same zasady opodatkowania, co pozostałych podatników podatku dochodowego od osób prawnych, w tym reguły dotyczące warunków stosowania obniżonej stawki opodatkowania 9%. Argumentem przemawiającym za możliwością zastosowania art. 19 ust. 1 ust. 2 ustawy o PDOP do spółek komandytowych będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jest również brak wprowadzenia regulacji wskazujących na wyłączenie zastosowania ww. regulacji w odniesieniu do spółek komandytowych. Należy zauważyć, że w przypadkach, gdy ustawodawca chciał uregulować zasady opodatkowania spółek komandytowych po uzyskaniu przez te spółki statusu podatnika PDOP w odmienny sposób, niż pozostałych podatników podatku dochodowego od osób prawnych, wprowadził stosowne regulacje w tym zakresie ustawą zmieniającą. Przykładowo wskazać można wprowadzone art. 2 pkt 18 ustawy zmieniającej zwolnienia części zysku w stosunku do wspólników będących komandytariuszami spółek komandytowych. W tym zakresie, Wnioskodawca pragnie również wskazać, że ustawodawca w treści ustawy zmieniającej zawarł regulacje odnoszące się wprost do kwestii stosowania 9% stawki podatkowej w art. 18-20 ustawy zmieniającej, ograniczając we wskazanych przypadkach możliwość jej stosowania. Niemniej, ww. przepisy nie wprowadzają ograniczenia w stosowaniu art. 19 ust. 1 ust. 2 ustawy o PDOP przez spółki komandytowe z uwagi na formę prawną prowadzonej działalności.

Powyższe, w ocenie Wnioskodawcy oznacza, że po uzyskaniu przez spółki komandytowe statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, znajdzie do nich zastosowanie przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, a tym samym będą one mogły korzystać z rozwiązań przewidzianych dla podatników PDOP w zakresie stosowania obniżonej stawki podatku. Należy bowiem uznać, że jeżeli intencją ustawodawcy byłoby ograniczenie możliwości zastosowania ww. regulacji przez spółki komandytowe, wprowadziłby takie wyłączenie w treści ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, możliwość skorzystania z omawianej obniżonej stawki opodatkowania, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, przez spółkę komandytową (podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) powinna zatem być uzależniona od spełnienia przez spółkę komandytową jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych warunków przewidzianych w tym zakresie w treści ustawy o PDOP.

Ad. 1

Na gruncie przywołanych regulacji ustawy o PDOP, uprawnionymi do zastosowania obniżonej 9% stawki opodatkowania w danym roku podatkowym są (i) nowopowstali podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności oraz (ii) w przypadku podatników innych niż nowoutworzeni - podatnicy posiadający status małego podatnika.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego do utworzenia (rejestracji) Spółki, jako podmiotu w rozumieniu prawa handlowego, doszło w 2018 r. Jednocześnie, z uwagi na formę prowadzonej działalności, dla celów PDOP, Spółka do końca kwietnia 2021 r. pozostaje tzw. podmiotem transparentnym podatkowo, niestanowiącym samodzielnego podatnika dla celów podatków dochodowych, a przychody generowane za pośrednictwem Spółki łączy się odpowiednio z przychodami jej wspólników. Natomiast z dniem 1 maja 2021 r. Wnioskodawca uzyska status podatnika PDOP, a tym samym stanie się nowym podatnikiem PDOP, do którego zastosowanie znajdą zasady opodatkowania przewidziane w ustawie o PDOP.

W kontekście powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że z dniem 1 maja 2021 r., tj. uzyskania statusu podatnika PDOP, nie dojdzie do powstania nowego podmiotu na gruncie prawa handlowego - Spółka będzie bowiem kontynuować prowadzoną dotychczas działalność gospodarczą w niezmienionej formie prawnej. Niemniej, z mocy prawa, Spółka stanie się nowym podatnikiem z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem, dla celów rozliczeń w podatkach dochodowych, rozpocznie działalność jako podatnik PDOP.Należy podkreślić, że w treści art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP, Ustawodawca posłużył się pojęciem „podatników rozpoczynających prowadzenie działalności", nie natomiast „podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności". Tym samym, ocena okoliczności „rozpoczęcia działalności" na gruncie ww. regulacji powinna być dokonywana z punktu widzenia „nowo utworzonego podatnika" oraz rozpoczęcia działalności opodatkowanej na gruncie PDOP, a nie z punktu widzenia kategorii cywilnoprawnych, tj. powstania „podmiotu". Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uzyskaniem statusu podatnika PDOP przez spółki komandytowe, nie ma miejsca zawiązanie nowego podmiotu bądź rozpoczęcie nowej aktywności gospodarczej, niemniej bez wątpienia dochodzi do powstania nowego podatnika („utworzenia" podatnika PDOP), który z mocy prawa wraz z nadaniem mu statusu podatnika PDOP rozpoczyna prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Regulacje ustawy o PDOP nie definiują pojęcia „rozpoczęcia prowadzenia działalności". Zasadne wydaje się odwołanie do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (dostęp online: https://sjp.pwn.pl) wyraz „rozpocząć" oznacza „dać początek czemuś", „znaleźć się na początku czegoś". Natomiast „utworzyć" oznacza „zorganizować, założyć coś, co do tej pory nie istniało", „spowodować powstanie czegoś", „uformować się w pewien sposób". Z kolei „stać się" definiowane jest jako „przejść stopniowo w inny stan, w inną postać, zmienić się w kogoś lub coś innego".

Wykładnia językowa nie sprzeciwia się zatem takiemu rozumieniu art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP, zgodnie z którym z dniem w którym Spółka staje się podatnikiem PDOP, dochodzi do powstania nowego, wcześniej nieistniejącego podatnika, rozpoczynającego działalność opodatkowaną dla celów PDOP.

Za taką interpretacją przemawia również katalog wyłączeń w stosowaniu obniżonej stawki PDOP przez nowopowstałych podatników, przewidziany w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP, do którego odwołuje się wprost analizowany art. 19 ust 1e ustawy o PDOP. Na gruncie ww. regulacji, stawki 9 proc, nie stosuje się w odniesieniu do „podatnika, który został utworzony" w sposób określony w tym przepisie, w tym m.in. w drodze przekształcenia, połączenia lub podziału oraz do których w momencie utworzenia zostało wniesione przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Co istotne, w treści tej regulacji, jako formy „utworzenia podatnika", a zatem „rozpoczęcia przez podatnika prowadzenia działalności" wskazano okoliczności, w których nie zawsze dochodzi do rzeczywistego rozpoczęcia działalności, tj. określonej aktywności gospodarczej (biznesowej), jako że w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału podatnika, jak również wniesienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik PDOP powstały w ten sposób kontynuuje, jako następca prawny, działalność prowadzoną dotychczas przez swojego poprzednika. Ustawodawca w katalogu podmiotów wyłączonych ze stosowania obniżonej stawki PDOP, przewidzianej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, wskazał zatem wybrane sytuacje, w przypadku których dochodzi do „utworzenia podatnika", pomimo braku faktycznego rozpoczęcia działalności w zakresie jaki jest prowadzona przez tych „utworzonych podatników". Powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, potwierdza, że utworzenie podatnika/rozpoczęcie działalności gospodarczej jako podatnik na gruncie PDOP nie należy utożsamiać z zawiązaniem danego podmiotu na gruncie regulacji innych niż podatkowe/rozpoczęciem przez ten podmiot działalności gospodarczej.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że żadna z okoliczności wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP nie zachodzi w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku. Co zwłaszcza istotne, nadanie Spółce statusu podatnika PDOP nie wiąże się z uzyskaniem przez Spółkę osobowości prawnej, a zatem nie należy utożsamiać tej zmiany z przekształceniem spółki niebędącej osobą prawną.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka z dniem 1 maja 2021 r., tj. stania się podatnikiem PDOP, rozpocznie działalność gospodarczą jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP, a tym samym będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki opodatkowania PDOP wskazanej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

Powyższe w sposób pośredni znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych dotyczących prawa do stosowania zaliczek kwartalnych w pierwszym roku podatkowym prowadzenia działalności przez podatkowe grupy kapitałowe (PGK). Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia z 16 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.133.2019.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „W pierwszym roku podatkowym swojej działalności PGK będzie mogła być określana jako podatnik rozpoczynający działalność w rozumieniu ustawy o CIT".

W tym zakresie, należy podkreślić, że konstrukcja regulacji uprawniających do uiszczania zaliczek kwartalnych jest analogiczna jak w przypadku art. 19 ust. 1e w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP. Zgodnie bowiem z art. 25 ust. 1b ustawy o PDOP „Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały". Co przy tym istotne, również utworzenie podatkowej grupy kapitałowej nie wiąże się z rozpoczęciem działalności gospodarczej i zawiązaniem nowego podmiotu na gruncie prawa handlowego, bowiem PGK kontynuuje działalność prowadzoną przez spółki wchodzące w jej skład, a jedynie dochodzi do zmiany statusu podatkowego.

Ponadto, przyjęcie wykładni, zgodnie z którą przepis art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP stosuje się nie do nowopowstałych podatników, a wyłącznie podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą, tj. podmiotów nowozawiązanych, w praktyce czyniłoby ten przepis zbędnym. Nowopowstały podmiot, nieprowadzący wcześniej działalności gospodarczej, a zatem za pośrednictwem którego nie były generowane przychody ze sprzedaży, wypełnia przesłankę uznania go za małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP - każdorazowo bowiem w przypadku takich podmiotów należy uznać, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, jako że podmiot ten wcale nie uzyskiwał takich przychodów. Taka wykładnia naruszałaby, powszechnie przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz teorii prawa regułę, iż niedopuszczalna jest wykładnia, która prowadziłaby do uznania danego przepisu za zbędny (zakaz wykładni per non est). Z uwagi na zakładaną racjonalność prawodawcy nie należy przypisywać mu intencji stworzenia regulacji zbędnych.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do spełnienia negatywnych przesłanek stosowania obniżonej stawki opodatkowania.Uzyskanie przez Wnioskodawcę statusu podatnika PDOP, a zatem jego „utworzenie" dla celów tej ustawy, zajdzie z mocy prawa, w wyniku objęcia opodatkowaniem PDOP podmiotów prowadzących działalność w formie spółek komandytowych. W rezultacie, do utworzenia Spółki jako podatnika PDOP nie dojdzie w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP. Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca wskazuje, że w roku uzyskania statusu podatnika PDOP oraz roku poprzedzającym ten rok, nie miały miejsca okoliczności wskazane w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP, tj. utworzenia Spółki w wyniku:

  1. przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 100.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Ponadto, w odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 19 ust 1b oraz 1c ustawy o PDOP, tj.:

  1. Wnioskodawca nie należy do podatkowej grupy kapitałowej dla celów PDOP,
  2. w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez Spółkę status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r. oraz roku obrachunkowym Wnioskodawcy poprzedzającym ten rok:
    1. nie doszło (nie dojdzie) do podziału Spółki,
    2. nie doszło (nie dojdzie) do wniesienia przez Spółkę wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału tego podmiotu, w formie:

    -uprzednio prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części albo składników majątku takiego przedsiębiorstwa, które przekraczałyby łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro lub
    - składników majątku uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji innych podatników, w których Wnioskodawca posiadał udziały (akcje).

Jednocześnie, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przychody podatkowe Wnioskodawcy w pierwszym roku podatkowym po uzyskaniu statusu podatnika PDOP, tj. od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie przekroczą wartości progowej wskazanej w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP dla stosowania obniżonej stawki 9%, tj. równowartości w złotych 1.333.334 euro (limit 2.000.000 euro odpowiadający rokowi podatkowemu trwającemu 8 miesięcy) według kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia 4 maja 2020 r., tj. pierwszego dnia ww. roku podatkowego Spółki.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 maja 2021 r., w którym uzyska statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, będzie spełniała przesłanki umożliwiające skorzystanie w tym roku podatkowym z preferencyjnej stawki opodatkowania, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, tj. Spółka rozpocznie działalność jako podatnik PDOP w rozumieniu art. 19 ust, 1e ustawy o PDOP, a wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez Spółkę w roku podatkowych rozpoczynającym się 1 maja 2021 r. nie przekroczy wartości progowej, a także nie będzie spełniała przesłanek negatywnych wskazanych w art. 19 ust, 1a-1c ustawy o PDOP. W konsekwencji, Wnioskodawca w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., będzie miał prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

Ad. 2

W przypadku uznania, że Spółka po uzyskaniu statusu podatnika PDOP, nie będzie stanowić podatnika rozpoczynającego działalność jako podatnik PDOP w rozumieniu art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do stosowania obniżonej stawki opodatkowania, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, jako mały podatnik, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP.

Jak wynika z treści przywołanych regulacji, stosowanie przez podatników PDOP, innych niż nowoutworzeni, jest uzależnione od spełnienia warunku odnoszącego się do wartości przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) osiągniętego w poprzednim roku podatkowym. Zgodnie bowiem z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP, status małego podatnika przysługuje podatnikowi „u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro".)

W kontekście powyższego, należy podkreślić, że do momentu uzyskania przez Spółkę statusu podatnika PDOP, przychody i koszty związane z działalnością Spółki łączy się z przychodami (kosztami) każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Dla celów podatkowych Spółka nie uzyskiwała zatem własnych przychodów, a podatnikami w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są jej wspólnicy, którzy uwzględniają przypadające na nich przychody i koszty podatkowe Spółki w swoim rozliczeniu podatku dochodowego.

Należy jednak podkreślić, że wskazana regulacja nie odnosi się do przychodów podatkowych osiągniętych przez podatnika i składających się na opodatkowany dochód tego podatnika w poprzednim roku, ale do kategorii rachunkowej, jaką stanowią przychody ze sprzedaży (brutto). Te natomiast niewątpliwie były generowane w Spółce przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika PDOP, niezależnie od tego, że obowiązek podatkowy związany z tym obszarem działalności powstawał po stronie wspólników Wnioskodawcy. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku spółek komandytowych w roku uzyskania przez nie statusu podatnika PDOP, wskazaną w art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP wartość progową należy odnieść do wartości przychodu ze sprzedaży (brutto) w roku obrachunkowym Spółki poprzedzającym uzyskanie statusu podatnika PDOP, który za pośrednictwem tej spółki osiągali jej wspólnicy. Jednocześnie, badając czy warunki uznania Wnioskodawcę za małego podatnika PDOP są spełnione, należy odnieść się do wartość przychodów ze sprzedaży (brutto) powstałych w związku z działalnością Spółki w roku obrachunkowym Spółki poprzedzającym uzyskanie statusu podatnika PDOP. Analizowana regulacja odnosi się, co prawda do roku podatkowego. Niemniej, w przypadku spółek komandytowych, w okresie w którym nie posiadają one statusu samodzielnych podatników podatku dochodowego, a tym samym nie są zobowiązane do składania zeznań podatkowych, podmioty te nie posiadają roku podatkowego. W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, należy odnieść się do przychodów ze sprzedaży zrealizowanych w ramach działalności Spółki w poprzednim roku obrachunkowym (obrotowym) Spółki. Powyższe znajduje potwierdzenie w treści odpowiedzi udzielonej redakcji Dziennika Gazeta Prawna przez Ministerstwo Finansów (DGP nr 245/2020, dostęp Online: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8045573,9-proc-cit-i-kwartalne-zaliczki-nie-dla-kazdej-spolki-komandytowej.html), zgodnie z którą: „W odniesieniu do kwestii posiadania przez spółkę komandytową statusu małego podatnika można przyjąć, że jeżeli jej przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za poprzedni rok nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro (art. 4a pkt 10 ustawy CIT), to może ona w roku posiadania takiego statusu stosować obniżoną stawkę. Spółka komandytowa spełniająca warunek bycia małym podatnikiem będzie miała również możliwość wpłacania kwartalnych zaliczek na podatek CIT".

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki, Wnioskodawca podkreśla, że jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wartość przychodów ze sprzedaży (brutto) osiągnięta przez Spółkę w roku obrachunkowym poprzedzającym uzyskanie przez Spółkę statusu podatnika PDOP nie przekracza wartości progowej wyznaczonej zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska, tj. uznanie, że spółka komandytowa po uzyskaniu statusu podatnika PDOP nie może zostać uznana za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT przy jednoczesnym uznaniu, że spółka komandytowa nie może również korzystać z obniżonej stawki PDOP jako nowopowstały podatnik rozpoczynający działalność opodatkowaną w rozumieniu art. 19 ust. 1e ustawy o CIT, prowadziłoby do niejednolitego traktowania podatników na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Taka interpretacja przepisów, oznaczałaby bowiem brak możliwości stosowania preferencyjnej stawki przewidzianej dla podatników PDOP przez spółki komandytowe w pierwszym roku podatkowym po uzyskaniu statusu podatnika PDOP - podczas gdy podatnicy prowadzący działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych lub spółek komandytowo-akcyjnych i generujący analogiczny poziom przychodów ze sprzedaży mieliby taką możliwość. Należy również podkreślić, że w przypadku spółek komandytowych zmiana reżimu opodatkowania następuje z mocy prawa, a nie w wyniku określonego działania bądź zaniechania przez daną spółkę, a zatem nie ma racjonalnych powodów do różnicowania sytuacji podatkowej tych podmiotów w odniesieniu do innych podatników PDOP pomimo braku spełnienia przez te podmioty przesłanek negatywnych (lub niespełnienia przesłanek pozytywnych) do zastosowania przewidzianej przepisami PDOP preferencji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka w roku podatkowym rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r. posiadała status małego podatnika, w rozumieniu art. 4a ustawy o PDOP.

Ponadto, przewidywana przez Spółkę wartość wszystkich przychodów, jaka powinna zostać osiągnięta w pierwszym roku podatkowym, w którym Spółka będzie posiadała status podatnika PDOP, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r, nie przekroczy równowartości 1.333.334 euro, wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy ww. roku podatkowego, tj. 4 maja 2021 r.


W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, zostaną spełnione wymagane przepisami przesłanki do zastosowania obniżonej stawki opodatkowania, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, w roku podatkowym rozpoczętym w dniu uzyskaniu przez nią status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj.:

  1. Spółka będzie spełniała przesłanki uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP,
  2. Spółka nie przekroczy wartości przychodów wskazanej w art. 19 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do spełnienia negatywnych przesłanek stosowania obniżonej stawki opodatkowania. W szczególności, w przypadku Spółki nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP, wprowadzające ograniczenie możliwości stosowania stawki 9% dla podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku wskazanych w treści przepisu operacji restrukturyzacyjnych - w danym roku podatkowym bądź poprzedzającym. Jak wskazano na wstępie. Spółka została utworzona w marcu 2018 r. jako nowo zawiązana spółka komandytowa. Tym samym, rok podatkowy rozpoczęty po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika PDOP nie będzie stanowił roku podatkowego, w którym doszło do powstania Wnioskodawcy (utworzenia na gruncie przepisów prawa handlowego) bądź roku następującym po roku utworzeniu Wnioskodawcy.

W tym zakresie, Wnioskodawca pragnie zwłaszcza podkreślić, że zgodnie ze znowelizowanym art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOP, przepisy ustawy o PDOP mają również zastosowanie do spółek komandytowych, a zatem w wyniku zmian wprowadzonych do treści ww. regulacji od 1 stycznia 2021 r. (lub 1 maja 2021 r) spółki komandytowe stają się podatnikami CIT. Zmianie ulega zatem sposób opodatkowania spółek komandytowych prowadzących działalność w tej formie prawnej. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że uzyskania statusu podatnika PDOP przez spółkę komandytową nie jest tożsame z rozpoczęciem przez nią prowadzenia działalności gospodarczej. Do rozpoczęcia działalności przez spółkę komandytową dochodzi bowiem w momencie jej zawiązania, natomiast okoliczność, że spółka komandytowa staje się „nowym podatnikiem" z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych, nie oznacza, że dochodzi ponownie do rozpoczęcia przez nią działalności gospodarczej. Spółka ta kontynuuje bowiem dotychczas prowadzoną działalność gospodarczą, w niezmienionej formie prawnej, a jedynie na mocy wprowadzonych przepisów dochodzi do zmiany sposobu jej opodatkowania. Co zwłaszcza istotne, nadanie Spółce statusu podatnika PDOP nie wiąże się z uzyskaniem przez Spółkę osobowości prawnej, a jedynie stosowaniem w odniesieniu do spółki reżimu podatkowego przewidzianego dla osób prawnych. Analogicznie, uzyskaniu statusu podatnika PDOP, któremu nie towarzyszy zmiana formy prowadzenia działalności nie należy utożsamiać z przekształceniem spółki niebędącej osobą prawną. Za powyższym przemawia również fakt, że zmiana statusu podatkowego spółki komandytowej nie skutkuje powstaniem określonych obowiązków formalnych, w tym zawarciu (zmianą) umowy spółki bądź dokonaniu (modyfikacji) wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym - co jest konieczne w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej (utworzeniu nowego podmiotu) bądź działań o charakterze restrukturyzacyjnym.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji Spółki, nie znajdą zastosowania przesłanki negatywne, wyłączające możliwość stosowania w danym roku podatkowym 9% obniżonej stawki opodatkowania, wskazane w art. 19 ust. 1a ustawy o PDOP, jako że rok podatkowy rozpoczęty 1 maja 2021 r. nie będzie stanowił roku podatkowego, w którym doszło do powstania Wnioskodawcy bądź roku następującego po roku utworzeniu Wnioskodawcy.

Ponadto, w odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 19 ust 1b oraz 1c ustawy o PDOP, tj.:

  1. Wnioskodawca nie należy do podatkowej grupy kapitałowej dla celów PDOP,
  2. w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez Spółkę status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r. oraz roku obrachunkowym Wnioskodawcy poprzedzającym ten rok:
    1. nie doszło (nie dojdzie) do podziału Spółki,
    2. nie doszło (nie dojdzie) do wniesienia przez Spółkę wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału tego podmiotu, w formie:

    - uprzednio prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części albo składników majątku takiego przedsiębiorstwa, które przekraczałyby łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro lub
    - składników majątku uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji innych podatników, w których Wnioskodawca posiadał udziały (akcje).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 maja 2021 r., w którym uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, będzie spełniała przesłanki pozytywne umożliwiające skorzystanie w tym roku podatkowym z preferencyjnej stawki opodatkowania, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, tj. będzie posiadała status małego podatnika w rozumieniu art. 4a ustawy o PDOP, a wartość wszystkich przychodów osiągniętych przez Spółkę w roku podatkowych rozpoczynającym się 1 maja 2021 r. nie przekroczy równowartości w złotych wartości 1.333.334 euro według kursu z dnia 4 maja 2021 r., a także nie będzie spełniała przesłanek negatywnych wskazanych w art. 19 ust. 1a-1c ustawy o PDOP. W konsekwencji, Wnioskodawca w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez niego statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r. będzie miał prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „ustawa zmieniająca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawy CIT”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie bowiem ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy zmieniającej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. art. 12 ustawy zmieniającej – spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Wnioskodawca dokona zamknięcia ksiąg rachunkowych, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej. Tym samym, rok obrachunkowy Spółki rozpoczęty z dniem 1 stycznia 2021 r. zakończy się z dniem 30 kwietnia 2021 r. Natomiast pierwszy rok podatkowy Spółki, jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, rozpocznie się z dniem 1 maja 2021 r. Wnioskodawca wskazuje, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) zrealizowanego przez Spółkę w 2020 r. nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2020 r., tj. pierwszy dzień roboczy października 2020 r. Jednocześnie, wartość przychodu ze sprzedaży (brutto) jaki Spółka zamierza uzyskać od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. nie przekroczy równowartości 666 667 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2020 r., tj. pierwszy dzień roboczy października 2020 r. Natomiast przychody podatkowe w pierwszym roku podatkowym po uzyskaniu przez Wnioskodawcę status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie przekroczą równowartości w złotych 1.333.334 euro według kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia 4 maja 2020 r., tj. pierwszego dnia ww. roku podatkowego Spółki. Spółka została utworzona w marcu 2018 r. jako nowo zawiązana spółka komandytowa. Pierwszy rok podatkowy Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych nie będzie zatem rokiem, w którym doszło do powstania Wnioskodawcy jako podmiotu na gruncie prawa handlowego bądź rokiem następującym po roku utworzeniu Wnioskodawcy.

Ponadto, Wnioskodawca zaznacza, że zarówno w bieżącym okresie, jak i latach poprzednich, nie doszło do podziału Spółki oraz Spółka nie dokonała wniesienia na rzecz innego podmiotu wkładu w formie (i) uprzednio prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części albo składników majątku takiego przedsiębiorstwa, które przekraczałyby łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro lub (ii) składników majątku uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji innych podatników, w których Wnioskodawca posiadał udziały (akcje). Podział Spółki oraz/lub wniesienie wkładu w ww. zakresie nie jest również planowane w roku podatkowym, który rozpocznie się 1 maja 2021 r.

Spółka nie należy do podatkowej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 1a ustawy o PDOP. Wnioskodawca nie posiada również praw do udziału w zyskach innych podmiotów.

W myśl art. 19 ust. 1d ustawy o CIT, preferencyjną 9% stawkę podatku CIT mogą stosować podatnicy, którzy posiadają status małego podatnika, tj. u których przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT spółka komandytowa od 1 stycznia 2021 r. bądź w przypadku przesunięcia momentu nabycia statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od 1 maja 2021 r. stanie się podatnikiem CIT. Nie jest ona natomiast podmiotem, który będzie rozpoczynał działalność gospodarczą; jest kontynuatorem działalności prowadzonej wcześniej, tj. przed 1 stycznia 2021 r. (lub przed 1 maja 2021 r.). Nadanie spółce komandytowej statusu podatnika nie jest tożsame z rozpoczęciem przez nią prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka komandytowa prowadzi nadal działalność, a jedynie zmienia się jej status podatkowy. W odniesieniu do kwestii posiadania przez spółkę komandytową statusu małego podatnika, można przyjąć, że jeżeli jej przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za poprzedni rok nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro (art. 4a pkt 10 updop), to może ona w roku posiadania takiego statusu stosować obniżoną stawkę.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 i 3 ustawy zmieniającej, jeżeli spółka komandytowa uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r., to wówczas jest ona zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający ten dzień (tj. na dzień 30 kwietnia 2021 r.). Ponadto art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej, zawiera odniesienie odpowiednio do przepisów art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Odniesienie się w tym przepisie do art. 8 ust. 6 updop, ma na celu wskazanie roku podatkowego spółki komandytowej. Nie nakłada ono natomiast samoistnie obowiązku sporządzania przez spółkę komandytową sprawozdania finansowego na dzień 30 kwietnia 2021 r. W związku z tym rok obrotowy spółki komandytowej za 2021 r. będzie trwał od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. i za ten okres będzie sporządzone sprawozdanie finansowe. Natomiast zamkniecie ksiąg rachunkowych spółki komandytowej na ww. dzień 30 kwietnia 2021 r, a następnie ich otwarcie na 1 maja 2021 r. nastąpi wyłącznie dla celów podatkowych, bez obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego na 30 kwietnia 2021 r.

Powyższe oznacza, że jeżeli rok obrotowy spółki komandytowej jest równy kalendarzowemu to mimo, że od 1 maja 2021 r. spółka komandytowa stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, jej rok obrotowy nie ulega zmianie i będzie obejmował cały rok kalendarzowy 2021. Odpowiednio również nie ulegnie zmianie poprzedni rok obrotowy tj. za 2020 r., który również będzie zbieżny z rokiem kalendarzowym.

Zatem, zasadnym jest aby spółka komandytowa, która z dniem 1 maja 2021 r. stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i której rok obrotowy nie ulegnie zmianie (jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), przy ustalaniu statusu „małego podatnika” za 2021 r. uwzględniła wartość sprzedaży brutto za poprzedni rok obrotowy tj. za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. Nie jest w tym przypadku uzasadnione przyjmowanie do ustalenia wielkości sprzedaży okresu od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. Okres ten zawiera się w „bieżącym” roku obrotowym spółki komandytowej obejmującym cały 2021 r. i nie powinien zatem wpływać na ustalenie statusu małego podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe, skoro jak wynika z wniosku, wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) w roku podatkowym 1 stycznia 2020 - 31 grudnia 2020 nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, to Spółka w 2021 r. jako „mały podatnik” może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku, tj. nieprzekroczenia w 2021 r. limitu przychodów w równowartości 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP w zw. z art. 19 ust. 1e ustawy o PDOP – jest nieprawidłowe;
  • czy Spółka, w roku podatkowym rozpoczętym po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. rozpoczętym z dniem 1 maja 2021 r., jako tzw. mały podatnik, zgodnie z art. 19 ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o PDOP, będzie miała prawo do zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP – jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj