Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.320.2021.1.AM
z 22 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 18 maja 2021 r. (data wpływu 26 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 9 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki.

Wniosek został uzupełniony pismem z 18 maja 2021 r. (data wpływu 26 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 9 lipca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

P.W. (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod oznaczeniem A. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą w różnym zakresie - jako wspólnik spółki cywilnej „(…)” świadczy usługi remontowo-budowlane, natomiast jako przedsiębiorca działający indywidualnie wynajmuje on lokal użytkowy, a także świadczy usługi pośrednictwa (usługi agencyjne) związane ze wspieraniem podmiotów gospodarczych w zawieraniu transakcji sprzedaży paliw lub innych towarów na konkurencyjnych warunkach.

Dzięki swojemu doświadczeniu, znajomości rynku paliwowego oraz posiadanym kontaktom handlowym Wnioskodawca jest w stanie znacznie zwiększyć wartość sprzedaży dokonywanej przez swoich kontrahentów, na których rzecz działa.

Obecnie Wnioskodawca posiada zawarte 2 umowy o współpracy dotyczące ww. usług pośrednictwa.

Jedną z tych umów (dalej: Umowa) Wnioskodawca zawarł z podmiotem działającym na rynku paliw i prowadzącym własne stacje paliw (dalej: Spółka lub Zleceniodawca).

Zakres umowy

Na podstawie umowy Wnioskodawca (dalej również jako: Zleceniobiorca) zobowiązany jest do:

  1. świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług związanych z zawieraniem przez Spółkę na konkurencyjnych warunkach transakcji sprzedaży paliw lub innych towarów,
  2. świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług polegających na wyszukiwaniu informacji o dostępnych na rynku towarach lub paliwie przeznaczonych do sprzedaży oraz warunkach handlowych możliwych do zrealizowania transakcji przez Spółkę.

Odpowiedzialność Wnioskodawcy

Odpowiedzialność Wnioskodawcy z tytułu wykonywania Umowy określono w następujący sposób:

  • Zleceniobiorca jest zobowiązany do osobistego świadczenia określonych w Umowie usług. Jakiekolwiek powierzenie całości bądź części obowiązków Zleceniobiorcy podmiotowi trzeciemu, bez uprzedniej, pisemnej, pod rygorem nieważności, zgody Spółki jest bezskuteczne wobec Spółki, która zachowuje wobec Zleceniobiorcy wszelkie uprawnienia wynikające z Umowy. Powierzenie wykonania części bądź całości obowiązków Zleceniobiorcy podmiotowi trzeciemu za zgodą Spółki wyrażoną w wyżej wskazanej formie nie zwalnia Zleceniobiorcy od wyłącznej odpowiedzialności względem Spółki w zakresie związanym z przedmiotem Umowy. Postanowienie to obowiązuje również w razie braku winy w wyborze po stronie Zleceniobiorcy oraz powierzenia czynności podmiotom lub osobom, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności. Tym samym w tym zakresie Wnioskodawca podzlecając ewentualnie część lub całość czynności i/lub usług działa na własne ryzyko.
  • Zleceniobiorca zobowiązany jest również dołożyć należytej staranności przy wykonywaniu Umowy, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności, chronić interesy Spółki w zakresie wykonania przedmiotu Umowy jak również powstrzymywać się od działań mogących zagrozić wizerunkowi bądź interesom ekonomicznym Spółki.
  • Zleceniobiorca w ramach wykonywania Umowy jest uprawniony do powoływania się wobec potencjalnych partnerów handlowych Spółki na fakt zawarcia Umowy oraz jej wykonywania jedynie w celach związanych z realizacją obowiązków określonych w Umowie.
  • Zleceniobiorca nie jest uprawniony do składania podmiotom trzecim w imieniu Spółki jakichkolwiek gwarancji bądź zapewnień zawarcia przez Spółkę kontraktu z podmiotem wskazanym przez Zleceniobiorcę, ani do zawierania w imieniu Spółki jakichkolwiek umów, bądź innych stosunków prawnych. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności zarówno wobec Zleceniobiorcy, jak również podmiotów, którym Zleceniobiorca wbrew niniejszemu postanowieniu złożył gwarancję bądź innego rodzaju zapewnienie zawarcia umowy przez Spółkę bądź innego świadczenia lub zachowania ze strony Spółki.
  • Zleceniobiorca nie jest uprawniony do przyjmowania w imieniu Spółki jakichkolwiek świadczeń bądź płatności od potencjalnych partnerów handlowych Spółki, bądź podmiotów, z którymi Spółka posiada zawarte już umowy.

Sposób współpracy

Strony Umowy ustaliły również sposób współpracy w ramach wykonywania usług.

  • Zgodnie z Umową Zleceniobiorca informuje Zleceniodawcę o możliwych do zawarcia transakcjach obrotu paliwami lub innymi towarami z każdorazowym wskazaniem podmiotu gotowego sprzedać Spółce lub podmiotowi wskazanemu przez Zleceniodawcę, określoną ilość paliwa lub innych towarów za wskazaną cenę, jak również podmiotu, który jest zainteresowany zakupem tej samej partii paliwa lub tej samej partii innych towarów.
  • Strony w ramach Umowy dopuszczają sytuację, w której Zleceniobiorca wskaże Spółce wyłącznie podmiot gotowy do sprzedaży bądź zakupu określonej partii paliwa lub innych towarów, bez wskazania podmiotów, którym Spółka mogłaby odsprzedać zakupione paliwo lub inne towary, bądź od których mogłaby je nabyć.
  • Zleceniobiorca, informując Spółkę o potencjalnych kontraktach handlowych bądź podmiotach zainteresowanych zawarciem kontraktów ze Spółką, przesyła do wiadomości Spółki na wskazane adresy e-mail Spółki, dane o kontraktach oraz potencjalnych partnerach handlowych zawierające co najmniej informacje o cenie jednostkowej, ilości, rodzaju oraz jakości paliw lub innych towarów, jak również miejscu, w którym paliwa lub inne towary zostałyby podstawione do odbioru oraz podaje podstawowe informacje o podmiotach mających stanowić drugą stronę opisywanych transakcji.
  • Po otrzymaniu informacji od Zleceniobiorcy, Spółka informuje go, czy transakcje przez niego wskazane zostaną zawarte przez Spółkę. W każdym przypadku ostateczna decyzja należy do Spółki i jest podejmowana w ramach swobodnego uznania przy uwzględnieniu rachunku ekonomicznego danej transakcji. Odmowa zawarcia przez Spółkę kontraktu wskazanego przez Zleceniobiorcę nie rodzi po stronie Spółki jakichkolwiek zobowiązań, w szczególności wobec Zleceniobiorcy bądź podmiotów, z którymi Zleceniobiorca proponował zawarcie kontraktów.
  • Brak odpowiedzi Zleceniodawcy w ciągu 24 godzin od przesłania informacji o transakcji traktowana jest jako akceptacja jej warunków.


Wynagrodzenie

Z tytułu Umowy Strony ustaliły stałe miesięczne wynagrodzenie należne Wnioskodawcy w kwocie netto plus należny w dniu wystawienia faktury podatek VAT.

Ponad podstawową stałą wartość wynagrodzenia Zleceniobiorcy przysługuje również wynagrodzenie dodatkowe uzależnione od efektywności działań Wnioskodawcy, które jest rozliczane miesięcznie.

Umowa została zawarta na czas nieokreślony i obowiązuje od 1 czerwca 2020 r.

W praktyce, w ramach wykonywania Umowy Wnioskodawca działa na rzecz Spółki, reprezentując jej interesy na polskim rynku paliwowym. W celu podkreślenia swojej roli jako przedstawiciela Spółki, Wnioskodawca w relacjach handlowych związanych z wykonywaniem Umowy posługuje się m.in. adresem e-mail z domeną należącą do Spółki, może się posługiwać jedynie jej wizytówkami. W sensie formalnym zatem, jako agent Spółki, Wnioskodawca działa w sposób, który ma jednoznacznie wskazać, że działa w imieniu i na rzecz Spółki. Jest to szczególnie istotne na rynku paliwowym, bardzo wrażliwym na wszelkiego rodzaju nadużycia podatkowe. Takie działania były wspierane jako najlepsze praktyki przez Ministerstwo Finansów oraz władze skarbowe.

Ponadto, Wnioskodawca w celu wykonywania Umowy podejmuje na rzecz Spółki czynności wykraczające poza zakres bezpośrednio w niej wskazany. Wykorzystuje on swoje doświadczenie handlowe poprzez pomoc w rozwoju działalności Spółki - m.in. pomógł Spółce utworzyć biuro handlowe i zorganizować jego infrastrukturę cyfrową, a także wspomaga jej procesy rekrutacyjne oraz operacyjne i nadzoruje poprawne wykorzystanie przekazanego spółce know-how poprzez okresowe kontrole jakości i sposobu wykonywania pracy przez pracowników Spółki. Wnioskodawca wykonuje czynności wykraczające poza zakres Umowy w ramach wynagrodzenia określonego w umowie z własnej inicjatywy. Nie pobiera on dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu - w jego interesie jest bowiem działanie przyśpieszające rozwój Spółki. Spółka podjęła bowiem współpracę z Wnioskodawcą w celu osiągnięcia konkretnego, ustalonego między Stronami progu sprzedażowego w odpowiednim czasie. Wszelkie działania wspierające znacznie przyśpieszają ten proces, a ponadto przekładają się wprost na efektywność działań Wnioskodawcy (poprzez np. odciążenie go od pracy administracyjnej związanej z wykonywaniem kontraktu), co ma bezpośrednie przełożenie na możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę dodatkowego wynagrodzenia od sukcesu.

Działania Wnioskodawcy nie podlegają kontroli Spółki. Zgodnie z umową działa on w pełni samodzielnie, mając jednak na uwadze interesy ekonomiczne Spółki i jej dobre imię. W praktyce Spółka weryfikuje jedynie wynik działań Wnioskodawcy w postaci wzrostu sprzedaży.

Umowa nie wyznacza czasu ani miejsca, w którym Wnioskodawca ma świadczyć swoje usługi. Ze względu na charakter usług zasadniczo sprowadzają się one do nieustannych kontaktów handlowych z podmiotami trzecimi (a więc wizytowania ich siedzib).

Umowa nie zawiera postanowień, w myśl których Spółka wzięłaby na siebie jakąkolwiek odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę - pełne ryzyko ewentualnych roszczeń ze strony podmiotów gospodarczych, z którymi negocjował Wnioskodawca, leży po stronie Wnioskodawcy do momentu zawarcia transakcji przez Spółkę.

Umowa nie przewiduje również tzw. zakazów konkurencji, co ma potwierdzenie w praktyce – na chwilę składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca współpracuje na analogicznych zasadach również z inną spółką.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji wynagrodzenie Wnioskodawcy powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z przepisami ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wskazuje, że w jego opinii usługi świadczone na rzecz Spółki na podstawie Umowy w pełni wpisują się w definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie nie spełniają przesłanek uniemożliwiających uznania ich za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, które w celu zanegowania przymiotu samodzielności wykonywanej działalności gospodarczej muszą być spełnione jednocześnie wszystkie razem. W szczególności fakt, że posługuje się on adresem poczty elektronicznej w domenie Spółki, działając jako jej agent, przedstawia się jako osoba działająca w imieniu i na rzecz Spółki, tytułuje się jej dyrektorem handlowym, posługuje się wizytówkami Spółki, nie ma znaczenia dla oceny czy prowadzi on samodzielną działalność gospodarczą w tym zakresie.

Tym samym usługi Wnioskodawcy świadczone na podstawie Umowy należy postrzegać jako samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, a wynagrodzenie Wnioskodawcy powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przede wszystkim każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 przedmiotowej ustawy.

Określona czynność podlega opodatkowaniu, gdy jest wykonywana przez podatnika działającego w takim charakterze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Tym samym, aby uznać dany podmiot za podatnika VAT, jego działalność gospodarcza musi być wykonywana samodzielnie, bez względu na jej cel lub rezultat.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę stanowi działalność usługodawcy i polega na wykorzystywaniu wartości niematerialnych (wiedzy, doświadczenia i kontaktów handlowych) w sposób ciągły w sposób zarobkowy. Tym samym spełnia definicję z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT wskazano natomiast, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do:

  1. warunków wykonywania tych czynności,
  2. wynagrodzenia oraz
  3. odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wspomniany w ww. przepisie art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) wylicza kategorie przychodów, które należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, działalność gospodarczą Wnioskodawcy należy rozpatrywać z perspektywy podstawowej działalności agencyjnej Wnioskodawcy (działalności pośrednika) wynikającej bezpośrednio z Umowy oraz działalności wykonywanej subsydiarnie w stosunku do działalności podstawowej, która ma na celu wsparcie efektywności działalności podstawowej.

Zestawiając powyższe z art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę należy ocenić przez pryzmat art. 13 pkt 8 ustawy o PIT.

Jak bowiem wynika z art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście (...) uważa się:
,,(…)

8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
  3. przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9”.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy wynikającym z Umowy jest pośredniczenie pomiędzy Spółką a innymi podmiotami gospodarczymi w zawarciu transakcji dot. obrotu paliwami.

Zakres przedmiotowej Umowy zasadniczo odpowiada definicji umowy agencyjnej określonej w art. 758 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: Kodeks cywilny). Zgodnie z tym przepisem przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Tym samym już sama definicja tego rodzaju umowy przewiduje, że agent działa w zakresie swego przedsiębiorstwa.

Warto zauważyć, że umowa agencyjna, mimo, że zasadniczo posiada cechy umowy zlecenia, jest tzw. umową nazwaną w Kodeksie cywilnym. Umowy wskazywane w przepisach ustawy o PIT nie zostały w tej ustawie zdefiniowane, dlatego też dla oceny ich charakteru należy posługiwać się regulacjami Kodeksu cywilnego.

Prowadzi to do wniosku, że umowy agencyjnej nie powinno się zaliczać do katalogu wskazanego w art. 13 pkt 8, który obejmuje jedynie umowy zlecenia i umowy o dzieło.

Świadczy o tym również fakt, że ustawa o PIT wyróżnia umowy agencyjne jako odrębny rodzaj umów funkcjonujących w obrocie gospodarczym, na co wskazuje chociażby art. 57 ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym:

„Do czasu wygaśnięcia skutków prawnych umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów, źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 jest również działalność wykonywana na podstawie tych umów”.

Nawet jeżeli przedmiotową Umowę należałoby uznać za zwykłą umowę zlecenia, należy zwrócić uwagę, że w ostatnim zdaniu art. 13 pkt 8 ustawy o PIT wskazano, że określonego w nim katalogu nie stosuje się do przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ustawa o PIT przewiduje własną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej, zawartą w art. 5a pkt 6. Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

Jest to więc definicja działalności gospodarczej zbliżona do tej zawartej w ustawie o VAT, a Wnioskodawca również spełnia opisane przesłanki.

Ponadto, ustawa o PIT również określa przesłanki uniemożliwiające uznania wykonywanych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą dlatego też na potrzeby tego przepisu należy przywołać art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Przedmiotowa Umowa wyłącza odpowiedzialność Spółki (jako Zleceniodawcy) wobec osób trzecich za działania Wnioskodawcy. Nie określa również miejsca i czasu wykonywania czynności, a czynności te nie są wykonywane pod kierownictwem Spółki. Co więcej, z samego faktu nieograniczonej w ramach Umowy odpowiedzialności Wnioskodawcy za jego działania wynika, że ponosi on ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Czynności Wnioskodawcy nie spełniają żadnego z warunków określonych w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, a przepis ten wymaga łącznego spełnienia wszystkich wskazanych warunków. Oznacza to, że działalność Wnioskodawcy jest pozarolniczą działalnością gospodarczą na gruncie ustawy o PIT, a tym samym nie dotyczą jej postanowienia art. 13 pkt 8 ustawy o PIT.

Należy więc wskazać, że niezależnie od tego, czy przedmiotową Umowę uznamy za umowę agencyjną czy za umowę zlecenie, nie wpisuje się ona w katalog umów wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, ani w żadnym innym punkcie art. 13.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy nie są to czynności, które spełniają przesłanki do uznania ich za czynności nie spełniające definicji wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Na fakt ten wskazują również inne działania biznesowe podejmowane jednocześnie przez Wnioskodawcę.

Ponadto, jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca w celu wykonywania Umowy podejmuje czasami z własnej inicjatywy na rzecz Spółki czynności wykraczające poza zakres Umowy. Wykorzystuje on swoje doświadczenie handlowe w celu rozwoju działalności Spółki - m.in. pomógł Spółce utworzyć biuro handlowe i zorganizować jego infrastrukturę cyfrową, a także wspomaga jej procesy rekrutacyjne oraz operacyjne i nadzoruje poprawne wykorzystanie przekazanego spółce know-how poprzez okresowe kontrole jakości i sposobu wykonywania pracy przez pracowników Spółki.

Wnioskodawca wykonuje czynności wykraczające poza zakres Umowy w ramach wynagrodzenia określonego w umowie z własnej inicjatywy. Nie pobiera on dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu - w jego interesie jest bowiem działanie przyśpieszające rozwój Spółki. Spółka podjęła bowiem współpracę z Wnioskodawcą w celu osiągnięcia konkretnego, ustalonego między Stronami progu sprzedażowego w odpowiednim czasie. Wszelkie działania wspierające znacznie przyśpieszają ten proces, a ponadto przekładają się wprost na efektywność działań Wnioskodawcy (poprzez np. odciążenie go od pracy administracyjnej związanej z wykonywaniem kontraktu), co ma bezpośrednie przełożenie na możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę dodatkowego wynagrodzenia od sukcesu.

Są to zatem działania ukierunkowane na wzmocnienie infrastruktury Spółki a tym samym ulepszenie procesu zawierania transakcji na konkurencyjnych warunkach, co bezpośrednio przekłada się również na efektywność pracy Wnioskodawcy, który dzięki temu eliminuje ewentualne techniczne ograniczenia swoich możliwości handlowych, mogące powstać po stronie Spółki. Aby Wnioskodawca był w stanie zmaksymalizować efektywność swojej działalności, w jego interesie leży dopilnowanie tego, aby Spółka miała odpowiednią infrastrukturę do skonsumowania efektów jego usług.

Działania te, w połączeniu z podstawowymi usługami agencyjnymi, tworzą usługę kompleksową. W ramach tej usługi kompleksowej usługą główną, dominującą jest usługa agencyjna, natomiast usługi wykonywane w zakresie nieobjętym umową to usługi pomocnicze - wspierają one skuteczne wykonywanie usługi głównej, i zasadniczo nie mają racji bytu bez istnienia usługi głównej. Tym samym nie należy tych świadczeń traktować jako odrębnej działalności, co w konsekwencji oznacza, że dzielą one los usługi głównej w postaci usługi pośrednictwa (agencyjnej) i nie wpisują się w żaden z punktów wskazanych w art. 13 ustawy o PIT.

Co więcej, określone w Umowie wynagrodzenie dotyczy zasadniczo podstawowego zakresu usług pośrednictwa wykonywanych przez Wnioskodawcę i określonych w Umowie. Działania wspierające Wnioskodawca wykonuje z własnej inicjatywy, nie pobierając z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. Dlatego też ewentualną możliwość podlegania jego wynagrodzenia pod opodatkowanie podatkiem VAT należy oceniać przez pryzmat przede wszystkim podstawowej działalności w zakresie pośrednictwa.

Możliwość uznania podejmowanych czynności za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, wystąpi jedynie w sytuacji, w której nie zostaną spełnione łącznie przesłanki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Jak wykazano powyżej, działalność Wnioskodawcy nie spełnia już pierwszej, podstawowej przesłanki z art. 15 ust. 3 pkt ustawy o VAT, tzn. przychody z jej tytułu nie zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT.

W celu przeprowadzenia pełnej analizy sytuacji Wnioskodawcy na gruncie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, badaniu należy poddać również pozostałe przesłanki wskazane w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  1. wykonywania tych czynności,
  2. wynagrodzenia oraz
  3. odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków należy wskazać, że zasadniczo każdy stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, jest w pewnym stopniu określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia.

Ma to miejsce również w przedmiotowym stanie faktycznym. Wnioskodawca ustalił ze Spółką warunki na jakich będzie świadczył swoje usługi, a także wynagrodzenie z tego tytułu.

Dlatego też w praktyce możliwość uznania, że dana działalność gospodarcza nie jest wykonywana samodzielnie występuje jedynie, gdy umowa określająca dany stosunek prawny przenosi odpowiedzialność za wykonanie czynności wobec osób trzecich ze zleceniobiorcy na zleceniodawcę.

Z postanowień Umowy wynika, że Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za swoje działania zarówno w stosunku do osób trzecich, jak i w stosunku do Spółki.

Przejawem tego jest np. postanowienie Umowy, zgodnie z którym Zleceniobiorca nie jest uprawniony do składania podmiotom trzecim w imieniu Spółki jakichkolwiek gwarancji bądź zapewnień zawarcia przez Spółę kontraktu z podmiotem wskazanym przez Zleceniobiorcę, ani do zawierania w imieniu Spółki jakichkolwiek umów, bądź innych stosunków prawnych. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności zarówno wobec Zleceniobiorcy, jak również podmiotów, którym Zleceniobiorca wbrew niniejszemu postanowieniu złożył gwarancję bądź innego rodzaju zapewnienie zawarcia umowy przez Spółkę bądź innego świadczenia lub zachowania ze strony Spółki.

Ponadto, Umowa przewiduje m.in., że odmowa zawarcia przez Spółkę kontraktu wskazanego przez Zleceniobiorcę nie rodzi po stronie Spółki jakichkolwiek zobowiązań, w szczególności wobec Zleceniobiorcy bądź podmiotów, z którymi Zleceniobiorca proponował zawarcie kontraktów.

Oznacza to, że w sytuacji, w której Spółka nie zdecyduje się na zawarcie transakcji zaproponowanej przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca osobiście odpowiada za roszczenia osób trzecich, z którymi prowadził negocjacje. Zależnie od stopnia zaawansowania negocjacji takie roszczenia mogą powstać np. z tytułu nakładów poniesionych przez te osoby trzecie w ramach negocjacji. To oznacza jego odpowiedzialność względem drugiej strony jeśli złoży potencjalnym kontrahentom Spółki obietnice bez pokrycia i ich nie zrealizuje.

Ewentualna odpowiedzialność po stronie Spółki powstaje dopiero w momencie zawarcia transakcji, której stroną nie jest Wnioskodawca - jego rolą jako pośrednika jest doprowadzenie do jej zawarcia. Za wszystkie czynności zaistniałe przed faktem zawarcia transakcji pomiędzy Spółką a podmiotem trzecim Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność.

Tym samym należy wskazać, że ostatni warunek określony w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT nie jest spełniony w przedmiotowym stanie faktycznym, podobnie jak wcześniej opisana przesłanka podlegania pod katalog wymieniony w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT.

W konsekwencji działalność Wnioskodawcy należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, a wynagrodzenie Wnioskodawcy powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W szczególności fakty, zgodnie z którymi posługuje się on adresem poczty elektronicznej w domenie Spółki, działając jako jej agent, przedstawia się jako osoba działająca w imieniu i na rzecz Spółki, tytułuje się jej dyrektorem handlowym, posługuje się wizytówkami Spółki, a także wykonuje czynności wspierające wykonywanie usługi głównej, nie mają znaczenia dla oceny, czy prowadzi on samodzielną działalność gospodarczą w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, albo świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w świetle ust. 2 powołanego wyżej artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
    7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych
  1. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
    3. przedsiębiorstwa w spadku
    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  2. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą w różnym zakresie - jako wspólnik spółki cywilnej, świadczy usługi remontowo-budowlane, natomiast jako przedsiębiorca działający indywidualnie wynajmuje on lokal użytkowy, a także świadczy usługi pośrednictwa (usługi agencyjne) związane ze wspieraniem podmiotów gospodarczych w zawieraniu transakcji sprzedaży paliw lub innych towarów na konkurencyjnych warunkach.

Dzięki swojemu doświadczeniu, znajomości rynku paliwowego oraz posiadanym kontaktom handlowym Wnioskodawca jest w stanie znacznie zwiększyć wartość sprzedaży dokonywanej przez swoich kontrahentów, na których rzecz działa.

Obecnie Wnioskodawca posiada zawarte 2 umowy o współpracy dotyczące ww. usług pośrednictwa.

Jedną z tych umów (Umowa) Wnioskodawca zawarł z podmiotem działającym na rynku paliw i prowadzącym własne stacje paliw (Spółka lub Zleceniodawca).

Na podstawie umowy Wnioskodawca (Zleceniobiorca) zobowiązany jest do:

  1. świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług związanych z zawieraniem przez Spółkę na konkurencyjnych warunkach transakcji sprzedaży paliw lub innych towarów,
  2. świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług polegających na wyszukiwaniu informacji o dostępnych na rynku towarach lub paliwie przeznaczonych do sprzedaży oraz warunkach handlowych możliwych do zrealizowania transakcji przez Spółkę.

Odpowiedzialność Wnioskodawcy z tytułu wykonywania Umowy określono w następujący sposób:

  • Zleceniobiorca jest zobowiązany do osobistego świadczenia określonych w Umowie usług. Jakiekolwiek powierzenie całości bądź części obowiązków Zleceniobiorcy podmiotowi trzeciemu, bez uprzedniej, pisemnej, pod rygorem nieważności, zgody Spółki jest bezskuteczne wobec Spółki, która zachowuje wobec Zleceniobiorcy wszelkie uprawnienia wynikające z Umowy. Powierzenie wykonania części bądź całości obowiązków Zleceniobiorcy podmiotowi trzeciemu za zgodą Spółki wyrażoną w wyżej wskazanej formie nie zwalnia Zleceniobiorcy od wyłącznej odpowiedzialności względem Spółki w zakresie związanym z przedmiotem Umowy. Postanowienie to obowiązuje również w razie braku winy w wyborze po stronie Zleceniobiorcy oraz powierzenia czynności podmiotom lub osobom, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności. Tym samym w tym zakresie Wnioskodawca podzlecając ewentualnie część lub całość czynności i/lub usług działa na własne ryzyko.
  • Zleceniobiorca zobowiązany jest również dołożyć należytej staranności przy wykonywaniu Umowy, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności, chronić interesy Spółki w zakresie wykonania przedmiotu Umowy jak również powstrzymywać się od działań mogących zagrozić wizerunkowi bądź interesom ekonomicznym Spółki.
  • Zleceniobiorca w ramach wykonywania Umowy jest uprawniony do powoływania się wobec potencjalnych partnerów handlowych Spółki na fakt zawarcia Umowy oraz jej wykonywania jedynie w celach związanych z realizacją obowiązków określonych w Umowie.
  • Zleceniobiorca nie jest uprawniony do składania podmiotom trzecim w imieniu Spółki jakichkolwiek gwarancji bądź zapewnień zawarcia przez Spółkę kontraktu z podmiotem wskazanym przez Zleceniobiorcę, ani do zawierania w imieniu Spółki jakichkolwiek umów, bądź innych stosunków prawnych. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności zarówno wobec Zleceniobiorcy, jak również podmiotów, którym Zleceniobiorca wbrew niniejszemu postanowieniu złożył gwarancję bądź innego rodzaju zapewnienie zawarcia umowy przez Spółkę bądź innego świadczenia lub zachowania ze strony Spółki.
  • Zleceniobiorca nie jest uprawniony do przyjmowania w imieniu Spółki jakichkolwiek świadczeń bądź płatności od potencjalnych partnerów handlowych Spółki, bądź podmiotów, z którymi Spółka posiada zawarte już umowy.


Strony Umowy ustaliły również sposób współpracy w ramach wykonywania usług.

  • Zgodnie z Umową Zleceniobiorca informuje Zleceniodawcę o możliwych do zawarcia transakcjach obrotu paliwami lub innymi towarami z każdorazowym wskazaniem podmiotu gotowego sprzedać Spółce lub podmiotowi wskazanemu przez Zleceniodawcę, określoną ilość paliwa lub innych towarów za wskazaną cenę, jak również podmiotu, który jest zainteresowany zakupem tej samej partii paliwa lub tej samej partii innych towarów.
  • Strony w ramach Umowy dopuszczają sytuację, w której Zleceniobiorca wskaże Spółce wyłącznie podmiot gotowy do sprzedaży bądź zakupu określonej partii paliwa lub innych towarów, bez wskazania podmiotów, którym Spółka mogłaby odsprzedać zakupione paliwo lub inne towary, bądź od których mogłaby je nabyć.
  • Zleceniobiorca, informując Spółkę o potencjalnych kontraktach handlowych bądź podmiotach zainteresowanych zawarciem kontraktów ze Spółką, przesyła do wiadomości Spółki na wskazane adresy e-mail Spółki, dane o kontraktach oraz potencjalnych partnerach handlowych zawierające co najmniej informacje o cenie jednostkowej, ilości, rodzaju oraz jakości paliw lub innych towarów, jak również miejscu, w którym paliwa lub inne towary zostałyby podstawione do odbioru oraz podaje podstawowe informacje o podmiotach mających stanowić drugą stronę opisywanych transakcji.
  • Po otrzymaniu informacji od Zleceniobiorcy, Spółka informuje go, czy transakcje przez niego wskazane zostaną zawarte przez Spółkę. W każdym przypadku ostateczna decyzja należy do Spółki i jest podejmowana w ramach swobodnego uznania przy uwzględnieniu rachunku ekonomicznego danej transakcji. Odmowa zawarcia przez Spółkę kontraktu wskazanego przez Zleceniobiorcę nie rodzi po stronie Spółki jakichkolwiek zobowiązań, w szczególności wobec Zleceniobiorcy bądź podmiotów, z którymi Zleceniobiorca proponował zawarcie kontraktów.
  • Brak odpowiedzi Zleceniodawcy w ciągu 24 godzin od przesłania informacji o transakcji traktowana jest jako akceptacja jej warunków

Z tytułu Umowy Strony ustaliły stałe miesięczne wynagrodzenie należne Wnioskodawcy w kwocie netto plus należny w dniu wystawienia faktury podatek VAT.

Ponad podstawową stałą wartość wynagrodzenia Zleceniobiorcy przysługuje również wynagrodzenie dodatkowe uzależnione od efektywności działań Wnioskodawcy, które jest rozliczane miesięcznie.

Umowa została zawarta na czas nieokreślony i obowiązuje od 1 czerwca 2020 r.

W praktyce, w ramach wykonywania Umowy Wnioskodawca działa na rzecz Spółki, reprezentując jej interesy na polskim rynku paliwowym. W celu podkreślenia swojej roli jako przedstawiciela Spółki, Wnioskodawca w relacjach handlowych związanych z wykonywaniem Umowy posługuje się m.in. adresem e-mail z domeną należącą do Spółki, może się posługiwać jedynie jej wizytówkami. W sensie formalnym zatem, jako agent Spółki, Wnioskodawca działa w sposób, który ma jednoznacznie wskazać, że działa w imieniu i na rzecz Spółki

Ponadto, Wnioskodawca w celu wykonywania Umowy podejmuje na rzecz Spółki czynności wykraczające poza zakres bezpośrednio w niej wskazany. Wykorzystuje on swoje doświadczenie handlowe poprzez pomoc w rozwoju działalności Spółki - m.in. pomógł Spółce utworzyć biuro handlowe i zorganizować jego infrastrukturę cyfrową, a także wspomaga jej procesy rekrutacyjne oraz operacyjne i nadzoruje poprawne wykorzystanie przekazanego spółce know-how poprzez okresowe kontrole jakości i sposobu wykonywania pracy przez pracowników Spółki. Wnioskodawca wykonuje czynności wykraczające poza zakres Umowy w ramach wynagrodzenia określonego w umowie z własnej inicjatywy. Nie pobiera on dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu - w jego interesie jest bowiem działanie przyśpieszające rozwój Spółki. Spółka podjęła bowiem współpracę z Wnioskodawcą w celu osiągnięcia konkretnego, ustalonego między Stronami progu sprzedażowego w odpowiednim czasie. Wszelkie działania wspierające znacznie przyśpieszają ten proces, a ponadto przekładają się wprost na efektywność działań Wnioskodawcy (poprzez np. odciążenie go od pracy administracyjnej związanej z wykonywaniem kontraktu), co ma bezpośrednie przełożenie na możliwość uzyskania przez Wnioskodawcę dodatkowego wynagrodzenia od sukcesu.

Działania Wnioskodawcy nie podlegają kontroli Spółki. Zgodnie z umową działa on w pełni samodzielnie, mając jednak na uwadze interesy ekonomiczne Spółki i jej dobre imię. W praktyce Spółka weryfikuje jedynie wynik działań Wnioskodawcy w postaci wzrostu sprzedaży.

Umowa nie wyznacza czasu ani miejsca, w którym Wnioskodawca ma świadczyć swoje usługi. Ze względu na charakter usług zasadniczo sprowadzają się one do nieustannych kontaktów handlowych z podmiotami trzecimi (a więc wizytowania ich siedzib).

Umowa nie zawiera postanowień, w myśl których Spółka wzięłaby na siebie jakąkolwiek odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę - pełne ryzyko ewentualnych roszczeń ze strony podmiotów gospodarczych, z którymi negocjował Wnioskodawca, leży po stronie Wnioskodawcy do momentu zawarcia transakcji przez Spółkę.

Umowa nie przewiduje również tzw. zakazów konkurencji. Wnioskodawca współpracuje na analogicznych zasadach również z inną spółką.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy usługi świadczone na rzecz Spółki należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji wynagrodzenie Wnioskodawcy powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z przepisami ustawy o VAT.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  1. wykonywania tych czynności,
  2. wynagrodzenia oraz
  3. odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zatem, użycie słowa „samodzielnie” w kontekście art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wyklucza opodatkowanie pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą przez umowę o pracę lub inny stosunek prawny tworzący więzi (stosunek podporządkowania) między pracodawcą a pracownikiem co do (w zakresie) warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Oznacza to, że aby nie uznać czynności wykonywanych przez podmiot za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko powinny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in., czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że powierzenie wykonania części bądź całości obowiązków Zleceniobiorcy podmiotowi trzeciemu za zgodą Spółki nie zwalnia Zleceniobiorcy od wyłącznej odpowiedzialności względem Spółki w zakresie związanym z przedmiotem Umowy. Postanowienie to obowiązuje również w razie braku winy w wyborze po stronie Zleceniobiorcy oraz powierzenia czynności podmiotom lub osobom, które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności. Tym samym w tym zakresie Wnioskodawca podzlecając ewentualnie część lub całość czynności i/lub usług działa na własne ryzyko. Zleceniobiorca nie jest również uprawniony do składania podmiotom trzecim w imieniu Spółki jakichkolwiek gwarancji bądź zapewnień zawarcia przez Spółkę kontraktu z podmiotem wskazanym przez Zleceniobiorcę, ani do zawierania w imieniu Spółki jakichkolwiek umów, bądź innych stosunków prawnych. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności zarówno wobec Zleceniobiorcy, jak również podmiotów, którym Zleceniobiorca wbrew niniejszemu postanowieniu złożył gwarancję bądź innego rodzaju zapewnienie zawarcia umowy przez Spółkę bądź innego świadczenia lub zachowania ze strony Spółki.

Zleceniobiorca nie jest uprawniony do przyjmowania w imieniu Spółki jakichkolwiek świadczeń bądź płatności od potencjalnych partnerów handlowych Spółki, bądź podmiotów, z którymi Spółka posiada zawarte już umowy.

Jak wyżej wskazano w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, zdefiniowano pojęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z cytowanym art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Zatem, w przypadku łącznego spełnienia ww. warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, czynności podejmowanych przez osobę fizyczną nie uznaje się za czynności wykonywane w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej. To powoduje, że osoba taka nie działa w tym przypadku w charakterze podatnika VAT, a zatem wykonywane czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W umowie łączącej Wnioskodawcę ze Spółką nie występują elementy typowe dla stosunku pracy, tzn. Zainteresowany nie musi świadczyć usług wyłącznie w wyznaczonym miejscu i czasie, posiada dużą swobodę w realizacji czynności określonych w Umowie.

Z okoliczności sprawy wynika, że działania Wnioskodawcy nie podlegają kontroli Spółki. Zgodnie z umową działa on w pełni samodzielnie, mając jednak na uwadze interesy ekonomiczne Spółki i jej dobre imię. W praktyce Spółka weryfikuje jedynie wynik działań Wnioskodawcy w postaci wzrostu sprzedaży.

Ze względu na charakter usług zasadniczo sprowadzają się one do nieustannych kontaktów handlowych z podmiotami trzecimi (a więc wizytowania ich siedzib).

Umowa nie zawiera postanowień, w myśl których Spółka wzięłaby na siebie jakąkolwiek odpowiedzialność wobec osób trzecich za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę - pełne ryzyko ewentualnych roszczeń ze strony podmiotów gospodarczych, z którymi negocjował Wnioskodawca, leży po stronie Wnioskodawcy do momentu zawarcia transakcji przez Spółkę.

Umowa nie przewiduje również tzw. zakazów konkurencji. Wnioskodawca współpracuje na analogicznych zasadach również z inną spółką.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę wskazane powyżej aspekty prowadzonej przez Zainteresowanego działalności na rzecz Spółki, z którą zawarł Umowę o świadczenie usług, Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z brakiem wykonania lub brakiem wystarczającej staranności w podejmowanych działaniach odnośnie realizacji obowiązków wynikających z zawartej umowy. Wnioskodawca ponosi zatem ryzyko gospodarcze, ponieważ za rezultaty podejmowanych decyzji w związku z realizacją Umowy może zostać pociągnięty do odpowiedzialności nie tylko przez Spółkę, ale również przez osoby trzecie.

Zatem, z uwagi na powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że Wnioskodawca wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie wystąpiły wszystkie przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co nie pozwala na wyłączenie wykonywanych czynności poza zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej ze Spółką Umowy będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług oraz Wnioskodawca z tytułu świadczenie tych usług będzie występować w charakterze podatnika w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie opisanej w stanie faktycznym Umowy należy uznać za odpłatne świadczenie usług wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, a w konsekwencji podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj