Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.322.2021.2.EB
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2021 r. (data wpływu 24 maja 2021 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 lipca 2021 r. (data wpływu 26 lipca 2021 r. i 27 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktury posiadającej błędy w zakresie naliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktury posiadającej błędy w zakresie naliczenia podatku VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 26 lipca 2021 r. oraz w dniu 27 lipca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pan (…) prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…), jako Wykonawca zawarł w dniu 7 kwietnia 2016 r. Umowę nr (…) z A Sp. z o.o. z siedzibą w (…). Przedmiotem Umowy była dostawa i montaż ślusarki zewnętrznej – okna, ścianki kurtynowe, drzwi zewnętrzne bramy garażowe oraz okładziny elewacyjne z płyt włóknowo cementowych na potrzeby budowy kompleksu budynków w miejscowości (…) składającego się z Gminnego Gimnazjum, Ośrodka Kultury i Hali Sportowej z zapleczem.

Celem realizacji niniejszego zadania Wykonawca – Wnioskodawca zawarł Umowę Nr (…) w dniu 5 maja 2016 r. z B Sp. z o. o., której celem była kompleksowa dostawa i montaż paneli elewacyjnych typu (…) wraz z wykonaniem niezbędnych obróbek, uszczelnieniem przeciwwilgociowym i termicznym fasady od ściany oraz wykonaniem dokumentacji oraz detali dołączeń na potrzeby zadania pn. (…). W przedmiotowej Umowie obowiązującą formą wynagrodzenia było wynagrodzenie ryczałtowe, które wyrażone zostało kwotą netto plus obowiązujący podatek VAT tj. 23%. W związku z zakończeniem realizacji zadania Podwykonawca B Sp. z o.o. wystawił fakturę końcową Nr (…) z dnia (…) r., w której błędnie został naliczony podatek VAT. Podwykonawca B Sp. z o.o. wystawiając przedmiotową fakturę na rzecz Wnioskodawcy, nie zastosował procedury odwrotnego obciążenia podatkiem VAT usług budowlanych stosownie do zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 17 ust. 1 h) obowiązującej na dzień wystawienia faktury. Podwykonawca pominął fakt, że obowiązującą stawką podatku VAT dla usług budowlanych świadczonych przez Podwykonawcę była tzw. stawka "oo", na dzień wystawienia faktury. Pomimo wielokrotnych wezwań Podwykonawcy do złożenia korekty niniejszej faktury, Wnioskodawca nie otrzymał prawidłowo wystawionej Faktury końcowej co uniemożliwia dokonanie rozliczenia z Urzędem Skarbowym, z uwagi na błędy formalne w jej wystawieniu.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca wnosi o interpretację podatkową czy Wnioskodawca jest upoważniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z faktury VAT, która posiada błędy w zakresie naliczenia podatku VAT?

Wniosek uzupełniono w dniu 27 lipca 2021 r. o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 15 listopada 2004 r., z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w następujących przedmiotach działalności (PKD): (…);
  2. Wnioskodawca wykorzystywał usługi i towary nabyte od podwykonawcy – B Sp. z o.o., do dokonywania czynności opodatkowanych VAT;
  3. Wnioskodawca wskazuje, że czynności wykonywane przez B Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy, zostały zakwalifikowane zgodnie z zapisami umowy łączącej strony pod symbolem statystycznym PKWiU nr 43.39.19.0;
  4. Na moment wykonywania czynności B Sp. z o.o. posiadała status podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy;
  5. B Sp. z o.o. wykonała na rzecz Wnioskodawcy usługę w dniu 9 lutego 2017 r. stosownie do zapisów Protokołu odbioru końcowego;
  6. Wnioskodawca nie jest ostatecznym odbiorcą czynności, lecz świadczy usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy na zlecenie innego podmiotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest upoważniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z faktury VAT, która posiada błędy w zakresie naliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., a więc w dniu wystawienia faktury, zawierał (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców. W sytuacji gdy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikiem był nabywca usługi, wówczas podatnik dokonujący świadczenia usług wystawiał na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględniała stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna zostać jednak opatrzona adnotacją "odwrotne obciążenie".

W systemie podatku od towarów i usług faktury są dokumentami sformalizowanymi potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Prawidłowość faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W tym miejscu wskazać należy, że Podwykonawca w roku 2017 wystawił fakturę VAT za świadczenie usług budowlanych. Faktura została wystawiona na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23% i wykazana w miesiącu, w którym przypadał obowiązek podatkowy. Tymczasem faktura powinna być wystawiona na zasadach odwrotnego obciążenia, gdzie podatek rozlicza nabywca. W konsekwencji przedmiotowa faktura została wystawiona błędnie. Pomimo wielokrotnych próśb Wnioskodawcy kierowanych do Podwykonawcy nie została wystawiona faktura korygująca. Odwrotne obciążenie polega na przerzuceniu obowiązku rozliczania podatku VAT ze sprzedawcy na nabywcę. Listę towarów dla transakcji krajowych, co do których ma zastosowanie procedura odwrotnego obciążenia, zawiera załącznik nr 11 do ustawy o VAT. Natomiast lista usług objętych procedurą odwrotnego obciążenia została umieszczona w załączniku nr 14 do ustawy. To jakie dane muszą znaleźć się na fakturze, reguluje art. 106e ustawy o VAT. Faktura zawierająca niepełne dane w świetle przepisów nie jest fakturą. Co więcej – o tym, z jakim dokumentem mamy do czynienia, decydują dane jakie zawiera, a nie ich nazwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, błędna faktura VAT nie zawierająca mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem VAT uniemożliwia Wnioskodawcy rozliczenie faktury rozumiane jako naliczenie i odliczenie podatku VAT, który przez wystawcę faktury został wystawiony jako należny. W art. 88 ust. 3a pkt 7 u.p.t.u. wprost stwierdzono, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności. Usługi świadczone przez Podwykonawcę dla Wnioskodawcy są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, to faktura wystawiona przez Podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy, dotycząca wykonanych usług budowlanych nie powinna zawierać stawki i kwoty podatku. Jeśli mimo to faktura takie dane zawiera, będzie ona nieprawidłowa i znajdzie zastosowanie wyłączenie opisane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z nieprawidłowo wystawionej faktury przez podwykonawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ wskazuje, że niniejszą interpretację oparto na przepisach obowiązujących w roku 2017, bowiem wniosek dotyczy stanu faktycznego, a świadczenie usług przez podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy miało miejsce w dniu 9 lutego 2017 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą.

Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako prowadzący działalność gospodarczą, jako Wykonawca zawarł w dniu 7 kwietnia 2016 r. Umowę ze Sp. z o.o. Przedmiotem Umowy była dostawa i montaż ślusarki zewnętrznej – okna, ścianki kurtynowe, drzwi zewnętrzne bramy garażowe oraz okładziny elewacyjne z płyt włóknowo-cementowych na potrzeby budowy kompleksu budynków.

Celem realizacji niniejszego zadania Wykonawca zawarł Umowę w dniu 5 maja 2016 r. z B Sp. z o. o., której celem była kompleksowa dostawa i montaż paneli elewacyjnych typu (…) wraz z wykonaniem niezbędnych obróbek, uszczelnieniem przeciwwilgociowym i termicznym fasady od ściany oraz wykonaniem dokumentacji oraz detali dołączeń na potrzeby zadania pn. "(…)". W przedmiotowej Umowie obowiązującą formą wynagrodzenia było wynagrodzenie ryczałtowe, które wyrażone zostało kwotą netto plus obowiązujący podatek VAT, tj. 23%. W związku z zakończeniem realizacji zadania Podwykonawca B Sp. z o.o. wystawił fakturę końcową Nr (…) z dnia (…), w której błędnie został naliczony podatek VAT. Podwykonawca B Sp. z o.o. wystawiając przedmiotową fakturę na rzecz Wnioskodawcy (...), nie zastosował procedury odwrotnego obciążenia podatkiem VAT usług budowlanych, stosownie do zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 17 ust. 1h) obowiązującej na dzień wystawienia faktury. Podwykonawca pominął fakt, że obowiązującą stawką podatku VAT dla usług budowlanych świadczonych przez Podwykonawcę była tzw. stawka "oo", na dzień wystawienia faktury.

Pomimo wielokrotnych wezwań Podwykonawcy do złożenia korekty niniejszej faktury, Wnioskodawca nie otrzymał prawidłowo wystawionej Faktury końcowej co uniemożliwia dokonanie rozliczenia z Urzędem Skarbowym, z uwagi na błędy formalne w jej wystawieniu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 15 listopada 2004 r., z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w następujących przedmiotach działalności (PKD): (…) Wnioskodawca wykorzystywał usługi i towary nabyte od podwykonawcy – B Sp. z o.o., do dokonywania czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca wskazuje, że czynności wykonywane przez B Sp. z o.o. na rzecz Wnioskodawcy, zostały zakwalifikowane zgodnie z zapisami umowy łączącej strony pod symbolem statystycznym PKWiU nr 43.39.19.0. Na moment wykonywania czynności B Sp. z o.o. posiadała status podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy. B Sp. z o.o. wykonała na rzecz Wnioskodawcy usługę w dniu 9 lutego 2017 r. stosownie do zapisów Protokołu odbioru końcowego. Wnioskodawca nie jest ostatecznym odbiorcą czynności, lecz świadczy usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy na zlecenie innego podmiotu.

Wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca jest upoważniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego z faktury, która posiada błędy w zakresie naliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy – w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Pod pozycją 38 załącznika nr 14 do ustawy wymieniono usługi o symbolu PKWiU (...) - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Z przedstawionego opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca – czynny podatnik podatku od towarów i usług zlecił podwykonawcy (na moment wykonywania czynności podwykonawca posiadał status podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy) wykonanie usług budowlanych, które sklasyfikowane są pod PKWiU (...). Jak poinformował Wnioskodawca, podwykonawca nie zastosował procedury odwrotnego obciążania obowiązującej na dzień wystawienia faktury (art. 17 ust. 1h ustawy) i błędnie naliczył podatek. Wnioskodawca nie jest ostatecznym odbiorcą czynności, lecz świadczy usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy na zlecenie innego podmiotu.

Zatem skoro – jak wskazał Wnioskodawca – w analizowanej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy, to usługi budowlane realizowane przez podwykonawcę na rzecz Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, a podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest Wnioskodawca jako nabywca usług. Tym samym faktura wystawiona przez podwykonawcę na rzecz Spółki nie powinna zawierać stawki i kwoty podatku. Powinna natomiast zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”. Zatem – jak wynika z opisu sprawy – została ona błędnie wystawiona.

W konsekwencji, w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy. Tym samym Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez podwykonawcę w powyższym zakresie.

Podsumowując, Wnioskodawca nie jest upoważniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez podwykonawcę, która posiada błędy w zakresie naliczenia podatku VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o zawarte w opisie sprawy informacje, że „Podwykonawca (…) Sp. z o.o. wystawiając przedmiotową fakturę na rzecz Wnioskodawcy (...), nie zastosował procedury odwrotnego obciążenia podatkiem VAT usług budowlanych, stosownie do zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 17 ust. 1h) obowiązującej na dzień wystawienia faktury. Podwykonawca pominął fakt, że obowiązującą stawką podatku VAT dla usług budowlanych świadczonych przez Podwykonawcę była tzw. stawka "oo", na dzień wystawienia faktury”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy ponadto zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług nabywanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiednich grupowań PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania danej usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj