Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.205.2021.2.ANK
z 17 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 maja 2021 r., który wpłynął do Organu 6 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki finansowe otrzymane od Beneficjenta w związku z realizacją Projektu, w ramach umowy o partnerstwie stanowią przychód ze sprzedaży o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i w związku z tym miały wpływ na możliwość rozliczenia podatku CIT preferencyjną 9% stawką podatku za 2020 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy środki finansowe otrzymane od Beneficjenta w związku z realizacją Projektu, w ramach umowy o partnerstwie stanowią przychód ze sprzedaży o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i w związku z tym miały wpływ na możliwość rozliczenia podatku CIT preferencyjną 9% stawką podatku za 2020 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.205.2021.1.ANK, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 19 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółdzielnia”, „Partner”) jest podmiotem wpisanym do KRS, prowadzącym działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności jest prowadzenie restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych (PKD 56.10.A) - zgodnie z wpisem w KRS.

Spółdzielnia posiada również wyodrębnioną, wewnętrzną jednostkę organizacyjną, działającą pod nazwą Zakład.

Spółdzielnia jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółdzielnia nie posiada zagranicznych zakładów (w rozumieniu przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Spółdzielnia obecnie opodatkowuje w Polsce przychody z działalności gospodarczej obniżoną stawką podatku CIT - 9% (tj. zarówno te osiągane przez Spółdzielnię, jak i przez Zakład). Spółdzielnia oraz Zakład sporządzały jednakże dotychczas jedną/wspólną deklarację roczną CIT. Spółdzielnia jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Zakład działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.). Zakład posiada odrębny od spółdzielni NIP oraz został odrębnie zarejestrowany przez właściwy urząd skarbowy jako podatnik VAT.

Ani Spółdzielnia, ani Zakład nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego (OPP).

Zakład nie posiada osobowości prawnej.

Spółdzielnia posiada osobowość prawną i jest wpisana do KRS.

Spółdzielnia uczestniczyła w projekcie unijnym (opisanym poniżej), w wyniku czego otrzymała środki finansowe rozumiane jako finansowanie kosztów ponoszonych przez partnerów (jednym z partnerów był Wnioskodawca) w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszej Umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera projektu.

Spółdzielnia (Partner) w dniu 17 października 2016 r. zawarła z (...) (Beneficjentem) umowę (dalej: Umowa) o dofinansowanie Projektu X - (…) (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region ...Działanie 9.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z ww. Umową przez:

  • Partnera - należy rozumieć podmiot wymieniony we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczący w realizacji projektu, wnoszący do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizujący projekt wspólnie z Beneficjentami ewentualnie innymi podmiotami na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie o partnerstwie;
  • Dofinansowanie - należy rozumieć współfinansowanie UE i/lub współfinansowanie z budżetu państwa;
  • Działanie - należy rozumieć 9.3 Wsparcie ekonomii społecznej;
  • Program (RPO ...) - należy rozumieć Regionalny Program Operacyjny Województwa (…) na lata 2014-2020 przyjęty Uchwałą nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia 4 marca 2015 r. w sprawie przyjęcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 – 2020;
  • Projekt - należy rozumieć przedsięwzięcie zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami z określonym początkiem i końcem realizacji zgłoszone do objęcia albo objęte współfinansowaniem UE w ramach RPO ..., odnośnie którego Beneficjent złożył za pośrednictwem Systemu e-RPO wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami;
  • Realizatora Projektu - należy rozumieć jednostkę organizacyjną Beneficjenta realizującą Projekt;
  • Uczestnika Projektu w tym Grantobiorcy - należy rozumieć osobę fizyczną lub podmiot bezpośrednio korzystający z interwencji EFS, zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
  • Wniosek o dofinansowanie - należy rozumieć wniosek złożony przez Beneficjenta w celu uzyskania środków finansowych na realizację Projektu w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych a po podpisaniu Umowy o dofinansowanie przez Beneficjenta za pośrednictwem systemu informatycznego e-RPO stanowiący załącznik nr 2 do Umowy o dofinansowanie;
  • Grant - należy rozumieć środki finansowe programu operacyjnego w rozumieniu art. 35 ust. 5 Ustawy wdrożeniowej, które Beneficjent projektu grantowego powierzył grantobiorcy na realizację zadań służących osiągnięciu celu Projektu przez grantobiorców;
  • Grantobiorców - należy rozumieć podmiot publiczny albo prywatny w rozumieniu art. 35 ust. 3 ustawy wdrożeniowej, inny niż beneficjent projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego.

Zgodnie z Umową dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu. Wkład własny Beneficjenta i Partnerów wynosi 387.304,08 zł. Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach Projektu.

Zgodnie z Umową Beneficjent przekazuje odpowiednią część dofinansowania na pokrycie wydatków Partnerów zgodnie z Umową o partnerstwie. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją niniejszej umowy pomiędzy Beneficjentem a Partnerem bądź pomiędzy Partnerami powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego pod rygorem uznania poniesionych wydatków za niekwalifikowalne. Dofinansowanie na realizację Projektu może być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach Projektu przed podpisaniem niniejszej Umowy o ile wydatki zostaną uznane za kwalifikowalne zgodnie z Podręcznikiem kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Umową o dofinansowanie dotyczyć będą okresu realizacji Projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Beneficjent ma obowiązek ujawniania wszelkich dochodów, które powstają w związku z realizacją Projektu. Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu zgodnie z Wytycznymi o których mowa w Umowie.

W przypadku realizowania Projektu przez Beneficjenta działającego w formie Partnerstwa Umowa o partnerstwie określa odpowiedzialność Beneficjenta oraz Partnerów wobec osób trzecich za działania wynikające z niniejszej Umowy. Beneficjent ponosi odpowiedzialność względem instytucji pośredniczącej za realizację Projektu przez Partnera/ów. Jeżeli Projekt realizowany jest w partnerstwie, Beneficjent zobowiązuje się Partnera/Partnerów poprzez zawarcie w Umowie o partnerstwie stosownych postanowień, do przestrzegania obowiązków wynikających z Umowy.

Zgodnie z Umową Spółdzielnia (Partner) była odpowiedzialna za realizację następujących zadań w projekcie:

a. Zadania 3. Inicjowanie powstawania przedsiębiorstw społecznych (dalej: PS) - Diagnoza potrzeb i wsparcie szkoleniowo doradcze w szczególności za: rekrutację na wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach zadania 3, Inicjowanie powstawania PS, zapewnienie osobom zakwalifikowanym do wsparcia w ramach zadania 3, Inicjowanie powstawania nowych PS usług w następującym zakresie:

  1. przeprowadzenie diagnozy potrzeb szkoleniowo-doradczych uczestników projektu w 4 obszarach tematycznych wiedzy i umiejętności ważnych z punktu widzenia planowanego przedsięwzięcia tj.: - I diagnoza wiedzy z zakresu powoływania i aspektów prawnych funkcjonowania PS, - II - diagnoza wiedzy z zakresu aspektów finansowych i biznesowych prowadzenia PS, - III diagnoza w zakresie potrzeb interpersonalnych i budowania procesu grupowego w danej grupie inicjatywnej, - IV diagnoza potrzeb dotycząca kwalifikacji i umiejętności zawodowych członków grup inicjatywnych;
  2. opracowanie kompletnego indywidualnego planu wsparcia (IPW) dla uczestników projektu, wchodzących w skład grup inicjatywnych oraz dla osób/przedstawicieli podmiotów ubiegających się o dotacje na stworzenie miejsca pracy w istniejących PS,
  3. Wsparcie szkoleniowe poprzez realizację 10 cykli szkoleniowych, złożonych z jednego bloku tematycznego oraz wizyty studyjnej:
    - blok 3 - kompetencje interpersonalne i budowanie zespołu, podział ról w zespole, konflikty oraz wizyta studyjna realizowana w oparciu o ww. tematy na zasadzie pokazania mocnych i słabych stron w PS spółdzielnia.
  4. doradztwo biznesowe (tj. zasady planowania w biznesie, stworzeniu biznesplanu na potrzeby dotacji) realizowane przez doradcę biznesowego,
  5. doradztwo kluczowe (tj. opracowanie dokumentów statutowych przez Gl, pomoc w dopełnieniu formalności związanych z rejestracją, pomoc organizacyjną w znalezieniu lokalu, czy odpowiedniego sprzętu, pracowników), realizowane przez doradcę kluczowego,
  6. doradztwo specjalistyczne tj. porady prawne, technologiczne w danej dziedzinie produkcji, badania rynku, finansowe itp.,
  7. wsparcie coachingowe i mentoringowe,
  8. szkolenia zawodowe;


b. Zadania 5. Inicjowanie powstawania PS - Wsparcie pomostowe finansowe (WPF) i merytoryczne (WPM) w szczególności za:

  • aktualizację przez doradcę kluczowego indywidualnego planu wsparcia (IPW) dla nowych PS powstałych w wyniku realizacji zadania 3 i 4 w okresie 12 miesięcy od utworzenia PS,
  • zapewnienie przez okres 12 miesięcy wsparcia pomostowego merytorycznego, dla nowopowstałych PS, realizowanego przez doradcę kluczowego i biznesowego w celu zapewnienia trwałości utworzonych miejsc pracy przez okres m.in. 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji lub utworzenia stanowiska pracy (o ile termin jest późniejszy niż termin przyznania dotacji),
  • doradztwo specjalistyczne związane z bieżącymi zmianami w przepisach dotyczących rachunkowości i podatków, prawa pracy, księgowości, doradztwo marketingowe itp. świadczone na rzecz nowopowstałego PS w okresie 12 miesięcy od jego powstania,
  • usługa managera społecznego - (wsparcie przewidziane dla 50 % nowych PS w zależności od potrzeb określonych w IPW) wsparcie zespołu PS w codziennym zarządzaniu PS m.in. zdobywaniu nowych klientów, dostawców, poprawie jakości produktu, wprowadzeniu optymalizacji organizacji pracy czy świadczonych usług, budowaniu wizerunku i marki, wdrażaniu programów naprawczych wypracowywanych przez PS ze specjalistami.

Strony w ww. Umowie stwierdzają zgodnie, że (...) pełni funkcję Lidera projektu odpowiedzialnego m.in. za zapewnienie prawidłowości operacji finansowych w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu. Natomiast Partnerzy zobowiązani są m.in. do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty, zgodnie z zasadami określonymi w programie tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.

Zgodnie z ww. Umową Środki finansowe przekazywane Partnerom przez Lidera projektu stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w niniejszej Umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera projektu.

Z umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu X Strony uzgadniały następujący podział środków finansowych w części dot. Wnioskodawcy:

Na realizację projektu w ramach kwoty dofinansowania projektu w łącznej kwocie nie większej niż (…) PLN i stanowiącej nie więcej niż 96,82 % wydatków kwalifikowanych projektu.

Na realizację zadań Partnera nr 4 - tj. Spółdzielni - w łącznej kwocie nie większej niż (…) PLN.

Z umowy wynika również, że Lider projektu oraz Partnerzy partycypują w kosztach pośrednich projektu wynoszących w łącznej kwocie nie większej niż 1.105.605,12 PLN, które stanowią 10% wydatków bezpośrednich według następującego podziału o którym mowa w ust 3: Partner nr 4 - Spółdzielnia - otrzyma koszty pośrednie w wysokości 12,89 % kosztów pośrednich ogółem w maksymalnej kwocie (…) PLN.

W uzupełnieniu wniosku z 12 lipca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Wątpliwości dotyczą możliwości rozliczenia CIT stawką 9% przychodów za 2020 r. (zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT);
  • W 2019 r. przychody ze sprzedaży Wnioskodawcy brutto (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) wyniosły (…) zł (bez kosztów sfinansowanych w ramach „umowy o partnerstwie” w związku z realizacją projektu);
  • Finansowanie kosztów opisanych we wniosku w ramach „umowy o partnerstwie” – dotacje - Wnioskodawca otrzymał w 2019 r. i finansowanie to wyniosło (…) zł;
  • Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia o których mowa w art. 19 ust. 1a i 1c i 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • Spółdzielnia w 2020 r. uzyskała sprzedaży usług cateringowych, szkoleń, transportu posiłków;
  • Przychody ogółem, które Wnioskodawca osiągnął w roku podatkowym 2020, co do których skorzystał z opodatkowania stawką 9% - (…) zł;
  • W związku z opisanymi we wniosku zadaniami w ramach realizacji projektu nie będą wystawiane na rzecz Beneficjenta projektu dokumenty/faktury ani inne dowody księgowe - dokumentujące nabycie przez Beneficjenta usług.

W związku ze zmianą (w uzupełnieniu wniosku) zdarzenia przyszłego na stan faktyczny oraz doprecyzowaniem, że sprawa dotyczy lat 2019 i 2020 (więc okresu przeszłego) – Organ przyjmuje, że w ramach realizacji projektu nie były wystawiane na rzecz Beneficjenta projektu dokumenty/faktury ani inne dowody księgowe - dokumentujące nabycie przez Beneficjenta usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X - (…)(…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…)o na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region ... Działanie 9.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego w części przypadającej na Wnioskodawcę w oparciu o umowę partnerską, i otrzymane w 2019 r. stanowią przychód ze sprzedaży, o którym mowa w przepisie art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. a co za tym idzie czy Wnioskodawca przy ustalaniu możliwości rozliczenia CIT stawką 9% od przychodów za 2020 r. (zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) musiał brać pod uwagę ww. środki finansowe otrzymane w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X ?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

W opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X - (…)(…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region ... Działanie 9.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego w części przypadającej na Wnioskodawcę w oparciu o umowę partnerską, i otrzymane w 2019 r. nie stanowią przychodu ze sprzedaży, o którym mowa w przepisie art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. a co za tym idzie Wnioskodawca przy ustalaniu możliwości rozliczenia CIT stawką 9% od przychodów za 2020 r. (zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) nie musiał brać pod uwagę ww. środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.), podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazać należy, że art. 19 ust. 1 pkt 2 został zmieniony przez art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2123) zmieniający ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o CIT (w znowelizowanym brzmieniu), podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Jak stanowi art. 19 ust. 1a ustawy o CIT podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1. spółki dzielonej,

2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

  1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
  2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym (art. 19 ust. 1c ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).

Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określa art. 19 ust. 1a-1d ustawy o CIT. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5 lub jeżeli zaistniały okoliczności o jakich mowa w art. 19 ust. 1c ustawy o CIT.

Jak już wcześniej wskazano z obniżonej stawki opodatkowania mogą korzystać podatnicy posiadający status małego podatnika.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r.), ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 r., poz. 2244) poprzez art. 8 pkt 1 lit. a, znowelizowano art. 4a pkt 10 ustawy o CIT z dniem 1 stycznia 2020 r. wobec czego limit przychodów ze sprzedaży od początku 2020 r. został zwiększony do wartości 2 000 000 euro.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia.

Zatem przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Zwrócić należy uwagę, że ustalając status „małego podatnika” należy wziąć pod uwagę przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym, a więc możliwe do określenia dopiero po zakończeniu danego roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego wskazanego we wniosku wynika, że Spółdzielnia uczestniczyła w projekcie unijnym, w wyniku czego otrzymała środki finansowe rozumiane jako finansowanie kosztów ponoszonych przez partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w Umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera projektu. Wnioskodawca jako Partner, (tj. podmiot wymieniony we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczący w realizacji projektu, wnoszący do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizujący projekt wspólnie z Beneficjentami ewentualnie innymi podmiotami na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie o partnerstwie). Zgodnie z Umową dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu. Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach Projektu. Zgodnie z Umową Beneficjent przekazuje odpowiednią część dofinansowania na pokrycie wydatków Partnerów zgodnie z Umową o partnerstwie. W związku z opisanymi we wniosku zadaniami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu nie będą wystawiane na rzecz Beneficjenta projektu dokumenty/faktury ani inne dowody księgowe - dokumentujące nabycie przez Beneficjenta usług.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu - w części przypadającej na Wnioskodawcę w oparciu o umowę partnerską, i otrzymane w 2019 r. nie stanowią przychodu ze sprzedaży, o którym mowa w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, a co za tym idzie Wnioskodawca przy ustalaniu możliwości rozliczenia CIT stawką 9% od przychodów za 2020 r. (zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) nie musiał brać pod uwagę ww. środków otrzymanych w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego wskazać należy, że dofinansowanie (tj. współfinansowanie UE i/lub współfinansowanie z budżetu państwa) przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu - w części przypadającej na Wnioskodawcę (Partnera) otrzymane od Beneficjenta w 2019 r. – nie będzie przychodem ze sprzedaży o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, tj. nie będzie brane pod uwagę przy wyliczaniu limitu „małego podatnika”. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego Spółdzielnia uczestniczyła w projekcie unijnym, w wyniku czego otrzymała środki finansowe rozumiane jako finansowanie kosztów ponoszonych przez partnerów w związku z wykonywaniem zadań określonych w Umowie, nie świadczyła natomiast usług na rzecz Lidera/Beneficjenta projektu.

Jeśli zatem w 2019 r. przychody ze sprzedaży Wnioskodawcy (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) wyniosły (…) zł (bez kosztów sfinansowanych w ramach „umowy o partnerstwie” w związku z realizacją projektu) – to Wnioskodawca spełniał definicję małego podatnika – i w związku z tym, w 2020 r. mógł skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, pod warunkiem, że wartość przychodów (dochodów) ogółem w 2020 r. nie przekroczyła kwoty 1 200 000 euro.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X - (…)(…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region ... Działanie 9.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego w części przypadającej na Wnioskodawcę w oparciu o umowę partnerską, i otrzymane w 2019 r. stanowią przychód ze sprzedaży, o którym mowa w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT a co za tym idzie czy Wnioskodawca przy ustalaniu możliwości rozliczenia CIT stawką 9% od przychodów za 2020 r. (zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) musiał brać pod uwagę ww. środki finansowe otrzymane w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu X należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj