Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.390.2020.2.ABU
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 maja 2021 r. (data wpływu 11 maja 2021 r.), uzupełnionym pismami z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) oraz z 29 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług na rzecz mieszkańców polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe,
  • sposobu dokumentowania opłat pobieranych od mieszkańców za usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania otrzymanej przez Gminę dotacji – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione/które zostaną poniesione na realizację inwestycji pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

Wniosek został uzupełniony pismami z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 29 lipca 2021 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 23 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.390.2021.2.ABU.

We wniosku, uzupełnionym pismami z 1 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) oraz z 29 lipca 2021 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) (dalej: „Gmina lub Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz odprowadza do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT od przychodów związanych z najmem i dzierżawą. (dalej: „VAT”).

Gmina realizuje inwestycję pn.: „(…)” (dalej: „Inwestycja”). Celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców terenów wiejskich dzięki redukcji negatywnego wpływu na środowisko poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków oraz poprawę jakości wody pitnej poprzez budowę ujęcia wody, stacji uzdatniania oraz sieci wodociągowej.

Gmina w ramach operacji typu „gospodarka wodno-ściekowa, w ramach poddziałania wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 złożyła wniosek (dalej: „projekt”) o dofinansowanie inwestycji oraz podpisała umowę dofinansowania inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami, budowie hydrantów naziemnych, stacja uzdatniania wody, ujęcia wody, odstojnika wód popłucznych, zbiornika PPOŻ, zagospodarowanie terenu (dalej: „SUW”) oraz 5 przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: PBOŚ). Jako źródło sfinansowania zadania planuje się środki własne budżetu gminy, środki unijne pochodzące z PROW (dalej dotacja), środki z rządowego funduszu inwestycji lokalnych (dalej: RZFIL), a także udział pieniężny mieszkańców tj. na kwotę 3.700 zł (do 15% wartości netto kosztorysu ofertowego wykonawcy budowy PBOŚ).

Dotacja otrzymana przez gminę ze środków PROW oraz środki z RZFIL nie mogą być przeznaczone na inny cel niż ten, o którym mowa w „projekcie”. Gdyby projekt nie był dofinansowany, gmina nie miałaby środków finansowych na „inwestycję”.

Podatek VAT w projekcie został określony jako koszt niekwalifikowalny. Inwestycja zrealizowana będzie w trybie zaprojektuj i wybuduj do dnia 30 kwietnia 2022 r. przez podmiot zajmujący się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, a co za tym idzie, nabycie przez gminę usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%. Wszystkie faktury VAT dotyczące kosztów inwestycji będą wystawiane na gminę (…), jako Inwestora.

Na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie i podpisania umowy dotacji w m. (…), (…) nie ma sieci wodociągowej, ujęcia wody i stacji uzdatniania wody „SUW” oraz sieci kanalizacyjnej. Mieszkańcy posiadają własne ujęcia wody w postaci studni i nie ponoszą kosztów poboru wody oraz posiadają zbiorniki bezodpływowe bądź przydomowe oczyszczalnie ścieków. W ramach projektu poniesione zostaną nakłady na wybudowanie nowej inwestycji. Po dokonanym odbiorze inwestycji właścicielem i zarządcą nowowybudowanej sieci „SUW” oraz PBOŚ będzie gmina (…). Gmina będzie wykorzystywać infrastrukturę wodociągową wyłącznie do świadczenia usług w zakresie dostarczana wody za pośrednictwem wodociągu na rzecz mieszkańców gminy (usługi opodatkowane co do zasady stawką 8 % VAT). Do sieci wodociągowej nie zostanie podłączony żaden gminny budynek, żaden obiekt użyteczności publicznej ani żadna jednostka organizacyjna gminy nie będzie korzystała z powstałej inwestycji. W tym miejscu należy dodać, iż gmina nie posiada zakładu komunalnego świadczącego usługi w zakresie zbiorowego dostarczania wody i będzie zawierała umowy cywilno-prawne z mieszkańcami we własnym imieniu i na własny rachunek. Gmina będzie świadczyła usługi zaopatrzenia w wodę na rzecz mieszkańców miejscowości (…). W tym celu gmina zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie usług w zakresie zaopatrzenia w wodę. Natomiast umową utrzymania i eksploatacji/administrowania zbiorowych urządzeń wodociągowych zostaną przekazane spółce zewnętrznej/wodociągowej czynności polegające m.in.: na bieżącej konserwacji i obsłudze urządzeń wodociągowych, usuwaniu awarii, utrzymaniu urządzeń wodociągowych we właściwym stanie technicznym i sanitarnym, odczytywaniu stanów wodomierzy odbiorców i ich dostarczaniu do gminy za określone wynagrodzenie (opodatkowane stawką 23 % VAT). Właścicielem i zarządcą nowopowstałej inwestycji będzie gmina (…).

W świetle przepisów powstałe w ramach projektu mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

  • wydatki związane z budową „SUW” udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na gminę,
  • studnia, stacja uzdatniania wody i obsługa sieci wodociągowej zostaną przekazane spółce wodociągowej nieodpłatnie. Gmina nie uzyska z tego tytułu żadnych dochodów. Natomiast spółka będzie odpłatnie wykonywać usługi (eksploatacji i administracji) na rzecz gminy, co będzie dokumentowane fakturami VAT - zostanie naliczony i odprowadzony podatek VAT,
  • po przekazaniu spółce budowli „SUW” w administrowanie, gmina nie będzie ponosiła wydatków związanych z dalszą eksploatacją. Koszty użytkowania będzie ponosiła spółka i będzie to czynność opodatkowana (np. usługa eksploatacyjna, koszty energii elektrycznej),
  • towary i usługi nabyte do realizacji zadania w zakresie „SUW” związane będą z czynnościami opodatkowanymi,
  • mieszkańcy nie wnoszą żadnych opłat na rzecz wykonania „SUW”. Mieszkańcy nie partycypują w kosztach inwestycji „SUW”. Otrzymane dotacje na „SUW” nie mają i nie będą miały wpływu na cenę świadczenia przez gminę usług. Cena za m3 wody nie wzrośnie w związku z realizacją inwestycji i przyznanymi dotacjami. Otrzymane przez gminę dotacje na „SUW” pokrywają koszt robót budowlanych.

Gmina realizując zadanie własne na terenach o rozproszonej zabudowie planuje wybudować 5 szt. oczyszczalni przydomowych. Poszczególni mieszkańcy na podstawie umowy użyczenia zawartej z gminą będą korzystać z wybudowanych na ich terenie przydomowych oczyszczalni ścieków na czas „trwałości projektu” min. 5 lat od dnia wypłaty pomocy przez agencję płatniczą. Ponadto ww. Umowa będzie zawierała użyczenie gminie przez właściciela posesji nieruchomości gruntowej na czas „trwałości projektu”. Wielkość terenu niezbędnego do realizacji inwestycji, o którym mowa zostanie określona w planie zagospodarowania działki i wykonanej dokumentacji technicznej. Właściciel nieruchomości zobowiąże się nie ograniczać

uczestnikom procesu inwestycyjnego dostępu do tej części, na której będzie realizowana inwestycja związana z budową PBOŚ. Inwestora w czasie budowy będzie reprezentował ustanowiony inspektor nadzoru, do którego obowiązków będzie należało sprawdzanie jakości wykonanych prac i robót budowlanych.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane na podstawie złożonych przez mieszkańców dobrowolnych deklaracji udziału w finansowaniu działania. Tytułem przygotowania dokumentacji projektowej planowanej inwestycji, mieszkańcy (zainteresowani) dokonają wpłaty w wysokości 1.000 zł. Dokonana wpłata udokumentowana zostanie fakturą VAT (23% VAT) wystawioną przez gminę. Wycofanie się z deklaracji z winy zainteresowanego, po opracowaniu projektu i poniesionych kosztów dla danej nieruchomości wiązało się będzie z utratą wpłaconej kwoty zaliczki. Z właścicielami poszczególnych nieruchomości podpisane zostaną umowy określające terminy i wysokość wpłat udziału finansowego mieszkańców, których posesje zostały objęte wnioskiem/umową o dofinansowanie w zakresie budowy PBOŚ. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i oprowadzony podatek VAT. Na pierwszą dokonaną wpłatę wystawiona zostanie faktura VAT, która rozliczona będzie fakturą końcową. Zakupione i zamontowane oczyszczalnie ścieków przez 5 lat od momentu zakończenia projektu będą własnością gminy, zaś po tym okresie gmina przekaże je mieszkańcom za cenę wniesionego wkładu własnego na realizację projektu. W tym momencie wystawiona zostanie faktura końcowa na kwotę 2.700 zł pomniejszona o dokonaną zaliczką. Gmina uznaje, iż wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu i winny być dokumentowane fakturami VAT. Dzięki pozyskanej dotacji (art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) i środków z RZFIL świadczenie będzie niższe od kwoty, jakiej wnioskodawca musiałby żądać od mieszkańca, gdyby przedmiotowego dofinansowania nie było. Ponadto, w związku z tym, iż nie występuje zależność udzielenia dotacji z odpłatnością mieszkańców na rzecz gminy, to jednak wysokość wpłat jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. Zatem, na wysokość otrzymanej od mieszkańca wpłaty ma bezpośredni wpływ otrzymana dotacja.

Po zakończeniu budowy oczyszczalni i jej uruchomieniu właściciel nieruchomości zobowiązuje się do ponoszenia całości kosztów utrzymania oczyszczalni oraz korzystania z oczyszczalni, jej eksploatacji jak również kosztów wynikających z bieżących napraw i konserwacji. Szczególnie dotyczy to usuwania z oczyszczalni osadu nadmiernego, w terminach określonych w instrukcji eksploatacji. Inwestycja będzie realizowana przez inwestora zgodnie z projektem technicznym, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz na podstawie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 2020 poz. 1333 z późn. zm).

Budowa oczyszczalni przydomowych traktowana jest na zasadzie dobrowolności. Mieszkańcy gminy nie będą przymuszani, że obligatoryjnie na ich posesji ma być wybudowana oczyszczalnia. Oczyszczalnie będą budowane wyłącznie u tych mieszkańców, którzy zadeklarują chęć budowy i dokonają dobrowolnej wpłaty. Jeżeli mieszkańcy nie zadeklarują budowy oczyszczalni i nie dokonają wpłat budowa przydomowej oczyszczalni ścieków nie będzie realizowana. Towary i usługi związane z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą zaliczane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

  • efekty realizowanej inwestycji będą wykorzystywane przez gminę do czynności opodatkowanych
  • wpłaty mieszkańców będą dokumentowane fakturami VAT - zostanie naliczony i odprowadzony podatek VAT,
  • wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków zostaną udokumentowane fakturami vat wystawionymi na gminę,
  • oczyszczalnie zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie,
  • po przekazaniu oczyszczalni poszczególnym mieszkańcom gmina nie będzie ponosiła wydatków związanych z ich dalszą eksploatacją. Koszty użytkowania będą ponosili mieszkańcy i będą to czynności opodatkowane (np. usługa wozu asenizacyjnego, koszty energii elektrycznej).

Wykonawca wybrany w przetargu nieograniczonym określił swoje wynagrodzenie w łącznej kwocie 2.054.235,30 zł netto w tym za budowę 5 szt. PBOŚ wraz z projektami kwotę 102.710 zł netto.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na mocy art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Pismem z 29 lipca 2021 r. (data wpływu 29 lipca 2021 r.), Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:


  1. Czy towary i usługi nabyte w ramach projektu w zakresie „SUW" będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też do świadczenia również czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Należy jednoznacznie wskazań jakich? Proszę o udzielenie odpowiedzi osobno do poszczególnych elementów infrastruktury.
    • budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami,
    • budowa hydrantów naziemnych,
    • budowa ujęcia wody,
    • budowa stacji uzdatniania wody,
    • budowa studni,
    • budowa ostojników wód popłucznych,
    • budowa zbiornika PPOŻ,

  2. Do jakich czynności wymienionych wyżej Infrastruktura „SUW" będzie wykorzystywana przez Gminę:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Proszę o udzielenie osobno odpowiedzi dla każdego elementu powstałej Infrastruktury.

Ad. a i b)

a) i b)

Opracowany dla inwestycji Program Funkcjonalno Użytkowy (dalej: PFU) wskazuje, że głównym przedmiotem inwestycji jest:

  • budowa stacji uzdatniania wody,
  • budowa ujęcia wody,
  • budowa sieci wodociągowej
  • budowa 5 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków,

PFU zakłada spodziewane techniczne efekty inwestycji:

  1. Stacja Uzdatniania Wody
    Efekt budowy SUW:
    • ciągłe i stałe utrzymanie wody do celów konsumpcyjnych,
    • zapewnienie stałych dostaw wody z Stacji Uzdatniania Wody,
    • zapewnienie założonej efektywności uzdatniania wody,
    • uzyskanie efektu uzdatniania wody
  2. Przydomowe oczyszczalnie ścieków
    We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano szczegółowo, że dla „SUW” zakres inwestycji obejmuje :
    • budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami,
    • budowę hydrantów naziemnych,
    • budowę ujęcia wody (inaczej studnia głębinowa),
    • budowę stacji uzdatniania wody,
    • budowę odstojnika wód popłucznych,
    • budowę zbiornika PPOŻ,
    • zagospodarowanie terenu.


Nie wszystkie jednak wyszczególnione pozycje będą osobnym elementem infrastruktury, bowiem PFU wskazuje cyt. „Stacja uzdatniania wody - przedsięwzięcie polega na zaprojektowaniu i wybudowaniu stacji uzdatniania wody wraz z budową studni głębinowej w miejscowości … Gmina (...).(...) Zaplanowana stacja uzdatniania będzie pracowała w pełni automatycznie, z monitoringiem stanu urządzeń i przesyłem wybranych danych. Nie przewiduje się stałej obsługi stacji.

  • Studnia głębinowa zostanie wyposażona w pompę głębinową, rury tłoczne wraz z obudową studni i armaturą.
  • Należy przewidzieć retencje wody uzdatnionej o pojemności 100 m3- uwzględniając wodę do celów ppoż.
  • Uzdatniona woda zostanie tłoczona do sieci wodociągowej,
  • Teren SUW powinien być ogrodzony, oraz utwardzony,
  • Należy przewidzieć sieci międzyobiektowe od studni głębinowej do „SUW”.

Zatem budowa zbiornika ppoż (zbiornik retencyjny) oraz zagospodarowanie terenu zgodnie z założeniami PFU dotyczą budowy stacji uzdatniania wody i nie są osobnym elementem infrastruktury.

Towary i usługi w ramach projektu w zakresie „SUW” dla których zostanie ustalony koszt budowy i będą elementem powstałej infrastruktury to:

  • budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami,
  • budowa hydrantów naziemnych,
  • budowa ujęcia wody,
  • budowa stacji uzdatniania wody,
  • budowa odstojnika wód popłucznych

i w stosunku do niech należy ustalić czy będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też do świadczenia również czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług związane będą jedynie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Infrastruktura „SUW” dla następujących elementów powstałej infrastruktury:

  • budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami - będzie wykorzystywana przez Gminę jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczenia usług w zakresie dostarczania wody,
  • budowy hydrantów naziemnych - będzie wykorzystywana przez Gminę jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczenia usług w zakresie dostarczania wody,
  • budowy ujęcia wody (inaczej studnia głębinowa) - będzie wykorzystywana przez Gminę jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczenia usług w zakresie dostarczania wody,
  • budowy stacji uzdatniania wody - będzie wykorzystywana przez Gminę jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczenia usług w zakresie dostarczania wody,
  • budowy odstojnika wód popłucznych - będzie wykorzystywana przez Gminę jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczenia usług w zakresie dostarczania wody.

c.

W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej efekty przedmiotowej inwestycji „SUW”, będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Gmina będzie miała obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Ad. c)

W ramach działalności gospodarczej efekty przedmiotowej inwestycji „SUW”:

  • budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączami, - wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody
  • budowy hydrantów naziemnych, które są urządzeniem zamontowanym na sieci na cele przeciwpożarowe czy do płukania sieci wodociągowej – wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody
  • budowy ujęcia wody (inaczej studnia głębinowa) – wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody
  • budowy stacji uzdatniania wody - wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody
  • budowy odstojnika wód popłucznych- który jest elementem technologii uzdatniania wody, płukania filtrów oczyszczających wodę z piasku i nieczystości aby woda była zdatna do spożycia, - wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody.

Jak wynika z odpowiedzi na pytania a) oraz b) wszystkie wymienione elementy infrastruktury i efekty inwestycji SUW będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT".

d.

Wyjaśnienie rozbieżności w zakresie wykorzystania studni, stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej. W opisie sprawy wskazali Państwo, że ww. elementy infrastruktury zostaną przekazane spółce wodociągowej nieodpłatnie. Jednocześnie w dalszej części wniosku wskazali Państwo, że towary i usługi nabyte do realizacji zadania w zakresie „SUW" związane będą z czynnościami opodatkowanymi. Proszę to wyjaśnić?

Ad.d)

Właścicielem wybudowanej infrastruktury „SUW” (studnia - ujęcie wody, stacja uzdatniania wody, sieć wodociągowa) będzie Gmina (...). Majątek „SUW” nie będzie przedmiotem przekazania, dzierżawy ani najmu. Spółka wodociągowa będzie wykonywała usługę utrzymania i eksploatacji/administrowania zbiorowych urządzeń wodociągowych (t.j. bieżącą konserwację urządzeń, bezpośrednią obsługę urządzeń wodociągowych, usuwanie awarii urządzeń wodociągowych, utrzymanie urządzeń wodociągowych we właściwym stanie sanitarnym i technicznym, przygotowanie urządzeń wodociągowych do działania w warunkach specjalnych na okres „W”, odczytywanie stanów wodomierzy odbiorców i ich dostarczanie Zamawiającemu) na rzecz Gminy, za co będzie obciążała Gminę, koszty te będą opodatkowane podatkiem VAT.

Natomiast Gmina (...) stanie się przedsiębiorstwem wodnym i jako właściciel sieci będzie wykonywać czynności opodatkowane na rzecz mieszkańców polegające na świadczeniu usług w zakresie dostarczania wody. Gmina za pobraną wodę będzie wystawiała faktury VAT na rzecz mieszkańców/ użytkowników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczone przez gminę na rzecz mieszkańców usługi polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, za które pobierane są opłaty, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to według jakiej stawki. Czy czynność ta powinna zostać udokumentowana fakturą VAT?
  2. Czy gmina będzie obowiązana do opodatkowania całej dotacji (art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych), którą gmina otrzyma w ramach projektu czy jedynie do opodatkowania dotacji (art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) w części dotyczącej 5 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków?
  3. Czy gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione, które zostaną poniesione na realizację inwestycji „(...)”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1.

Świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców usługi polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, za które pobierane są opłaty, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Partycypacja w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków ma charakter czynności cywilno-prawnej, z mieszkańcami zawierane będą umowy cywilno-prawne. Należy zauważyć, że wnoszone przez mieszkańców wpłaty stanowią w istocie zapłatę za budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Inwestycja realizowana jest tylko dla tych mieszkańców, którzy wniosą opłaty w określonej wysokości. Wnioskodawca ma tu do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą budowane na działkach stanowiących własność mieszkańców, ale budować je będzie gmina. Wybudowane oczyszczalnie w ramach inwestycji będą stanowić majątek gminy. Gmina będzie nimi zarządzać na czas trwałości projektu. Mieszkańcy na podstawie zawartych umów będą partycypować w kosztach budowy, wnoszone wpłaty będą współfinansować budowaną inwestycję. Po okresie „trwałości projektu” wybudowane przydomowe oczyszczalnie zostaną przekazane mieszkańcom za cenę wniesionego wkładu własnego na realizację projektu. Należy przyjąć, że ta część będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Stawką właściwą do opodatkowania wnoszonych przez mieszkańców wpłat będzie stawka 23%. Gmina na uiszczane przez mieszkańców wpłaty powinna wystawiać faktury VAT, a kwotę podatku odprowadzić do urzędu skarbowego.

Ad.2

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania podatkiem należnym VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, czyli zarówno wpłaty mieszkańców jako stanowiące zapłatę za dostawę i montaż przydomowych oczyszczalni ścieków jak i otrzymane przez gminę dofinansowanie na realizację zadania.

Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o których mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów a gdy nie ma ceny nabycia to koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy tych towarów.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. Podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. Koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/we rady z dnia 28 listopada 2006 r. W sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dla budowy PBOŚ mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.

Przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe w części dotyczącej budowy PBOŚ (ze środków unii europejskiej w ramach PROW na lata 2014-2020) należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług.

Dotacja otrzymana na budowę 5 szt. PBOŚ jest bezpośrednio związana z ceną świadczenia (świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), otrzymane przez gminę środki będą wykorzystane tylko i wyłącznie na konkretne działanie związane z budową przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków, dlatego też gmina uważa, że dotacja otrzymana na ich wybudowanie podlega opodatkowaniu VAT, od pozostałego zakresu zadania (SUW) nie podlega opodatkowaniu VAT.

Uzyskane dofinansowanie stanowi 36,45% wartości kosztów kwalifikowanych netto w tym, dotacja na budowę PBOŚ wyniesie 40.718,30 zł. Opodatkowanie dotacji wyniesie 23%, kwota netto 33.104,30 zł, podatek VAT 7.614 zł, razem 40.718,30 zł.

Wpłaty wnoszone przez mieszkańców z tytułu PBOŚ ww. Inwestycji są bezpośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez gminę, zachodzi związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a wykonaniem przez gminę określonych czynności.

W świetle powyższych przepisów, gmina uznaje, że podstawą opodatkowania z tytułu świadczonych przez gminę usług polegających na PBOŚ, jest nie tylko kwota należna, jaką mieszkańcy są zobowiązani uiścić z tytułu dostawy i wykonania u nich montażu ww. Instalacji, ale także dotacja - środki otrzymane przez gminę od podmiotu trzeciego tj. kwotę dofinansowania wymienioną w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych na realizację ww. Inwestycji, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Ad.3.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika w tytułu nabycie towarów i usług. W związku z powyższym, jeśli wystąpi związek ze sprzedażą opodatkowaną to gmina na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie mieć prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych na realizowaną inwestycję. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabycia podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Musi zaistnieć niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanie czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. W sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247, ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2028.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Jednocześnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1439 ze zm.) stanowi, że właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Rzeczywisty charakter podejmowanych przez wnioskodawcę czynności bezsprzecznie wskazuje, iż działania w zakresie budowy PBOŚ, które uzależnione są od dokonanej przez mieszkańca wpłaty, realizowane są w ramach cywilnoprawnego stosunku zobowiązaniowego. W konsekwencji, uznać należy, że Wnioskodawca nie działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej lub urząd obsługujący organ władzy publicznej i tym samym przewidziane w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączenie z kategorii podatników nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. Ponadto, w tym zakresie nie będzie miało także zastosowania przywołane zwolnienie przewidziane dla jednostek samorządu terytorialnego określone w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. W sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyższego wynika więc, że obowiązkowe kwoty uiszczane przez mieszkańców na poczet wykonania przez gminę przedmiotowej inwestycji w postaci budowy przydomowej oczyszczalni ścieków stanowią zaliczki, w związku z otrzymaniem których po stronie gminy powstaje obowiązek podatkowy.

Zamiar i sposób wykorzystania inwestycji po jej zrealizowaniu jest jasno określony. Gmina będzie osiągała przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury (SUW) i będą to przychody tej jednostki. Powstałe w ramach projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywaniem towarów i usług), a wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych. W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkujące prawo do odliczenia w przyszłości czynności opodatkowanych, gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. Projektu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie wnioskodawcy w zakresie „(...)” gmina będzie wykorzystywała powstałą w ramach inwestycji infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, zdaniem gminy, przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych/które poniesie na realizację inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług na rzecz mieszkańców polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe,
  • sposobu dokumentowania opłat pobieranych od mieszkańców za usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania w całości otrzymanej przez Gminę dotacji – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione/które zostaną poniesione na realizację inwestycji pn.: (...)” – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą opodatkowania świadczonych usług polegających na budowie na rzecz mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków, za które Gmina pobiera opłaty.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w pytaniu nr 1 należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że fakturą dokumentuje się zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

W niniejszej sprawie czynnością, jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańca – właściciela nieruchomości biorącego udział w projektach, będzie wykonanie usługi polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na poczet której Gmina pobierze określoną w umowie wpłatę, zgodnie z zawartymi z mieszkańcami umowami.

Wpłaty wnoszone przez mieszkańców – właścicieli nieruchomości biorących udział w projektach nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę na rzecz mieszkańców – zachodzi bowiem związek pomiędzy wnoszonymi wpłatami, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności na rzecz mieszkańców. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy wnoszonymi wpłatami, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika programu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z Wykonawcą na montaż przydomowych oczyszczalni ścieków oraz umowy z uczestnikami Projektu (mieszkańcami), wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Gminę od poszczególnych mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców.

W konsekwencji, otrzymywane od mieszkańców wynagrodzenie przewidziane w umowach dotyczyć będzie świadczenia usługi montażu przydomowych oczyszczalni ścieków, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina w związku z ww. czynnościami wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT.

W dalszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Gmina tą czynność powinna udokumentować fakturą VAT.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że wykona on na rzecz mieszkańców Gminy, z którymi zawarł stosowne umowy, inwestycje związane z budową 5 szt. PBOŚ. Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane na podstawie złożonych przez mieszkańców dobrowolnych deklaracji udziału w finansowaniu działania. Tytułem przygotowania dokumentacji projektowej planowanej inwestycji, mieszkańcy (zainteresowani) dokonają wpłaty w wysokości 1.000 zł. Dokonana wpłata udokumentowana zostanie fakturą VAT (23% VAT) wystawioną przez gminę. Wycofanie się z deklaracji z winy zainteresowanego, po opracowaniu projektu i poniesionych kosztów dla danej nieruchomości wiązało się będzie z utratą wpłaconej kwoty zaliczki. Z właścicielami poszczególnych nieruchomości podpisane zostaną umowy określające terminy i wysokość wpłat udziału finansowego mieszkańców, których posesje zostały objęte wnioskiem/umową o dofinansowanie w zakresie budowy PBOŚ. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i oprowadzony podatek VAT. Na pierwszą dokonaną wpłatę wystawiona zostanie faktura VAT, która rozliczona będzie fakturą końcową.

Powyższe wskazania prowadzą zatem do wniosku, że świadczone przez Gminę usługi nie są realizowane na rzecz innego podatnika VAT, ale na rzecz mieszkańców – osób fizycznych.

Odnosząc zatem treść powyższych przepisów do analizowanej sprawy (z opisu której nie wynika, by budowa 5 przydomowych oczyszczalni ścieków realizowana była na rzecz podatników tj. podmiotów w których mowa w art. 106b ust. 1 ustawy), wskazać należy, że co do zasady Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktury VAT nabywcy usługi (osobie fizycznej – mieszkańcowi), tylko wtedy gdy mieszkaniec takiej faktury zażąda, w przeciwnym wypadku Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT.

Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia faktury jeśli żądanie wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę. Po przekroczeniu tego terminu wystawienie faktury jest jedynie prawem, a nie obowiązkiem Wnioskodawcy.

Reasumując, jeżeli usługa została wykonana na rzecz innego podmiotu niż ten, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokumentowania takiej sprzedaży fakturą tylko na żądanie Mieszkańców.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług na rzecz mieszkańców polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej sposobu ich dokumentowania jest nieprawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej całej dotacji zarówno w części dotyczącej rozbudowy sieci wodociągowej „SUW” jak i budowy przydomowych oczyszczalni ścieków PBOŚ.

Jak wyżej wskazano, w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według ust. 6 powyższego artykułu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem podstawę opodatkowania zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Decydującym dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy za niższą kwotę (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za konkretną dostawę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku realizowanych w ramach inwestycji zadań dotyczących „SUW”: budowy sieci wodociągowej wraz z przyłączeniami, budowie hydrantów naziemnych, stacji uzdatniania wody, ujęcia wody, odstojnika wód popłucznych, zbiornika PPOŻ, nie będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Gmina będzie właścicielem nowopowstałej inwestycji „SUW”. Jak wskazuje Wnioskodawca mieszkańcy nie wnoszą żadnych opłat na rzecz wykonania „SUW”. Mieszkańcy nie partycypują w kosztach inwestycji „SUW”. Otrzymane dotacje na „SUW” nie mają i nie będą miały wpływu na cenę świadczenia przez gminę usług. Cena za m3 wody nie wzrośnie w związku z realizacją inwestycji i przyznanymi dotacjami. Otrzymane przez gminę dotacje na „SUW” pokrywają koszt robót budowlanych.

Tym samym przekazana dotacja w części dotyczącej rozbudowy sieci wodociągowej nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w przypadku inwestycji dotyczącej budowy pięciu przydomowych oczyszczalni ścieków będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w postaci budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę na rzecz mieszkańców w zamian za określone wynagrodzenie. Dofinansowanie związane z wykonaniem w ramach zadania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane przez Gminę środki nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność Gminy, lecz będą mogły zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone działanie, tj. wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków w ilości 5 sztuk.

Przekazane więc Gminie środki finansowe na realizację ww. zadania (budowy PBOŚ) należy uznać – jak wskazuje to Gmina – za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Gminę ww. usług.

Źródłem finansowania projektu w części dotyczącej PBOŚ jest dotacja otrzymana ze środków unijnych pochodzących z PROW oraz z Rządowego Funduszy Inwestycji Lokalnych oraz wpłaty wnoszone przez mieszkańców biorących udział w projekcie (w wysokości 3.700,00 zł). Przez sfinansowanie części kosztów środkami z otrzymanych przez Gminę dotacjami mieszkaniec biorący udział w projekcie nie płaci pełnej kwoty należnej za budowę PBOŚ. W niniejszej sprawie istotnym jest zatem, że kwota obowiązkowej wpłaty ostatecznego odbiorcy świadczenia, tj. mieszkańca, w związku z uczestnictwem w realizowanym projekcie w zakresie budowy PBOŚ, z uwagi na przyznane dofinansowanie, będzie niższa od kwoty, jaką Gmina musiałaby od niego żądać, gdyby przedmiotowego dofinansowania nie było.

Konsekwentnie, otrzymana przez Gminę dotacja na realizację projektu w odniesieniu do części inwestycji polegającej na wykonaniu przydomowych oczyszczalni ścieków u mieszkańców będzie stanowić dopłatę do ceny świadczonych na rzecz mieszkańca usług, a zatem będzie stanowić podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Wątpliwości Gminy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji „(...)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak Gmina jednoznacznie wskazała w opisie sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania dotyczącego zarówno budowy „SUW” jak i budowy PBOŚ związane są /będą jedynie z czynnościami opodatkowanymi, a efekty realizowanych inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

Mając zatem na względzie podane przez Gminę zdarzenie przyszłe, to Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w myśl uregulowań art. 86 ust. 1 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn.: „(...)”.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest więc prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że odnośnie stanowiska dotyczącego sformułowanego pytania nr 1 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT 23% dla świadczonych usług na rzecz mieszkańców polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz stanowiska dotyczącego sformułowanego pytania nr 2 w części dotyczącej określenia stawki podatku VAT 23% dla dotacji na budowę PBOŚ zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając interpretacje indywidualną Organ jest związany opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku i może opierać się jedynie na wskazanych tam zdarzeniach i okolicznościach. Wnioskodawca ponosi wszelkie negatywne konsekwencje przedstawienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) niezgodnego z rzeczywistością. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków podatkowoprawnych, w tym w postaci ochrony, o której mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj