Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1560/11/EB
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1560/11/EB
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nauczyciel
stawki podatku
usługi
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy usługi nauki gry na instrumentach objęte są zwolnieniem od podatku?



Wniosek ORD-IN 686 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 9 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nauki gry na instrumentach – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nauki gry na instrumentach.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie nauki gry na instrumentach muzycznych dzieci w różnym wieku. Jest Pani nauczycielem i prowadzi zajęcia zarówno osobiście, jak i zatrudniając osoby na podstawie umów cywilnoprawnych oraz podnajmując inne osoby prowadzące działalność gospodarczą. Dzieci, które Pani uczy, są zarówno ze szkół „zwykłych”, jak i muzycznych. Prowadzone zajęcia są usługami nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i gimnazjalnym. Umowy na prowadzenie ww. zajęć podpisuje Pani z rodzicami dzieci i są one prowadzone w formie zajęć pozaszkolnych dodatkowych. Prowadzone są one w wynajętym lokalu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy świadczenie usług gry na instrumentach muzycznych dzieci w różnym wieku na poziomie przedszkolnym, podstawowym i gimnazjalnym, które prowadzi Pani osobiście, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy...
  2. Czy te same usługi świadczone przez osoby przez Panią zatrudnione na podstawie umów cywilnych nie będą objęte tym zwolnieniem...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, zajęcia które prowadzi osobiście korzystają ze zwolnienia od podatku. Stwierdziła Pani, iż zajęcia prowadzone przez osoby zatrudnione przez Panią lub z którymi ma Pani podpisane umowy o świadczenie takich usług, nie korzystają z takiego zwolnienia, bez względu na to czy te osoby są nauczycielami, czy nie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Analizując powołaną wyżej regulację należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi nauki gry na instrumentach muzycznych. Jest Pani nauczycielem i prowadzi zajęcia zarówno osobiście, jak i zatrudniając na podstawie umów cywilnoprawnych inne osoby lub podnajmując inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Zajęcia prowadzone są zarówno dla uczniów szkół muzycznych jak i dzieci nieuczęszczających do takich szkół. Prowadzone zajęcia są usługami nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i gimnazjalnym.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy ww. usługi świadczone są osobiście przez Panią, spełnione zostają przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Zatem świadczenie tych usług korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast w sytuacji, kiedy usługi te nie są wykonywane przez Panią osobiście, ale przez osoby zatrudniane na podstawie umowy zlecenia oraz wynajęte w tym celu podmioty prowadzące działalność gospodarczą, nie podlegają temu zwolnieniu, ani opodatkowaniu stawkami obniżonymi jako niewymienione ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Końcowo wskazać należy, iż z uwagi na fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pani, jako świadcząca usługę, zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla „wynajętych” przez Panią podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ani osób wykonujących przedmiotowe usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj