Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.438.2021.1.MGO
z 18 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

23 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „….”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją projektu dofinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „....” w ramach Osi Priorytetowej 3 - Cyfrowy Region, Działania 3.2 - E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .... na lata 2014-2020 współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Umowa o dofinansowanie nr .....

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej .... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Szpital świadczy usługi w ramach działalności leczniczej, oznaczone symbolem PKD 8610Z - działalność szpitali.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług, dostawy towarów lub świadczonych usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosowanie art. 43 ust. 1 pkt 18 obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione są z podatku VAT, usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i usług z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wszystkie nabyte (zakupione) towary i usługi w związku z realizacją projektu „....” nr umowy ..... są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy od towarów i usług (podatku VAT).

Dokumenty zakupu (faktury i rachunki) związane z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu zostały wystawione przez Wykonawców bezpośrednio na Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej .....

Głównym celem jest zwiększenie liczby i jakości usług udostępnianych w formie elektronicznej w ..... Projekt bezpośrednio wpisuje się w realizację założeń .....:

  1. Zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w podmiotach świadczących publiczne usługi zdrowotne nastąpi poprzez udostępnianie usług.
  2. Tworzenie e-usług placówek ochrony zdrowia: tworzenie narzędzi i usług z wykorzystaniem TIK służących wymianie informacji i danych między pacjentami i placówkami opieki zdrowotnej, personelem medycznym oraz systemami informacji medycznej - projekt dostarcza 3 usługi dla pacjentów, które pozwolą na zwiększenie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej poprzez optymalizację procesów po stronie Szpitala. Dostępności usług zgodnych z WCAG 2.0 przyczyni się również do zwiększenia dostępności tych świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami i zmniejszenia ich wykluczenia.
  3. Wprowadzenie systemów udostępnienia zasobów cyfrowych o zdarzeniach i rejestrów medycznych: umożliwiających przekazywanie przez świadczeniodawców informacji o udzielonych, udzielanych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej, dostęp usługobiorców do tych informacji, wymianę pomiędzy świadczeniodawcami danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej niezbędnych do zapewnienia ciągłości leczenia oraz dokumentów elektronicznych w celu prowadzenia diagnostyki, leczenia oraz zaopatrzenia pacjentów w produkty lecznicze i wyroby medyczne. Wprowadzane rozwiązania technologiczne zapewnią również interoperacyjność z platformą krajową.

Łączny koszt brutto wdrożenia elektronicznych usług publicznych to kwota brutto: 1.484.807,78 zł. Do kosztów kwalifikowalnych projektu zaliczono koszty podatku VAT wynikających z zakupu usług:

  1. Faktura VAT nr .... na kwotę netto 1.189.430,89 zł, VAT 273.569,11 zł, kwota brutto 1.463.000,00 zł. Rozwój elektronicznych usług publicznych w ....
  2. Faktura VAT nr ... na kwotę netto 1.490,00 zł, VAT 342,70 zł, kwota brutto 1.832,70 zł. Wykonanie i montaż tablicy informacyjnej w ramach projektu „.....”.
  3. Faktura VAT nr ... na kwotę netto 5.413,30 zł, VAT 1.245,06 zł, kwota brutto 6.658,36 zł. Świadczenie usług Inżyniera Projektu polegających na specjalistycznym wsparciu projektu „....”.
  4. Faktura VAT nr .... na kwotę netto 5.413,30 zł, VAT 1.245,06 zł, kwota brutto 6.658,36 zł. Świadczenie usług Inżyniera Projektu polegających na specjalistycznym wsparciu projektu „.....”.
  5. Faktura VAT nr .... na kwotę netto 5.413,30 zł, VAT 1.245,06 zł, kwota brutto 6.658,36 zł. Świadczenie usług Inżyniera Projektu polegających na specjalistycznym wsparciu projektu „...”.

Na wszystkie ww. wydatki zostały wystawione faktury z naliczonym podatkiem VAT 23%.

W oparciu o zapisy „Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego .... na lata 2014-2020, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, podatek od towarów i usług może być uznany za kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta, a ten nie ma możliwości jego odzyskania.

Szpital jako Beneficjent ubiegający się o udzielenie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego złożył oświadczenie do Instytucji Zarządzającej - Urzędu Marszałkowskiego, iż w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 13-13a i w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”), nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Zakupione w projekcie towary i usługi dotychczas nie były przez Beneficjenta (Szpital) wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z powyższym Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej .... nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wyżej wymienionym projektem.

Z uwagi na fakt, iż Szpital nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT, zaliczył poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej … miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów (wydatków) stanowiących koszty kwalifikowalne z Urzędu Marszałkowskiego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „….”. Oś Priorytetowa 3 - Cyfrowy Region Działania 3.2 - E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej …. nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków kwalifikowalnych w związku z realizacją ww. projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Realizacja projektu przez SP ZOZ …. nie będzie wiązała się z żadnymi czynnościami opodatkowanymi VAT, z tytułu realizacji projektu w Szpitalu nie będą generowane przychody podlegające VAT.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu rozliczenia wniosku od Instytucji Zarządzającej - Urząd Marszałkowski ….. w związku z projektem „…..” Osi Priorytetowej 3 - Cyfrowy Region Działania 3.2 - E-zdrowie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wszystkie nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Szpital do czynności zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „….”, ponieważ efekty realizacji projektu są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj