Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDWB.4010.1.2021.1.BB
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2021 r. (data wpływu 24 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu wypełnienia informacji CIT-ST w sytuacji, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy), na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu wypełnienia informacji CIT-ST w sytuacji, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy), na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zatrudnia przedstawicieli handlowych, którzy jako miejsce pracy mają wskazane odpowiednio: gmina, województwo, kilka województw. Zapisy takie są konieczne ze względu na zakres działalności Spółki oraz zadań i obowiązków przedstawicieli handlowych takich jak współpraca z różnymi jednostkami handlowymi. Zakres przyporządkowanych przedstawicielom partnerów handlowych jest specyficzny dla każdego pracownika. Spółka w informacji CIT- ST ujmuje tych pracowników w ilości pracowników ogółem. Nie wykazuje ich jako pracowników wykonujących pracę na terenie jednostek samorządu terytorialnego innych niż gmina właściwa dla siedziby Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jak należy wypełnić informację CIT-ST w przypadku, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy) na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów tych jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Tymi odrębnymi przepisami, o których mowa w przepisie jest ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 23 ze zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Finansów z 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a. Ustawa ta ma swoją definicję zakładu (oddziału) , którą należy stosować na potrzeby tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładem (oddziałem), jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Dlatego określone w umowie o pracę miejsce pracy konkretnego pracownika, wskazuje na to, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska odpowiednio procentowo, określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych zapłaconym przez pracodawcę.

W sytuacji gdy zdefiniowane w umowie miejsce pracy jest szersze niż gmina oraz gdy nie można określić gminy, na terenie której pracownik wykonuje przeważającą część swojej pracy, spółka powinna w informacji CIT-ST ująć tych pracowników ogółem.

Spółka nie powinna wykazywać tych pracowników w specyfikacji ilości pracowników wykonujących pracę na terenie jednostek samorządu terytorialnego innych niż właściwych dla siedziby spółki. Jako poparcie stanowiska powołać należy stanowisko zawarte w interpretacji z dnia 7 października 2008 r., IPPB3/423-1015/08-4/IŚ DIS w W-wie, podobnie DKIS z dnia 5 września 2019 r., 0114-KDIP2-2.4010.299.2019.1.AS, DIS w W-wie z 14 września 2010 r., IPPB5/423-372/10-4/AS oraz w wyroku SA/Sz 1178/14, wyrok z dnia 26 lutego 2015 r. „(…) pracodawca, w przypadku ustalenia w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy poprzez wskazanie powiatu (obejmującego kilka gmin), nie ma obowiązku wskazania każdorazowo gminy jako miejsca najczęściej wykonywanej pracy przez pracownika.” Podobnie pismo wydane przez Ministerstwo Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, Udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób - dla podatników mających zakłady położone na obszarze kilku jednostek samorządu terytorialnego, Biul. Skarb. 2009, nr 1, str. 27: „Miejscem wykonywania pracy zatrudnianych przez spółkę na podstawie umów o pracę przedstawicieli jest określone w umowie o pracę województwo, bez wskazania konkretnego adresu, co za tym idzie, bez wskazania poszczególnych powiatów i gmin wykonywania pracy. W takiej sytuacji, o ile nie jest możliwe określenie powiatów i gmin, w których wykonuje pracę przedstawiciel, dochody z tytułu udziałów w CIT należy przekazać do jednostek samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina) właściwych dla siedziby Spółki.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.), podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 ze zm.), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy, jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Określenie zatem w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika, przesądza o tym, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska odpowiednio, procentowo określony udział w całości podatku dochodowego od osób prawnych, zapłaconego przez pracodawcę.

Przepis art. 10 ust. 4 cytowanej ustawy, nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone.

Wzór i terminy składania ww. informacji o zakładach (oddziałach) oraz liczbie osób świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) określa rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 10 marca 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 454) zmieniające rozporządzenie z 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2007 r. nr 230 poz. 1693).

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, informacja podatnika zawiera:

1. wykaz zakładów, ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone;

2. liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach, ustaloną według stanu:

  1. na ostatni dzień miesiąca lub kwartału, za który przypada zaliczka na podatek, albo na dzień poprzedzający dzień wpłaty podatku płaconego w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, zwanego dalej „ryczałtem” – dla rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, w trakcie roku podatkowego,
  2. na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie o wysokości dochodu (straty), osiągniętego w roku podatkowym - dla ostatecznego rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, za ostatni miesiąc roku podatkowego.

W myśl § 5 rozporządzenia, liczbę osób zatrudnionych w zakładzie ustala się, biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy wynikające z umowy o pracę, zgodnie z zasadami metodycznymi statystyki określonymi w odrębnych przepisach.

Obowiązującymi w niniejszym zakresie są deklaracje:

  • CIT-ST - „Informacja o zakładach (oddziałach) podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” oraz
  • CIT-ST/A - „Informacja o zakładach (oddziałach)”, składana jako załącznik do formularza CIT-ST.

Zatem, o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, o konieczności składania informacji CIT-ST, decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego stwierdzenia, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę, z konkretnym pracownikiem, miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się lokalne biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Odnośnie miejsca położenia zakładu (oddziału) – w przypadku, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, np. gdy w umowie o pracę wskazany jest obszar dwóch województw – rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Dopiero jeżeli konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy.

Z opisanego we wniosku ORD-IN stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zatrudnia przedstawicieli handlowych, którzy jako miejsce pracy mają wskazane odpowiednio: gmina, województwo, kilka województw. Zapisy takie są konieczne ze względu na zakres działalności Spółki oraz zadań i obowiązków przedstawicieli handlowych takich jak współpraca z różnymi jednostkami handlowymi. Zakres przyporządkowanych przedstawicielom partnerów handlowych jest specyficzny dla każdego pracownika. Spółka w informacji CIT- ST ujmuje tych pracowników w ilości pracowników ogółem. Nie wykazuje ich jako pracowników wykonujących pracę na terenie jednostek samorządu terytorialnego innych niż gmina właściwa dla siedziby Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sytuacji, jak należy wypełnić informację CIT-ST w przypadku, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy) na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków.

Zauważyć należy, iż co do zasady, określenie przez pracodawcę w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyskają odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

Tym samym, jeżeli zgodnie z zawartą z pracownikiem umową o pracę miejsce wykonywania przez niego pracy położone jest na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika, wówczas dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym należy przekazać do jednostek samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina) właściwych dla miejsca wykonywania przez niego pracy.

Jeżeli natomiast miejscem wykonywania pracy zatrudnianych przez spółkę na podstawie umów o pracę pracowników jest określone w umowie o pracę województwo (kilka województw), bez wskazania konkretnego adresu, co za tym idzie, bez wskazania poszczególnych powiatów i gmin wykonywania pracy, w takiej sytuacji, o ile nie jest możliwe określenie powiatów i gmin, w których wykonuje pracę pracownik najczęściej, dochody z tytułu udziałów w CIT należy przekazać do jednostek samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina) właściwych dla siedziby Spółki.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków oraz powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj