Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.56.2020.2.MM
z 17 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 maja 2021 r. r. (data wpływu 11 maja 2021 r.), uzupełnionym 5 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania od donatorów środków pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania od donatorów środków pieniężnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 23 lipca 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4015.56.2021.1.MM wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 5 sierpnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W miesiącu kwietniu 2021 r. we współpracy z … Wnioskodawca rozpoczął akcję społeczną związaną z zarybianiem rzeki X oraz odbudową tarlisk. W związku ze zmianami klimatycznymi i działalnością człowieka ichtiofauna tej rzeki jest bardzo mocno zagrożona. Wypierane są gatunki ryb szlachetnych oraz znacznie spada populacja gatunków chronionych i endemicznych takich jak minogi, kiełbie, głowacze, kozy, brzanki, brzany karpackie, piskorze, piekielnice. W ostatnich latach w wyniku przegrzania wody oraz presji wędkarskiej drastycznie zmniejszyła się populacja głowacicy. W Polskiej czerwonej księdze zwierząt głowacice, zostały uznane jako gatunek krytycznie zagrożony wyginięciem. Głowacica jest ostatnim przedstawicielem majestatycznych ryb łososiowatych, których naturalne tarło można zaobserwować na X. Dlatego też wraz z … Wnioskodawca postanowił zaangażować społeczeństwo w proces zarybiania X głowacicami oraz odbudowę przynajmniej jednego tarliska. Zarybianie rozpoczęło się w miesiącu maju natomiast odbudowa tarlisk zaplanowana jest na przełom lipca i sierpnia br. co pozwoli na odbycie naturalnego tarła wielu gatunkom.

Aby uzyskać środki finansowe na zrealizowanie w/w akcji na portalu internetowym zrzutka.pl Wnioskodawca założył zbiórkę pieniędzy. Poprzez ten portal osoby chętne mogą wesprzeć finansowo powyższą akcję. Donatorzy dokonując wpłat pieniężnych sami decydują o wysokości pomocy finansowej, nie są zobligowani do sztywnie ustalonych kwot i czynią to dobrowolnie, nie otrzymując z tego tytułu żadnych świadczeń wzajemnych. Donatorzy dokonując wpłat mogą podać swoje pełne dane lub tylko nick internetowy (pseudonim), dlatego też Wnioskodawca nie jest w stanie zidentyfikować wszystkich darczyńców z imienia i nazwiska.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację indywidualną wysokość pojedynczych wpłat wahała się od 10 zł do 500 zł, natomiast wartość uzyskanych środków pieniężnych wyniosła 7.981,00 zł, przy 86 wpłatach. Ponadto suma wpłat od Donatorów, których nie ma możliwości zidentyfikowania, jest niższa od kwoty 4.920,00 zł.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a akcja zarybiania X i odbudowy tarlisk jest w całości akcją społeczną mającą na celu wsparcie realizacji zadań należących do Polskiego Związku Wędkarskiego. Zarówno wpuszczone ryby jak i materiał użyty do budowy tarliska na rzece X będą stanowiły własność Skarbu Państwa.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że otrzymane od Donatorów środki pieniężne stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Donatorzy dokonując wpłat sami decydują o wysokości wpłat nie otrzymując z tego tytułu świadczeń wzajemnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dobrowolne wpłaty od Donatorów zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn są zwolnione z opodatkowania, jeżeli suma datków od jednego Donatora nie przekroczy w ciągu 5 lat kwoty 4.902 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty otrzymywane od Donatorów stanowią darowizny i podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

W związku z tym, że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia „darowizna”, dla wyjaśnienia jego znaczenia należy odwołać się do art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest zatem dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Darowizna polega na dyspozycji majątkowej darczyńcy prowadzącej do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego - do zwiększenia jego aktywów. Świadczenie darczyńcy ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy - obdarowany, nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

W przedstawionym stanie faktycznym, stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Donatorami, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Donator, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem portalu zrzutka.pl).

W związku z tym, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane za pośrednictwem portalu zrzutka.pl darowizny podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, którego wysokość zależy od przyporządkowania Donatora do odpowiedniej grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów tej ustawy oraz od wysokości darowanej przez Donatora kwoty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczana do III grupy podatkowej. W sytuacji, gdy pojedynczy Donator dokona na moją rzecz darowizny więcej niż jednokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym jeśli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi.

Należy nadmienić, iż wpłaty od Donatorów, którzy przy dokonywaniu wpłat na portalu zrzutka.pl podali swoje pełne dane (Imię i Nazwisko) oraz suma wpłat od Donatorów, których nie ma możliwości zidentyfikowania, nie przekroczyły kwoty wolnej od podatku dla nabywców zaliczonych III grupy podatkowej, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy.

W związku z powyższym wpłaty otrzymywane od Donatorów stanowią darowizny i podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednakże korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 9 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ze względu na to, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, w tym zakresie należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego – przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy – podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca aby uzyskać środki finansowe na zrealizowanie akcji społecznej, założył na portalu internetowym zbiórkę pieniędzy. Donatorzy dokonując wpłat pieniężnych sami decydują o wysokości pomocy finansowej, nie są zobligowani do sztywnie ustalonych kwot i czynią to dobrowolnie, nie otrzymując z tego tytułu żadnych świadczeń wzajemnych. Donatorzy dokonując wpłat mogą podać swoje pełne dane lub tylko nick internetowy (pseudonim), dlatego też Wnioskodawca nie jest w stanie zidentyfikować wszystkich darczyńców z imienia i nazwiska.

Na dzień złożenia wniosku o interpretację indywidualną wysokość pojedynczych wpłat wahała się od 10 zł do 500 zł, natomiast wartość uzyskanych środków pieniężnych wyniosła 7.981,00 zł, przy 86 wpłatach. Ponadto suma wpłat od Donatorów, których nie ma możliwości zidentyfikowania, jest niższa od kwoty 4.920,00 zł.

Kwoty otrzymane od Donatorów stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że wpłaty dokonywane przez Donatorów, skoro stanowią darowiznę, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Obdarowany jest zobowiązany do zapłaty podatku i składania zeznania podatkowego w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednego darczyńcy sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny przekroczy 9.637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej, 7.276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej, 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Skoro zatem jak wskazał Wnioskodawca kwota darowizn od poszczególnych Donatorów nie przekroczy w ciągu 5 lat kwoty 4.902 zł, to darowizny te zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy nie podlegają opodatkowaniem podatkiem od spadków i darowizn.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj