Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.224.2021.1.JKU
z 19 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.) , o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • w sytuacji, w której korekty wyniku za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. spowodują przekroczenie granicy 50 mln euro przychodów za ten rok - Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. – jest prawidłowe,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r. – jest nieprawidłowe,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodów, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji realizowanej o strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

  • w sytuacji, w której korekty wyniku za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. spowodują przekroczenie granicy 50 mln euro przychodów za ten rok - Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r.,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r.,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodów, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji realizowanej o strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Rok podatkowy Spółki jest inny niż rok kalendarzowy i trwa od 1 grudnia danego roku do 30 listopada roku kolejnego.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. wprowadzono przepisy dotyczące obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej dla wybranych podatników. Zgodnie z art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., powyższy obowiązek dotyczy podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, tj. m.in. podatkowych grup kapitałowych (pkt 1) oraz podatników, u których wartość przychodów osiągniętych w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 milionów euro (pkt 2 -tzw. „kryterium przychodowe”).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje że wartość przychodów za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. (na bazie aktualnych danych) nie przekroczyła równowartości 50 mln euro. Niemniej, ze względu na możliwe korekty wyniku finansowego (co nastąpi w przeciągu kilku najbliższych miesięcy), nie można wykluczyć, że ostatecznie Spółka spełni kryterium przychodowe za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 roku.

Dodatkowo Wnioskodawca przewiduje, że kryterium o którym mowa w wyżej wymienionym przepisie może zostać spełnione także w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r. oraz w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy - w sytuacji, w której korekty wyniku za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. spowodują przekroczenie granicy 50 mln euro przychodów za ten rok - Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 roku?
  2. Czy w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 roku?
  3. Czy w przypadku spełnienia kryterium przychodów, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji realizowanej o strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 roku?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 roku.

Ad. 2.

W przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 roku.

Ad. 3.

W przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 roku, a termin na wykonanie tego obowiązku upłynie z dniem 30 listopada 2023 roku.

Uzasadnienie:

Część wspólna uzasadnienia

Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy został wprowadzony do ustawy o CIT w art. 27c ustawy o CIT ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „Ustawa Nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku.

Zgodnie z art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 (tj. roczne zeznanie CIT), złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Zgodnie natomiast z art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1 ww. przepisu, dotyczy (i) podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów oraz (ii) podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

W świetle art. 27c ust. 4 ustawy o CIT, podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W tym samym terminie podatnik ma obowiązek zawiadomić drogą elektroniczną naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której publikowane jest sprawozdanie (art. 27c ust. 7 ustawy o CIT).

Przepisy wskazane powyżej zostały wprowadzone na podstawie Ustawy Nowelizującej, która zawiera reguły intertemporalne dotyczące stosowania przepisów ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym przed i od 1 stycznia 2021 roku.

Zgodnie z art. 24 Ustawy Nowelizującej, przepisy zmieniające ustawę o CIT (w tym te wprowadzające obowiązek publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej) – z wyjątkiem regulacji dotyczących rozwiązań szczególnych związanych z sytuacją epidemiologiczną - wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku („Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem: 1) art. 1 pkt 21-33, art. 2 pkt 25-35, art. 3 pkt 9-13, art. 9, art. 10, art. 12, art. 18, art. 19 oraz art. 23 ust. 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; 2) art. 4 i art. 8, które wchodzą w życie z dniem 1 marca 2021 r.” - podkreślenie własne Wnioskodawcy).

Jednocześnie, art. 17 Ustawy Nowelizującej stanowi, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r. („Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 38g, art. 38ha, art. 38i, art. 38k-38m, art. 38o, art. 38p, art. 38r i art. 38s tej ustawy.” - podkreślenie własne Wnioskodawcy). Jedyny wyjątek w tym zakresie, nieistotny dla rozstrzygnięcia niniejszego wniosku, dotyczy regulacji szczególnych związanych z sytuacją epidemiologiczną.

Żadne inne przepisy przejściowe Ustawy Nowelizującej nie zawierają innych regulacji przejściowych, które określałyby zasady stosowania w czasie przepisów dotyczących obowiązku sporządzenia i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że realizacja tego obowiązku powinna podlegać wskazanym wyżej zasadom intertemporalnym, wyrażonych w art. 17 i 24 Ustawy Nowelizującej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, nawet w przypadku spełnienia kryterium przychodowego w odniesieniu za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r., Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za ten rok.

Taki wniosek jest oczywisty w świetle przepisów przejściowych zawartych w Ustawie Nowelizującej (tj. art. 24 Ustawy Nowelizującej, który przewiduje, że znowelizowane przepisy ustawy o CIT wchodzą w życie od 1 stycznia 2021 r.) oraz mając na uwadze fakt, że rok podatkowy Wnioskodawcy zakończył się jeszcze przed dniem 1 stycznia 2021 roku - a więc przed dniem wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Oczywistym jest więc, że za rok podatkowy kończący się 30 listopada 2020 r. obowiązek ten nie będzie dotyczył Spółki - przyjęcie odmiennego podejścia byłoby ewidentnie sprzeczne z przepisami Ustawy Nowelizującej (oraz przewidzianych tam regułach intertemporalnych).

Wnioskodawca zauważa przy tym, że bez znaczenia jest fakt, że określony w ustawie o CIT 12-miesięczny termin na opublikowanie informacji o realizowanej strategii podatkowej w odniesieniu za rok kończący się 30 listopada 2020 r. upłynąłby po 1 stycznia 2021 r., tj. po dniu wejścia w życie przepisów dotyczących obowiązku publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Jest bowiem oczywiste, że nie można przepisów określających termin wykonania obowiązku opublikowania informacji o realizowanej strategii stosować/interpretować w oderwaniu od przepisów określających warunki, od których ten obowiązek zależy. Zastosowanie przepisów dotyczących terminu wykonania obowiązku opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej zależy od tego, czy ten obowiązek w ogóle powstanie - a to z kolei, jak wykazano powyżej, reguluje jednoznacznie art. 24 Ustawy Nowelizującej. Mówiąc innymi słowy - jeśli zgodnie z tym przepisem, podatnik nie będzie mieć obowiązku sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, to bezprzedmiotowa staje się analiza, jaki byłby termin wykonania tego obowiązku i czy upływa on przed czy po dniu wejścia w życie przepisów dotyczących obowiązku publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Ponadto, przyjęcie stanowiska odmiennego niż prezentowane przez Wnioskodawcę, prowadziłoby też do absurdalnego wniosku, że w przypadku Spółki termin na wykonanie tego obowiązku za rok kończący się 30 listopada 2020 r. wyniósłby w praktyce zaledwie 11 miesięcy (przepisy o obowiązku publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej zaczęły obowiązywać bowiem dopiero od 1 stycznia 2021 r. a 12-miesięczny termin od końca roku podatkowego Spółki kończącego się 30 listopada 2021 r., upłynie z dniem 30 listopada 2021 roku) - co w oczywisty sposób byłoby nie do pogodzenia z treścią art. 27c ust. 4 ustawy o CIT, z którego jasno wynika, że termin ten wynosi 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego („... do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.”). Na marginesie można tylko dodać, że kwestię tę jeszcze lepiej obrazuje przykład podatników, którzy - podobnie jak Wnioskodawca - stosują „łamany” rok podatkowy, lecz obejmujący np. okres od 1 lutego danego roku kalendarzowego do 31 stycznia roku kolejnego. Uznanie, że podatnicy tacy mają obowiązek opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej z tego względu, że 12-miesięczny termin na jej opublikowanie upływa po dniu wejścia w życie przepisów statuujących ten obowiązek, oznaczałoby że mieliby oni zaledwie 1 (słownie: jeden) miesiąc na wykonanie obowiązku sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej (przepisy o strategii podatkowej zaczęły obowiązywać bowiem dopiero od 1 stycznia 2021 r. a 12-miesięczny termin od końca roku podatkowego takiego podatnika, kończącego się 31 stycznia 2020 r., upłynął z dniem 31 stycznia 2021 roku).

Na marginesie jedynie można dodać, że uznanie iż Spółka ma obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok kończący się 30 listopada 2020 r., stanowiłoby również naruszenie jednej z fundamentalnych zasad prawa, tj. lex retro non agit - która określa zakaz retroaktywności prawa (zasada niedziałania prawa wstecz). Przy czym należy wyraźnie zaznaczyć, że oparcie się na tej zasadzie jedynie potwierdza to, co i tak wynika wprost z jasnych i precyzyjnych przepisów intertemporalnych Ustawy Nowelizującej, w szczególności z jej art. 24.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, nawet w przypadku spełnienia kryterium przychodowego za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r., Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za ten rok.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, również w sytuacji, gdy kryterium przychodowe zostałoby spełnione w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r., Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za ten rok.

Podobnie jak w przypadku pytania 1 (dotyczącego roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r.), taki wniosek wynika wprost z przepisów przejściowych zawartych w Ustawie Nowelizującej, tym razem z art. 17 tej ustawy.

Jak wskazano powyżej, art. 17 Ustawy Nowelizującej przewiduje, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 roku. Brak jest przy tym innych szczegółowych przepisów przejściowych regulujących stosowanie przepisów dotyczących obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Przepis ten (art. 17 Ustawy Nowelizującej) będzie mieć więc zastosowanie do roku podatkowego Spółki trwającego od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r. - gdyż jest to właśnie „rok podatkowy inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r.”

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nawet w przypadku spełnienia kryterium przychodowego w odniesieniu do roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r., Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej - gdyż również w odniesieniu do tego roku Spółka jest zobowiązana (wprost - na podstawie art. 17 Ustawy Nowelizującej) do stosowania przepisów ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r. (które nie przewidywały obowiązków informacyjnych w związku z realizowaną strategią podatkową).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Jak zostało to wskazane powyżej, art. 17 Ustawy Nowelizującej odsunął w czasie obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy dla podatników, których rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i rozpoczął się przed 1 stycznia 2021 roku. Podatnicy tacy stosują bowiem znowelizowane przepisy ustawy o CIT (w tym przepisy dotyczące obowiązku publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej) dopiero od roku podatkowego następującego po roku innym niż rok podatkowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończył/zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 roku.

W sytuacji Wnioskodawcy, na mocy przepisu przejściowego wyrażonego w art. 17 Ustawy Nowelizującej, pierwszym rokiem, za który Wnioskodawca będzie zobowiązany stosować przepisy ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. (które zakładają nowe obowiązki związane z realizowaną strategią podatkową), będzie więc rok podatkowy rozpoczęty 1 grudnia 2021 r. (jako pierwszy rok podatkowy rozpoczynający się po dniu wejścia w życie przepisów dot. obowiązku publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej) i zakończony 30 listopada 2022 r.

Tym samym - zakładając, że kryterium przychodowe od którego zależy obowiązek publikowania informacji o realizowanej strategii będzie spełnione - Spółka będzie zobowiązana wypełnić obowiązki związane z realizowaną strategią podatkową, przewidziane w art. 27c ustawy o CIT, za rok podatkowy rozpoczynający się 1 grudnia 2021 r. i kończący się 30 listopada 2022 roku.

Końcowo Wnioskodawca chciałby wskazać na treść przepisu art. 27c ust. 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym podatnik ma obowiązek zamieszczenia na swojej stronie internetowej informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W ocenie Wnioskodawcy należy zatem przyjąć, że w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, termin na opublikowanie informacji o realizowanej przez niego strategii podatkowej w odniesieniu do roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r., będzie upływał z dniem 30 listopada 2023 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, ze zm., dalej: „updop”), minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Na podstawie art. 27b ust. 2 updop, podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

  1. podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
  2. podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
  3. spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „ustawa zmieniająca”).

Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 updop, podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27c ust. 2 updop, informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

    1. informacje o stosowanych przez podatnika:
    1. procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
    2. dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

    2. informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,
    3. informacje o:
    1. transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

    4. informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
    1. ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
    2. interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
    3. wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
    4. wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747),

    5. informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą
    - z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego - art. 27c ust. 4 updop.

Z kolei art. 27c ust. 5 updop stanowi, że w przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata - art. 27c ust. 6 updop.

Na podstawie art. 27c ust. 7 updop, w terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r., poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.

Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 updop, przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej.

Dokonując wykładni powyższych przepisów wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r.) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 updop. Obecnie na podstawie art. 27b updop w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy updop w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem art. 38g, art. 38ha, art. 38i, art. 38k-38m, art. 38o, art. 38p, art. 38r i art. 38s tej ustawy (art. 17 ustawy zmieniającej).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że rok podatkowy Spółki trwa od 1 grudnia danego roku do 30 listopada roku kolejnego. Wnioskodawca wskazuje że wartość przychodów za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. po dokonaniu korekty wyniku może przekroczyć równowartości 50 mln euro. Wnioskodawca przewiduje, że kryterium przychodowe może zostać spełnione także w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r. oraz w roku podatkowym trwającym od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 roku. Z tego powodu Wnioskodawcę można zakwalifikować do podmiotu, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 updop.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający:

  • od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r.,
  • od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r.,
  • od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakładce „Aktualności” 9 grudnia 2020 r., w wiadomości pt.: „MF walczy z nieuczciwymi praktykami przy rozliczeniach podatkowych”, wskazano: „Podatnicy będą zobowiązani do publikowania informacji na stronie internetowej i przekazywania jej urzędowi skarbowemu do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. Z uwagi na to, że ustawa nowelizująca nie przewiduje szczególnych regulacji przejściowych, podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 r., w terminie do 31 grudnia 2021 r. Celem nowelizacji jest zwiększanie transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników CIT w Polsce. Nowe przepisy ustawy wchodzą w życie 1 stycznia 2021 r.”.

Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w odniesieniu do podatników, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2021, a zakończy się po dniu 31 grudnia 2020 r., ustawodawca w art. 17 ww. ustawy zmieniającej przewidział (z pewnymi wyjątkami), że do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego stosują oni przepisy ustawy o CIT w brzmieniu dotychczasowym.

Z uwagi na powyższe w odniesieniu do roku podatkowego trwającego od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. czyli zakończonego przed dniem wejścia w życie art. 27c updop, nie wystąpi obowiązek przygotowania i złożenia informacji o realizacji strategii podatkowej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy w sytuacji, w której korekty wyniku za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. spowodują przekroczenie granicy 50 mln euro przychodów za ten rok - Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. (pytanie Nr 1) jest prawidłowe.

Nie można natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy do pytania oznaczonego nr 2.

Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami, w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r.

Natomiast, odnosząc się pytania oznaczonego nr 3 zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że w przypadku spełnienia kryterium przychodów, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji realizowanej o strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 roku.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  • w sytuacji, w której korekty wyniku za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. spowodują przekroczenie granicy 50 mln euro przychodów za ten rok - Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2019 r. do 30 listopada 2020 r. należy uznać za prawidłowe,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodowego, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2021 r. należy uznać za nieprawidłowe,
  • w przypadku spełnienia kryterium przychodów, Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i opublikowania informacji realizowanej o strategii podatkowej za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2021 r. do 30 listopada 2022 r. należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj