Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.481.2021.1.ISK
z 26 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 27 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zwrotu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę z tytułu zakupu i wydania nagród oraz braku zwiększenia z tego tytułu podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów (pytanie nr 2 i 3 wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wydania nagród rzeczowych laureatom Akcji Marketingowych, dokumentowania zwrotu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę z tytułu zakupu i wydania nagród oraz braku zwiększenia z tego tytułu podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu i przeprowadzaniu na zlecenie swoich klientów akcji marketingowych, przede wszystkim w postaci loterii promocyjnych, konkursów i akcji promocyjnych (dalej łącznie zwane „Akcjami Marketingowymi”). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzona przez Niego ww. działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem podatku od towarów i usług. Klientami Wnioskodawcy są zarówno podmioty prowadzące sprzedaż hurtową jak i detaliczną, oraz producenci towarów i usług z różnych branż i sektorów gospodarki (dalej jako „Klient/Klienci”). Akcje Marketingowe są prowadzone przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów w celu zachęcenia do nabywania towarów lub usług, ich promowania bądź zwiększenia atrakcyjności oferty Klientów. Z kolei uczestnikami organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji Marketingowych najczęściej są prywatne osoby fizyczne (dalej jako „Konsument/Konsumenci”). W przypadku, gdy Klient prowadzi sprzedaż hurtową, Akcje Marketingowe mogą być skierowane do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (dalej jako „Przedsiębiorca/Przedsiębiorcy”).

Zgodnie z umowami jakie Wnioskodawca zawiera z Klientami na wykonanie usług polegających na organizacji Akcji Marketingowych, Wnioskodawca zobowiązuje się (w zależności od umowy), do czynności takich jak:

  • stworzenia zasad i regulaminów Akcji Marketingowych,
  • rozpowszechniania informacji o organizowanych Akcjach Marketingowych,
  • opracowania oświadczeń i dokumentacji wymaganej do wydania nagród,
  • w przypadku organizowania loterii promocyjnych - przygotowania i złożenia dokumentacji wymaganej prawem do właściwych organów oraz uzyskanie zezwolenia na organizację loterii zgodnie przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych,
  • wyłonienia zwycięzców nagród,
  • zakupienia nagród w Akcjach Marketingowych, a następnie wydania ich zwycięzcom,
  • odpowiedzi na reklamacje składane przez uczestników Akcji Marketingowych,
  • prowadzenia działań reklamowych w zakresie promocji Akcji Marketingowych,
  • zapewnienia obsługi techniczno-informatycznej Akcji Marketingowych.

W powyższym zakresie Wnioskodawca działa na wyłączne zlecenie Klienta, który jest wyłącznym fundatorem nagród przyznawanych w ramach Akcji Marketingowych. Niemniej jednak, nagrody w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji Marketingowych kupowane są przez Wnioskodawcę i wydawane laureatom Akcji Marketingowych, a Wnioskodawca w okresie realizacji Akcji Marketingowych jest ich właścicielem. W przypadku, gdy nagrodami w ramach Akcji Marketingowych są środki pieniężne, nagrody te faktycznie są wypłacane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako zleceniobiorca otrzymuje stosowne wynagrodzenie za wszelkie działania podejmowane w ramach Akcji Marketingowych (zgodnie z kosztorysem) w formie wynagrodzenia ustalonego z Klientem za realizację Akcji Marketingowej, jak również otrzymuje zwrot poniesionych kosztów z tytułu jej organizacji. Tym samym, Wnioskodawca przyjmując zlecenie od Klienta na organizację Akcji Marketingowych jest zobowiązany zapewnić realizację wszystkich prawnych i faktycznych aspektów związanych z prawidłowym ich przebiegiem, działając jednak na zlecenie swojego Klienta, z którym ustala On podstawowe zasady danej Akcji Marketingowej i na warunkach szczegółowo określonych w łączącej Wnioskodawcę i Klienta umowie.

Na potrzeby niniejszego wniosku, Wnioskodawca opisał zasady organizacji Akcji Marketingowych, co do których pojawiły się wątpliwości w zakresie obowiązków podatkowych spoczywających na Wnioskodawcy bądź Klientach. Wniosek dotyczy Akcji Marketingowych jakie wystąpią w przyszłości.

Akcje promocyjne skierowane do Przedsiębiorców.

Wnioskodawca organizuje w imieniu Klientów akcje promocyjne skierowane do Przedsiębiorców. Charakter i zakres akcji promocyjnych jest różny z uwagi na różną specyfikę działalności Klientów oraz uzyskanie oczekiwanych przez Klientów celów. Dla przykładu, wskazuje się przykładowe rodzaje akcji promocyjnych:

  1. Akcja promocyjna może polegać na zachęceniu Przedsiębiorców do kupowania określonego rodzaju produktów/towarów Klientów. Przedsiębiorcy w zależności od akcji promocyjnej nie zgłaszają swojego udziału w akcji promocyjnej, a są jedynie o niej informowani w sposób przyjęty w danej akcji (np. ulotki, strona internetowa, oprogramowanie służące składaniu zamówień itp.) bądź też regulamin akcji promocyjnej przewiduje obowiązek zgłoszenia się Przedsiębiorcy do udziału w niej. Następnie Przedsiębiorcy mogą być podzieleni na kilka grup, a nagrody otrzymują Ci z Przedsiębiorców, którzy w danym miesiącu przekroczą próg targetowy w swojej grupie (określoną wartość zakupów produktów/towarów Klienta objętych akcją promocyjną). Nagroda w akcji promocyjnej jest przyznawana i wydawana Przedsiębiorcy, który podejmuje decyzję o jej dalszym losie. Nagrodą w powyższych akcjach promocyjnych jest często uzyskanie przez Przedsiębiorcę dodatkowego produktu promocyjnego lub uzyskanie zwrotu ceny zakupu produktu najtańszego.
  2. Akcja promocyjna, w której udział mogą wziąć przedsiębiorcy z określonej grupy, a nagrodą jest nagroda pieniężna lub nagroda rzeczowa. Mechanika takiej akcji polega na złożeniu jak największego zamówienia oraz może być uwzględniany element czasu złożenia zamówienia („kto pierwszy ten lepszy”). Nagrodę otrzymuje jeden zwycięzca w danej turze akcji (akcje mogą być dzielone na tury trwające w określonych przedziałach czasowych). W powyższych akcjach promocyjnych, kwota nagrody/bonusu uzyskiwanego przez Przedsiębiorcę, może przekraczać kwotę 200 zł brutto, ale występują także sytuacje, gdy wartość nagrody/bonusu nie przekracza tej kwoty. Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za przygotowanie treści regulaminu akcji promocyjnej, przebieg, realizację i obsługę akcji promocyjnej, wykonanie zwrotów oraz rozpatrzenie ewentualnych reklamacji dotyczących sposobu przeprowadzenia akcji promocyjnej.

Konkursy skierowane do Konsumentów i Przedsiębiorców

W przypadku organizowania przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów Akcji Marketingowych w postaci konkursów, akcje takie polegają na stworzeniu przez Wnioskodawcę zadania konkursowego oraz organizacji całego konkursu na rzecz Klienta (dalej jako: „Konkurs”). W ramach Konkursu, Konsument lub Przedsiębiorca zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie Konkursu wykonuje wskazane w nim zadanie konkursowe. Następnie, po weryfikacji otrzymanych zgłoszeń, Wnioskodawca zgodnie z kryteriami określonymi w regulaminie Konkursu dokonuje wyboru zwycięzców danego Konkursu oraz decyduje o przyznaniu im nagród. Charakter i zakres Konkursów jest różny, z uwagi na różną specyfikę działalności Klientów oraz uzyskanie oczekiwanych przez Klientów celów. Wśród Konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę występują zatem Konkursy z różnych dziedzin wiedzy i mogą polegać np. na:

  • zakupie produktu/usługi Klienta i wykonania zadania konkursowego np. w postaci wykonania i przesłania zdjęcia,
  • zakupie produktu/usługi Klienta i wykonania zadania konkursowego w postaci odpowiedzi na pytania,
  • zakupie produktu/usługi Klienta i wykonania zadania konkursowego w postaci napisania hasła reklamowego,
  • wykonania zadania konkursowego bez zakupu produktu/usługi Klienta.

Niezależnie od formy, każdy z Konkursów kierowany jest do uczestników (Konsumentów/Przedsiębiorców), którzy na zasadach określonych w regulaminie, współzawodniczą ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia Konkursów jest wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom. Zadania konkursowe w ramach Konkursów mogą dot. dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, bądź też mogą być związane ze sprzedażą premiową (uczestnicy Konkursów nabywają produkt/usługę Klienta i wykonują zadanie konkursowe). Tak jak to opisano powyżej, zakup i wydanie nagród zwycięzcom Konkursu (jako Akcji Marketingowej), pozostaje po stronie Wnioskodawcy bądź gdy nagrodami są środki pieniężne, są one faktycznie wypłacane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca w powyższym zakresie działa na wyłączne i wyraźne zlecenie swojego Klienta, w imieniu którego dokonuje zakupu i wydania nagród. O tym, że Wnioskodawca działa jedynie jako podwykonawca swojego Klienta świadczy również fakt, że Klient Wnioskodawcy wykonuje obowiązki Administratora Danych Osobowych uczestników konkursu w rozumieniu art. 4 pkt 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), przetwarzanych w ramach jego organizacji, zaś Wnioskodawca występuje w tej relacji wyłącznie jako podmiot przetwarzający. Wnioskodawca wskazuje, że wartość nagród przyznawanych w ramach Konkursów może przekraczać, jak i nie przekraczać kwoty 200 zł, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Loterie skierowane do Konsumentów i Przedsiębiorców

Jak wspomniano na wstępie, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności organizuje na zlecenie Klientów loterie promocyjne (dalej jako „Loterie”). Loterie te organizowane są na rzecz osób fizycznych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek prawa handlowego. Organizacja Loterii polega m.in. na stworzeniu zasad nabywania przez uczestników (Konsumentów i Przedsiębiorców) określonych przez Klienta produktów promocyjnych powyżej określonej przez Klienta wartości, co z kolei uprawnia uczestnika do nabycia losów promocyjnych. Następnie uczestnik Loterii bierze udział w losowaniu nagród ustalonych w Regulaminie Loterii. Wnioskodawca będąc organizatorem Loterii odpowiada za wszelkie prawne aspekty jej organizacji, w tym za uzyskanie zezwolenia na organizację Loterii zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że podmiot organizujący Loterię jest instytucją obowiązaną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, Wnioskodawca organizując Loterie działa wyłącznie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Obowiązki instytucji obowiązanej nie mogą być bowiem w drodze umowy przeniesione na inny podmiot prawa. Wartość części nagród przyznawanych w ramach Loterii może nie przekraczać progu zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (pytania nr 2 i 3 wniosku):


  1. Czy w związku z wydaniem przez Wnioskodawcę nagród rzeczowych na rzecz laureatów Akcji Marketingowych w ramach wykonania zobowiązań umownych względem Klientów, przy których nabyciu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, spoczywa na nim obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług bądź na innej podstawie wynikającej z tej ustawy?
  2. Czy prawidłowe będzie postępowanie Wnioskodawcy w zakresie wystawienia na Klienta noty księgowej tytułem zwrotu wydatków brutto z tytułu zakupu i wydania nagród na potrzeby realizacji Akcji Marketingowych i kwota odpowiadająca równowartości nagród nie zwiększa podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W związku z wydaniem przez Wnioskodawcę nagród na rzecz laureatów Akcji Marketingowych w ramach wykonania zobowiązań umownych względem Klientów, przy których nabyciu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek opodatkowania tego przekazania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem podstawą wykazania przez Wnioskodawcę podatku należnego w związku z przekazywaniem nagród jest art. 7 ust. 1 ustawy o VAT tj. przekazanie to stanowi odpłatną dostawę towarów, a jedynie wynagrodzenie uzyskiwane jest od Klienta jako innego podmiotu niż podmiot, któremu towar wydano.

Uzasadnienie

W ocenie Wnioskodawcy, w wyniku wykonania usług organizacji i przeprowadzenia Akcji Marketingowych w rzeczywistości dochodzi do świadczenia przez Wnioskodawcę:

  • usług organizacji Akcji Marketingowych na rzecz Klientów, oraz
  • jako odrębne świadczenie tj. dostawy towarów, w postaci przekazania nagród rzeczowych uczestnikom tych akcji, z tytułu którego wynagrodzenie Wnioskodawca otrzymuje od Klientów.

Wnioskodawca organizując konkursy, loterie promocyjne i akcje promocyjne, zakupuje i wydaje nagrody zwycięzcom. Wnioskodawca w swoim imieniu nabywa nagrody przekazywane następnie uczestnikom Akcji Marketingowych i do momentu wydania nagród jest ich właścicielem. Przy czym, wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług na rzecz Klientów obejmuje także poniesione przez niego koszty nabycia przekazywanych nagród. W rezultacie wartość wydawanych nagród jest jednym z elementów kalkulacji wynagrodzenia Wnioskodawcy. Cena usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów zawiera dwa elementy:

  • wynagrodzenie za usługi marketingowe, oraz
  • wynagrodzenie za dostawę towarów wydawanych osobom trzecim (zwycięzcom Akcji Marketingowych).

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawy towarów, podlega część wynagrodzenia otrzymanego od Klientów, za nagrody przekazane laureatom Akcji Marketingowych. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nieobejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT, tj. jako wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie usług na rzecz Klientów. Czynność wydania nagród wypełnia w ocenie Wnioskodawcy znamiona dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, dla uznania wydania nagród laureatom Akcji Marketingowych za odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, bez znaczenia pozostaje, który podmiot dokonuje zapłaty za wydane nagrody (towary). Istotny jest związek pomiędzy wypłaconym wynagrodzeniem, a wydanym towarem. W sytuacji opisanej w stanie faktycznym występuje bezsporny związek wypłaconego przez Klienta wynagrodzenia (zwrotu kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup nagród) z wydanymi laureatom towarami (nagrodami). Otrzymane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę od Klienta stanowiące koszt zakupu nagród jest związane z wydawanymi na rzecz laureatów nagrodami (towarami), a więc wynagrodzenie to jest zapłatą dla Wnioskodawcy za wydane nagrody.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, kwota odpowiadająca równowartości nagród wydanych laureatom Akcji Marketingowych, która zwracana jest przez Klientów, nie zwiększa podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów i taki zwrot wydatków brutto z tytułu zakupu nagród na potrzeby realizacji Akcji Marketingowych może być dokumentowany notą księgową.

Uzasadnienie

Obowiązujące aktualnie przepisy ustawy o VAT nie przewidują dokumentowania czynności opodatkowanych, w tym odpłatnej dostawy towarów, fakturami wewnętrznymi. W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymuje od Klientów zwrot środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów nagród rzeczowych, nie dochodzi w tym zakresie do dostawy towarów na rzecz Klientów, bowiem dostawa towarów odbywa się wyłącznie pomiędzy Wnioskodawcą a laureatami Akcji Marketingowych. Ponadto, wymaga podkreślenia, że pieniądze nie są towarami w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (ich wartość w obrocie wynika z posiadania przez pieniądz funkcji płatniczych). W tej sytuacji nie będzie dochodzić również do świadczenia usług, ponieważ Klienci z tytułu przekazania pieniędzy Wnioskodawcy jako zwrot równowartości nagród rzeczowych lub pieniężnych, nie stają się beneficjentem określonej usługi, z tytułu wykonywania której uzyskują wymierną korzyść. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wykonana czynność tj. dostawa towarów lub usługa, a nie zapłata za nie. Resumując, środki pieniężne, które Wnioskodawca otrzymuje od Klientów tytułem zwrotu kosztów za wydane/wypłacane nagrody zwycięzcom Akcji Marketingowych, nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów. Dlatego też kwota zwrotu poniesionych kosztów otrzymywana przez Wnioskodawcę od Klientów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowi podstawy opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów. Otrzymana od Klientów kwota stanowiąca koszt przekazywanych nagród rzeczowych i pieniężnych nie wchodzi do podstawy opodatkowania usług organizacji Akcji Marketingowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów. Tym samym Wnioskodawca wystawiając Klientowi dokument wskazujący wartość wydanych laureatom Akcji Marketingowych nagród może zrobić to w formie noty obciążeniowej. Brak jest bowiem przeciwwskazań dla dokumentowania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dowodami księgowymi zewnętrznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy zaznaczyć, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym podkreślić, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”, lecz jako własność ekonomiczną. Własność ekonomiczna to sytuacja, w której – z punktu widzenia aspektów ekonomicznych oraz w rozumieniu potocznym – należałoby uznać kogoś za właściciela rzeczy, np. posiadacza nieruchomości, której wydaniu nie towarzyszyło przeniesienie własności w formie aktu notarialnego. W każdym razie w przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Przy czym, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. Dostawa towarów nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Należy zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższych okoliczności należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że w niektórych przypadkach płatności za dany towar/usługę może dokonać podmiot trzeci, a nie podmiot (osoba), na rzecz którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w trakcie realizacji programów lojalnościowych lub akcji marketingowych, w których są przekazywane uczestnikom nagrody.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu i przeprowadzaniu na zlecenie swoich klientów akcji marketingowych, przede wszystkim w postaci loterii promocyjnych, konkursów i akcji promocyjnych. Akcje Marketingowe są prowadzone przez Wnioskodawcę na zlecenie Klientów (podmioty prowadzące sprzedaż hurtową jak i detaliczną, oraz producenci towarów i usług z różnych branż i sektorów gospodarki) w celu zachęcenia do nabywania towarów lub usług, ich promowania bądź zwiększenia atrakcyjności oferty Klientów. Z kolei uczestnikami organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji Marketingowych najczęściej są prywatne osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Wnioskodawca Organizując Akcje Marketingowe działa na wyłączne zlecenie Klienta, który jest wyłącznym fundatorem nagród przyznawanych w ramach Akcji Marketingowych. Niemniej jednak, nagrody w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji Marketingowych kupowane są przez Wnioskodawcę i wydawane laureatom Akcji Marketingowych, a Wnioskodawca w okresie realizacji Akcji Marketingowych jest ich właścicielem. W przypadku, gdy nagrodami w ramach Akcji Marketingowych są środki pieniężne, nagrody te faktycznie są wypłacane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako zleceniobiorca otrzymuje stosowne wynagrodzenie za wszelkie działania podejmowane w ramach Akcji Marketingowych (zgodnie z kosztorysem) w formie wynagrodzenia ustalonego z Klientem za realizację Akcji Marketingowej, jak również otrzymuje zwrot poniesionych kosztów z tytułu jej organizacji. Tym samym, Wnioskodawca przyjmując zlecenie od Klienta na organizację Akcji Marketingowych jest zobowiązany zapewnić realizację wszystkich prawnych i faktycznych aspektów związanych z prawidłowym ich przebiegiem, działając jednak na zlecenie swojego Klienta, z którym ustala On podstawowe zasady danej Akcji Marketingowej i na warunkach szczegółowo określonych w łączącej Wnioskodawcę i Klienta umowie.

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku opodatkowania czynności wydania nagród rzeczowych laureatom Akcji Marketingowych.

Należy wskazać, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Z istoty świadczeń złożonych, opartej na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej płynie wniosek, że o świadczeniu złożonym można mówić wówczas, jeśli istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Świadczenia te muszą stanowić jedną nierozerwalną całość. Tak więc w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne (wyroki: z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service, Zb.Orz. s. I-897, pkt 51; z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-276/09 Everything Everywhere, Zb.Orz. s. I-12359, pkt 23). Jedna transakcja występuje w wypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (wyroki: z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank, Zb.Orz. s. I-9433, pkt 22; a także z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN, Zb.Orz. s. I-2697, pkt 23).

TSUE w orzeczeniu z dnia 7 października 2010 r. w sprawie C-55/09 pomiędzy Commissioners for Her Majesty´s Revenue and Customs a B. Group Ltd. stwierdził, że aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie przez podatnika działającego w takim charakterze. TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. TSUE stwierdził, że z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel. Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów. Dalej TSUE wskazał, że z przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka @1 Ltd, której Spółka Baxi Group Ltd zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego Spółka @1 Ltd nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Ponadto w przedmiotowej sprawie Spółka @1 Ltd dostarcza prezenty lojalnościowe.

TSUE stwierdził też, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem. Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.

W konsekwencji, TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu różnego rodzaju Akcji Marketingowych. W ramach tej usługi, Wnioskodawca będzie wykonywał usługi marketingowo-reklamowe, jak i będzie nabywał we własnym imieniu i na własną rzecz nagrody, które następnie będzie wydawać laureatom wyłonionym w ramach przeprowadzanej Akcji Marketingowej. Zatem świadczona przez Wnioskodawcę usługa marketingowo-reklamowa będzie obejmować różne elementy, będzie świadczeniem o charakterze niejednorodnym, złożonym, stanowiącym pewnego rodzaju zestaw czynności. Jednym z elementów tego świadczenia będzie przekazywanie przez Wnioskodawcę nagród podmiotom uprawnionym do ich otrzymania (laureatom Akcji Marketingowej), które należy – w przedmiotowej sprawie – uznać za odrębne i samodzielne świadczenie opodatkowane na gruncie podatku od towarów i usług.

W stosunku do nabytych nagród rzeczowych Wnioskodawca będzie ich właścicielem i będzie posiadał ich własność ekonomiczną. Jak bowiem wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nabywa nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz i jest ich właścicielem w okresie realizacji Akcji Marketingowych. Oznacza to, że przed wydaniem Nagród rzeczowych Wnioskodawca nie dokonuje odsprzedaży na rzecz Klienta nabytych nagród rzeczowych, a tym samym Klient nie nabywa prawa do dysponowania nimi jak właściciel.

Zatem w przypadku wydania nagród Wnioskodawca przeniesie prawo do rozporządzania jak właściciel wydawanymi nagrodami rzeczowymi na podmioty uprawnione, dokona więc dostaw towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Pomimo, że wydanie nagród będzie odbywać się bez pobrania wynagrodzenia od otrzymujących nagrodę laureatów to czynności te nie będą czynnościami nieodpłatnymi. Wynagrodzenie wypłacone Wnioskodawcy przez Klienta za wykonanie przez niego czynności w ramach zawartej umowy obejmuje w rzeczywistości dwa elementy – pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta (usługi polegające na organizacji Akcji Marketingowych mających na celu reklamę firmy Klienta, jego produktów i marek), natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie wypłacane przez tego Klienta za dostawę nagród rzeczowych dokonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz laureatów Akcji.

W konsekwencji czynność wydania nagród rzeczowych na rzecz laureatów Akcji Marketingowych w ramach wykonania zobowiązań umownych względem Klientów, przy których nabyciu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (jako odpłatna dostawa towarów), będzie podlegać odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy prawidłowym jest wystawienie na Klienta noty księgowej tytułem zwrotu wydatków brutto z tytułu zakupu i wydania nagród na potrzeby realizacji Akcji Marketingowych, gdzie kwota odpowiadająca równowartości nagród nie zwiększa podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, co z resztą zostało już wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 1, że Wnioskodawca w związku z organizacją Akcji Marketingowych otrzymuje od Klienta wynagrodzenie, które de facto składa się z dwóch elementów tj. części środków stanowiących zapłatę za wykonywaną przez Wnioskodawcę usługę (organizację i obsługę Akcji Marketingowych), oraz części środków przekazywanych Wnioskodawcy tytułem pokrycia wartości wydawanych nagród rzeczowych w Akcji Marketingowej, które stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenie za dostawę nagród rzeczowych na rzecz laureatów Akcji Marketingowych dokonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników.

Reasumując, mając na uwadze opis analizowanej sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, transfer środków pieniężnych od Klienta na rzecz Wnioskodawcy tytułem pokrycia wartości wydawanych laureatom Akcji Marketingowych nagród rzeczowych w Akcji nie będzie stanowił wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów na rzecz Klienta. W konsekwencji czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klienta. W celu udokumentowania otrzymanych od Klienta środków pieniężnych tytułem pokrycia wartości wydawanych laureatom nagród rzeczowych w Akcji Marketingowej, Wnioskodawca może posłużyć się notą księgową lub innym dokumentem księgowym.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zwrotu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę z tytułu zakupu i wydania nagród oraz braku zwiększenia z tego tytułu podstawy opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz Klientów (pytanie nr 2 i 3 wniosku).

Natomiast w pozostałym zakresie tj. w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od zakupu nagród, ewidencjonowania na kasie rejestrującej wydania nagród Konsumentom oraz dokumentowania wydania nagród Przedsiębiorcom (pytania nr 1, 4, 5 i 6 wniosku) oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych - zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj