Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.419.2021.2.ASY
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 17 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) oraz pismem z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 26 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 17 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 26 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.419.2021.2.ASY.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w piśmie, które wpłynęło 27 maja 2021 r.):

Gmina …. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek) jako podatnik VAT czynny.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, w wyniku której Gmina oraz jej jednostki organizacyjne dokonują wspólnych rozliczeń dla celów VAT.

Gmina … posiada w swoim zasobie grunty, które wydzierżawia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z przeznaczeniem na ogródki przydomowe, wykorzystywane do uprawy roślin (warzyw, owoców, kwiatów), jak również wykorzystywane na cele rekreacyjne. Pożytki z uprawy przeznaczone są wyłącznie na cele prywatne osób dzierżawiących grunty. Ponadto dzierżawcami gruntu nie są rolnicy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze. Z umowy dzierżawy wynika, iż dzierżawca nie może bez zgody Gminy wznosić na dzierżawionych gruntach budynków oraz zmieniać przeznaczenia przedmiotu umowy.

Z ewidencji gruntów i budynków wynika, iż działki gruntu oznaczone są różnymi symbolami. Najczęściej jest to rola klasy IV lub V (RIV, RV). Ale zdarzają się również inne oznaczenia np.: B,DR,LZ,PSIV,N,BI. Na podstawie zapisów Zarządzenia Wójta Gminy … nr … z dnia 31 grudnia 2020r. w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu dzierżawnego za nieruchomości gruntowe wchodzące w skład gminnego zasobu nieruchomości, Gmina ustaliła roczną stawkę czynszu dzierżawnego za grunty wykorzystywane na cele inne niż rolnicze, niezależnie od użytku i klasy gruntu w wysokości 0,20 zł/m2, do których został doliczony podatek od towarów i usług (VAT). Do tej grupy gruntów zaliczone również zostały ogródki przydomowe.

W piśmie uzupełniającym z 26 lipca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.W umowach dzierżawy gruntu na cele związane z prowadzeniem ogródka, szczegółowy opis sposobu korzystania z gruntu będzie uzależniony od celu określonego przez dzierżawcę.

Z uwagi na powyższe możliwe będzie niżej wskazane korzystanie przez dzierżawcę z gruntu przeznaczonego na prowadzenie ogródka:

  • prowadzenie ogrodu warzywnego,
  • prowadzenie ogrodu przydomowego służącego uprawie warzyw i owoców,
  • prowadzenie ogrodu przydomowego służącego celom wypoczynkowym oraz gospodarczo-użytkowym,
  • prowadzenie ogrodu przydomowego w formie zieleni urządzonej (trawnik, rabaty kwiatowe, skalniaki itp.),
  • prowadzenie ogrodu przydomowego zarówno w formie ogrodu warzywnego, jak również ogrodu w formie zieleni urządzonej oraz ogrodu służącego celom wypoczynkowym i gospodarczo-użytkowym.

2.Co do zasady umowy nie będą zawierały postanowień, że dzierżawa gruntu z przeznaczeniem pod ogródek może służyć jedynie celom rolniczym.

Ewentualne zastrzeżenie, że grunt ma być użytkowany w dobrej kulturze rolnej, będzie dotyczyło jedynie przypadków, w których dzierżawca w sposób jednoznaczny zadeklaruje, iż dzierżawa ma służyć prowadzeniu tylko i wyłącznie ogrodu warzywnego.

3.Poprzez „cel rekreacyjny” należy rozumieć korzystanie z gruntu w celu odpoczynku. W ramach użytkowania gruntów na cele rekreacyjne dzierżawca będzie mógł zlokalizować (posadowić) na gruncie obiekty małej architektury (typu: ławka, stolik ogrodowy, zestaw biesiadny, ławostół, parasol ogrodowy), a także urządzenia zabawowe (typu: huśtawka, trampolina, basen, piaskownica).

Użytkowanie rekreacyjne będzie też dopuszczało realizację na gruncie skalniaków, rabat kwiatowych, ścieżek ogrodowych itp.

4.Z uwagi na fakt, iż (za wyjątkiem przypadków ograniczonych tylko i wyłącznie do prowadzenia ogródka warzywnego) cel dzierżawy gruntu pod ogródek pozwala na korzystanie z gruntu:

  • jako terenu mającego powiększyć powierzchnię biologicznie czynną posesji (tj. zwiększyć obejście posesji),
  • jako terenu, na którym można urządzić ogród przydomowy rozumiany jako obszar zieleni urządzonej (rabaty kwiatowe, alejki ogrodowe, skalniaki itp.),
  • jako terenu rekreacyjnego wyposażonego w urządzenia małej architektury oraz urządzenia zabawowe,
  • jako terenu pod rabaty warzywne,
  • jako terenu pod sad tj. terenu porośniętego krzewami i drzewami owocowymi,
  • nie można stwierdzić, iż nadrzędnym celem będzie prowadzenie ogródka w celach rolniczych.

5.Z uwagi na fakt, iż celem dzierżawy terenu pod ogródek będzie m.in. cel rekreacyjny, nie można wykluczyć możliwości wykorzystania gruntu w celach rozrywkowych, rozumianych jako aktywność związana ze zorganizowaniem prywatnej aktywności dzierżawcy (np. miejsce organizacji prywatnego spotkania towarzyskiego przez dzierżawcę). W opisanym przypadku taka forma celu rozrywkowego nie będzie naruszała istoty umowy.

6.Na dzierżawionych gruntach dzierżawca będzie mógł realizować osobiste zainteresowania i wykorzystywać grunt dla odpoczynku pod warunkiem, iż cele te będą zbieżne z celami opisanymi w punkcie „a” („Ad. a”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 lipca 2021 r.):

Czy w przypadku zawarcia umowy dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe czynność ta podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy o VAT? Jeśli tak, to jak powinna być opodatkowana?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 27 maja 2021 r.):

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe czynność ta podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy o VAT stawką w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art.. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 111 i art. 129 ust.1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2018r. stawka podatku wynosi 23%.

Zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania zwolnień, zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020r. poz. 1740) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż dzierżawa stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej. Wyjątek stanowi dzierżawa na cele rolnicze, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „cele rolnicze”, jednakże w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT zdefiniowana została działalność rolnicza, przez która rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcje materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcje zwierząt typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i leśnego, wylęgarnia drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż dzierżawa gruntu z przeznaczeniem na ogródki przydomowe jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, bo nie mieści się w dyspozycji pojęcia dzierżawy na cele rolnicze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, że dzierżawa wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy dzierżawy mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe).

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 82 ust. 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
  4. przepisy Unii Europejskiej.

Na podstawie ww. art. 82 ust. 3 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2020, poz. 1983 ze zm.).

Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1983), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Przy czym usługa dzierżawy gruntu przeznaczonego na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, pod warunkiem łącznego spełnienia przesłanek co do przedmiotu i celu takiej umowy. Podatnik podatku VAT będzie mógł zatem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania omawianej usługi podatkiem od towarów i usług, jeśli zawarta zostanie umowa dzierżawy gruntu, która w swojej treści zawierać będzie m.in. postanowienia, z których w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że dzierżawiony grunt jest przeznaczony wyłącznie na cele rolnicze.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „cele rolnicze”, jednakże w art. 2 pkt 15 ustawy – zdefiniowana została działalność rolnicza, przez którą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Posiłkując się zapisem powyższej definicji, uznać należy, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który może być wykorzystany do ww. działalności rolniczej. Zatem, gruntem przeznaczonym na cele rolnicze będzie grunt przeznaczony przez dzierżawcę do działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 15 ustawy.

Analiza powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o zastosowaniu zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, decydować będzie wykorzystanie dzierżawionych gruntów na cele rolnicze. Bez znaczenia pozostaje status podatkowy dzierżawcy, jak również przeznaczenie wydzierżawianego gruntu wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub innych dokumentów wskazujących na ich przeznaczenie. Jedynym warunkiem, który pozwala na skorzystanie z ww. zwolnienia, jest cel, na jaki grunty te są wydzierżawiane.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z dnia 18 października 2016 r., sygn. akt I FSK 571/15 w którym Sąd przyznał, że dzierżawa gruntu przeznaczonego pod przydomowe ogródki działkowe i zieleń, który – zgodnie z umową – będzie wykorzystywany na cele rolnicze, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług niezależnie od tego, czy dzierżawca jest rolnikiem ryczałtowym, czy też osobą wykorzystującą produkty rolne pochodzące z sprawy tego gruntu jedynie na własne potrzeby (konsumpcję).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Gmina posiada w swoim zasobie grunty, które wydzierżawia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z przeznaczeniem na ogródki przydomowe, wykorzystywane do uprawy roślin (warzyw, owoców, kwiatów), jak również wykorzystywane na cele rekreacyjne. Pożytki z uprawy przeznaczone są wyłącznie na cele prywatne osób dzierżawiących grunty. Ponadto dzierżawcami gruntu nie są rolnicy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze. Z umowy dzierżawy wynika, iż dzierżawca nie może bez zgody Gminy wznosić na dzierżawionych gruntach budynków oraz zmieniać przeznaczenia przedmiotu umowy. Co do zasady umowy nie będą zawierały postanowień, że dzierżawa gruntu z przeznaczeniem pod ogródek może służyć jedynie celom rolniczym. Ewentualne zastrzeżenie, że grunt ma być użytkowany w dobrej kulturze rolnej, będzie dotyczyło jedynie przypadków, w których dzierżawca w sposób jednoznaczny zadeklaruje, iż dzierżawa ma służyć prowadzeniu tylko i wyłącznie ogrodu warzywnego. Wnioskodawca wskazuje, że nie można stwierdzić, iż nadrzędnym celem będzie prowadzenie ogródka w celach rolniczych.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania czynności zawarcia umowy dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności stwierdzić należy, że decydujące znaczenie w kwestii możliwości zwolnienia od podatku czynności dzierżawy gruntów jest ich faktyczne przeznaczenie przez dzierżawcę oraz wykorzystanie przez niego gruntów na cele rolnicze. Jednocześnie cel ten musi być wskazany jednoznacznie w zawartej umowie dzierżawy.

Warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ww. § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia jest łączne spełnienie przesłanek, co do przedmiotu i celu umowy dzierżawy. Podatnik może zatem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT takiej usługi, jeśli zostanie zawarta umowa dzierżawy gruntu, która w swojej treści zawierać będzie m.in. postanowienia, z których w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że dzierżawiony grunt jest przeznaczony wyłącznie na cele rolnicze.

Celami rolniczymi, w świetle powołanej definicji art. 2 pkt 15 ustawy, mogą być np. drobne uprawy polowe (np. grządki, drzewa owocowe), co jednak musi jednoznacznie wynikać z postanowień zawartej umowy dzierżawy, niezależnie od zapisów wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • w umowach dzierżawy gruntu na cele związane z prowadzeniem ogródka, szczegółowy opis sposobu korzystania z gruntu będzie uzależniony od celu określonego przez dzierżawcę,
  • co do zasady umowy nie będą zawierały postanowień, że dzierżawa gruntu z przeznaczeniem pod ogródek może służyć jedynie celom rolniczym; ewentualne zastrzeżenie, że grunt ma być użytkowany w dobrej kulturze rolnej, będzie dotyczyło jedynie przypadków, w których dzierżawca w sposób jednoznaczny zadeklaruje, iż dzierżawa ma służyć prowadzeniu tylko i wyłącznie ogrodu warzywnego,
  • celem dzierżawy terenu pod ogródek będzie m.in. cel rekreacyjny.

Zatem w niniejszej sprawie grunt, stanowiący przedmiot dzierżawy nie jest przeznaczony do wykorzystania wyłącznie na cele rolnicze. Co w konsekwencji powoduje brak możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia od podatku na podstawie ww. § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Wobec powyższego dzierżawa gruntów przeznaczonych na ogródki przydomowe, w okolicznościach przedstawionych we wniosku będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznające, że dzierżawa gruntu z przeznaczeniem na ogródki przydomowe jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że w kwestii zastosowania stawki VAT 23% dla czynności dzierżawy gruntów z przeznaczeniem na ogródki przydomowe zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj