Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.437.2021.1.MMA
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. „...” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


21 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. „...”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (…) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie świadczy usług opodatkowanych VAT. Wnioskodawca (…) realizuje zadanie pn. ,,...”. Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych w ramach poddziałania 19.2 ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020 w ramach projektu gruntowego ... - Akcje edukacyjne i integracyjne LGD (…). Przedmiotem zadania jest zorganizowanie cyklu spotkań edukacyjnych dla seniorów i dzieci w wieku przedszkolnym z terenu gminy ..., ... i ... poświęconych życiu sów płomykówek, ich wpływie na środowisko oraz w jaki sposób możemy im pomóc. Prelekcje zostaną przeprowadzone przez przedstawicieli Lasów Państwowych lub innego specjalistę. Podczas prelekcji zostaną poruszone tematy ochrony środowiska, wpływu działań człowieka na populacje sowy płomykówki. Po spotkaniach edukacyjnych w przedszkolu w (…) rodzice stworzą mural ścienny, ukazujący las i sowy, natomiast na placu przy Centrum Kultury ustawiona zostanie tablica informacyjna opisująca sowę płomykówkę. Wspólne warsztaty edukacyjne seniorów i dzieci wpłyną na integrację międzypokoleniową. Zostaną również rozmieszczone na terenie Gminy ..., ... i ... budki lęgowe dla sowy płomykówki. Podczas działań zostanie nakręcony film, będący materiałem edukacyjnym i promocyjnym projektu LGD. Zadanie realizowane w celu poszerzenia wiedzy społeczności na temat sów płomykówek, stworzenia im miejsc lęgowych poprzez cykl warsztatów edukacyjnych. Zadanie przewiduje koszty zakupu budek lęgowych dla sowy płomykówki, koszt produkcji filmiku promocyjnego, koszty zakupu farb do stworzenia murali oraz koszt zakupu tablicy informacyjnej. Całkowity koszt realizacji zadania obejmuje podatek VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowalnych zadania. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zadanie pn. ,,...” nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizowanym zadaniem pn. ,,...” przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy


Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym przypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsce, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych tj. związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi oraz statusu podatnika, a także wykluczenia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (…) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie świadczy usług opodatkowanych VAT. Wnioskodawca realizuje zadanie pn. ,,...”, które uzyskało dofinansowanie ze środków unijnych. Przedmiotem zadania jest zorganizowanie cyklu spotkań edukacyjnych dla seniorów i dzieci w wieku przedszkolnym z terenu gminy ..., ... i ... poświęconych życiu sów płomykówek, ich wpływie na środowisko oraz w jaki sposób możemy im pomóc. Prelekcje zostaną przeprowadzone przez przedstawicieli (…) lub innego specjalistę. Podczas prelekcji zostaną poruszone tematy ochrony środowiska, wpływu działań człowieka na populacje sowy płomykówki. Po spotkaniach edukacyjnych w przedszkolu w (...)rodzice stworzą mural ścienny, ukazujący las i sowy, natomiast na placu przy Centrum Kultury ustawiona zostanie tablica informacyjna opisująca sowę płomykówkę. Wspólne warsztaty edukacyjne seniorów i dzieci wpłyną na integrację międzypokoleniową. Zostaną również rozmieszczone na terenie Gminy ..., ... i ... budki lęgowe dla sowy płomykówki. Podczas działań zostanie nakręcony film, będący materiałem edukacyjnym i promocyjnym projektu LGD. Zadanie realizowane w celu poszerzenia wiedzy społeczności na temat sów płomykówek, stworzenia im miejsc lęgowych poprzez cykl warsztatów edukacyjnych. Zadanie przewiduje koszty zakupu budek lęgowych dla sowy płomykówki, koszt produkcji filmiku promocyjnego, koszty zakupu farb do stworzenia murali oraz koszt zakupu tablicy informacyjnej. Całkowity koszt realizacji zadania obejmuje podatek VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowalnych zadania. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zadanie pn. ,,...” nie będzie generowało żadnych przychodów, a tym samym nie powstanie sprzedaż opodatkowana VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy w związku z realizowanym zadaniem przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług.


Analiza opisu oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zadanie nie będzie generowało żadnych przychodów. Co więcej Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj