Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.236.2021.1.ANK
z 24 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 maja 2021 r., który wpłynął do Organu 24 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

-zwolnienia z opodatkowania środków pomocy otrzymanych w ramach „Programu dla szkół” - jest prawidłowe;

-podstawy prawnej zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących z:

  • Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe;
  • budżetu krajowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego środków pomocy otrzymanych w ramach „Programu dla szkół”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 maja 2021 roku jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie spółki komandytowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Część przychodów Wnioskodawcy pochodzi z uczestnictwa w programie pt. „Program dla szkół”.

„Program dla szkół” skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas l-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas I - II ogólnokształcących szkół baletowych. Celem „Programu dla szkół” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. Program ma również na celu propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane przez szkoły podstawowe. Program ten jest kontynuacją programów, w których uczestniczył Wnioskodawca, pt.: „...” oraz „...” i w praktyce stanowi ich połączenie.

Program jest finansowany częściowo bezpośrednio przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji (EFRG) oraz częściowo ze środków budżetu krajowego. Środki przeznaczane na finasowanie programu stanowią pomoc, która jest przyznawana podmiotom uczestniczącym w programie, w tym Wnioskodawcy na podstawie decyzji o przyznaniu pomocy w ramach „Programu dla szkół” wydawanej przez właściwego Dyrektora Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) jest instytucja nadrzędną oraz płatnikiem środków przyznanych w ramach pomocy.

Warunkiem uczestniczenia w „Programie dla szkół” jest rejestracja jako dostawca w ARiMR, co z kolei wymaga posiadania sześciomiesięcznego doświadczenia. Jako zarejestrowany w ARiMR dostawca, Wnioskodawca zawiera z każdą ze szkół do której chce dostarczać w ramach przedmiotowego programu owoce, warzywa i produkty mleczne zawiera umowę na okres każdego semestru w roku szkolnym. Kopie zawartych umów Wnioskodawca we właściwym terminie składa w KOWR.

W celu zrealizowania dostawy Wnioskodawca na własny koszt kupuje gotowe produkty takie jak mleko, jogurt, kefir, serek naturalny (tzw.: komponent mleczny) oraz półprodukty takie jak marchewka, rzodkiewka, kalarepa, które pakujemy oraz owoce: jabłka, gruszki (tzw.: komponent owocowy). Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. Za jakość owoców i warzyw dostarczanych do szkół podstawowych odpowiedzialny jest Wnioskodawca.

Po zakończeniu semestru każda szkoła przekazuje Wnioskodawcy, sporządzone na odpowiednim formularzu Oświadczenie o liczbie porcji owoców i warzyw lub mleka i przetworów mlecznych udostępnionych dzieciom.

Następnie otrzymane ze wszystkich szkół przez Wnioskodawcę ww. oświadczenia są składane razem z „Wnioskiem o pomoc” do KOWR. Wniosek jest rozpatrywany w ciągu miesiąca i następnie jest wydawana „Decyzja o przyznaniu pomocy”, której kwota jest płacona przez ARiMR w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku. Po wpłynięciu środków przyznanej pomocy na rachunek bankowy Wnioskodawca, przekazuje na rachunek bankowy urzędu skarbowego kwotę VAT przyznanego w ramach pomocy, a pozostałą kwotę ewidencjonuje jako przychody w proporcji odpowiadającej pomocy finansowanej z EFRG oraz z budżetu krajowego (obecnie proporcja ta wynosi w przypadku komponentu warzywnego 50,17/49,83 a komponentu mlecznego 61,81/38,19).

Wnioskodawca podkreśla, że pomoc ze środków Unii Europejskiej jak i z budżetu krajowego nie jest dotacją celową związaną z dofinansowaniem konkretnego wydatku ponoszonego przez niego oraz że nie można w sposób bezpośredni powiązać otrzymywanych kwot pomocy otrzymywanych przez Wnioskodawcę z konkretnymi wydatkami (kosztami).

Aby spełnić warunki do uzyskania środków w ramach pomocy Wnioskodawca musi znaleźć i nawiązać współpracę z dostawcami owoców i warzyw oraz mleka i jego przetworów, aby zapewnić stałą dostawę produktów do placówek. Program jest zorganizowany w taki sposób, że Wnioskodawca sam zawiera umowy ze szkołami na dostawy porcji owoców i warzyw oraz porcji mleka i przetworów mlecznych. Ani ARiMR ani KOWR nie podpisują żadnych umów ze szkołami, to Wnioskodawca ma obowiązek zapewnić uczniom codzienny dostęp do owoców, warzyw i przetworów mlecznych i dopiero wówczas Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o wypłatę kwot pomocy.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Wnioskodawca otrzymuje decyzję o przyznaniu pomocy w ramach „Programu dla szkół” która jest wydawana na podstawie art. 38u ust. 1 pkt 2) i pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 945 ze zm.). Wnioskodawca w przeszłości (zanim stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymał szereg takich decyzji i zamierza w przyszłości uczestniczyć w Programie dla szkół i wnioskować o pomoc w jego ramach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:



Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę kwoty pomocy w ramach „Programu dla szkół”:

  • w części pochodzącej z EFRG korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. - dalej jako „Ustawa CIT”), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze: w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc,
  • a w części finansowanej z budżetu krajowego są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,
  • czy też w całości korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, która stanowi źródło jego przychodów. Z punktu widzenia Ustawy CIT, przychody te zaliczane są do innych źródeł przychodów (art. 7 Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT przychodami, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 Ustawy CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Powyższe regulacje prowadzą do wniosku, że kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę, w ramach Programu dla szkół stanowią przychód związany z działalnością gospodarczą.

Ustawa CIT przewiduje szereg zwolnień od podatku dochodowego dla przychodów, które obejmuje swoim zakresem. Na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy CIT, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

A na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawczy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy CIT, kwoty otrzymane jako pomoc w ramach Programu dla szkół, w części pochodzącej ze środków UE, finansowanej z EFRG korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy CIT.

Z kolei w odniesieniu do kwoty pomocy w otrzymywanej przez Wnioskodawcę w ramach Programu dla szkół, w części finansowanej z budżetu krajowego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT.

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko, na tym, że otrzymywane przez niego środki pomocy w ramach Programu dla szkół pochodzą z różnych źródeł - w części z Unii Europejskiej finansowanej przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji, a w części z budżetu krajowego, a KOWR i ARiMR są agencjami rządowymi, które otrzymały środki na ten program z budżetu państwa, czyli budżetu krajowego w rozumieniu przepisów UE regulujących „Program dla szkół”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Ww. ustawa nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 ustawy o CIT, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ustawy CIT).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że, za wyjątkami wyraźnie wskazanymi w ustawie, przychodem podmiotu gospodarczego jest każde przysporzenie majątkowe powiększające jego aktywa, mające definitywny charakter, którym może on rozporządzać jako właściciel.

Otrzymywane przez podmioty gospodarcze dopłaty/dofinansowania spełniają co do zasady, warunek uznania ich za przychód w rozumieniu ww. art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Nie oznacza to jednak, że otrzymane środki finansowe zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje bowiem szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Przy czym zastosowanie właściwej podstawy tego zwolnienia uzależnione jest od źródła pochodzenia otrzymanych środków, celu przyznania oraz podmiotu wypłacającego określone środki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) wskazać należy, że zgodnie z art. 124 ust. 1 tej ustawy, wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:

  1. dotacje i subwencje;
  2. świadczenia na rzecz osób fizycznych;
  3. wydatki bieżące jednostek budżetowych;
  4. wydatki majątkowe;
  5. wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
  6. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;
  7. środki własne Unii Europejskiej.

W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1.środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5.środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
  3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
  4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a)środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;

5b)środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;

5c)środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);

6.inne środki.

Należy przy tym zauważyć, że ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

Przy czym w myśl art. 186 ww. ustawy, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Ponadto podkreślić należy, że w świetle przywołanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W celu ustalenia podstawy prawnej zwolnienia przedmiotowego w związku z uczestnictwem w „Programie dla szkół” przenalizować należy również odrębne przepisy na podstawie których opisany we wniosku program jest realizowany.

Zgodnie z art. 38s ustawy z 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U z 2018 r. poz. 945 ze zm., dalej: „ustawa o ONRR”), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Krajowy Ośrodek realizuje zadania i obowiązki państwa członkowskiego lub właściwej władzy państwa członkowskiego związane z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół ustanowionego zgodnie z art. 23 rozporządzenia nr 1308/2013, chyba że ustawa lub przepisy odrębne stanowią inaczej.

W myśl art. 38sa ustawy o ONRR, zadania, o których mowa w art. 38s, są wykonywane jako zadania delegowane Krajowemu Ośrodkowi zgodnie z przepisami o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na finansowanie programu dla szkół poza środkami z budżetu Unii Europejskiej przeznacza się środki z budżetu państwa (art. 38t ustawy o ONRR).

Stosowanie do art. 38u ust. 1 ustawy o ONRR, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 38s, dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka, w drodze decyzji:

  1. zatwierdza wnioskodawców, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. a i c-e rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2017, str. 11), zwanego dalej "rozporządzeniem 2017/40", spełniających warunki określone w art. 6 rozporządzenia 2017/40, realizujących działania wymienione w art. 5 ust. 1 lit. a tego rozporządzenia, oraz zawiesza lub cofa zatwierdzenie na zasadach określonych w art. 7 tego rozporządzenia;
  2. przyznaje pomoc unijną zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013 na finansowanie kosztów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2017/40;
  3. przyznaje pomoc krajową zgodnie z art. 23a ust. 6 oraz art. 217 rozporządzenia nr 1308/2013 na finansowanie kosztów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2017/40.

Jak stanowi art. 38u ust. 2 ustawy o ONRR, Krajowy Ośrodek przyznaje, na podstawie umowy, pomoc unijną zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013 na finansowanie kosztów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b-e rozporządzenia 2017/40, wnioskodawcom, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. d i e rozporządzenia 2017/40, spełniającym warunki określone w art. 6 rozporządzenia 2017/40, realizującym działania wymienione w art. 5 ust. 1 lit. b-d tego rozporządzenia, wyłonionym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019).

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz zmianie niektórych innych ustaw – zmieniającą m.in. ww. ustawę z dnia 11 marca 2004 r., wskazano: Projekt ustawy ma na celu: 1) stworzenie krajowych podstaw prawnych niezbędnych do wdrożenia, począwszy od roku szkolnego 2017/2018, nowego programu dostarczania owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, tzw. programu dla szkół; (…)

W grudniu 2015 r. zakończył się dwuletni proces reformowania unijnych programów Wspólnej Polityki Rolnej wspierających dystrybucję mleka i przetworów mlecznych oraz owoców i warzyw wśród dzieci i młodzieży szkolnej. W wyniku reformy ustalono, że od roku szkolnego 2017/2018 dotychczasowe programy "..." oraz "..." zostaną zastąpione jednym wspólnym programem dla szkół.

W maju 2016 r. opublikowane zostały dwa rozporządzenia bazowe wprowadzające zmiany do dotychczas obowiązujących przepisów regulujących kwestie ww. dwóch programów (…).

Natomiast w styczniu 2017 r. opublikowane zostały dwa rozporządzenia Komisji Europejskiej określające szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń bazowych w odniesieniu do programu dla szkół (…)

Publikacja pełnych przepisów UE w obszarze nowego programu dla szkół rozpoczęła proces przygotowania krajowych aktów wdrażających uruchomienie ww. programu w poszczególnych państwach członkowskich UE.

Jednocześnie z dniem 1 września 2017 r. wchodzą w życie przepisy tworzące nowe ramy instytucjonalnego wsparcia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich polegające na:

  1. utworzeniu jednej agencji płatniczej - Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) - która jako jedyna wykonywać będzie zadania agencji płatniczej Unii Europejskiej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. utworzeniu jednostki odpowiedzialnej za zadania w zakresie programowania rozwoju polskiej wsi i gospodarowania nieruchomościami rolnymi - Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR);
  3. zniesieniu Agencji Rynku Rolnego (ARR) i Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR) i wykorzystaniu zasobów tych Agencji do zapewnienia funkcjonowania KOWR i realizacji nowych zadań przez ARiMR.

Jednocześnie skupienie zadań agencji płatniczej w jednym podmiocie, tj. w ARiMR, nie eliminuje możliwości delegowania zadań agencji płatniczej innym podmiotom, co wynika z art. 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.). Taka możliwość wykorzystana została w przepisach ustawy wprowadzającej ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa, zgodnie z którymi zadania agencji płatniczej w szeregu obszarów będzie wykonywać jako zadanie delegowane KOWR.

Biorąc powyższe pod uwagę, przedłożony projekt legislacyjny ma na celu stworzenie w Polsce ram prawnych do administrowania programem dla szkół począwszy od roku szkolnego 2017/2018, w kontekście ww. zmian wprowadzonych w przepisach Unii Europejskiej, jak również w kontekście krajowych zmian instytucjonalnych związanych z utworzeniem począwszy od dnia 1 września 2017 r. jednej agencji płatniczej oraz powołaniem KOWR. Projektowana ustawa dostosowuje przepisy krajowe dotyczące realizacji programów "..." oraz "..." do nowych przepisów UE dotyczących programu dla szkół oraz określa kompetencje i zadania poszczególnych organów związane z realizacją nowego programu dla szkół.

Celem sprawnej i efektywnej realizacji programu dla szkół od roku szkolnego 2017/2018 w projekcie ustawy zaproponowano następujący podział kompetencji:

  • minister właściwy do spraw rynków rolnych będzie organem odpowiedzialnym za przygotowanie i przekazanie do Komisji Europejskiej strategii dotyczącej realizacji programu dla szkół, o której mowa w art. 23 ust. 8 rozporządzenia nr 1308/2013, oraz wniosku o pomoc z budżetu Unii Europejskiej na finansowanie programu dla szkół, o którym mowa w art. 23a ust. 3 rozporządzenia nr 1308/2013; (…)
  • ARiMR jako agencja płatnicza będzie od dnia 1 września 2017 r. odpowiedzialna za program dla szkół, jednakże biorąc pod uwagę doświadczenia ARR w zakresie administrowania dotychczasowymi programami "..." oraz "...", dla których wyłącznie ARR pełniła do roku szkolnego 2016/2017 rolę agencji płatniczej, a jej zasoby zostaną od dnia 1 września 2017 r. wykorzystane do zapewnienia funkcjonowania KOWR, proponuje się, aby zadania agencji płatniczej w zakresie realizacji programu dla szkół od dnia 1 września 2017 r. były wykonywane przez KOWR jako zadania delegowane zgodnie z ustawą o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa; przed rozpoczęciem z dniem 1 września 2017 r. realizacji programu dla szkół przez ARiMR, konieczne będzie uzyskanie przez ARiMR akredytacji jako agencji płatniczej w przedmiotowym zakresie, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. poz. 1130, z późn. zm.),

Zgodnie z art. 22 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U.UE.L.2013.347.671, dalej: „Rozporządzenie 1308/2013”) - programem pomocy, który ma poprawić dystrybucję produktów rolnych i polepszyć nawyki żywieniowe dzieci, objęte są dzieci, które regularnie uczęszczają do żłobków, przedszkoli lub szkół podstawowych lub średnich zarządzanych lub zatwierdzonych przez właściwe organy państw członkowskich.

Stosownie do art. 23 ust. 1 lit a) Rozporządzenia 1308/2013, przyznaje się pomoc unijną w odniesieniu do dzieci w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22, na dostarczanie i dystrybucję kwalifikujących się produktów, o których mowa w ust. 3, 4 i 5 niniejszego artykułu.

W myśl art. 23 ust. 3 Rozporządzenia 1308/2013, państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu pomocy ustanowionego zgodnie z ust. 1 (zwanego dalej "programem dla szkół") i wnioskujące o odpowiednią pomoc unijną, traktują na zasadzie priorytetu - przy uwzględnieniu uwarunkowań krajowych - dystrybucję produktów z jednej lub obu poniższych grup:

  1. owoce i warzywa oraz świeże produkty sektora bananów;
  2. mleko spożywcze i jego odmiany bezlaktozowe.

W myśl art. 23a ust. 6 Rozporządzenia 1308/2013 w ramach uzupełniania pomocy unijnej państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc krajową na rzecz finansowania programu dla szkół.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U.UE.L.2013.347.549, dalej: „Rozporządzenie 1306/2013”) – EFRG realizowany jest zgodnie z zasadą zarządzania dzielonego między państwami członkowskimi a Unią. EFRG finansuje następujące wydatki, które muszą być dokonywane zgodnie z prawem Unii:

  1. środki mające na celu regulację lub wspieranie rynków rolnych;
  2. płatności bezpośrednie dla rolników w ramach WPR;
  3. wkład finansowy Unii przeznaczony na środki informacyjne i promocyjne dotyczące produktów rolnych na rynku wewnętrznym Unii i w państwach trzecich, podejmowane przez państwa członkowskie na podstawie programów innych niż te, o których mowa w art. 5, wybranych przez Komisję;
  4. wkład finansowy Unii przeznaczony na środki dotyczące chorób zwierząt i utraty zaufania konsumentów, o których mowa w art. 220 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

W myśl art. 4 ust 2 Rozporządzenia 1306/2013 - EFRG finansuje bezpośrednio oraz zgodnie z prawem unijnym następujące wydatki:

  1. promocja produktów rolnych, realizowana bezpośrednio przez Komisję albo za pośrednictwem organizacji międzynarodowych;
  2. środki, podejmowane zgodnie z prawem unijnym, mające na celu zapewnienie zachowania, opisu, gromadzenia i wykorzystywania zasobów genetycznych w rolnictwie;
  3. tworzenie i utrzymywanie systemów informacyjnych rachunkowości rolniczej;
  4. systemy badań rolnych, w tym również badań w zakresie struktury gospodarstw rolnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 1306/2013, agencje płatnicze są jednostkami lub instytucjami państw członkowskich odpowiedzialnymi za zarządzanie wydatkami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, oraz za ich kontrolę. Z wyjątkiem dokonywania płatności, wykonywanie tych zadań może być delegowane.

Państwa członkowskie akredytują jako agencje płatnicze jednostki lub instytucje, które dysponują strukturą administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli, oferujące wystarczające gwarancje, że płatności są zgodne z prawem, prawidłowe i właściwie rozliczane. W tym celu agencje płatnicze muszą spełniać minimalne warunki w zakresie akredytacji w odniesieniu do struktury wewnętrznej, działań kontrolnych, informacji i komunikacji oraz monitorowania określone przez Komisję zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a).

Każde państwo członkowskie, uwzględniając swoje przepisy konstytucyjne, ogranicza liczbę akredytowanych agencji płatniczych do nie więcej niż jednej na poziomie krajowym lub, w przypadku gdy ma to zastosowanie, jednej na region. Jednakże w przypadku gdy agencje płatnicze ustanowiono na poziomie regionalnym, państwa członkowskie dodatkowo akredytują agencję płatniczą na poziomie krajowym dla programów pomocy, którymi ze względu na ich charakter należy zarządzać na tym poziomie, albo powierzają zarządzanie tymi programami swoim regionalnym agencjom płatniczym (art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 1306/2013).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że otrzymywane przez Wnioskodawcę kwoty pomocy w ramach „Programu dla szkół”:

  • w części pochodzącej z EFRG - korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, jako środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. na realizację wspólnej polityki rolnej);
  • w części finansowanej z budżetu krajowego - są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 Ustawy CIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

-zwolnienia z opodatkowania środków pomocy otrzymanych w ramach „Programu dla szkół” - jest prawidłowe;

-podstawy prawnej zwolnienia w odniesieniu do środków pochodzących z:

  • Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe;
  • budżetu krajowego - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj