Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1605/12/BG
z 12 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 14 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia :

  • czy wydatek na nabycie budynku może zostać uznany za wydatek na nabycie urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły,
  • terminu wydatkowania dochodów zwolnionych z opodatkowania

-jest prawidłowe. (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 3)

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia :

  • czy wydatek na nabycie budynku może zostać uznany za wydatek na nabycie urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły,
  • terminu wydatkowania dochodów zwolnionych z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością od 1989 r. prowadzi szkoły niepubliczne o uprawnieniu szkół publicznych (szkoły policealne, kursy uzupełniające wiedzę, umiejętności i kwalifikacje zawodowe przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny) oraz niepubliczne przedszkole –w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dochody osiągane z tytułu prowadzenia szkoły korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”) w powiązaniu z art. 17 ust. 8 updop oraz art. 17 ust. 1b updop, zgodnie z brzmieniem którego dochody te są zwolnione od podatku, jeśli zostały przeznaczone i bez względu na termin, wydatkowane na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły. Spółka zamierza nabyć budynek z przeznaczeniem na nową siedzibę Spółki, w której będzie prowadzona działalność w zakresie jak wyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy za urządzenie można uznać budynek przeznaczony na opisaną działalność (przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem „urządzenie”) ? (pytanie oznaczone we wniosku jako 1)

Czy istnieje graniczny termin, do którego winny być wydatkowane opisane wyżej dochody zwolnione od podatku ? (pytanie oznaczone we wniosku jako 3)

Zdaniem Spółki, budynek można uznać za urządzenie niezbędne do prowadzenia szkoły. Ustawa nie precyzuje definicji urządzenia, jednak zdaniem Spółki nie można zawężać definicji tego pojęcia na niekorzyść podatnika i pozbawiać go możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przytoczonych wyżej przepisów, w związku z planowanym nabyciem takiego budynku. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 5 września 2002 r. nr PB2/AS-033-0257-1236/02, gdzie w analogicznej sytuacji przyznano, że dochód wydatkowany na zakup budynku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Przepis art. 17 ust. 1b updop nie precyzuje ostatecznego terminu, do jakiego mają być wydatkowane dochody korzystające ze zwolnienia. Zdaniem Spółki, podatnikowi pozostawiona jest swoboda w wyborze tego terminu (określenie „bez względu na termin”). Skoro ustawodawca pozostawił podatnikowi dużą swobodę w wyborze terminu wydatkowania dochodów, nie można go zawężać i jest to termin nieograniczony. Dopiero faktyczne przeznaczenie dochodu na inne cele niż określone w przepisie (art. 17 ust. 8 updop) spowoduje konieczność zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w terminie do 20-go następnego miesiąca po miesiącu, w którym nastąpiło wydatkowanie dochodu na inny cel.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), określa m.in. zasady, na jakich prowadzone są szkoły i przedszkola. Dyspozycja art. 82 ust. 1 tej ustawy wskazuje, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Jednocześnie, na gruncie przepisów oświatowych, szkoły są jednostkami odrębnymi od organów je prowadzących, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego i inne osoby prawne oraz osoby fizyczne. Z kolei z art. 3 pkt 1 tej ustawy, wynika iż przez szkołę należy rozumieć także przedszkole.

Osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom opodatkowania przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: „updop”), co oznacza, że ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – co do zasady – podlega dochód, jednakże w art. 17 tej ustawy ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 updop, wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8 updop. Stosownie do przepisów art. 17 ust. 8 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zaznaczyć należy, iż w myśl postanowień art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest zamknięty. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele – nie są zwolnione z podatku dochodowego. Jednocześnie zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół, przedszkoli które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodów z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły. Przy zaliczaniu poszczególnych wydatków do kategorii „inne urządzenia” należy badać istnienie związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem związanym z zakupem urządzenia, a celem na jaki ten wydatek został poczyniony.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi szkoły niepubliczne o uprawnieniu szkół publicznych (szkoły policealne, kursy uzupełniające wiedzę, umiejętności i kwalifikacje zawodowe) oraz niepubliczne przedszkole, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka zamierza nabyć budynek z przeznaczeniem na nową siedzibę Spółki, w której będzie prowadzona działalność w powyższym zakresie.

W świetle powyższego, zakup budynku na działalność (oświatową), w którym Spółka będzie prowadziła szkołę niepubliczną o uprawnieniu szkoły publicznej oraz niepubliczne przedszkole, należy uznać za wydatek na zakup urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły (przedszkola). W konsekwencji powyższego dochód wydatkowany na ww. cel będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 45 updop w związku z art. 17 ust. 8 updop. Jednocześnie należy wskazać, iż powołany art. 17 ust. 1b updop, odnoszący się do terminu wydatkowania dochodu nie precyzuje ostatecznego terminu, do jakiego mają być wydatkowane dochody korzystające ze zwolnienia.

Reasumując, stanowisko Spółki dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia :

  • czy wydatek na nabycie budynku może zostać uznany za wydatek na nabycie urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły,
  • terminu wydatkowania dochodów zwolnionych z opodatkowania

-jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj