Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.372.2021.1.AA
z 27 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.) oraz pismem z 14 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu: (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


27 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu: (…).


Wniosek uzupełniony został pismem z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.) oraz pismem z 14 lipca 2021 r. (data wpływu 21 lipca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Powiat (…) zrealizował projekt pn. (…) w ramach działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Przedmiotem projektu jest I etap rozbudowy drogi powiatowej nr (…) na odc. (…). W ramach inwestycji rozbudowano i przebudowano 3,61 km drogi z jednoczesnym dostosowaniem do parametrów technicznych drogi klasy „Z”.


Droga powiatowa (…) znajduje się w MOF (…) i stanowi południowo-wschodnią obwodnicę (…). Inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg na obszarze tej części Powiatu (…). Wymieniona droga wpłynęła na poprawę dostępności transportowej m. (…), a tym samym całego obszaru ZIT. Realizacja inwestycji poprawiła stan połączeń dróg powiatowych: (…), (…), (…), (…) z drogą (…) (sieć (…)) i pośrednio (…) (poprzez (…)). Droga powiatowa Nr (…) wraz z drogą (…) w obrębie węzła (…) bezpośrednio łączy się z drogą (…).


Projekt jest częścią zintegrowanego przedsięwzięcia wskazanego w Strategii ZIT. Wpisuje się w zapisy SzOOP Infrastruktura transportowa (…) na lata 2014 - 2020 przez realizację wskaźników.


W wyniku realizacji projektu poprawi się dostępność komunikacyjna Powiatu (…) i przyczyni się do zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców zarówno powiatu (…), jak i wszystkich użytkowników przebudowywanej drogi.


Zakres robót obejmował m.in.:

  • rozbudowę i przebudowę drogi dł. 3,61 km o pow. 22 200m2 z rozszerzeniem jezdni do 6m, wzmocnieniem konstrukcji dla obciążenia ruchem KR3 o nośności 100 kN i korektą geometrii trasy;
  • budowę 1 zatoki autobusowej o pow. 125 m2 i 125 m2 miejsc parkingowych oraz 2000 m2 chodników;
  • budowę oraz przebudowę zjazdów publicznych i indywidualnych (2200 m2 bitumicznych i 845 m2 z kostki brukowej);
  • budowę 365 m przepustów pod zjazdami oraz 25 m pod koroną drogi;
  • budowę w ramach odwodnienia, sieci kanalizacji deszczowej Ø 315-330,5 m i Ø 250-383,5 m w miejscowości (…) oraz odtworzenie lub remont rowów spławnych bądź rozsączająco-odparowujących na całym odcinku;
  • budowę 6 kompletów doświetlenia (przejść dla pieszych, zatoki autobusowej);
  • wykonanie 820 m2 oznakowania poziomego i 74 szt. nowego oznakowania pionowego drogi;
  • wykonanie poboczy o pow. 5400 m2;
  • wykonanie 65 m barier wygrodzeniowych;
  • wykonanie trawnika - konstrukcji warstwy ziemi urodzajnej o gr. 10 cm.


W ramach projektu Powiat (…) poniósł koszty robót budowlanych, nadzoru w projekcie, studium wykonalności oraz promocji projektu. Właścicielem nowo wybudowanej i rozbudowanej drogi po zakończeniu projektu (zarówno w okresie trwałości, jak i po jej zakończeniu) będzie Powiat (…) reprezentowany przez Zarząd Powiatu. W imieniu Zarządu Powiatu drogami publicznymi w granicach administracyjnych zarządza Zarząd Dróg Powiatowych w (…) - jednostka organizacyjna Powiatu (…). Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi majątek Powiatu (…), za który odpowiedzialny będzie Zarząd Dróg Powiatowych w (…). Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją wytworzonego majątku będą ponoszone przez Beneficjenta - Powiat (…).


Powiat (…) jest zarejestrowany jako płatnik podatku od towarów i usług. Jako podatnik składa w urzędzie skarbowym JPK-VAT7M w terminie do 25-go dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu.


Jednostką realizującą projekt jest Zarząd Dróg Powiatowych w (…) (ZDP w (…)) - jednostka organizacyjna Powiatu (…), scentralizowana podatkiem od towarów i usług. ZDP w (…) jest jednostką budżetową, która wykonuje za Zarząd Powiatu zadania zarządcy dróg powiatowych. Do zadań statutowych ZDP w (…) należy m.in.:

  • opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej;
  • opracowywanie projektów planów finansowania budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych;
  • pełnienie funkcji inwestora;
  • utrzymanie nawierzchni, poboczy, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
  • realizacja zadań z zakresu inżynierii ruchu.


Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, Powiat (…) nie będzie uzyskiwał profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanego w wyniku realizacji projektu majątku. Z uwagi na charakter projektu nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z przebudowanej infrastruktury. Tym samym projekt nie generuje żadnych przychodów. Realizacja projektu wpłynęła jednak korzystnie na jego otoczenie społeczne i zapotrzebowanie na zaplecze okołoturystyczne. Majątek będzie wykorzystywany nieodpłatnie przez użytkowników zrealizowanej infrastruktury drogowej. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem nie jest przynoszenie zysków, a poprawne wykonywanie powierzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty. Bez tego typu inwestycji znacznie pogorszyłaby się jakość życia obywateli i niemożliwa byłaby także działalność komercyjna.


Faktury w związku z realizacją projektu „(…)” były wystawiane na Powiat (…), a koszt podatku VAT jest kosztem kwalifikowalnym projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z rozbudową drogi powiatowej nr (…) na odc. (…) jest możliwy do odzyskania przez Powiat (…) jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Powiatu (…) - Beneficjenta, podatek VAT poniesiony w ramach realizacji projektu od robót budowlanych, nadzoru w projekcie, studium wykonalności oraz promocji projektu nie jest możliwy do odzyskania, ponieważ Beneficjent realizuje zadania publiczne, a co za tym idzie podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat zrealizował projekt pn. „(…)” w ramach działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu jest I etap rozbudowy drogi powiatowej nr (…) na odc. (…). W ramach projektu Powiat (…) poniósł koszty robót budowlanych, nadzoru w projekcie, studium wykonalności oraz promocji projektu.


Właścicielem nowo wybudowanej i rozbudowanej drogi po zakończeniu projektu będzie Powiat (…). W imieniu Zarządu Powiatu drogami publicznymi w granicach administracyjnych zarządza Zarząd Dróg Powiatowych w (…) - jednostka organizacyjna Powiatu (…). Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi majątek Powiatu (…), za który odpowiedzialny będzie Zarząd Dróg Powiatowych w (…). Powiat jest zarejestrowany jako płatnik podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, Powiat nie będzie uzyskiwał profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanego w wyniku realizacji projektu majątku. Z uwagi na charakter projektu nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z przebudowanej infrastruktury. Tym samym projekt nie generuje żadnych przychodów. Realizacja projektu wpłynęła jednak korzystnie na jego otoczenie społeczne i zapotrzebowanie na zaplecze okołoturystyczne. W wyniku realizacji projektu poprawi się dostępność komunikacyjna Powiatu (…) i przyczyni się do zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców zarówno powiatu (…), jak i wszystkich użytkowników przebudowywanej drogi. Majątek będzie wykorzystywany nieodpłatnie przez użytkowników zrealizowanej infrastruktury drogowej. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem nie jest przynoszenie zysków, a poprawne wykonywanie powierzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty. Bez tego typu inwestycji znacznie pogorszyłaby się jakość życia obywateli i niemożliwa byłaby także działalność komercyjna.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazano w opisie sprawy, realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, Powiat nie będzie uzyskiwał profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanego w wyniku realizacji projektu majątku. Z uwagi na charakter projektu nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie z przebudowanej infrastruktury. Tym samym projekt nie generuje żadnych przychodów. Majątek będzie wykorzystywany nieodpłatnie przez użytkowników zrealizowanej infrastruktury drogowej. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem nie jest przynoszenie zysków, a poprawne wykonywanie powierzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty.

Podsumowując, okoliczności sprawy nie pozwalają na odliczenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,, (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca w zakresie realizowanego projektu nie działa jako podatnik VAT, gdyż realizuje zadania własne nałożone na niego przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. Zatem wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj