Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.226.2021.2.MF
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP), uzupełnionym 30 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, połączenie Wnioskodawcy przez przejęcie Spółki Przejmowanej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, połączenie Wnioskodawcy przez przejęcie Spółki Przejmowanej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.226.2021.1.MF wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 30 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca z siedzibą we Włoszech jest firmą produkcyjną specjalizująca się w produkcji (…) do urządzeń gospodarstwa domowego, w szczególności piekarników, zmywarek i pralek. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Włoch, tj. jest on opodatkowany we Włoszech od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Produkty opracowywane przez Wnioskodawcę są dostarczane głownie dla międzynarodowych koncernów z branży AGD, łączą w sobie design, innowacje, oraz wysoką technologię.

Wnioskodawca jest udziałowcem w X Sp. z o.o. z siedzibą w M (dalej: „Spółka Przejmowana”). Spółka Przejmowana jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka Przejmowana prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski w zakresie produkcji (…) (PKD 25.99.Z - produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych).

Wnioskodawca oraz Spółka Przejmowana planują reorganizację struktury działalności grupy kapitałowej w Polsce. W związku z tym, planowane jest połączenie transgraniczne Wnioskodawcy wraz ze Spółką Przejmowaną, które będzie polegać na przejęciu przez Wnioskodawcę Spółki Przejmowanej. Przed rozpoczęciem procesu połączenia oraz na dzień planowanego połączenia Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w Spółce Przejmowanej.

Wnioskodawca planuje przeprowadzenie transgranicznego połączenia ze Spółką Przejmowaną poprzez przejęcie, w ramach którego Wnioskodawca przejmie Spółkę Przejmowaną w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”), tj. poprzez przejęcie całego majątku Spółki Przejmowanej. Spółka Przejmowana zostanie rozwiązana na podstawie art. 493 § 1 KSH, bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu wpisania połączenia i jej wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego. Konsekwencją dokonanego połączenia będzie tzw. sukcesja generalna, czyli wstąpienie przez Spółkę w ogół praw i obowiązków Spółki Przejmowanej na mocy art. 494 § 1 KSH. Ponadto, z uwagi na fakt, iż Spółka w trakcie procedury połączenia oraz w dniu połączenia będzie jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej, posiadającym 100% udziałów w kapitale zakładowym i w głosach na Zgromadzeniu Wspólników Spółki Przejmowanej, transgraniczne połączenie zostanie przeprowadzone w trybie uproszczonym, zgodnie z art. 51615 § 1 i 2 KSH.

W wyniku transgranicznego połączenia Wnioskodawca będzie prowadzić działalność gospodarczą w Polsce wyłącznie za pośrednictwem zagranicznego zakładu (oddziału), który zostanie utworzony w tym celu.

Połączenie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności w celu:

  • skonsolidowania struktury grupy kapitałowej;
  • ułatwienia wewnętrznych procesów operacyjnych i uproszczenie struktury własności w grupie X;
  • ułatwienia procesów zarządzania wewnątrz grupy X;
  • obniżenia kosztów administracyjnych i zarządczych grupy X;
  • osiągnięcia oszczędności wynikających z połączenia spółek poprzez obniżenie kosztów operacyjnych Grupy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, połączenie Wnioskodawcy przez przejęcie Spółki Przejmowanej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że:

  • Spółka, podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na ich miejsce osiągania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tj. w Republice Włoskiej;
  • Spółka Przejmowana ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;
  • Spółka i Spółka Przejmowana mają formy prawne wskazane w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, ze zm., dalej: „ustawa o CIT”);
  • Udział Spółki w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej na dzień poprzedzający dzień połączenia będzie wynosił 100%;
  • Połączenie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych,

to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3f w zw. z art. 12 ust. 13 i 14 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 491 § 11 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”) spółki kapitałowe mogą łączyć się ze spółką zagraniczną, o której mowa w art. 2 pkt 1 dyrektywy 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. Urz. UEL 310 z 25 listopada 2005, dalej: „Dyrektywa 2005/56/WE”), utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa-strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i mającą siedzibę statutową, zarząd główny lub główny zakład na terenie Unii Europejskiej lub państwa-strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (połączenie transgraniczne).

Jednocześnie, zgodnie z art. 5161 KSH, połączenie transgraniczne spółek kapitałowych podlega przepisom rozdziału odnoszącego się do łączenia spółek kapitałowych, jeżeli przepisy rozdziału dotyczącego transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych nie stanowią inaczej.

Połączenie będzie polegało na przeniesieniu całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę (połączenie przez przejęcie, o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 KSH). W związku z tym, że na dzień połączenia Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem w Spółce Przejmowanej, to transgraniczne połączenie zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. (…)

Natomiast zgodnie z art. 7b ust. 1 lit. m (winno być: art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

  • przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,
  • przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,
  • przychody spółki dzielonej.

Co więcej, na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o CIT, za przychody z udziału w zyskach osób prawnych (a więc za jeden z rodzajów przychodów z zysków kapitałowych) uważa się również dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału spółek przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest ustalona na dzień łączenia lub podziału wartość majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

Należy podkreślić, iż omawiając skutki podatkowe transgranicznego połączenia spółek, należy zwrócić także uwagę na przepisy Dyrektywy Rady 2009/133/WE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego (Dz. Urz. UE. L. z 2009, Nr 310, poz. 34, dalej: „Dyrektywa 2009/133/WE”). Celem wprowadzenia tego aktu prawnego było wyrównanie szans i ujednolicenie pod względem podatkowym skutków połączeń spółek z różnych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Zgodnie z preambułą Dyrektywy 2009/133/WE: „łączenia, podziały, podziały przez wydzielenie, wnoszenie aktywów, wymiana udziałów dotyczące spółek różnych państw członkowskich mogą być niezbędne w celu stworzenia we Wspólnocie warunków właściwych dla rynku wewnętrznego i w celu zapewnienia w ten sposób skutecznego funkcjonowania takiego rynku wewnętrznego. Takie czynności nie powinny być hamowane przez ograniczenia, niekorzystne warunki lub zniekształcenia wynikające w szczególności z przepisów podatkowych państw członkowskich. W tym celu niezbędne jest w odniesieniu do takich czynności zapewnienie reguł podatkowych, które są neutralne z punktu widzenia konkurencji, aby umożliwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do wymagań rynku wewnętrznego, zwiększyć ich produktywność i poprawić ich siłę konkurencyjną na poziomie międzynarodowym”. Na podstawie art. 4 ust. 1 Dyrektywy 2009/133/WE: łączenie, podział lub podział przez wydzielenie nie stanowi podstawy opodatkowania zysków kapitałowych obliczonych poprzez odniesienie do różnicy między wartością rzeczywistą przekazanych aktywów i pasywów a ich wartością do celów podatkowych. Reasumując, Dyrektywa 2009/133/WE wprowadza zasadę neutralności podatkowej łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie spółek, a także wnoszenia aktywów i wymiany udziałów.

W związku z transpozycją postanowień Dyrektywy 2009/133/WE do polskiego systemu prawnego, ustawa o CIT przewiduje pewne wyłączenia z katalogu przychodów powstających na skutek połączenia spółek.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3e i 3f ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się:

  • wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej otrzymanego przez spółkę przejmującą odpowiadającej wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej (art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT);
  • wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10% (art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT).

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 15 ustawy o CIT, powyższe wyłączenia (przepisy ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b – przypis Organu) mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

  • art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
  • art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  • art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Art. 12 ust. 16 ustawy o CIT, stanowi że ww. przepisy (ust. 4 pkt 3e, 3f, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d – przypis Organu) stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o CIT.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, który stanowi, że przepisów ust. 4 pkt 3e, 3f, (...) nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Dodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Powyższe przepisy wprowadzają kilka istotnych kryteriów, których łączne spełnienie jest niezbędne, aby po stronie spółki przejmującej nie powstał przychód z tytułu przejęcia spółki przejmowanej:

  1. Spółka przejmująca podlega w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

    Wnioskodawca wskazuje, że posiada siedzibę prowadzonej działalności na terytorium Republiki Włoskiej, a tym samym na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest on tam opodatkowany od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W związku z tym należy uznać, że ta przesłanka będzie spełniona.

  2. Spółka przejmowana ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;

    Spółką Przejmowaną będzie X sp. z o.o., której jedynym wspólnikiem na moment połączenia będzie Wnioskodawca. Spółka Przejmowana ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zasadne jest zatem uznanie, iż to kryterium również zostanie spełnione.

  3. Spółka przejmująca i spółka przejmowana mają jedną z form wymienionych w polskiej ustawie o CIT w zał. nr 3 do ustawy o CIT, tj.:
    1. w przypadku Polski: spółki prawa polskiego określana jako „spółka akcyjna” i „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”;
    2. w przypadku Republiki Włoskiej: spółki utworzone według prawa włoskiego, określane jako: „societá per azioni”, „società in accomandita per azioni”, „società a responsabilità limitata”, „società cooperative”, „società di mutua assicurazione” oraz jednostki publiczne i prywatne, których działalność jest w całości lub w przeważającej części handlowa.


    Wnioskodawca działa w formie prawnej przewidzianej przez załącznik nr 3 do ustawy o CIT, ponieważ jego forma prawna to „società a responsabilità limitata”. Spółka Przejmowana działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Należy zatem uznać, iż to kryterium również będzie spełnione.
  4. Udział spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej na dzień poprzedzający dzień połączenia jest niemniejszy niż 10%;

    Przed rozpoczęciem procedury transgranicznego połączenia oraz na dzień połączenia, Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej. Tym samym należy uznać, ze przedmiotowe kryterium również będzie spełnione.

  5. Połączenie jest dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, tj. nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania;

    Połączenie jest zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i biznesowych oraz nie ma na celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania, ponieważ jest skierowane m.in. na:
    • skonsolidowanie struktury grupy kapitałowej;
    • ułatwienie wewnętrznych procesów operacyjnych i uproszczenie struktury własności w grupie X;
    • ułatwienie procesów zarządzania wewnątrz grupy X;
    • obniżenie kosztów administracyjnych i zarządczych grupy X;
    • osiągnięcie oszczędności wynikających z połączenia spółek poprzez obniżenie kosztów operacyjnych Grupy.



Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że połączenie transgraniczne zostanie przeprowadzone z uzasadnionych względów ekonomicznych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, planowane transgraniczne połączenie będzie spełniało wszystkie kryteria warunkujące zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na spełnienie wskazanych przesłanek, planowane transgraniczne połączenie nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania.

Spółka mając na uwadze powyższe pragnie wskazać, że podobne rozumienie przepisów dotyczących skutków podatkowych połączenia przez przejęcie zostało wskazane w innych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przykładowo:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.484. 2017.1.MBD;
  • Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.314. 2018.1.ANK;
  • Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.143. 2020.2.AW;
  • Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.288. 2020.1.JF;
  • Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.287. 2020.1.JF;
  • Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.481. 2020.1.BS.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy biorąc pod uwagę, iż:

  • Spółka, podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na ich miejsce osiągania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tj. w Republice Włoskiej;
  • Spółka Przejmowana ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;
  • Spółka i Spółka Przejmowana mają formy prawne wskazane w załączniku nr 3 do ustawy o CIT;
  • Udział Spółki w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej na dzień poprzedzający dzień połączenia będzie wynosił 100%;
  • Połączenie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych,

to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8c w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3f w zw. z art. 12 ust. 13 i 14 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie tut. Organ zauważa, że art. 5161 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”) w brzmieniu aktualnie obowiązującym stanowi iż: „połączenie transgraniczne spółek kapitałowych podlega przepisom rozdziału 2, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej”, co jednak pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Niemniej jednak zauważyć należy, że zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego połączenie, zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj