Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.371.2021.4.JG
z 28 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 19 lipca 2021 r. (data wpływu 19 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 14 lipca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.371.2021.3.JG o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy do dostawy roślin doniczkowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy do dostawy roślin doniczkowych. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 19 lipca 2021 r. (data wpływu 19 lipca 2021 r.) na wezwanie Organu z 14 lipca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.371.2021.3.JG.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni zamierza podjąć działalność w zakresie hodowli i sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych takich jak np. fikusy czy filodendrony. Działalność będzie prowadzona wyłącznie w domu, w miejscu jej zamieszkania (doniczki z roślinami będą się znajdowały w różnych pomieszczeniach tegoż domu), w niewielkim wymiarze - kilkanaście do kilkudziesięciu małych i średnich doniczek o łącznej powierzchni do 20 m2. Część roślin będzie pochodzić z rozmnażania własnych roślin, a inne będą kupowane. Niektóre rośliny mogą być umieszczane w namiotach foliowych. Namioty nie będą ogrzewane, a ich funkcją będzie zapewnianie wybranym gatunkom odpowiedniej dla nich wilgotności, ich łączna powierzchnia nie przekroczy 50 m2. Wnioskodawczyni będzie sprzedawać rośliny. Przedmiotem sprzedaży mogą być zarówno całe rośliny łącznie z doniczką i jej zawartością (glebą), jak i części roślin (szczepki, odnóżki). W każdym przypadku, okres biologicznego wzrostu rośliny u Wnioskodawczyni będzie dłuższy niż miesiąc. Wartość sprzedawanych roślin będzie zróżnicowana. Cena rynkowa większości z nich zawierać się będzie w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, ale będą się zdarzać także takie o wartości kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych. Rośliny nie będą uprawiane/rozmnażane metodą in vitro. Wnioskodawczyni nie będzie uprawiać grzybów, grzybni ani entomofagów. Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadzić innej niż powyższa działalności zarobkowej; nie będzie też prowadzić gospodarstwa rolnego.


Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie nr 2 wniosku):


Czy w związku z planowaną działalnością Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 117 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z planowaną działalnością, Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 117 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT działalnością rolniczą jest m.in. produkcja roślinna, produkcję roślin ozdobnych, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych. Wnioskodawczyni będzie się więc zajmować działalnością rolniczą.


Zgodnie z art. 15 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o VAT, podatnikami są osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników. W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1, a przepis ten stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych przypadkach.


Nie ulega więc wątpliwości, że Wnioskodawczyni będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 2 pkt 19 i 20 ustawy o VAT, pod pojęciem rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Produkty rolne to z kolei towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego.


Z przytoczonych przepisów oraz opisu zdarzenia przyszłego wynika więc, że Wnioskodawczyni będzie korzystać ze zwolnienia z VAT jako rolnik ryczałtowy, dokonujący wyłącznie dostawy produktów rolnych. W związku z powyższym należy uznać, że Wnioskodawczyni spełni warunki objęcia zakresem art. 117 ustawy o VAT, zgodnie z którym, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 oraz dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.


Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.).


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.


Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.


Wskazać należy, że w rozdziale ustawy odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy zostało wskazane, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  1. wystawiania faktur;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1.
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.


Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza podjąć działalność w zakresie hodowli i sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych, takich jak np. fikusy czy filodendrony. Działalność będzie prowadzona wyłącznie w domu. Część roślin będzie pochodzić z rozmnażania własnych roślin, a inne będą kupowane. Niektóre rośliny mogą być umieszczane w namiotach foliowych. Namioty nie będą ogrzewane ich łączna powierzchnia nie przekroczy 50 m2. Wnioskodawczyni będzie sprzedawać rośliny. Przedmiotem sprzedaży mogą być zarówno całe rośliny łącznie z doniczką i jej zawartością (glebą), jak i części roślin (szczepki, odnóżki). W każdym przypadku, okres biologicznego wzrostu rośliny u Wnioskodawczyni będzie dłuższy niż miesiąc. Wartość sprzedawanych roślin będzie zróżnicowana. Rośliny nie będą uprawiane/rozmnażane metodą in vitro. Wnioskodawczyni nie będzie uprawiać grzybów, grzybni ani entomofagów. Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadzić innej niż powyższa działalności zarobkowej; nie będzie też prowadzić gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do ustalenia, czy w związku z planowaną działalnością Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 117 ustawy.


Dla zastosowania wymienionego zwolnienia konieczne jest ustalenie statusu rolnika ryczałtowego.


Jak już zostało wskazane w niniejszej interpretacji, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku m.in. dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.


Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawczyni będzie zbywała wyhodowane przez siebie ozdobne rośliny doniczkowe (fikusy, filodendrony).


Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślin ozdobnych. W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, która zamierza podjąć działalność w zakresie hodowli i sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych, takich jak np. fikusy czy filodendrony będzie ją wykonywała w ramach działalności rolniczej i tym samym będzie spełniała definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. W konsekwencji Wnioskodawczyni w zakresie sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych jako rolnik ryczałtowy będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 117 ustawy.


Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, która zamierza dokonywać dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz jak wskazała nie będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych i o ile dobrowolnie nie dokona rejestracji w zakresie VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej, będzie rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Podsumowując, dokonując dostawy produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej, tj. sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych takich jak np. fikusy czy filodendrony, Wnioskodawczyni będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 117 ustawy.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj