Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.536.2021.3.MM
z 23 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP 5 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania planowanej hodowli jaszczurek za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania planowanej hodowli jaszczurek za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

W dniu 5 sierpnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni hobbystycznie interesuje się hodowlą zwierząt, a konkretnie jaszczurek (...). Jest w posiadaniu liczby osobników, która pozwala na rozpoczęcie prowadzenia własnej hodowli. W najbliższej przyszłości Wnioskodawczyni planuje założyć własną hodowlę wysokiej jakości zwierząt z przeznaczeniem do sprzedaży podczas targów terrarystycznych w Polsce oraz za granicą, a także online. Hodowla będzie się składała ze zwierząt w niej urodzonych oraz skupionych z innych hodowli, które będą przeznaczone na cele rozpłodowe. Jaszczurki będą sprzedawane przynajmniej po dwóch miesiącach od narodzin. Żadne ze zwierząt nie będzie hodowane z przeznaczeniem na cele laboratoryjne. Poza sprzedażą, zwierzęta będą hodowane również w celach pokazowych oraz rozpłodowych. Hodowane jaszczurki z gatunku (...) nie są zaliczane do entomofagów ze względu na fakt, że są one wszystkożerne. Entomofagi to zwierzęta, które odżywiają się owadami - zarówno larwami, poczwarkami, jak i dorosłymi owadami. W niewoli najlepszym pokarmem dla omawianego gatunku zwierząt jest wysokiej jakości psia karma. Jaszczurki hodowane przez Wnioskodawczynię będą karmione w zależności od ich potrzeb. Będzie to między innymi wskazana psia lub kocia karma z dodatkami owoców oraz warzyw. Wnioskodawczyni planuje skupić się na hodowli wskazanego gatunku jaszczurek, jednak w przyszłości możliwe będzie rozszerzenie hodowli o kolejne gatunki jaszczurek oraz owadów. Hodowla będzie prowadzona w domu Wnioskodawczyni, w specjalnie przeznaczonym do tego pomieszczeniu. Wniosek dotyczy hodowli jaszczurek utrzymywanych jako zwierzęta domowe. Hodowla zwierząt z grup mało popularnych jest bardzo trudna do oszacowania pod kątem zysków i strat. Wnioskodawczyni posiada cztery pary rozpłodowe, których koszt w sumie wynosił około 18 000 zł. W tym roku przychód ze sprzedaży młodych szacowany jest na 30 000 - 70 000 zł, w zależności od wielkości miotów. Na wysokość przychodów ma wpływ wiele czynników, między innymi podatność na choroby, czy niepłodność. Zasadniczym problemem w zakresie opodatkowania przedstawionej formy prowadzenia działalności jest trudność w przyporządkowaniu hodowli jaszczurek do konkretnego typu działalności. Opisana forma prowadzenia działalności jest traktowana jako działalność rolnicza i nie podlega pod działy specjalne produkcji rolnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest osobą bezrobotną, która nie osiąga żadnych dochodów. Nie jest ona rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Hodowla wskazanych we wniosku zwierząt nie jest hodowlą zwierząt karmowych. Wnioskodawczyni planuje pozyskiwać klientów poprzez internetowe ogłoszenia oraz wystawy, czy też giełdy terrarystyczne. Wysokość przychodu ze sprzedaży jaszczurek, jaki Wnioskodawczyni zamierza osiągnąć zależy od ilości miotów w danym roku. Wysokość przychodu może oscylować w granicach pomiędzy 10 000 a 80 000 zł rocznie. Na 2021 r. planowany jest przychód ze sprzedaży w wysokości 20 000 zł. Jaszczurki w przeważającej części będą pochodziły z własnej hodowli Wnioskodawczyni. Sporadycznie może się zdarzyć, że odsprzeda zakupioną wcześniej jaszczurkę. Czas przetrzymywania jaszczurek w hodowli będzie wynosił minimum 2 miesiące.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy działalność polegająca na hodowli i sprzedaży jaszczurek wskazana we wniosku jest traktowana, jako działalność rolnicza i nie jest opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawczyni podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy Wnioskodawczyni, która nie posiada wykształcenia rolniczego będzie podlegała pod KRUS?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast pytania Nr 2 i Nr 3 podlegają odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, działalność polegająca na sprzedaży zwierząt pochodzących z własnej hodowli jest działalnością rolniczą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stosuje się przepisów wymienionej ustawy do przychodów uzyskanych z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Podobne stanowisko znajduje się w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2013 r., Nr IPTPB1/415-115/13-2/KO oraz interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2016 r., Nr IPPB1/4511-918/16-4/KS.

Według brzmienia art. 2 pkt 2 wyżej wskazanej ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej – dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych –zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218).

W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 – powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z komentarzem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek (np. gekonów) i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Wobec powyższego hodowla entomofagów, takich jak jaszczurki, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni planuje założyć własną hodowlę wysokiej jakości zwierząt (jaszczurek) z przeznaczeniem do sprzedaży podczas targów terrarystycznych w Polsce oraz za granicą, a także online. Hodowla będzie się składała ze zwierząt w niej urodzonych oraz skupionych z innych hodowli, które będą przeznaczone na cele rozpłodowe. Jaszczurki będą sprzedawane przynajmniej po dwóch miesiącach od narodzin. Żadne ze zwierząt nie będzie hodowane z przeznaczeniem na cele laboratoryjne. Poza sprzedażą, zwierzęta będą hodowane również w celach pokazowych oraz rozpłodowych. Hodowane jaszczurki z gatunku (...) nie są zaliczane do entomofagów ze względu na fakt, że są one wszystkożerne. Entomofagi to zwierzęta, które odżywiają się owadami - zarówno larwami, poczwarkami, jak i dorosłymi owadami. W niewoli najlepszym pokarmem dla omawianego gatunku zwierząt jest wysokiej jakości psia karma. Jaszczurki hodowane przez Wnioskodawczynię będą karmione w zależności od ich potrzeb. Będzie to między innymi wskazana psia lub kocia karma z dodatkami owoców oraz warzyw. Hodowla będzie prowadzona w domu Wnioskodawczyni, w specjalnie przeznaczonym do tego pomieszczeniu. Wniosek dotyczy hodowli jaszczurek utrzymywanych jako zwierzęta domowe. Wnioskodawczyni nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Hodowla wskazanych we wniosku zwierząt nie jest hodowlą zwierząt karmowych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli pochodzące z własnej hodowli Wnioskodawczyni jaszczurki nie będą zaliczane do entomofagów, to hodowla ta będzie stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody uzyskane z ich hodowli będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj