Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.209.2021.4.DS
z 13 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 21 lipca 2021 r. (data wpływu 27 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

27 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony 27 lipca 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedłożenie potwierdzenia uiszczenia brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

8 stycznia 2021 r. Wnioskodawca zawarł ze Sprzedającym – będącym osobą fizyczną i zawierającym umowę bez związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą lub zawodową – w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, na mocy której Sprzedający oraz Wnioskodawca zobowiązali się do 8 lipca 2021 r. zawrzeć umowę, mocą której Sprzedający sprzeda Wnioskodawcy w stanie wolnym od obciążeń, praw i roszczeń osób trzecich prawo własności trzech niezabudowanych i nieuzbrojonych działek, stanowiących grunty orne, co do których nie wydano decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, położonych (…) oraz udziału w prawie własności działek przeznaczonych na dojazd do drogi publicznej, w tym między innymi prawo własności niezabudowanej działki nr (…)9 o obszarze 0,3071 ha, położonej (…) za cenę 307 100,00 zł oraz udział 1/20 w działkach przeznaczonych na dojazd do drogi publicznej za cenę 500,00 zł, a Wnioskodawca zobowiązał się do zakupu ww. nieruchomości na takich warunkach.

Następnie 5 marca 2021 r. Wnioskodawca jako Cedent zawarł z inną osobą fizyczną – również zawierającą umowę bez związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą lub zawodową – jako Cesjonariuszem umowę przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości z 8 stycznia 2021 r., tj. prawo do odpłatnego nabycia od Sprzedającego prawa własności ww. działki nr (…)9 za ww. cenę oraz udziału wynoszącego 1/20 części w prawie własności nieruchomości stanowiącej działki przeznaczone pod drogę dojazdową do drogi publicznej za cenę wynikającą z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości. Na mocy tej umowy Wnioskodawca został zwolniony od obowiązku nabycia prawa własności tej działki oraz udziału w prawie własności działek przeznaczonych pod drogę dojazdową i zapłaty ceny.

Zgodnie z postanowieniami ww. umowy przelewu praw i obowiązków z 5 marca 2021 r., w zamian za przeniesienie wskazanych wyżej praw i obowiązków, Cesjonariusz jest zobowiązany zapłacić Wnioskodawcy kwotę 25 000,00 zł w dniu zawarcia przez Cesjonariusza umowy przeniesienia prawa własności ww. działki nr (…)9 ze Sprzedającym.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zawarcie przez niego umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości z 8 stycznia 2021 r. oraz następnie umowy przelewu praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości z 5 marca 2021 r. nie miało związku z jakąkolwiek działalnością zawodową Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest rezydentem polskim, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony 27 lipca 2021 r. poprzez wskazanie poniższych informacji:

  1. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości w celu nabycia ich dla siebie, do własnego majątku, przede wszystkim w celach inwestycyjnych, tj. ulokowania swoich oszczędności w nieruchomości, które jawiły się Wnioskodawcy jako stabilny składnik majątkowy, nietracący na wartości, co było dla Wnioskodawcy szczególnie ważne w dobie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19. Wnioskodawca wskazuje, że wniosek dotyczy działki o numerze (…)9, bowiem nabycie także udziału wynoszącego 1/20 części w działkach przeznaczonych na dojazd od działki (…)9 do drogi publicznej było koniecznością, aby działka o numerze (…)9 miała dostęp do drogi publicznej (właśnie przy pomocy udziału w działkach stanowiących dojazd), a zatem mogła być w przyszłości zabudowana. Wnioskodawca nie zamierzał przeznaczać działki o numerze (…)9 na własne cele mieszkaniowe.
  2. Do zawarcia przez Wnioskodawcę umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości doszło wskutek samodzielnego znalezienia przez Wnioskodawcę ich nabywcy w postaci własnego znajomego, z którym Wnioskodawca wspólnie odbywał studia podyplomowe kilka lat temu. Po tym kiedy znajomy ten w trakcie prywatnej rozmowy z Wnioskodawcą dowiedział się o ww. działce, zgłosił on chęć jej nabycia – w miejsce Wnioskodawcy.
  3. Wnioskodawca nie wystawiał w tej sprawie żadnych ogłoszeń w prasie, ani portalach internetowych, nie zatrudniał pośredników.
  4. Kwota 25 000,00 zł stanowiąca świadczenie należne Wnioskodawcy od Cesjonariusza stanowiła w części pokrycie kosztów Wnioskodawcy związanych z zawarciem umowy przedwstępnej sprzedaży (w tym pokrytych przez Wnioskodawcę kosztów aktu notarialnego – umowy przedwstępnej, kosztów obsługi prawnej poniesionej przed zawarciem tej umowy – w celu sprawdzenia stanu prawnego nieruchomości, weryfikacji umowy przedwstępnej, kwestii związanych z możliwością nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości rolnej i jej warunków (uzyskania zgody KOWR) oraz kosztów specjalisty z zakresu wyceny nieruchomości, z którym przed zawarciem umowy przedwstępnej, Wnioskodawca konsultował wartość tej nieruchomości) – na pokrycie tych kosztów przeznaczona było około ½ umówionego w umowie cesji świadczenia, a w pozostałym zakresie stanowi ono zysk Wnioskodawcy, należny mu –zdaniem Wnioskodawcy – tytułem rekompensaty za trud włożony w samodzielne znalezienie takiej oferty, wynegocjowanie ceny ze Sprzedającym, załatwienie formalności, w tym poczynienie wstępnych ustaleń i rozmów w sprawie uzbrojenia tej działki itp. (do jej uzbrojenia jednak jeszcze nie doszło).
  5. Wnioskodawca zawarł w swoim życiu dwie umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości. Pierwszą z nich zawarł 29 stycznia 2021 r. i dotyczyła ona praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości tj. działki nr (…)8 o obszarze 0,3074 ha, położonej (…) wraz z udziałem 1/20 w prawie własności działek stanowiących drogę dojazdową od tej działki do drogi publicznej. Była to także działka, co do której Wnioskodawca zawarł (z tym samym Sprzedającym, co w przypadku działki nr (…)9 opisanej we wniosku) umowę przedwstępną sprzedaży – była objęta tym samym aktem notarialnym, co opisana we wniosku działka nr (…)9. Obie te działki Wnioskodawca zamierzał nabyć w tym samym celu – ulokowania swoich oszczędności w stabilny składnik majątkowy.
    Umowę cesji praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży z 29 stycznia 2021 r. Wnioskodawca także zawarł ze swoim znajomym, któremu w prywatnej rozmowie powiedział o swojej inwestycji (był to jednak inny znajomy, niż ten z którym zawarł opisaną we wniosku umowę przelewu praw i obowiązków z 5 marca 2021 r.). Z wiedzy Wnioskodawcy wynika, że jego znajomi zamierzają na tych działkach (nr (…)8 i nr (…)9) zbudować domy celem zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych. Także w przypadku umowy cesji z 29 stycznia 2021 r. Wnioskodawca umówił się z nabywcą na świadczenie pieniężne w kwocie 25 000,00 zł, na tej samej zasadzie i z tych samych przyczyn, co opisane w punkcie nr 4 powyżej. Druga umowa cesji praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży została zawarta 5 marca 2021 r. i została opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2021 r.
    Więcej podobnych umów Wnioskodawca nie zawierał i zawierać nie zamierza. Aktualnie nie jest już związany żadną umową przedwstępną sprzedaży nieruchomości.
  6. Zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży i następnie umowy przelewu praw i obowiązków z tej umowy nie miało związku z żadną działalnością gospodarczą. We wniosku odniesiono się wyłącznie do działalności zawodowej, ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zawarciem umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zawarciem umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W związku z tym Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia Umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości.

Również w przypadku gdyby Wnioskodawca dokonał przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości w zakresie prawa i obowiązku zawarcia umowy sprzedaży pozostałych działek, których dotyczy umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości z 8 stycznia 2021 r., po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu wtedy, gdy są dokonywane przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności. Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sfera prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Zgodnie z art. 509 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Przedmiotem przelewu jest prawo majątkowe, nie zaś „towar”. Inaczej mówiąc, przedmiotem cesji jest konkretna wierzytelność czyli dające się precyzyjnie określić prawo majątkowe.

Mając na uwadze powyższe przepisy, sama instytucja cesji jako umowy prawa cywilnego dotyczy wyłącznie praw, a nie konkretnego towaru, nawet, jeżeli dostawa tego towaru jest niejako „efektem końcowym” scedowanego zobowiązania.

Zatem przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem, za które cedent (Wnioskodawca) otrzyma ustalone przez Strony wynagrodzenie. Pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca podejmie określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei Nabywca stanie się niewątpliwie beneficjentem tej czynności – będzie bezpośrednim jej konsumentem, odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z umowy przedwstępnej wskutek zawarcia umowy cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy.

Podkreślić należy, że „cesja” to zrzeczenie się swoich praw do czegoś na rzecz innej osoby (Słownik Języka Polskiego PWN, wydanie internetowe: sjp.pwn.pl). Natomiast pod pojęciem „handel” należy rozumieć działalność polegająca na kupnie, sprzedaży lub wymianie towarów i usług (Słownik Języka Polskiego PWN, wydanie internetowe: sjp.pwn.pl). Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód, to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy lub świadczącego usługę uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności.

Wobec powyższych argumentów jasne jest, że cesja praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy jest dokonywana okazjonalnie, w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem nadania mu stałego charakteru.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł ze Sprzedającym umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, w tym między innymi niezabudowanej działki nr (…)9 oraz udział 1/20 w działkach przeznaczonych na dojazd do drogi publicznej.

Wnioskodawca zawarł ww. umowę przedwstępną w celu nabycia nieruchomości do własnego majątku, tj. ulokowania swoich oszczędności.

Następnie Wnioskodawca zawarł umowę przelewu praw i obowiązków wynikających z tej umowy przedwstępnej, tj. prawo do odpłatnego nabycia prawa własności ww. działki nr (…)9 oraz udziału wynoszącego 1/20 części w prawie własności nieruchomości stanowiącej działki przeznaczone pod drogę dojazdową do drogi publicznej.

Wnioskodawca nie wystawiał w tej sprawie żadnych ogłoszeń w prasie, ani portalach internetowych, nie zatrudniał pośredników.

Do zawarcia przez Wnioskodawcę ww. umowy przelewu praw i obowiązków doszło wskutek samodzielnego znalezienia przez Wnioskodawcę ich nabywcy (znajomy w trakcie prywatnej rozmowy zgłosił chęć jej nabycia).

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zawarcie przez niego umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości oraz następnie umowy przelewu praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości nie miało związku z żadną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca zawarł w swoim życiu dwie umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości.

Więcej podobnych umów Wnioskodawca nie zawierał i zawierać nie zamierza.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z zawarciem umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że cesja praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tą transakcją uznać Wnioskodawcę za podatnika tego podatku.

Z opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym rozporządzaniem prawem wynikającym z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży trzech niezabudowanych działek oraz udziału w działkach przeznaczonych na dojazd do drogi publicznej. Umowa ta została zawarta w celu nabycia ich do majątku własnego Wnioskodawcy, w celu ulokowania własnych oszczędności w stabilnym składniku majątkowym, nietracącym na wartości. Następnie Wnioskodawca zawarł umowę przelewu praw i obowiązków wynikających z powyższej umowy dotyczących działki nr (…)9 oraz udziału w działkach przeznaczonych pod drogę dojazdową do drogi publicznej. Zawarcie powyższej umowy przedwstępnej, a następnie umowy przelewu praw i obowiązków z tej umowy nie miało związku z żadną działalnością gospodarczą – Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca w swoim życiu zawarł tylko dwie umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości. Przedmiotowa umowa cesji była drugą taką umową, a w związku z jej zawarciem Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT. Wnioskodawca wskazał bowiem, że – co istotne w sprawie – więcej podobnych umów zawierać nie zamierza.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Podsumowując, w związku z zawarciem umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości (działki nr (…)9) Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zatem stanowisko, że Wnioskodawca nie może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia Umowy przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że: „Wnioskodawca zawarł w swoim życiu dwie umowy cesji praw i obowiązków wynikających z umów przedwstępnych sprzedaży nieruchomości. (…) Więcej podobnych umów Wnioskodawca nie zawierał i zawierać nie zamierza”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy również podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Ponadto tut. organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu przelewu praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości. Z kolei, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj