Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.515.2021.2.MB
z 13 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 9 sierpnia 2021 r. oraz 11 sierpnia 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni planuje przekształcić spółkę komandytową, której jest udziałowcem, w spółkę jawną, w której będzie wspólnikiem wraz z mężem. Wnioskodawczyni wraz z mężem chce opodatkować przychody spółki ryczałtem w wysokości 3%.

  1. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie pracuje na etacie w przedsiębiorstwie zajmującym się przedmiotową działalnością.
  2. Spółka jawna będzie kupowała towar (torf i podłoża torfowe) z innego kraju UE w opakowaniach od 5 do 5000 l, a następnie sprzedawać go odbiorcom.
  3. Spółka jawna będzie organizować i opłacać transport towaru do Polski.
  4. Towary torfowe produkowane są na podstawie oryginalnej receptury, będą sprzedawane pod zastrzeżoną nazwą własną spółki, pakowane w opakowania z nazwą własną wyprodukowane na zlecenie spółki jawnej.
  5. Spółka jawna będzie kupować nawóz z kraju UE w opakowaniach 500 kg, następnie pakować go do opakowań z nazwą własną 5 i 25 kg i sprzedawać go jako produkt konfekcjonowany w Polsce odbiorcom.
  6. Działalność spółki wg PKWiU będzie określana jako 46.90. Działalność ta jest prowadzona pod wskazanym PKWiU 46.90 od 2001 roku.
  7. Spółka będzie kupować towary na własny rachunek, płacąc za nie z własnego konta bankowego i sprzedawać również na własny rachunek, otrzymując całość zapłaty za towar na swoje własne konto bankowe.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała:

  1. Procedura zamawiania: spółka będzie zamawiać towar o określonych parametrach w fabryce poza granicami Polski za pomocą poczty mailowej, opłacać zamówienie za pomocą przelewu bankowego, po przygotowaniu towaru spółka będzie odbierać towar wynajętym przez siebie transportem, przywozić do Polski i sprzedawać klientom. Klienci zapłacą spółce za towar po otrzymaniu dostawy.
  2. Zakupiony przez spółkę będzie kupowany jako towar gotowy i sprzedawany klientom w tej samej postaci, bez żadnej ingerencji oraz przetworzenia.
  3. Nawóz po przepakowaniu będzie towarem w stanie nieprzetworzonym. Spółka nie dokona żadnej ingerencji w nawóz, zmieni się jedynie wielkość opakowania.
  4. Wnioskodawczyni nie dostrzega negatywnych przesłanek wynikających z art. 8 ustawy o podatku dochodowym.
    Wnioskodawczyni i mąż są emerytami, są także wspólnikami w sp. z o.o. Wnioskodawczyni jest także Prezesem Zarządu Sp. z o.o. oraz wspólnikiem w spółce komandytowej, zajmującymi się handlem produktami torfowymi. Ani mąż ani Wnioskodawczyni nie są zatrudnieni na etacie.
    Wnioskodawczyni wraz z mężem chce przekształcić spółkę komandytową w spółkę jawną, gdzie wraz z mężem będą jedynymi wspólnikami spółki.
    Planowana spółka objęta podatkiem zryczałtowanym nie będzie wykonywać żadnych usług czy sprzedawać żadnych towarów do innych spółek, którymi są wspólnikami.
    Wnioskodawczyni wraz z mężem chce by przekształcona spółka jawna od 1 stycznia 2022 r. była objęta podatkiem ryczałtowym.
    Jeżeli przepisy podatkowe nie będą umożliwiać objęcia przekształconej spółki jawnej podatkiem zryczałtowanym, Wnioskodawczyni wraz z mężem będzie chciała założyć nową spółkę jawną.
  5. Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwać przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c wym. Ustawy. Punkt ten określa pośrednictwo w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1), natomiast Wnioskodawczyni zajmuje się i planuje nadal to robić handlem – kupując towary na własny rachunek i odsprzedając je dalej (PKWiU 46.90).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisaną działalność będzie można objąć podatkiem ryczałtowym w wysokości 3% od osiąganych przychodów?

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody spółki będą mogły być opodatkowane ryczałtem w wysokości 3% od osiąganych przychodów.

Ustawa z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wraz ze zmianami określa w art. 12 pkt 1 podpunkt 7 litera b, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% dla działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem punktu 2 i 3.

Określone działalności punktu 2 i 3 to pośrednictwo w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1) oraz usługi w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).

Działalność prowadzona przez spółkę nie zawiera się w podanych punktach 2 i 3, w związku z czym Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody spółki będą mogły być opodatkowane ryczałtem w wysokości 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy: działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a cytowanej ustawy definiuje pojęcie towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Treść art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. (uchylona),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. (uchylona),
    5. (uchylona),
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Powołana w zdaniu poprzednim regulacja zawiera katalog okoliczności dotyczących m.in. przedmiotu działalności gospodarczej, które powodują, że podatnik nie może skorzystać, w związku z jej prowadzeniem, z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wszystkie okoliczności negatywne zostały sprecyzowane w tym przepisie.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wskazała Wnioskodawczyni – przy świadczeniu przez nią opisanej działalności negatywne przesłanki nie występują.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy: oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy.

Przepisy art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość zryczałtowanej stawki podatkowej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b tej ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie precyzuje znaczenia słowa „przetwarzanie”. Zatem, aby je zdefiniować, należy ustalić, jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Sięgając do definicji słownikowej użytego przez ustawodawcę słowa „przetwarzanie” (formy rzeczownikowej czasownika „przetwarzać”), zawartej w Słowniku języka polskiego PWN (dostęp na stronie: www.sjp.pwn.pl), czytamy, że słowo „przetwarzać” („przetworzyć”, „przetwarzać”) oznacza:

  1. przekształcić coś twórczo,
  2. zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd,
  3. opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni planuje przekształcić spółkę komandytową, w której jest wspólnikiem, w spółkę jawną (dalej: Spółka), w której będzie wspólnikiem wraz z mężem. Wnioskodawczyni nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie pracuje na etacie w przedsiębiorstwie zajmującym się przedmiotową działalnością. Spółka będzie kupowała towar z innego kraju UE w opakowaniach od 5 do 5000 l, a następnie sprzedawać go odbiorcom. Spółka będzie organizować i opłacać transport towaru do Polski. Jak wskazała Wnioskodawczyni, towary torfowe produkowane są na podstawie oryginalnej receptury, będą sprzedawane pod zastrzeżoną nazwą własną Spółki, pakowane w opakowania z nazwą własną wyprodukowane na zlecenie Spółki. Wnioskodawczyni podała również, że Spółka będzie również kupować nawóz z kraju UE w opakowaniach 500 kg, następnie pakować go do opakowań z nazwą własną 5 i 25 kg i sprzedawać go odbiorcom jako produkt konfekcjonowany w Polsce. Działalność Spółki, wg PKWiU, będzie określana jako 46.90. Działalność ta jest prowadzona pod wskazanym PKWiU 46.90 od 2001 roku. Wnioskodawczyni wskazała również, że zakupiony przez Spółkę torf i podłoże torfowe będą kupowane jako towar gotowy i sprzedawany klientom w tej samej postaci, bez żadnej ingerencji oraz przetworzenia. Także nawóz po przepakowaniu będzie towarem w stanie nieprzetworzonym, zmieni się jedynie wielkość opakowania.

Wobec wyżej powołanych przepisów prawa podatkowego, a także z punktu widzenia znaczenia słowa „przetwarzanie”, należy stwierdzić, że jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawczynię nie dojdzie do przekształcenia, zmieniania torfu, podłoża torfowego oraz nawozu, to mamy do czynienia z działalnością w zakresie handlu.

Zatem usługi w zakresie handlu torfem, podłożem torfowym oraz nawozem, opisane w zdarzeniu przyszłym spełniają definicję działalności usługowej w zakresie handlu, a przychód z tego tytułu może być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 3% przychodów (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), ponieważ – jak wskazała Wnioskodawczyni – będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że – co do zasady – przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z działalności usługowej w zakresie handlu prowadzonej w formie Spółki – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 46.90 – mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, zgodnie z PKWiU 46.90, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj